Casta till TV/Miracast

Medlem
Casta till TV/Miracast

Kunde inte skapa en tråd på Sweclockers så det blir här istället

Har ett delikat problem:
Sitter med min företagsdator som är statlig och därmed väldigt spärrad och kunden jag sitter hos har tidigare haft anslutning hdmi - hdmi. Kunden har moderniserat sig och gjort allt trådlöst.

Operativsystemet är Windows 10 och TVn är av en vanlig variant (LG 70").
Där finns två olika alternativ att ansluta:
Microsoft Wireless Adapter samt direkt till TV, går jag in på adaptern så vill den ansluta med Windows+K när jag connectar via den så står den bara och tuggar sen kommer det upp att jag inte kan ansluta pga screen share bla bla bla.
Anslutar jag till TV direkt så sker samma sak.

Tanken är att visa upp Powerpoints till nya medarbetare samt vid andra tillfällen, dock testade jag att streama via Youtube till TV genom knappen Spela upp på TV:n sedan därigenom projicera/duplicera skärm. Har varit i kontakt med extern support (Proact) men utan större framgång, vi kom väl bara fram till att Youtube funkade
Har försökt lösa det på alla sätt och vis men anslutningen går ner hela tiden, är för övrig inkopplad på samma nätverk (wifi). Min kollega har samma problem men kunder osv som kommer hit har inga problem med att ansluta....

Är där något protokoll eller liknande som ligger och spökar?

Medlem

Miracast är en direktkontakt till adaptern eller TVn som kör det. WiFi på plats är ointressant för lösningen.

Fungerar din dator med Miracast om du testar på annan bildskärm/adapter med stöd?

Prata med supporten igen, är datorn nerlåst så är det förmodligen brandväggen i datorn som blockerar. Behöver öppnas upp. Finns dokumentation hos Microsoft.

Medlem

Sitter ute hos kund och inne på mitt HQ så har vi bara anslutningar via HDMI i våra konferansrum. Så jag har inte möjlighet att testa annan miljö. Men går man in i brandväggen så är det godkänt att streama till trådlös bildskärm och det funkar som sagt med Youtube jag och supporten satt och kolla gameplay från Witcher 3.

Hittar inget i brandväggen annars som skulle kunna "spärra"

Medlem

YouTube så initierar du förmodligen bara en stream, fortsätter den streama om du sätter datorn i strömsparläge?

Miracast är som sagt en direktkontakt... Finns väl dokumenterat för eran leverantör, de bör vara er support för att lösa såna här grejer. Om din kollega har samma problem så är min känsla det inte är öppet i brandväggen. Be dem stänga av den helt åt dig och se om det fungerar.

Medlem

Har själv en statlig dator i arbetet och det är strängeligen förbjudet att koppla upp den mot en "smart TV".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Har själv en statlig dator i arbetet och det är strängeligen förbjudet att koppla upp den mot en "smart TV".

Vet flera myndigheter som kör med Miracast. Men mycket riktigt så blockerar även flera detta.
Väldigt många konferensrumsbildskärmar har stöd för Miracast och det går inte ens i flera fall att stänga av. Klienten däremot finns ju betydligt fler sätt att stänga ner på, vilket förmodligen skett här.

Deras leverantör har ju en uppsatt och designad miljö efter kundens säkerhetskrav, de bör kunna svara på alla hans frågor eller hänvisa till att det är nerlåst.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Har själv en statlig dator i arbetet och det är strängeligen förbjudet att koppla upp den mot en "smart TV".

Jo fast jag satt med vår support som sa att det inte skulle vara några problem även om jag tror att det är så själv, finns något som heter GPO som kan spöka
Kan ju knappt ens göra ctrl + alt + del på min burk utan att det kommer upp att IT-support måste godkänna det via någon admin

1
Skriv svar