Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Hur streamar man spel från gamepass appen på datorn? Vilket är bästa sättet?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Hur streamar man spel från gamepass appen på datorn? Vilket är bästa sättet?

Använd inte appen på datorn, använd Chrome eller Edge, du får bättre prestanda då. Det är bara att logga in på www.xbox.com/play och logga in med ditt gamepass-konto.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Hur streamar man spel från gamepass appen på datorn? Vilket är bästa sättet?

https://www.reddit.com/r/SteamDeck/comments/xwstg2/greenlight...

Medlem
Skrivet av robbis:

Använd inte appen på datorn, använd Chrome eller Edge, du får bättre prestanda då. Det är bara att logga in på www.xbox.com/play och logga in med ditt gamepass-konto.

Står att den inte hittar någon kontroll ansluten. Hur gör man då ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Står att den inte hittar någon kontroll ansluten. Hur gör man då ?

Du behöver följa guiden som finns på Microsoft hemsida. Allt finns på Google.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du behöver följa guiden som finns på Microsoft hemsida. Allt finns på Google.

Kan du kopiera in fullständig kod från din startup på edge ? Har förstört det totalt. Tog bort massa kod därifrån..

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Står att den inte hittar någon kontroll ansluten. Hur gör man då ?

Du lär ha en kontroll inkopplad för att streama xcloud! Fungerar inte med mus och tangentbord ännu... har du en xbox kontroller funkar det. Jag har testat med olika och tex stadia kontroller funkar inte med xcloud! Eller är det på Steam Decken du försöker? Isf ska det funka direkt!


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Kan du kopiera in fullständig kod från din startup på edge ? Har förstört det totalt. Tog bort massa kod därifrån..

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/xbox-cloud-gaming-i...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Steg 5.

"Scroll down to LAUNCH OPTIONS and append the following (after @@u @@):

--window-size=1024,640 --force-device-scale-factor=1.25 --device-scale-factor=1.25"

Tog bort allt som redan stod i lunch options. Nu funkar inte ens edge att starta

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Steg 5.

"Scroll down to LAUNCH OPTIONS and append the following (after @@u @@):

--window-size=1024,640 --force-device-scale-factor=1.25 --device-scale-factor=1.25"

Tog bort allt som redan stod i lunch options. Nu funkar inte ens edge att starta

Installera om allt från desktopmode så får du nog igång det om du följer instruktionerna igen. Edge ska ha inbyggd stöd för steam deck så kontrollen ska funka i direkt utan pill. Det kom samma dag som steam deck släpptes typ.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Medlem

Beställde deck och minneskort häromdagen. Nu gäller det att kolla igenom alla "must dos when you get your steam deck". Mest intresserad och avskräckt är jag av EmuDeck (eller emulatorer överlag). Är det ens lagligt? Hur då? Är det säkert? Finns det något legit sätt att spela spel som Zelda på sin deck?


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Beställde deck och minneskort häromdagen. Nu gäller det att kolla igenom alla "must dos when you get your steam deck". Mest intresserad och avskräckt är jag av EmuDeck (eller emulatorer överlag). Är det ens lagligt? Hur då? Är det säkert? Finns det något legit sätt att spela spel som Zelda på sin deck?

Emulatorer är inte olagligt. Det olagliga är att dela eller ladda ner andras kopior av spel. Det finns inget olagligt i om du själv gör en kopia på ditt eget spel och kör den i en emulator.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Emulatorer är inte olagligt. Det olagliga är att dela eller ladda ner andras kopior av spel. Det finns inget olagligt i om du själv gör en kopia på ditt eget spel och kör den i en emulator.

Om jag teoretiskt inte har spel X och väljer att ladda ner det, då blir det ju plötsligt olagligt enligt det resonemanget.
Kan jag göra en ROM av spel X om jag köpt det i fysiskt (eller digitalt för den delen) format?


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Om jag teoretiskt inte har spel X och väljer att ladda ner det, då blir det ju plötsligt olagligt enligt det resonemanget.
Kan jag göra en ROM av spel X om jag köpt det i fysiskt (eller digitalt för den delen) format?

Ja det finns verktyg för att dumpa spel från switchspel tex till rom filer som går att köra... Men om du redan har spelet varför vill du göra det för att köra det genom en emulator istället för direkt på switchen?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja det finns verktyg för att dumpa spel från switchspel tex till rom filer som går att köra... Men om du redan har spelet varför vill du göra det för att köra det genom en emulator istället för direkt på switchen?

Jag har inte spel(en) eller Switch. Jag undrar bara om man kan göra rätt för sig. Finns det en möjlighet att köpa/betala för att spela det via emulator (Deck) så gör jag gärna det... för annars blir det väl just piratkopiering, dvs jag hämtar spelet från någon annan?

Ursäkta dumma frågor. Känns som att man är lastgammal fast man är född tidigt 90-tal.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Jag har inte spel(en) eller Switch. Jag undrar bara om man kan göra rätt för sig. Finns det en möjlighet att köpa/betala för att spela det via emulator (Deck) så gör jag gärna det... för annars blir det väl just piratkopiering, dvs jag hämtar spelet från någon annan?

