Playstation VR2 är officiellt och får Horizon: Call of the Mountain

Robot
Playstation VR2 är officiellt och får Horizon: Call of the Mountain
Medlem

Antar att det inte är trådlöst eftersom det inte nämndes i artikeln? Väldigt synd i så fall.

Skribent
Skrivet av Lilagröt:

Antar att det inte är trådlöst eftersom det inte nämndes i artikeln? Väldigt synd i så fall.

Tyvärr inte. Det är en USB Type-C-kabel till PS5:an som gäller.

Avstängd

Sjukt nice.
Skulle hoppas på trådlös kommunikation iom wifi6 på konsolen. Men sedan igen så får man alltid bäst slutresultat med kabel.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

It's not a lake, it's an ocean

Sladdar, sladdar...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Då blir det Quest 2

Medlem

Kommer det vara kompatibelt med PSVR 1 spel? Tycker faktiskt att det är bra med kabel, slipper massa strålning och värme. 🙂

Avstängd

Nu när jag tänker efter och gjort lite beräkningar så är nog kabel det enda alternativet här.
Med den upplösningen samt uppdateringsfrekvensen så skulle nog wifi6 kunna tänkas fungera för att skyffla all data men tror inte upplevelsen skulle bli så bra.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Sjukt nice.
Skulle hoppas på trådlös kommunikation iom wifi6 på konsolen. Men sedan igen så får man alltid bäst slutresultat med kabel.

Det blir ett så stort lyft i upplevelse med kitet som gjorde min vive trådlös. Kommer personligen inte välja ett headset med sladd som ersättare till mitt nuvarande.

Skrivet av 4thePlayers:

Nu när jag tänker efter och gjort lite beräkningar så är nog kabel det enda alternativet här.
Med den upplösningen samt uppdateringsfrekvensen så skulle nog wifi6 kunna tänkas fungera för att skyffla all data men tror inte upplevelsen skulle bli så bra.

Det är ju bara att köra som på vive med en wigig adapter. Borde inte vara några problem att driva det via usb.
Antar att de vill hålla nere kostnaden men de skulle ju kunna erbjuda det som en uppgradering.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Nu när jag tänker efter och gjort lite beräkningar så är nog kabel det enda alternativet här.
Med den upplösningen samt uppdateringsfrekvensen så skulle nog wifi6 kunna tänkas fungera för att skyffla all data men tror inte upplevelsen skulle bli så bra.

För att få raw bilden så behövs kabel ja.
Med Quest till PC är det en "Video Stream" både om man kör trådlöst och kabel och jag tror egentligen inte att det spelar nån roll.
Men vill man få den riktiga bilden över så är det DP som gäller, antar att det funkar över USB-C också ?
Kan komma som uppgradering att köra trådlöst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Surt att det inte går att förboka än, är lite orolig för tillgången vid release.
Hade beställt för länge sedan ifall det hade varit möjligt.
Tror att det ända som skulle kunna fått mig att tveka är ifall kontrollerna inte hade fått spak.

Sen så hoppas jag såklart på bakåtkompabilitet, men det skulle ju vara idiotiskt ifall den inte fick stöd för det.
Jag är ganska övertygad om att PSVR2 är ett av de viktigaste stegen för framtiden av VR.
Prestandan är tillräckligt hög för att vara lockande för den stora massan samtidigt som priset är tillräckligt lågt.
Smidigheten i det hela är också såklart en viktig faktor.
Skulle förvåna mig väldigt mycket ifall den inte sålde minst dubbelt så bra som PSVR, men troligtvis mycket högre än så.

Medlem

Lol, först att det var 1,5min tjöt på ett 1m52s klipp innan man fick se något, men sedan att man möts av det fulaste leendet/tänder/käft på länge i ett spel som ska vara snyggt och det kändes som det ryckte i hela gameplay delen?

