Spelarna är förbannade över berättandet i World of Warcraft

Medlem

Jag förbokade WoW på den tiden det begav sig och en av mina polare lyckades på någon vänster trilla in oss i en koreansk (tror jag) beta samt den amerikanska betan innan det officiella släppet. Därefter spelade jag fram till och med Legion och detta av flera olika anledningar:

*Ursprungligen var gameplay väldigt underhållande. För mig som tidigare endast spelat Runescape, Lineage 2 och liknande MMORPGs var det väldigt fräscht med ett tydligare sätt att spela och en berättelse man med enkelhet kunde följa. Att hela umgängeskretsen också spelade var mest grädde på moset.

*Storyn var okej, kanske inte jätteintressant förrän TBC och WotLK där man mer eller mindre fortsatte på berättelserna från Warcraft 3 och äntligen fick bevittna vad man då trodde var slutet för karaktärer som Illidan, Arthas och andra som varit med en i ett årtionde. Däremot fastnade jag verkligen för loren och den detaljerade värld Blizzard byggt upp. Jag införskaffade och läste samtliga böcker som skrevs och spenderade många långa timmar varje dag på WoWWiki och liknande sidor, ivrigt läsandes om vad som skett i städer som Southshore, Tarren Mill eller Razor Hill och på samma sätt grottade ner mig i sekundära karaktärer som alla tycktes ha en aldrig sinande mängd berättelser från sitt förflutna att dela med sig av.

Vid Cataclysm tappade jag intresset, även om konceptet med en helt ny värld och en in-game-anledning till varför det sker var spännande kändes det här som att WoW gick ifrån sina fantasyrötter och blev någon typ av steampunkhybrid. Även om jag spelade vidare ett par expansioner kunde mitt intresse aldrig blomma upp igen. Det känns som att WoW försöker överträffa sig själv hela tiden och att insatserna alltid ska höjas - ofta i form av att gamla karaktärer som är förmodade försvunna eller döda plötsligt dyker upp. Det är möjligt att Blizzard antar att detta behöver ske då en mer lågmäld expansion kanske inte skulle mottas väl av den nuvarande spelarbasen men för en lore-intresserad som mig är det mest tröttsamt. De marknadsförde BFA som en återgång till där de startade - krig mellan The Horde och The Alliance, men blott någon månad senare kämpar man mot en av The Old Gods och en av världshistoriens mäktigaste magiker stiger upp från havets djup för att ta över världen vilket slutar med att planeten själv, som sedan ett litet tag tillbaka tydligen är en levande entitet, styr upp det hela.

Nej, jag tror inte att Blizzard själva vet var de är på väg med varken den huvudsakliga storyn eller flera av deras karaktärer. Att döda av Sylvanas är det hög tid för men varje gång de tidigare fattat ett liknande drastiskt beslut har de framöver ångrat det eller skrivit över det på någon annan vänster. Att Illidan kom tillbaka var en präktig spark på nötterna för oss som sett hans nedfall sedan WC3.

Medlem

Men dog hon verkligen då? Verkade ju inte det från videon.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Men dog hon verkligen då? Verkade ju inte det från videon.

Jag förstod det inte som att hon dog första gången jag såg videon... så dno?

Medlem
Skrivet av Welo:

Pandas fanns ju redan i WC3 så förstår inte varför folk klagar på att rasen kom i MoP. Visst du kanske inte gillar rasen å tycker att spelbara pandor är för "disney" men rent lore mässigt så har dom funnits långt innan wow

Dom lades till som ett aprilskämt. Det säger ju sig självt - https://wowpedia.fandom.com/wiki/Pandaren_(April_Fools)

Skribent

Jag gillar fortfarande WoW överlag, men med facit i hand hade jag önskat att de aldrig slog in på den här pompösa vägen där den ena expansionen ska överträffa den andra i storslagenhet. Parallella tidslinjer, demoner med rymdskepp, krig mot urtida gudar. Och så en resa till självaste dödsriket på det. Vad händer i nästa expansion? Går det ens att överträffa allt som redan hänt?

Kan framtida expansioner återvända till åtminstone något mer sansade hot av typen Ragnaros och Lich King? Det känns som det blir fjuttigt att leta grissvansar på någon hittills outforskad ö på Azeroth efter att man räddat typ hela universum. Igen.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Innerst i ne hoppas jag spelar basen avtar så kraftigt att dem påbörjar något nytt som kan ersätta wow, men dessvärre kommer det nog inte ske, nästa expansion säljer väl bättre än förra.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag är inte förvånad. Det är inte första gången Blizzard får skit för dålig storyline eller vad de gör med loren. Det har dykut upp flertal gånger att Blizzard har retconnat något de hade skrivit tidigare i den originala loren (d.v.s. böckerna).

Själv kommer jag börja läsa böckerna fram till "WoW" tar över, sen får jag se om jag fortsätter. Vad jag har hört så ska böckerna vara riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag är inte förvånad. Det är inte första gången Blizzard får skit för dålig storyline eller vad de gör med loren. Det har dykut upp flertal gånger att Blizzard har retconnat något de hade skrivit tidigare i den originala loren (d.v.s. böckerna).