Ursäkta dumma frågor. Känns som att man är lastgammal fast man är född tidigt 90-tal.

För Nintendos spel är det nog omöjligt att köpa annat än till deras egna konsoler. För andra så kan det finnas med roms i olika samlingsspel, har för mig jag läste om någon Mega Drive collection som hade det. Men då kan man ju spela dem i det paketet man köper. Om nu inte andra emulatorer fungerar bättre så man hellre spelar spelen i dem.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Jag har inte spel(en) eller Switch. Jag undrar bara om man kan göra rätt för sig. Finns det en möjlighet att köpa/betala för att spela det via emulator (Deck) så gör jag gärna det... för annars blir det väl just piratkopiering, dvs jag hämtar spelet från någon annan?

Ursäkta dumma frågor. Känns som att man är lastgammal fast man är född tidigt 90-tal.

Ska du hårddra det, nej det är inte lätt.
Du får gå genom gråzonen.
Köp spelen, sen fixar du roms på valfritt sätt. Känns det som moraliskt fel att ladda ner nånstans, då går det göra på annat sätt men betydligt krångligare då hade jag nog bara skippat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Läst in mig lite mer på ämnet och vill hävda att jag fattar grejen nu. Vi kan därmed avsluta den diskussionen, tack för er hjälp så långt! Ställer en annan fråga istället - ni som ägt decken ett tag, hur ofta har ni känt behovet att spegla mot tv? Att Valve tar cirkus en tusenlapp för sin dockningsstation (visserligen med laddare, men trist att det inte är valbart) tycker jag är lite tokigt. Finns det någon särskild anledning till att inte köpa en vanlig USB-C hub med HDMI/display port? Den verkar göra jobbet om det enda man vill är överföra bild + ljud till en TV/annan skärm.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Läst in mig lite mer på ämnet och vill hävda att jag fattar grejen nu. Vi kan därmed avsluta den diskussionen, tack för er hjälp så långt! Ställer en annan fråga istället - ni som ägt decken ett tag, hur ofta har ni känt behovet att spegla mot tv? Att Valve tar cirkus en tusenlapp för sin dockningsstation (visserligen med laddare, men trist att det inte är valbart) tycker jag är lite tokigt. Finns det någon särskild anledning till att inte köpa en vanlig USB-C hub med HDMI/display port? Den verkar göra jobbet om det enda man vill är överföra bild + ljud till en TV/annan skärm.

Man kan väl använda vilken USB-C dockningsstation eller USB-C till HDMi-kabel som helst egentligen, men med Valves docka får du ju en form av garanti att den fungerar och är ämnad för Steam Decken specifikt. Behöver de modifiera firmwaren så kan den dessutom uppdateras direkt via Steam deckens gränssnitt medan den är inkopplad (har en själv och fick en uppdatering dag 1 när jag kopplade in den).

Samtidigt kan det finnas andra fördelar med andra dockningsstationer. En sådan fördel är att man kan montera en M2-disk inuti en (eller ett par) dockningsstationer, en annan fördel kan vara om man har andra behov av antalet tillgängliga portar osv som originaldockan inte tillgodoser.

Så jag skulle säga att det är väldigt individuellt.

För att svara på frågan om att koppla till TVn så har jag gjort det en hel del (kanske 25-30% av den totala speltiden). För min del handlar det om flexibilitet, ibland vill jag spela bärbart på resande fot, ibland i soffan eller i sängen och ibland dockat mot TVn. Så det handlar inte om ett behov, utan snarare en möjlighet när andan faller på.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

ni som ägt decken ett tag, hur ofta har ni känt behovet att spegla mot tv?

Jag har också den officiella dockningsstationen.
När det gäller att gå in i desktop läget underlättar en mus och tangetbord en hel del.

I övrigt så har jag prövat spela vissa spel på tvn, men då jag har en dator bredvid så känns det onödigt då jag likaväl kan spela på den i stället som också är kopplad till tvn. Det är mer som en smidig grej att ha tillgänglig för mig när jag ska pröva olika saker samt mecka. Annars spelar jag oftast handhållet. Steam deck har ju gyroskop som kan aktiveras med touch på analogspaken som inte min handkontroll har.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

ni som ägt decken ett tag, hur ofta har ni känt behovet att spegla mot tv?

Inte en enda gång därför har jag inte inhandlat dockningsstationen, Samma som med switchen körde lite i början när jag köpte den men de senaste åren bara handhållet annars är det datorn som gäller för vissa spel.

Medlem

Switch har jag nog spelat typ 80% dockat.

Jag hoppas att valve släpper en steam 2 controller som är mer lik layouten som steam deck har.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag hoppas att valve släpper en steam 2 controller som är mer lik layouten som steam deck har.

Tycker de har att jobba med på den fronten den är inte i närheten av varken xbox eller playstations handkontroller Det sämsta med steamdecken för mig är att greppet är gjort för väldigt stora händer och knapparna under är i stort sett oanvändbara och rb/lb är onödigt svåra att nå.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Tycker de har att jobba med på den fronten den är inte i närheten av varken xbox eller playstations handkontroller Det sämsta med steamdecken för mig är att greppet är gjort för väldigt stora händer och knapparna under är i stort sett oanvändbara och rb/lb är onödigt svåra att nå.

Förstår att du menar Steam decks ergonomi. L1 och R1 knapparna är lite svår att nå. Men annars gillar jag resten. Med en kontroller skulle de dock kunna göra mer ergonomiskt bara att den har samma knappuppsättning, touch, gyro osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tycker steam decken är perfekt grepp.
Bättre än Nintendo switch, som kan räddas om man stoppar den i ett liknande grepp så den blir lite fetare

Knapparna på baksidan ligger perfekt för mina fingrar.
Jag har inte speciellt stora händer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker steam decken är perfekt grepp.
Bättre än Nintendo switch, som kan räddas om man stoppar den i ett liknande grepp så den blir lite fetare

Switchen är för liten men då är den gjord för andra målgrupp känns det som också där man kan förvänta sig mindre händer.

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Man kan väl använda vilken USB-C dockningsstation eller USB-C till HDMi-kabel som helst egentligen, men med Valves docka får du ju en form av garanti att den fungerar och är ämnad för Steam Decken specifikt. Behöver de modifiera firmwaren så kan den dessutom uppdateras direkt via Steam deckens gränssnitt medan den är inkopplad (har en själv och fick en uppdatering dag 1 när jag kopplade in den).

Samtidigt kan det finnas andra fördelar med andra dockningsstationer. En sådan är en (eller ett par) dockningsstationer där man kan montera M2-diskar inuti, eller om man har andra behov av antalet tillgängliga portar osv vilket originaldockan inte tillgodoser.

Så jag skulle säga att det är väldigt individuellt.

För att svara på frågan om att koppla till TVn så har jag gjort det en hel del (kanske 25-30% av den totala speltiden). För min del handlar det om flexibilitet, ibland vill jag spela bärbart på resande fot, ibland i soffan eller i sängen och ibland dockat mot TVn. Så det handlar inte om ett behov, utan snarare en möjlighet när andan faller på.

Skrivet av lonian:

Jag har också den officiella dockningsstationen.
När det gäller att gå in i desktop läget underlättar en mus och tangetbord en hel del.

I övrigt så har jag prövat spela vissa spel på tvn, men då jag har en dator bredvid så känns det onödigt då jag likaväl kan spela på den i stället som också är kopplad till tvn. Det är mer som en smidig grej att ha tillgänglig för mig när jag ska pröva olika saker samt mecka. Annars spelar jag oftast handhållet. Steam deck har ju gyroskop som kan aktiveras med touch på analogspaken som inte min handkontroll har.

Skrivet av Sur Apan:

Inte en enda gång därför har jag inte inhandlat dockningsstationen, Samma som med switchen körde lite i början när jag köpte den men de senaste åren bara handhållet annars är det datorn som gäller för vissa spel.

Tack för era svar! Jag får helt enkelt känna på det och se om behovet infinner sig!


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

International
Man of Mystery
Skrivet av pastapapa:

Läst in mig lite mer på ämnet och vill hävda att jag fattar grejen nu. Vi kan därmed avsluta den diskussionen, tack för er hjälp så långt! Ställer en annan fråga istället - ni som ägt decken ett tag, hur ofta har ni känt behovet att spegla mot tv? Att Valve tar cirkus en tusenlapp för sin dockningsstation (visserligen med laddare, men trist att det inte är valbart) tycker jag är lite tokigt. Finns det någon särskild anledning till att inte köpa en vanlig USB-C hub med HDMI/display port? Den verkar göra jobbet om det enda man vill är överföra bild + ljud till en TV/annan skärm.

Jag övervägde länge att fixa en dockningsstation för decket, testade med en lenovo jag har till jobbet, en dell och nåt annat märke men plötsligt kickade hjärnan in och sa: Du, allt det där som du vill att ditt deck ska göra nu har du ju en gaminglaptop som sköter mycket bättre redan..

Så jag övergav den planen och låter skomakaren vara vid sin läst, steamdecket är UNDERBART för det den är designad, men halvbra som stationär. Med det sagt är jag fortfarande lite nyfiken på om nån här testat med de där AR-glasögonen som det pratades om förut, det är möjligen det som jag skulle kunna tänka mig expandera decket med


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av lonian:

...
Steam deck har ju gyroskop som kan aktiveras med touch på analogspaken som inte min handkontroll har.

Det var nåt som jag trodde jag skulle använda mycket mer, kunna spela FPS tillexempel eller andra musstyrda spel, men det har inte blitt så. Är det nån som använder det, och till vad ? Funkar bra ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Skriv svar