Meh, jag tvingade mig igenom första Horizon och ser inte alls tjusningen i det. Men mer AAA spel till VR är ju alltid bra så det händer något på den fronten

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Lol, först att det var 1,5min tjöt på ett 1m52s klipp innan man fick se något, men sedan att man möts av det fulaste leendet/tänder/käft på länge i ett spel som ska vara snyggt och det kändes som det ryckte i hela gameplay delen?

Meh, jag tvingade mig igenom första Horizon och ser inte alls tjusningen i det. Men mer AAA spel till VR är ju alltid bra så det händer något på den fronten

Work in progress...
Sen att det är ryckigt. Förmodligen har dom spelat in med headsetet på och försökte röra sig så mjukt som möjligt men alla kan ju inte vara helt still. Det ser iaf ut som det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har aldrig haft något VR-headset men det här kan helt klart vara intressant. Misstänker att det inte kommer kosta alltför mycket. Stora frågan är väl om man kommer att kunna få tag på något när det väl släpps...
Release innan årets slut borde väl inte vara helt omöjligt?


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Mariva:

Har aldrig haft något VR-headset men det här kan helt klart vara intressant. Misstänker att det inte kommer kosta alltför mycket. Stora frågan är väl om man kommer att kunna få tag på något när det väl släpps...
Release innan årets slut borde väl inte vara helt omöjligt?

Det var en nyhet i förrgår om att Goertek förmodligen startar producera headseten snart.
Med förmodligen så menar man att det finns läcka om att en Japansk konsolutvecklare börjar sin produktion snart och eftersom att de producerat PSVR samt Quest 2 innan så är det troligt att det är PSVR2 det handlar om.

Så tidigast i sommar, antagligen oktober/november men i stort sätt säkert att det kommer i år.
Handkontrollen avtäcktes i början av förra året och i somras så läckte specifikationerna på headsetet så hårdvaran verkar vara klar sedan länge.

Jag skulle gissa på runt 5000Kr, kontroller ingår ju nu också jämfört med PSVR där man fick köpa till.
Prestandan är ca 8 gånger högre än Quest 2 om man jämför Tflops (det ger ju en lätt fingervisning i alla fall).
Prestandan bör alltså räcka till avancerade spel istället för de simplare upplevelserna vi har idag.
Extra skönt att slippa laddningstider också.

Medlem

Oh herregud... Tror jag drömmer.

Inaktiv

Det här blir min debut inom VR, riktigt sugen.

Medlem

Vad är det för fel på killens ansiktuttryck vid 1:24?? Ser galet dåligt ut...

Medlem

Blev sugen när jag såg artikeln. Men är så himla synd att det ska vara med kabel. Är så mycket ballare när man slipper den..

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det var en nyhet i förrgår om att Goertek förmodligen startar producera headseten snart.
Med förmodligen så menar man att det finns läcka om att en Japansk konsolutvecklare börjar sin produktion snart och eftersom att de producerat PSVR samt Quest 2 innan så är det troligt att det är PSVR2 det handlar om.

Så tidigast i sommar, antagligen oktober/november men i stort sätt säkert att det kommer i år.
Handkontrollen avtäcktes i början av förra året och i somras så läckte specifikationerna på headsetet så hårdvaran verkar vara klar sedan länge.

Jag skulle gissa på runt 5000Kr, kontroller ingår ju nu också jämfört med PSVR där man fick köpa till.
Prestandan är ca 8 gånger högre än Quest 2 om man jämför Tflops (det ger ju en lätt fingervisning i alla fall).
Prestandan bör alltså räcka till avancerade spel istället för de simplare upplevelserna vi har idag.
Extra skönt att slippa laddningstider också.

Holiday 2022 är senaste ryktet för release, gissar att det betyder julen?. Men man hoppas ju tidigare, konstigt dock att man inte får se själva headsetet.

Att jämföra PSVR2 och Quest 2 är dock fel, Quest 2 är stand alone dvs du kan spela det vart du vill. PSVR2 är bara ett headset. Jag förstår vad du menar men det ska väll jämföras med en Quest 2 kopplad till PCVR så fall

Sen vill jag inte påstå att vi bara har "simplare upplevelser" idag. Däremot är det vanligt att spel utvecklar i första hand för Quest för att sen portas till PCVR. Resultatet av det har blivigt stort sett samma spel men endast bättre grafik.
Med PSVR2 hoppas jag den fokusen ändras att spelen utvecklas först för den kraftigare plattformen och sen portas till det sämre.

Ett bra exempel när det gjorts rätt är det relativt nya spelet After the fall. PCVR-versionen känner man är gjord för PC och den har inte fått ge efter för Quest. Man märker det på grafik och fysiken i spelet.

Det ska bli intressant att se vad för VR-spel sony får ut från sina egna studios till PSVR2.

Skrivet av Patashnic:

Du har mycket satt se fram emot


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Detta kommer att bli mitt första egna VR headset. Otroligt taggad! HYYYYYYYYYYYYYYYPE.
Kommer förhandsboka direkt när det går. Riktigt najs med ögonspårning och nya handkontroller. Synd att det inte blev trådlöst i slutändan men man måste ju alltid ha något att klaga på Tror PSVR2 kommer bli riktigt bra! Baserat på hur stor success PSVR trots allt var.

Om du läser detta Gabe så väntar vi nu bara på Half Life: Alyx portningen! *Fingers crossed*

Medlem

Är väl lite väntat att VR till playstation inte är det absolut bästa.

Det jag skulle vilja se som uppgradering till valve index som jag själv kört mycket med är trådlöst och bättre fov(med hjälp av eye tracking) samt bättre bild för extremt mörka eller ljusa scener. PS VR2 är tyvärr inte trådlöst och det har en lägre fov än valve index men ska såklart bli intressant att se vad folk tycker om det. Det är ju en regäl förbättring jämfört med det första playstation vr.

Skägg.
10 Chambers

Sexigt! Undrar verkligen hur prisbilden blir. PSVR var vid lansering ett riktigt prisvärt VR-alternativ.


signatur
Redaktör
Skrivet av Fatmajk:

Om du läser detta Gabe så väntar vi nu bara på Half Life: Alyx portningen! *Fingers crossed*

Tänkte just skriva att jag inte skulle ha nåt emot att lira HL Alyx igen på PSVR2. Det bör väl komma, snacka om systemsäljare.


signatur
Medlem

I likhet med många andra blir detta även min första VR-enhet. Det känns som att tekniken äntligen är tillräckligt mogen för att man ska få "riktiga" spel med bra grafik. Nu hoppas jag bara att Guerilla inte gör Horizon till någon rälsshooter...


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Holiday 2022 är senaste ryktet för release, gissar att det betyder julen?. Men man hoppas ju tidigare, konstigt dock att man inte får se själva headsetet.

Att jämföra PSVR2 och Quest 2 är dock fel, Quest 2 är stand alone dvs du kan spela det vart du vill. PSVR2 är bara ett headset. Jag förstår vad du menar men det ska väll jämföras med en Quest 2 kopplad till PCVR så fall

Sen vill jag inte påstå att vi bara har "simplare upplevelser" idag. Däremot är det vanligt att spel utvecklar i första hand för Quest för att sen portas till PCVR. Resultatet av det har blivigt stort sett samma spel men endast bättre grafik.
Med PSVR2 hoppas jag den fokusen ändras att spelen utvecklas först för den kraftigare plattformen och sen portas till det sämre.

Ett bra exempel när det gjorts rätt är det relativt nya spelet After the fall. PCVR-versionen känner man är gjord för PC och den har inte fått ge efter för Quest. Man märker det på grafik och fysiken i spelet.

Det ska bli intressant att se vad för VR-spel sony får ut från sina egna studios till PSVR2.

Du har mycket satt se fram emot

PSVR släpptes 13:e oktober så runt samma period är ju ganska troligt.
Förmodligen så kommer Sony ha något event senast i Mars för att visa headsetet, när de väl börjar produceras så lär den läcka annars.

Jag tror att det vanligaste är att man spelar Quest 2 hemma, även om den är trådlös.
Jämföra den med PC som är mycket dyrare och krångligare tycker jag också blir missvisande, PSVR2 blir antagligen bara att koppla in och köra med en simpel kabel och väldigt lite meckande.

PSVR hade en hel del egna spel och fortsätter detta så får vi ju grundspecifikationer som överstiger allt som finns ute idag.
Ska bli väldigt intressant att se VR spel som kräver PS5 specifikationer.

Spelen jag är mest intresserad av kommer inte gå att porta till sämre hårdvara.
AI, oändlig data med någon sekunds fördröjning, kraftfulla fysikmotorer med många levande objekt samtidigt är inte bara att skala ner.

Jag skulle nog i stort sätt kalla alla VR spel vi har idag simpla.
Det går att göra bra simpla spel, men det vi kommer se de kommande åren kommer vara ett stort generationshopp.
I värsta fall så går det trögt i början eftersom att man vill behålla kompabiliteten med äldre system, men om typ 2 år efter släpp så kommer förändringen vara markant.

Nu kan det ju vara så illa så att Sony även vill ha kompabilitet med PC, vilket skulle vara väldigt tråkigt och slöa ner utvecklingen.
Hoppas verkligen inte det och ifall så är fall så hoppas jag de siktar in sig på Direct storage och att spelen kommer dit när den tekniken slagit igenom där...

Men tänk ändå vilka spel som blir möjliga med 8 kärnor/16 trådar i 3,5Ghz, 10,5Tflops RDNA2, 16GB GDDR6 och lagringsenhet som skyfflar data på någon sekund, det är ju ett ofattbart prestandahopp jämfört med vilken nivå det ligger på idag, med tanke på att kompabilitet med "slö" hårdvara som behöver ske idag.
Det är ju som sagt inte den råa grafikprestandan som är det intressanta då utan det andra som man kan göra med de resurserna.
Världarna kommer alltså förhoppningsvis då bli mycket mer levande.

Sen så har du ju Sony studios som kommer släppa PSVR2 kompatibla spel vilket bidrar till mer mjukvara som ändå blir kul, även om spelen inte är skrivna från grunden för just VR.

Jag känner en stor Hype för detta
Kabeln är inte så illa ändå, det finns annat roligt att fokusera på ändå i detta.
Utan kabeln så hade de säkert fått göra andra kompromisser med antingen prestandan, funktioner eller priset.
Men visst, det blir nice när PSVR3 kommer utan kabel, men ingen dealbreaker för egen del just nu för egen del.

Medlem

Den här kommer jag införskaffa,

En kabel är bättre än allt meck med kamera som ger ett snävt område, och kontrollerna var inte speciellt bra.

Kul nyhet! Bra spec.!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

PSVR släpptes 13:e oktober så runt samma period är ju ganska troligt.
Förmodligen så kommer Sony ha något event senast i Mars för att visa headsetet, när de väl börjar produceras så lär den läcka annars.

Jag tror att det vanligaste är att man spelar Quest 2 hemma, även om den är trådlös.
Jämföra den med PC som är mycket dyrare och krångligare tycker jag också blir missvisande, PSVR2 blir antagligen bara att koppla in och köra med en simpel kabel och väldigt lite meckande.

PSVR hade en hel del egna spel och fortsätter detta så får vi ju grundspecifikationer som överstiger allt som finns ute idag.
Ska bli väldigt intressant att se VR spel som kräver PS5 specifikationer.

Spelen jag är mest intresserad av kommer inte gå att porta till sämre hårdvara.
AI, oändlig data med någon sekunds fördröjning, kraftfulla fysikmotorer med många levande objekt samtidigt är inte bara att skala ner.

Jag skulle nog i stort sätt kalla alla VR spel vi har idag simpla.
Det går göra bra simpla spel men det vi kommer se de kommande åren kommer vara ett stort generationshopp.
I värsta fall så går det trögt i början eftersom att man vill behålla kompabiliteten med äldre system, men om typ 2 år efter släpp så kommer förändringen vara markant.

Nu kan det ju vara så illa så att Sony även vill ha kompabilitet med PC, vilket skulle vara väldigt tråkigt och slöa ner utvecklingen.
Hoppas verkligen inte det och ifall så är fall så hoppas jag de siktar in sig på Direct storage och att spelen kommer dit när den tekniken slagit igenom där...

Men tänk ändå vilka spel som blir möjliga med 8 kärnor/16 trådar i 3,5Ghz, 10,5Tflops RDNA2, 16GB GDDR6 och lagringsenhet som skyfflar data på någon sekund, det är ju ett ofattbart prestandahopp jämfört med vilken nivå det ligger på idag, med tanke på att kompabilitet med "slö" hårdvara som behöver ske idag.
Det är ju som sagt inte den råa grafikprestandan som är det intressanta då utan det andra som man kan göra med de resurserna.
Världarna kommer alltså förhoppningsvis då bli mycket mer levande.

Sen så har du ju Sony studios som kommer släppa PSVR2 kompatibla spel vilket bidrar till mer mjukvara som ändå blir kul, även om spelen inte är skrivna från grunden för just VR.

Jag känner en stor Hype för detta
Kabeln är inte så illa ändå, det finns annat roligt att fokusera på ändå i detta.
Utan kabeln så hade de säkert fått göra andra kompromisser med antingen prestandan, funktioner eller priset.
Men visst, det blir nice när PSVR3 kommer utan kabel, men ingen dealbreaker för egen del just nu för egen del.

Visst det går att spekulera i teknik hur mycket som helst och vad det gör för framtiden.
Det är endå spelen som räknas.
Ja spel för 10år sen kanske räknas som simpla idag, men dom behöver inte vara dåliga för det
Problemet för VR har väll varit att det är just mest teknik och själva spel inte utvecklas i samma takt (om det är spela man vill)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Visst det går att spekulera i teknik hur mycket som helst och vad det gör för framtiden.
Det är endå spelen som räknas.
Ja spel för 10år sen kanske räknas som simpla idag, men dom behöver inte vara dåliga för det
Problemet för VR har väll varit att det är just mest teknik och själva spel inte utvecklas i samma takt (om det är spela man vill)

Jo men som sagt så finns det rätt många exklusiva PSVR spel så jag tror inte att det kommer vara brist på spel som kommer kunna dra nytta av resurserna som konsolen erbjuder.
Att vi redan är uppe i ca 15 miljoner potentiella kunder och att det kommer förmodligen stiga till över 100 miljoner med tiden som har hårdvara som orkar med detta är ju väldigt lovande ifall man jämför med PC där det förmodligen är betydligt mindre som har en dator som presterar på den nivån. Att man då också bara behöver förhålla sig till och optimera för en hårdvara är ju också väldigt smidigt.

Det har inte skett den här typen av generationsskifte de senaste 10 åren skulle jag säga, till och med hoppet emellan HDD till SSD är mindre.
SSD gjorde så att allt vart mycket smidigare och tog kortare tid, men nu går vi från kortare tid till att inte behöva vänta alls vilket nog är mer imponerande.

Generationshoppet emellan processorer är också mycket mer imponerande jämfört med vad som har skett innan ifall man tänker på vad för grundkrav mjukvaran kan ställa.

Medlem

Lär väl behövas en kabel på minst 5 m för att inte dra omkull PS5:an. 🤣

123
Skriv svar