Medlem

Som jag ofta noterat tidigare, Sims-trådar är som flugpapper när det kommer fånga ilska.

Man kan jämföra med snabb-omröstningar på dagstidningsidor osv, där folk röstar -/5 eller 1/5 bara för att jävlas och visa hur "cool" man är när man går mot strömmen.

Recensioner kan aldrig vara objektiva. En objektiv recension skulle rada upp vad spelet innehåller, och thats it. En recension utförd av en människa påverkas av vad han eller hon tycker, deal with it.

Iaf, man skulle kunna skriva en hel bok om den psykologi som ligger bakom det patologiska hatet mot Sims, men låt oss säga att det i grunden kokar ner till pöbelförakt.

Personligen har jag ett blandat förhållande till Sims-serien . Vi går i perioder, spelet och jag. Jag kan spela det intensivt i en vecka, för att låta det vila en vecka efteråt.

Slutligen, det eviga expansions-tjatet. Kan vi inte bara enas om att:

1. Folk har rätt att spendera sina egna pengar på vad de själva tycker är värt det.

2. Även om inte just du tycker att expansion X ser ut att vara värt pengarna, så är inte din åsikt lag.

3. Om person Y därför vill köpa expansion X så är det helt och hållet persons Y val.

4. Persons Y val har inte den minsta effekt på ditt nöje eller dina pengar, så varför gnäller du?

Inaktiv

En recension för Sims 3 på FragZone är som en recension av Quake eller Half-Life i en tidning som Frida eller Cosmopolitan. Helt fel målgrupp som läser. Det betyder inte att spelet är dåligt.

Medlem
Skrivet av Puffatvete:

En recension för Sims 3 på FragZone är som en recension av Quake eller Half-Life i en tidning som Frida eller Cosmopolitan. Helt fel målgrupp som läser. Det betyder inte att spelet är dåligt.

Jag är säker på att spelet inte är dåligt. Jag älskar The Sims 2 - det är jättemysigt. (Även om jag tröttnar på det i omgångar men kommer ofta tillbaka efter X antal månader)

Men jag är säker på att spelet inte på långa vägar är perfekt. Inte i närheten av en femma. Enligt recensionen är det värt en 3:a eller möjligtvis en 4:a.

Inaktiv
Skrivet av Erenthal:

Som jag ofta noterat tidigare, Sims-trådar är som flugpapper när det kommer fånga ilska.

Man kan jämföra med snabb-omröstningar på dagstidningsidor osv, där folk röstar -/5 eller 1/5 bara för att jävlas och visa hur "cool" man är när man går mot strömmen.

Recensioner kan aldrig vara objektiva. En objektiv recension skulle rada upp vad spelet innehåller, och thats it. En recension utförd av en människa påverkas av vad han eller hon tycker, deal with it.

Iaf, man skulle kunna skriva en hel bok om den psykologi som ligger bakom det patologiska hatet mot Sims, men låt oss säga att det i grunden kokar ner till pöbelförakt.

Personligen har jag ett blandat förhållande till Sims-serien . Vi går i perioder, spelet och jag. Jag kan spela det intensivt i en vecka, för att låta det vila en vecka efteråt.

Slutligen, det eviga expansions-tjatet. Kan vi inte bara enas om att:

1. Folk har rätt att spendera sina egna pengar på vad de själva tycker är värt det.

2. Även om inte just du tycker att expansion X ser ut att vara värt pengarna, så är inte din åsikt lag.

3. Om person Y därför vill köpa expansion X så är det helt och hållet persons Y val.

4. Persons Y val har inte den minsta effekt på ditt nöje eller dina pengar, så varför gnäller du?

Så sant som det är skrivet.

Avstängd

Ovanligt mycket nackdelar för ett fullpots-spel =/
Men jag antar att det är detaljer...

Medlem

Tycker många har en väldigt konstig åsikt om betygssystemet! En 5:a motsvarar ju ett betyg på mellan 80 och 100%, alltså ett brett spann. Exakt betyg får man ju avgöra själv genom att läsa recensionen. Visst är en 5.a bra, men oftast inte något man kan kalla nån för mutad över oavsett antal små brister med spelet.

Medlem

Är det bara jag som tolkar alla betygen som att om du gillar såna här spel så måste du ha det?
Liksom HL2 ska tydligen vara obligatorisk för FPS:aren, ska väl the Sims 3 vara obligatorisk för livssimare?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Spectral:

Det är ju helt sjukt att era recensenter får tycka som dom vill!!

Jag instämmer fullständigt, det här oskicket med recensenter som tänker själva måste stävjas!

