Final Fantasy för populärt för sitt eget bästa – försäljningen pausas

Robot
Final Fantasy för populärt för sitt eget bästa – försäljningen pausas

Återupptas när server-strulet lättat.

#final-fantasy-xiv, #nyhetstips


Medlem

Fortfarande för lång väntetid på kvällen imo men klart bättre runt 3600 i kö vid ca 17:50 låg ju på runt 6k-7k förut

Fortsätter spela på helger och morgon dessvärre, har inte tid o vänta i kö i minst 2timmar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Fortfarande för lång väntetid på kvällen imo men klart bättre runt 3600 i kö vid ca 17:50 låg ju på runt 6k-7k förut

Fortsätter spela på helger och morgon dessvärre, har inte tid o vänta i kö i minst 2timmar.

Tydligen är det en bugg i klient som gör att du sitter i kö och det kommer fixsas i 6.1 patchen nästa vecka. Denna buggen har funnits 1.0.

Medlem
Skrivet av DjZaxon:

Tydligen är det en bugg i klient som gör att du sitter i kö och det kommer fixsas i 6.1 patchen nästa vecka. Denna buggen har funnits 1.0.

Låter nice


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av DjZaxon:

Tydligen är det en bugg i klient som gör att du sitter i kö och det kommer fixsas i 6.1 patchen nästa vecka. Denna buggen har funnits 1.0.

Verkligen inte, nu har du nog helt missuppfattat. Att folk får ett felmeddelande och åker ur kön är det som det kommer att åtgärdas, så att man slipper att sitta bevaka sin klient.

Medlem

Om man vill få chans att spela spelet måste man logga in tidigt på morgonen.

Dex
Medlem
Skrivet av DjZaxon:

Tydligen är det en bugg i klient som gör att du sitter i kö och det kommer fixsas i 6.1 patchen nästa vecka. Denna buggen har funnits 1.0.

Nä det är en bugg som gör att man ibland får felmeddelandet "2002" som gör att man åker ur kön som ska åtgärdas nästa vecka i patch 6.01 (inte 6.1). Köerna är "tyvärr" ingen bugg

Skribent

Blizzard var ju tvungen att göra så här med WoW i början också. Det är ju tråkigt att inte kunna köpa, men samtidigt rätt beslut också. Se till att släppa in spelare i mån av att servarna håller ihop.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man vill få chans att spela spelet måste man logga in tidigt på morgonen.

Brukar ställa mig i kön ett par timmar innan man slutar jobbet. Ibland är det extra najs att kunna jobba hemifrån


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Inte bra för mig som är f2p..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Kan det vara så att servrarna hålls fulla för att ingen vågar logga ur längre?
Eller hur funkar det? Kör folk med Anti-AFK script och dylikt?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Dex:

Nä det är en bugg som gör att man ibland får felmeddelandet "2002" som gör att man åker ur kön som ska åtgärdas nästa vecka i patch 6.01 (inte 6.1). Köerna är "tyvärr" ingen bugg

Kanske läste fel va något sånt va inte 100% säker vad dom menade.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kan det vara så att servrarna hålls fulla för att ingen vågar logga ur längre?
Eller hur funkar det? Kör folk med Anti-AFK script och dylikt?

Japp

Medlem

New World all over again Någonting säger mig att folk kommer vara lite mer förlåtande i kritiken den här gången.

Medlem
Skrivet av Ender:

New World all over again Någonting säger mig att folk kommer vara lite mer förlåtande i kritiken den här gången.

Ja med tanke på att SE p.g.a. deras server infrastruktur inte kan flytta upp den i AWS eller Azure eller liknande tjänster utan att göra om hela nätkoden så måste de köpa in egna servrar, spagettikod som spökar hela jävla tiden. I Amazons fall så låg allt redan på AWS och de kunde ha sparkat igång mer i deras egna miljö. Som någon hade räknat ut att Amazon är 200 gånger större än SE, de har råd att plocka resurser ifrån sin egna infrastruktur. Sen är ju hela diskussionen gällande problemet med att få tag på hårdvara och Covid inte helt sann, sure det har påverkat men det var problem med chip redan innan covid, sure det har inte hjälpt men detta har pågått i snart 4 år.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Inte bra för mig som är f2p..

Förståeligt, men samtidigt hade folk blivit galna om gratisspelare hade kunnat komma in och betalande kunder får stå i ännu längre köer


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Blizzard var ju tvungen att göra så här med WoW i början också. Det är ju tråkigt att inte kunna köpa, men samtidigt rätt beslut också. Se till att släppa in spelare i mån av att servarna håller ihop.