Själv kommer jag börja läsa böckerna fram till "WoW" tar över, sen får jag se om jag fortsätter. Vad jag har hört så ska böckerna vara riktigt bra.

Och du tror att böckerna är originalen? Originalen är warcraft 1 och 2. Vet inte om de släppte böcker innan warcraft 3 så eventuellt är också den inkluderad i original lore. Böckerna är också en efterhandskonstruktion de kan använda för att retconna storyn

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Man såg loren krasha fullständigt när det skulle introduceras svartvita nallar i spelet...

Skulle vilja påstå att pandaren är typ det sista problemet i WoW, du kan släppa det nu. Det har gått 10 år. Dessutom hade mists of pandaria så otroligt mycket bättre lore än vad som har hänt sen BFA.

Dessutom så är det så patetiskt att gnälla över just DET.

Kor som förvandlar sig till katter, björnar och fåglar. Det är ok

Men när pandaren som har varit med sen Chen Stormstouts quests i Warcraft 3 läggs till (samtidigt som taurens introducerades) nej dra mig baklänges, då är det fel.

Jisses.

Medlem

Så dog hon? Bra säger jag i så fall.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Skulle vilja påstå att pandaren är typ det sista problemet i WoW, du kan släppa det nu. Det har gått 10 år. Dessutom hade mists of pandaria så otroligt mycket bättre lore än vad som har hänt sen BFA.

Dessutom så är det så patetiskt att gnälla över just DET.

Kor som förvandlar sig till katter, björnar och fåglar. Det är ok

Men när pandaren som har varit med sen Chen Stormstouts quests i Warcraft 3 läggs till (samtidigt som taurens introducerades) nej dra mig baklänges, då är det fel.

Jisses.

Förstod heller inte allt gnäll på MoP och Pandorna, det är trots allt en fantasi värld och dessa var med i Wc3 lore. Tycker det var den bästa expansionen efter Tbc o Wotlk.

Medlem

Jag fattar inte vad människor ser i ett sånt här skit spel, räcker man kollar på ett klipp så blir det ett fett nej aså. För mig inte värt en enda spänn eller min tid för den delen

Medlem
Skrivet av Ambalrith:

Och du tror att böckerna är originalen? Originalen är warcraft 1 och 2. Vet inte om de släppte böcker innan warcraft 3 så eventuellt är också den inkluderad i original lore. Böckerna är också en efterhandskonstruktion de kan använda för att retconna storyn

Jag har inte sett eller hört någon som har indikerat att Blizzard har retconnat vad som sker i Warcraft 1/2 i böckerna. Återigen, jag har hört från andra att böckerna faktiskt är bra. Om du är utav annan åsikt så är du utav annan åsikt.

Första Warcraft-boken släpptes 1 år innan Warcraft 3. Sen om böckerna retconnar Warcraft 3 vet jag inte, jag har inte läst dem. Kan bara säga det jag har hört.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Men dog hon verkligen då? Verkade ju inte det från videon.

Hon dog inte tyvärr


signatur

Gillar munkar!

Inaktiv
Skrivet av submariner:

Jag fattar inte vad människor ser i ett sånt här skit spel, räcker man kollar på ett klipp så blir det ett fett nej aså. För mig inte värt en enda spänn eller min tid för den delen

Jaha? Folk gillar olika.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag är inte förvånad. Det är inte första gången Blizzard får skit för dålig storyline eller vad de gör med loren. Det har dykut upp flertal gånger att Blizzard har retconnat något de hade skrivit tidigare i den originala loren (d.v.s. böckerna).

Själv kommer jag börja läsa böckerna fram till "WoW" tar över, sen får jag se om jag fortsätter. Vad jag har hört så ska böckerna vara riktigt bra.

Jag har som sagt läst en del av dem, alla som släpptes fram till jag gradvis började tappa intresset för själva spelet. De är väl ganska okej, generiska fantasyberättelser som är ganska ytliga och lättlästa. Är du intresserad av storyn/loren i WoW är de absolut läsvärda men som fristående fantasyböcker lämnar de en del i övrigt att önska och då finns det bättre böcker baserade på spelvärldar.

Följande har jag läst:
*Of Blood and Honor - lite generellt om Orcer och deras interaktioner med människor (får väl erkänna att jag inte minns extremt mycket av den)
*Day of the Dragon - behandlar orcernas Dragonmaw Clan och deras tillfångatagande av den röda drakaspekten Alexstrazsa
*Lord of the Clans - berättar om Thralls flykt från Durnholde keep och hans väg till Warchief
*The Last Guardian - detaljerar Medivh och Lothars vänskap som unga och hur Khadgar blir hans lärjunge och till sist hans efterträdare till följd av hans demoniska besatthet
*The War of the Ancients Trilogy - tja, the War of the Ancients...
*Cycle of Hatred - handlar om Jaina och Thrall och den bräckliga freden mellan orcer och människor och hur förräderi inom fraktionerna innebär stor risk för ett fullskalit krig på nytt
*Rise of the Horde - beskriver hur orcerna flyr från Draenor, massutrotningen av Draenei och bakgrunden för ett antal framstående orcer, inte minst Ner'Zhul
*Beyond the Dark Portal - avhandlar den andra invasionen av Azeroth med Ner'Zhul i spetsen och hur Khadgar och hans glada lirare invaderar Draenor och försöker stoppa dem samt de medlemmar av Black Dragonflight som tycks hjälpa orcerna.
*Night of the Dragon - fortsättning på Day of the Dragon. Grim Batol, drakar, dvärgar och grejer (minns inte jättemycket av den här heller)
*Arthas: Rise of the Lich King - precis som titeln antyder får man följa Arthas på hans resa från prins till (lich) kung.

Kan absolut rekommendera alla, alt. att du läser de som behandlar områden i loren som intresserar dig. De är nog alla 10+ år gamla nu och risken är att flertalet av dem inte längre är canon, om du nu bryr dig om det. Jag ångrar absolut inte att ha läst dem åtminstone

Medlem

@Johan L - två gläring stavfel på två artiklar - bring our redaktör back!! :' (((


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Trodde folk gillade WoW-berättandet överlag - i övrigt...

Jag har tyckt det känts som trams från dag ett.. Men det hör inte hit

Är ju typ en parodi på Tolkien eller nått..

"DoomKiller son of DoomSlaughter killed the mother of CHAOS-TIME five jazillion times over the five billion eons of super-time...! Their child will forever slaugher time and turn the upside-down rightside up once more in the land of Jizzballs for at least five gazillion eons of POWER

And legend has it that he brought it down all over her titties without having asketh to see if it was cool"


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Visste inte att WoW hade story, är det mellan alla 100-tals timmar av "Hämta 10 björntassar"?

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Så dog hon? Bra säger jag i så fall.

Nope hon dog inte, hon fick tillbaka andra halvan av hennes själ. Som hon troligtvist förlorade från Frostmourne.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Nope hon dog inte, hon fick tillbaka andra halvan av hennes själ.

Hahaha.. Sånt jävla trams alltså


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Trodde folk gillade WoW-berättandet överlag - i övrigt...

Jag har tyckt det känts som trams från dag ett.. Men det hör inte hit

Är ju typ en parodi på Tolkien eller nått..

"DoomKiller son of DoomSlaughter killed the mother of CHAOS-TIME five jazillion times over the five billion eons of super-time...! Their child will forever slaugher time and turn the upside-down rightside up once more in the land of Jizzballs for at least five gazillion eons of POWER

And legend has it that he brought it down all over her titties without having asketh to see if it was cool"

Hahaha, klockrent. Blizzard hittar på rätt tramsiga namn faktiskt, nån stolle där som är askåt på just ordet "Doom". Trodde Overwatch skulle bli skonat från detta men sen slängde de in "Doomfist" lol.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visste inte att WoW hade story, är det mellan alla 100-tals timmar av "Hämta 10 björntassar"?

Håller med. Jag har ingen aning vad Warcraft handlar om, förutom bråk mellan två raser.
Blir ju nästan orolig när man läser kommentarerna här, att folk faktiskt läser quest-storyn för varje buse dom ska hitta och döda.

Medlem

Aldrig spelet Wow för storyn ändå

Medlem

Problemet är att wow har blivit för stort för sitt eget bästa. Om man faktiskt lägger tid på att sätta sig in i storyn genom böcker osv så tycker jag den är helt okej. Tyvärr blir det ju också ett problem att folk inte orkar läsa quest texten eftersom 90% av spelarbasen stressar igenom med azeroth auto pilot. Och att då lägga lore utanför spelet gör det ju ännu svårare för folk att hänga med.

Jag har läst en del böcker, inte alla, har bra koll på storyn i Warcraft spelen. Därav min åsikt att storyn är bra.

Medlem

WoWs lore var riktigt bra upp till Cataclysm och sedan dess har det bara gått utför. Nu är det väl värre än någonsin.

Starcraft 2 och Diablo 3 var inte mycket bättre om man säger så....

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Nope hon dog inte, hon fick tillbaka andra halvan av hennes själ. Som hon troligtvist förlorade från Frostmourne.

Det var ju trist, så trött på Sylvanas.

Så trött att jag slutade spelet, men försöker i alla följa storyn i fall de kanske blir bra igen någon dag. x)

Medlem

Jajo... berättandet är vad det är. I helheten är det smash'n'grab av loot, interaktioner med udda figurer m.m. -- som gör att man subbar.

Medlem
Skrivet av rövslickarn:

Hemskt dålig svenska i den här artikeln, kan vara bra att lära sig språket innan man blir skribent.

Varför inte hjälpa istället att kritisera?


signatur

🐖💨💩

Medlem

Sjukt stressigt att vara hjälte i den världen, END OF THE WORLD, okey boss död, END OF THE WORLD, okey döda ny boss, END OF THE WORLD...kan inte någon boss ha en annan agenda ?

Skriv svar