Men, allvarligt, jag har ett par frågor. Recensionen tar upp skapande av Simar och nyheterna som livsmål och liknande, men nämner nästan inget om det som var min största behållning med dom första spelen nämligen husbyggandet. Har det gjorts förändringar/förbättringar i byggande- och inredningsverktygen?

Hur fri är rörligheten i stan egentligen? När jag läser "du kan cyckla till stranden" får jag omedelbart GTA-impulser: kan man "röja" i Riverside?

Och för det tredje: kan man få en jämförande uppskattning i hur mycket grafik- och ljud uppdaterats jämfört med tvåan? Är det värt att "uppgradera" från tvåan till trean om man sitter på ett några år gammalt system? Köper jag det här spelet är det för att ge det till min syster och hennes barn (som älskar Sims och Spore)- men då gäller det ju att dom har något utbyte av det och inte bara får samma grej i ett nytt dyrt paket. Jag kan ju köpa ett par tre expansioner till tvåan för samma pris som ett nytt spel...


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Tycker ni som läser inte ska ta betyget på fullaste allvar skaffa en egen uppfattning och sen håll käften om den,
att försöka tvinga sin egen uppfattning på någon annan är bara patetiskt..

Det ända jag bryr mig om är hur pass bra och läsvärd recensionen är, och det är ni bra på här
Lite creds till alla recensenter här på fz, kan inte vara kul att få skit från antingen p12or eller helt enkelt hopplöst bittra arslen på internet.


signatur

woop woop

Medlem
Citat:

Efter att i ett par dagar ha iakttagit mina simmars beteende märks det hur unikt det verkligen är, beroende på vad du valde för attribut. Sebastian övergav snart arbetandet för ett liv i tv-soffan, medan Mai spenderade dagarna med att städa, laga mat och glida runt i samhället. Eftersom Mais matlagningsfärdigheter var tämligen oslipade hände det dock en smärre katastrof under spelets fjärde dag - spisen fattade eld!

Snål som jag är hade jag varken köpt telefon eller brandlarm till mina simmar och eftersom det inte gick att köpa nya grejer medan det brann spred sig paniken snabbt hemma i hushållet. Mai svimmar mitt i köket, Sebastian kissar på sig. Efter en stund fattar dock våra hjältar mod och börjar släcka elden, men inte förrän den ödelagt ungefär halva huset. Trötta, sura och smutsiga faller paret sedan ihop på golvet och sover eftersom sängen brunnit ner och pengarna är slut. De första dagarna i The Sims 3 är avklarade!

Har inte spelat sims på snart 10 år, men det här låter ruskigt bekant. Varför köpa 3:an när allt verkar vara i princip exakt likadant som i 1:an??? Och hur kan det få full pott?

Mikaelh:
Givetvis får du kritisera skribenter, recensioner och så vidare här på FZ. Jag läser din kritik och jag är tacksam för all feedback från alla personer i tråden -- både negativ såväl som positiv feedback är värdefull!

Dekvittar:
Genren "livssimmare" är onekligen rätt smal... men givetvis är detta ett måste-ha ifall du är fan av "genren".

Devices:
Vet inte vad du menar med "röja"... men du kan (som sagt) röra dig helt fritt i stan och det är en markant förbättring. Grafiken är klart förbättrad, och jag tycker att den tredje delen fortsätter med samma sköna musik som ettan och tvåan skämde bort oss med. Om valet står mellan The Sims 3 eller X antal Sims 2-expansioner tycker jag beslutet känns givet.

Redaktör
Skrivet av Mikaelh:

Jag hoppas att kritik av recensioner är okej. Många i fz crew verkar ogilla kritik.

Konstruktiv kritik är väldigt välkommen, på så sätt lär vi oss av våra misstag och kan bli bättre. Det vi, eller åtminstone jag, ogillar skarpt är folk som vrålar för full hals över hur fel recensenten har. Då har man inte förstått vad en recension är - tyckande, inte allmängiltiga sanningar. Vidare handlar väldigt många kommentarer om betyget och plus/minus. Läser man texten ser man att Sebastian har väldigt få negativa saker att säga om The Sims 3, vilket avspeglas i betyget. Plus och minus är inte betygsgrundande, bara en summering av vad som är bra och dåligt. Hur många vardera är fullständigt ovidkommande.


signatur
Medlem

Det jag klagade på var alltså att recensionen inte alls speglade betyget och att många kollar just på betyget och inte på recensionen.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vet inte vad du menar med "röja"... men du kan (som sagt) röra dig helt fritt i stan och det är en markant förbättring.

Kan man cyckla igenom hus, sladda runt på folks gräsmattor, klättra i träd osv? Vad händer om man kör på någon?

Finns det lika mycket möbler och tapeter etc som i tvåan eller är det snålare med det precis som kläderna?


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Testpilot

Jag har lirat alla sims spelen och tycker att 3an är den bästa av de som släppts , spelet är inte lika skadat då det gäller att sköta om sina simmar utan man kan lattja lite och låta sina gubbar sköta sig själv och skratta åt alla dråpliga saker som kan hända.

5/5 betyget befäster dock svagheten i FZ's betygssystem , men hela den diskussionen är sönderslagen/begravd zombifierad , dödad igen och utspridd över en blommig gravplats.

Håller med recensionen om att innehållet är fattigt , utbudet på grejer som är med i 3an är brutalt litet om man är van med de föregående spelens expansioner.
Simmarna är fortfarande sjukt osmarta och pathingsystemet är fortfarande lika långsamt då de står o stampar i 30-60minuter simstid då de går in i ett hinder och man hinner fortfarande inte gå upp , gå på toa , äta frukost , duscha och borsta tänderna på 1 timme innan man skall till jobb en normal morgon.

Köpsystemet på EA's hemsida är sjukt dyrt , folk måste vara bra skadade för att bränna pengar på de saker som finns där.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Petah:

5/5 och ändå så får den en massa "-"... Imponerande.

Eftersom vi har förklarat principen med betyg, plus och minus åtskilliga gånger redan ger jag mig inte in på det igen.

Skrivet av Daedalus:

Undrar hur mycket EA fick betala för den här recensionen. 5 av 5, vilket skämt.

Jag orkar inte...

Förlåt, men era recensioner är så jävla dåliga numera...ingen recension tas längre på allvar. Hur i helv... kan man ge Sims toppbetyg, medans andra rejäla spel får skit?

Som tidigare nämnt, hur kan ett sånt här otroligt meningslöst spel med absolut inget slut och ännu mindre någon form av handling?

Örk säger jag bara...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Köpsystemet på EA's hemsida är sjukt dyrt , folk måste vara bra skadade för att bränna pengar på de saker som finns där.

Finns det inte typ hundra siter där folk skapar sina egna prylar som man kan ladda ner? Nu var det bra länge sedan jag lirade tvåan, men jag vill minnas att det redan då fanns en enorm fanbas med kläd- och föremålsskapare.

Men, det är klart, EA passar väl på att tjäna pengar om dom kan. Dom skulle såklart kränga olikfärgade fotbollsskor till FIFA-serien eller olika maskdekorationer till NHL-liren om det fanns en marknad för det.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Men Will Wright är väl inte ens delaktig i utvecklingen av The Sims 3?

Medlem

Jag tycker recensionen, och betyget, får sättas i ett sammanhang. Det här är ett gulligt och välpolerat mysspel. Det är inget action-epos med rymdaliens och zombies. Det bedöms därefter. Och inom ramarna för vad ett spel får vara för att benämnas som ett "Sims"-spel så sköter sig spelet otroligt bra. Ni som inte gillar Sims kan ju anta att betyget inte är så vägvisande för er, eller hur?

Jag tycker spelet förtjänade en fyra då man nästan kände att spelet begränsades för att lämna utrymme för expansioner.

Disclaimer: Har bara hunnit spela en timme.

Medlem
Skrivet av Weyzer:

Hahaha! Mycket ilska i den här diskussionen

Skrivet av Daedalus:

Undrar hur mycket EA fick betala för den här recensionen. 5 av 5, vilket skämt.

Folk som varit reggade i flera år (sedan 2006) skriver sina första inlägg pga denna "skandal"!

Haha, ja dom lyckades lura ut mig ur skuggorna till sist. Ärligt talat tycker jag inte att Sims 3 förtjänar mer än en trea (som användarna har gett det just nu). Jag testade spelet några timmar och det var definitivt inget perfekt spel.

Jag hade en hel del kul med ettan när det begav sig och till viss del även tvåan, men det här tröttnade jag på med en gång, jag kanske har blivit för gammal för att "leka hus"

Medlem

Skulle tippa på att 90% av alla som satt eget betyg på spelet här inte ens köpt det.

Tror säkert betyget 5/5 är helt befogat, det är bara så att alla insnöade CS-nördar inte gillar när sånna här "mjukis"-spel får högt betyg.
"Va?!?!1+1111 MAN KAN JU INTE ENS GIBBA I DET HÄR, VARFÖR FÅR DET HÖGT BETYG NÄR ALLA ANDRA COOLA SPEL FÅR SKIT?!?!!?!111+++"

Inom sin genre så är det här det bästa (och enda?) spelet som finns.
Skulle det finnas multiplayer hade det varit ett givet köp, hade varit coolt att ha ett hus med polaren, skapa två dräggiga gubbar och sen gå runt och pissa i folks brevlådor osv!

Medlem
Skrivet av Whip:
Skrivet av Petah:

5/5 och ändå så får den en massa "-"... Imponerande.

Men hans "-" är ju inte särskil stora.

"Köpa nya saker är dyrt"- Gör ju inte spelet sämre precis.

"Förberett för nya expansioner" - Se ovan.

"Ibland korkad AI" - "Ibland"

"Ingen insyn på jobbet" - Gör ju inte resten av spelet sämre.

"Långsammare snabbspolning" - Oh no!

*facepalm*
Det är ju just dessa minus som gör att spelet inte är "Perfektion!"...:down:

Medlem

YES TACK FZ för en så bra recension! Var osäker på om jag inte skulle skaffa detta men nu vet jag


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Om spelet får 5/5, borde det inte få stämpeln "Säkert köp"?

Ska punda spelet i en vecka, göra allt och sen sluta. Skulle min MC-körning bli lidande för sims 3 så kommer jag dränka mig själv.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Wartex:

Jag tycker inte man kan recensera det här spelet så fort efter att det kom ut. Eftersom det inte finns något definitivt slut i spelet så går det inte att sätta bestämda gränser på hur länge man ska ha kört innan man får recensera det. Tänkte bara ge en liten varning, eftersom spelet är skitskoj i början, men precis som med Spore så tröttnade jag iallafall rätt fort på det när jag väl hade fått allt det bästa efter typ en dag. Okej okej, jag körde "betan", och visst kommer det alltid komma nytt downloadable content och expansionspaket, så nog håller det en stund.

Jag vill veta vad du använde för fusk för att kunna få tag på allt det bästa efter en dag?

Medlem

Det var knappast förvånande att FZ gav The Sims 3 fem i betyg. FZ skriver ju dagligen om The Sims, trots att det är relativt ointressant och så långt från Frags man kan komma.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Petah:

5/5 och ändå så får den en massa "-"... Imponerande.

Eftersom vi har förklarat principen med betyg, plus och minus åtskilliga gånger redan ger jag mig inte in på det igen.

Skrivet av Daedalus:

Undrar hur mycket EA fick betala för den här recensionen. 5 av 5, vilket skämt.

Jag orkar inte...

Förlåt, men era recensioner är så jävla dåliga numera...ingen recension tas längre på allvar. Hur i helv... kan man ge Sims toppbetyg, medans andra rejäla spel får skit?

Som tidigare nämnt, hur kan ett sånt här otroligt meningslöst spel med absolut inget slut och ännu mindre någon form av handling?

Örk säger jag bara...

Utveckla gärna vad det är i recensionerna som är så fruktansvärt dåligt. Är det betyget du syftar på?

Inaktiv

Tycker inte man ska ge ett spel 5 när som sagt spelvärdet försvinner väldigt snabbt. Sims har aldrig varit ett spel man sätter sig ner och spelar om och om och om igen. Som många har skrivit, det går snabbt att göra "allt man kan" och efter det är det inte så roligt längre.
Sen om man kollar deras genomtänkta plan med DLC och expansioner så skulle jag ge det minus, STORT minus!

Klart att det är roligt att se höga betyg, men jag ser hellre att man sågar isär hela spelet i småbitar och verkligen analyserar spelet.
När jag kollar recensioner så kollar jag nästan aldrig på vad folk tycker är bra, det är oftast helt ointressant. Däremot vad folk säger är dåligt brukar vara mera intressant.
Folk har en tendens att vilja bevilja sitt köp "Jag måste tycka om det här spelet även fast jag hatar det". Så det alltid varit i konsolkriget. Väljer man förloraren så kommer man endå aldrig acceptera att vinnaren är bättre.

Redaktör
Skrivet av Paladia:

Det var knappast förvånande att FZ gav The Sims 3 fem i betyg. FZ skriver ju dagligen om The Sims, trots att det är relativt ointressant och så långt från Frags man kan komma.

22 nyheter på tre och ett halvt år, blir väl snarare nåt i stil med en nyhet var femtioåttonde dag...


signatur
Medlem
Skrivet av Paladia:

Det var knappast förvånande att FZ gav The Sims 3 fem i betyg. FZ skriver ju dagligen om The Sims, trots att det är relativt ointressant och så långt från Frags man kan komma.

omg, CS-räv månne? :$

Skriv svar