Ja och nej, de slutade aldrig sälja spelet. De har däremot delat ut 7 dagar speltid lite då och då.

Sen måste folk komma ihåg att om du har kommit in på servern så påverkar du inte längre kön. Ser massor med folk som tycker att du ska bannas/kickas om du använder anti AFK macron eller liknande, vad de inte förstår är att du som har kommit in inte påverkar kön, det är olika servrar som hanterar det. Kö servern släpper bara in ett visst antal spelare åt gången för att skydda mot flooding och eventuellt DDOS (vilket den inte klarar av att skydda mot men tanken är ju god). Så folk kan lugna ner sig över alla som står och dansar i städerna och spelar musik för de påverkar inte att det tar lång tid för dig att komma in. Det är däremot bra att de faktiskt har upptäckt att det finns en bugg i koden som orsakade 2002.
Med det sagt så vad de behöver är en grace period för om du blir utsparkad, WoW har alltid haft det, du kan stänga av din klient och logga in och smita förbi kön i 5-10min. FF har ingenting sånt så om ditt spel krashar så SUCKS TO BE YOU och du måste köa från början igen. Det är helt ärligt talat det viktigaste de måste fixa.

Dex
Medlem
Skrivet av Esri:

Ja och nej, de slutade aldrig sälja spelet. De har däremot delat ut 7 dagar speltid lite då och då.

Sen måste folk komma ihåg att om du har kommit in på servern så påverkar du inte längre kön. Ser massor med folk som tycker att du ska bannas/kickas om du använder anti AFK macron eller liknande, vad de inte förstår är att du som har kommit in inte påverkar kön, det är olika servrar som hanterar det. Kö servern släpper bara in ett visst antal spelare åt gången för att skydda mot flooding och eventuellt DDOS (vilket den inte klarar av att skydda mot men tanken är ju god). Så folk kan lugna ner sig över alla som står och dansar i städerna och spelar musik för de påverkar inte att det tar lång tid för dig att komma in. Det är däremot bra att de faktiskt har upptäckt att det finns en bugg i koden som orsakade 2002.
Med det sagt så vad de behöver är en grace period för om du blir utsparkad, WoW har alltid haft det, du kan stänga av din klient och logga in och smita förbi kön i 5-10min. FF har ingenting sånt så om ditt spel krashar så SUCKS TO BE YOU och du måste köa från början igen. Det är helt ärligt talat det viktigaste de måste fixa.

Visst är inloggning och spel servrarna inte samma som du säger, dock så är det klart att dom påverkar varandra. Blir du utkickad från en spelserver (typ om du är afk) så blir ju en plats ledig och därför blir det en plats mindre i inloggningskön också och du kommer snabbare in.

Medlem
Skrivet av Dex:

Visst är inloggning och spel servrarna inte samma som du säger, dock så är det klart att dom påverkar varandra. Blir du utkickad från en spelserver (typ om du är afk) så blir ju en plats ledig och därför blir det en plats mindre i inloggningskön också och du kommer snabbare in.

Nej, det är inte så det fungerar. Inloggningsservern har kö för att inte flooda world servern. Den släpper in 100 spelare åt gången, det har ingenting att göra med antalet spelare inne på world servern. När kön sjunker så har det ingenting att göra med att spelare har loggat ut. Det är antalet personer som försöker logga in samtidigt som orsakar kön, inte mängden spelare inne på servern.

Medlem
Skrivet av Esri:

Nej, det är inte så det fungerar. Inloggningsservern har kö för att inte flooda world servern. Den släpper in 100 spelare åt gången, det har ingenting att göra med antalet spelare inne på world servern. När kön sjunker så har det ingenting att göra med att spelare har loggat ut. Det är antalet personer som försöker logga in samtidigt som orsakar kön, inte mängden spelare inne på servern.

Det låter som ett väldigt konstigt kösystem, har du någon länk där man kan läsa mer om detta? Är det från deras forum någonstans?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det låter som ett väldigt konstigt kösystem, har du någon länk där man kan läsa mer om detta? Är det från deras forum någonstans?

Det är så alla spels kösystem fungerar, det är fullt normalt. Köservern är till för att servern bakom inte ska överbelastas, Blizzard har likadant, enda skillnaden hos dem är att deras köserver är innan du har valt vilket server du ska in på, där är det ännu tydligare att det fungerar på det sättet, du sätter dig i kö och när du har kommit in så får du välja server du ska in på, för WoW så var det ofta som du kom förbi kön och sen kom du ändå inte in på server. SE kör med en egen kö för varje värld. Worldservern har en begräsning så klart men det är endast Tonberry i Japan som faktiskt har uppnått den gränsen och krashat.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det är så alla spels kösystem fungerar, det är fullt normalt. Köservern är till för att servern bakom inte ska överbelastas, Blizzard har likadant, enda skillnaden hos dem är att deras köserver är innan du har valt vilket server du ska in på, där är det ännu tydligare att det fungerar på det sättet, du sätter dig i kö och när du har kommit in så får du välja server du ska in på, för WoW så var det ofta som du kom förbi kön och sen kom du ändå inte in på server. SE kör med en egen kö för varje värld. Worldservern har en begräsning så klart men det är endast Tonberry i Japan som faktiskt har uppnått den gränsen och krashat.

Då måste jag ha missförstått din förklaring. Hur gör inloggningsservern sitt beslut om att släppa in en spelare om den inte bryr sig om antalet redan inloggade spelare?

Då låter det som att man bara förlitar sig på att tillräckligt många spelare också loggar ut. Annars skulle servrarna svämma över av spelare och det skulle bli väldigt laggigt. Det låter inte särskilt troligt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Då måste jag ha missförstått din förklaring. Hur gör inloggningsservern sitt beslut om att släppa in en spelare om den inte bryr sig om antalet redan inloggade spelare?

Då låter det som att man bara förlitar sig på att tillräckligt många spelare också loggar ut. Annars skulle servrarna svämma över av spelare och det skulle bli väldigt laggigt. Det låter inte särskilt troligt.

Finns det plats så kommer du komma in, 100st åt gången. Om 3000 personer väntar så kan inte servern släppa in alla igenom dörren för det skulle krasha servern. Du har kö även om servern är tom eftersom att det är för många som vill in samtidigt.

Medlem
Skrivet av Esri:

Finns det plats så kommer du komma in, 100st åt gången. Om 3000 personer väntar så kan inte servern släppa in alla igenom dörren för det skulle krasha servern. Du har kö även om servern är tom eftersom att det är för många som vill in samtidigt.

Alright, så det är två helt separata köer? Den kö som andra pratar om in till servern, och en kö som du pratar om till inloggningsservern.

Hade varit intressant att läsa mer om ifall du har någon källa.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Alright, så det är två helt separata köer? Den kö som andra pratar om in till servern, och en kö som du pratar om till inloggningsservern.

Hade varit intressant att läsa mer om ifall du har någon källa.

Enda jag vet är folk som har jobbat med system för spelköer som har kommenterat hur SE system fungerar på deras forum. Deras förklaring är i princip, du har ett par checkar som måste godkänna spelaren. Se det som en affär, om du ska in i lokalen så kan inte alla 1000 personer utanför springa in samtidigt, utan folk måste vänta medans ett visst antal släpps in åt gången. Detta är inte för att affären inte har plats utan för att dörren skulle blockeras helt. Därefter så kommer du ha någon som kollar så affären inte blir full och stoppar kön helt tills dess att folk har lämnat affären. I FF:s fall så har YoshiP själv sagt att det endast är Tonberry som har problem med kapacitet, där servern är så pass full att hela världen dör. Om den släpper in 100 personer åt gången och servern är full så kommer alla få vänta tills dess att det finns platser och det beror inte nödvändigtvis på att servern är full utan att området där din karaktär loggar in är fullt (då zonerna har egna servrar i sin tur).

Medlem
Skrivet av Esri:

Enda jag vet är folk som har jobbat med system för spelköer som har kommenterat hur SE system fungerar på deras forum. Deras förklaring är i princip, du har ett par checkar som måste godkänna spelaren. Se det som en affär, om du ska in i lokalen så kan inte alla 1000 personer utanför springa in samtidigt, utan folk måste vänta medans ett visst antal släpps in åt gången. Detta är inte för att affären inte har plats utan för att dörren skulle blockeras helt. Därefter så kommer du ha någon som kollar så affären inte blir full och stoppar kön helt tills dess att folk har lämnat affären. I FF:s fall så har YoshiP själv sagt att det endast är Tonberry som har problem med kapacitet, där servern är så pass full att hela världen dör. Om den släpper in 100 personer åt gången och servern är full så kommer alla få vänta tills dess att det finns platser och det beror inte nödvändigtvis på att servern är full utan att området där din karaktär loggar in är fullt (då zonerna har egna servrar i sin tur).

Jao, jag är ganska välbekant med hur köer fungerar
Jag hade hoppats på en länk till en mer teknisk förklaring då jag är intresserad av ämnet.

Det kanske mest är gissningar, helt enkelt. Skulle inte vara jätteförvånad om Squeenix inte går in på det tekniska bakom.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar