Resident Evil har ett av de lägsta användarbetygen i Netflix historia

Medlem

Tycker att serien är ganska bra. Personligen förstår jag inte vad fansen förväntar sig, ska serien bestå av en parodisk snubbe som styltigt springer runt i korridorer och stoppar in random figuriner i hål i väggen för att vrida statyer? Det hade ju blivit en absolut fruktansvärt dålig serie. Det finns säkert böcker om Resident Evil där någon författare mer eller mindre kompetent försökt fylla i och fylla ut storyn i efterhand, men jag ser mycket hellre att man bygger en story som passar för en tv-serie.

Sen är tydligen folk också upprörda över hudfärg, där är det bara att känna sig som ett totalt frågetecken.

Skribent
Skrivet av nicbex:

Tycker att serien är ganska bra. Personligen förstår jag inte vad fansen förväntar sig, ska serien bestå av en parodisk snubbe som styltigt springer runt i korridorer och stoppar in random figuriner i hål i väggen för att vrida statyer? Det hade ju blivit en absolut fruktansvärt dålig serie. Det finns säkert böcker om Resident Evil där någon författare mer eller mindre kompetent försökt fylla i och fylla ut storyn i efterhand, men jag ser mycket hellre att man bygger en story som passar för en tv-serie.

Sen är tydligen folk också upprörda över hudfärg, där är det bara att känna sig som ett totalt frågetecken.

Nu hade det ju det i serien när de var i huset, vilket blev redigt fånigt men tydlig nick till hur spelet är.

Men ja jag förstår att de vill göra något annat och iden med att göra något kring Umbrella är inte alls dumt, dock tycker jag det är dåligt utfört. Nu känns det nästan som de skrivit serien och i efterhand lagt in lite namn från spelserien och små fanservice-grejor för fansen (pianot tex). Plus då det jag kritiserade tidigare med de båda tidslinjerna, tanken är väl att man ska känna något för karaktärerna, men istället tycker jag det blir motsatsen. Man får inte tid att känna varken de yngre eller äldre versionerna av karaktärerna och för mig slutar jag bry mig om edera. Ibland känns de inte ens som samma karaktärer.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem

Helt galet B produktion även med RE mått mätt.

Det mest genomgående att notera är kanske hur illa (liksom manuset då) scenerna hänger ihop.

Det är närmast standard att när någon blir jagad av en zombie eller annat som är hack i häll på dem så är, så är de helt plötsligt 50 meter efter igen eller rent av spårlöst borta när kameran flyttats för nästa vinkel.

Skrivet av MrKudden:

Mycket konstiga val karaktärerna gör dock tycker jag. De är motsägelsefulla. Helt ologiska och korkade beslut. Minns inte så många specifika exempel dock....men aldrig reagerat på det så mycket förr. Men ett exempel är när Billie öppnar luckan till hunden. Hon är ju inte dum i huvudet. Men vilken intelligent människa skulle öppna luckan till en box som står längst in med värsta låset och konstiga ljud som kommer från den??? I ett skumt labb dessutom! Så unga var dom inte...14 år tror jag och jag visste då bättre i den åldern...

Funderade mest över hur den vanligtvis är tänkt att hanteras när det ska tas prover.

Men forskare i serien verkar ju rent generellt ha en slags Jackass-approach särskilt till tester och provtagningar. Så den biten är ju åtminstone konsekvent hanterad.

Ser framför mig ett Astra-lab där de har Coronan i en skål bredvid mjölken i cafeterian.

Medlem

Efter att ha läst lite om vad folk tycker och sen sett klart serien i går så är jag av den åsikten att det är bland de sämre skräpen jag sett, där nere med vissa Uwe Boll adaptioner. Det handlar inte ens om att det är en dålig RE-serie (för det är det) men skräpet, för mig, ligger i valet av dialog, monster, handling osv. Det var SÅ uppenbart upplagt för en vanlig "missförstånd och vägran att lyssna till den andre likt gossip girl och liknande serier" uppbyggt i manus att det gick att förutse att serien skulle handla om, ja, precis det den handlade om. Tråkiga karaktärer utan djup, ingen insikt i varför karaktärerna gör som de gör, två berättelser som är allt annat än djupa och så mycket mycket annat, t.ex. fighter där utbildad väpnad styrka springer in en och en i en lugn samsad rad mot någon som strider utan vapen, "zombies" som inte följer tv-seriens inskrivna och ändrade lagar osv.

Jag var så besviken. De hade kunnat göra SÅ mycket med detta, men valde denna väg..


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Skribent
Skrivet av ZF:

Helt galet B produktion även med RE mått mätt.

Det mest genomgående att notera är kanske hur illa (liksom manuset då) scenerna hänger ihop.

Det är närmast standard att när någon blir jagad av en zombie eller annat som är hack i häll på dem så är, så är de helt plötsligt 50 meter efter igen eller rent av spårlöst borta när kameran flyttats för nästa vinkel.

Eller på ön när Jade springer rakt igenom en hel hord av zombier utan att de bryr sig om henne utan bara springer rakt förbi.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu hade det ju det i serien när de var i huset, vilket blev redigt fånigt men tydlig nick till hur spelet är.

Men ja jag förstår att de vill göra något annat och iden med att göra något kring Umbrella är inte alls dumt, dock tycker jag det är dåligt utfört. Nu känns det nästan som de skrivit serien och i efterhand lagt in lite namn från spelserien och små fanservice-grejor för fansen (pianot tex). Plus då det jag kritiserade tidigare med de båda tidslinjerna, tanken är väl att man ska känna något för karaktärerna, men istället tycker jag det blir motsatsen. Man får inte tid att känna varken de yngre eller äldre versionerna av karaktärerna och för mig slutar jag bry mig om edera. Ibland känns de inte ens som samma karaktärer.

Personligen tycker jag nog att det är det bästa som kommit som tv- eller filmunderhållning i Resident Evil-universumet. Ändå tematiskt "rätt" och hyggligt underhållande. Man kan ju jämföra med t.ex. filmerna med Milla Jovovich som inte bara är skitdåliga utan dessutom helt out there tematiskt.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilken chock när man tar ett etablerat varumärke och sedan har extremt lite från spelet som fans hade förväntat och hoppats på.
Samma som när man gör ett nytt spel i en spelserie och så har det inget gemensamt med föregående spel än namnet typ.

Hade det varit samma serie men utan namnet RE och Umbrella Corp. tror jag betygen hade varit klart högre.

Som med Prey


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Har bara sett första avsnittet men det blir nog inget mer. Så himla värdelöst. Kändes mer som teen drama än skräck. Stor färgglad mask kändes inte så Resident Evil heller. Ett riktigt bottennapp (om det inte blir betydligt bättre efter första) helt klart.

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Eller på ön när Jade springer rakt igenom en hel hord av zombier utan att de bryr sig om henne utan bara springer rakt förbi.

MER SPOILERS!:

Kommer inte ihåg om det var före eller efter anti-zobie-deoderanten? ("24 hours of protection!") Men det var rätt mycket springande mellan väldigt selektivt hjärnätarintresserade redan innan så.

Och vad var förresten grejen med det där i början då de inte vaknade till förrän de vädrade blod? Den detaljen kastades ut genom fönstret väldigt fort igen, för att sen bli aktuellt vid just den där Jackass-scientist deo-testen. För att sen.. ja fönstret igen.

Hade jag skrivit manuset så skulle hon springa med det där huvudet under armen med hela lag Z efter sig, kasta sig över safe zone-linjen, plantera huvudet i myllan och vråla "Touchdown you undead MOFOS!". Sen kommer krokodilmaskoten in och sjunger nationalsången.

Ok, det kanske inte är så lätt att göra en bra serie trots allt..

Medlem

Slutade titta efter 2.5 avsnitt; manuset är ju så uselt å fullt med hål som man kan köra en supertanker igenom, på bredden.
Känns oroväckande att han som skapat serien också är showrunner för den kommande serien baserad på Matt Wagners "Grendel" (en favorit).


signatur

ASUS ROG Strix G15DK | Corsair Blackbeard 980 | Nintendo Switch | Xbox Series X/360 | C-64 |

Skribent
Skrivet av nicbex:

Personligen tycker jag nog att det är det bästa som kommit som tv- eller filmunderhållning i Resident Evil-universumet. Ändå tematiskt "rätt" och hyggligt underhållande. Man kan ju jämföra med t.ex. filmerna med Milla Jovovich som inte bara är skitdåliga utan dessutom helt out there tematiskt.

Fast vara bäst av det sämsta är ju inget bragd? XD

Nä, men jag tycker ändå RE1 med MJ höll sig rätt nära tematiskt. De hade huset som gömde labbet och sen zombier, sen är det väl ingen toppfilm, men tycker ändå den känns Resident Evil. Resten av filmerna när det helt blev "The Alice-show" tycker jag inte är några höjdare alls dock...kanske lite underhållande som död action (no pun intended).

Som jag skrev så tycker jag iden med att handla om Umbrella inte är dålig. De hade ju kunnat lägga händelserna i Raccoon City före RE1 och fokusera på allt fuffens som hände då med experimenten. Kanske även blanda in forskare och familjer som bor i staden, göra lite av vad serien Gotham gjorde för Batman.

När jag tänker efter så hade även denna serie passat bättre med namnet "Umbrella" än Resident Evil.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Mitt stora problem med serien var dess pacing och hur många otroligt dåliga skådespelare de lyckats casta. Han som spelade Baxter var helt horribel och sänkte nivån i varenda scen han var med i.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Jag förväntade mig riktig smörja men är ju faktiskt helt okej!

Är väl lite samma med nya Thor Love and Thunder. Den har väl med fått usla betyg.

Skribent
Skrivet av Mike Stranéus:

Mitt stora problem med serien var dess pacing och hur många otroligt dåliga skådespelare de lyckats casta. Han som spelade Baxter var helt horribel och sänkte nivån i varenda scen han var med i.

Håller med, förutom när han gick loss i fängelset. Den scenen var fan rätt badass på ett roligt vis. Hade kunnat se Jack Black i rollen som Baxter då han antagligen kunna göra rollen med en liknande stil men på ett bättre sätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag slötittade genom hela serien men det var inte svårt att hänga med. Jag tycker serien är mellanmjölk, verkligen inget bra men heller inte så värdelös som som säger att den är.

Medlem

Lät även som en hel del klagade över att serien var för "woke" , ett klagomål som jag personligen tycker är lite lamt då det sällan berättar någon reel kritik utan mer att man ryggmärgsaktivt anser att det inte passar äns peronliga politiska åskådning och därmer automatiskt ratar serien/filmen/spelet eller vad som.

Spel som blir film/serie tenderar dock att ofta gå ifrån spelet för långt (har inte sett RE så det blir mer generellt) så att spelfansen inte känner igen sig. Någon som inte spelat spelet vet ju inte om dessa "felaktigheter" så för dessa så finns inte samma kritik.

Medlem

Har nu strösslat igenom kommentarerna här och herregud vad polariserat det kan vara.

Som många tidigare nämnt ansåg även jag att den var medelmåttig med sina brister, men ändå fängslande.

Rekommenderar er att läsa denna artikel där det debatteras just varför detta kan anses vara en av de bästa RE-adaptionerna:

Netflix's Resident Evil Series Is the Strongest Adaptation Yet

https://ign.com/articles/netflixs-resident-evil-series-is-the...

Kan skapa något bättre förståelse för vissa av er, ibland bra att suga in argument från båda sidor av myntet

Medlem

Netflix har gått kraftigt utför senaste året. Blir intressant att se hur många prenumeranter de har tappat när q2-rapporten kommer imorgon. De är alldeles för dyra, bjuder inte på 4k/Hdr, och nu har det inte kommit något bra på ett helt år snart (squid game och midnight mass), nej blir till att säga upp tror jag om inte barnen gnäller alltför mycket.

Medlem

Tråkigt då jag tycker den var bättre än många andra Resident Evil serier/filmer som kommit

Medlem
Skrivet av MLundin:

Har nu strösslat igenom kommentarerna här och herregud vad polariserat det kan vara.

Som många tidigare nämnt ansåg även jag att den var medelmåttig med sina brister, men ändå fängslande.

Rekommenderar er att läsa denna artikel där det debatteras just varför detta kan anses vara en av de bästa RE-adaptionerna:

Netflix's Resident Evil Series Is the Strongest Adaptation Yet

https://ign.com/articles/netflixs-resident-evil-series-is-the...

Kan skapa något bättre förståelse för vissa av er, ibland bra att suga in argument från båda sidor av myntet

Läste igenom artikeln men tyckte författaren av den undvek huvudproblemet, vilket i min mening var utförandet och inte själva storyn i sig, som definitivt hade kunnat vara till grund för en riktigt bra RE serie.

Medlem

Känns verkligen som att manusförfattarna går all in på att få tittarna att verkligen HATA de två systrarna i alla flashbacks. Det finns verkligen ingenting att tycka om dem och man får ingen sympati alls för dem. Tur nog så kan man snabbspola ganska bekvämt i Netflix för att skippa all cringe när den är som värst.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Har nu strösslat igenom kommentarerna här och herregud vad polariserat det kan vara.

Som många tidigare nämnt ansåg även jag att den var medelmåttig med sina brister, men ändå fängslande.

Rekommenderar er att läsa denna artikel där det debatteras just varför detta kan anses vara en av de bästa RE-adaptionerna:

Netflix's Resident Evil Series Is the Strongest Adaptation Yet

https://ign.com/articles/netflixs-resident-evil-series-is-the...

Kan skapa något bättre förståelse för vissa av er, ibland bra att suga in argument från båda sidor av myntet

Tycker att det var en bra sammanfattning av situationen ändå.

Skribent

Tycker high school-delen är ganska ok, men när det är postapokalyptiska delen tappar den mig. Det bästa med Resident Evil, enligt mig, är när det är krypande. Inte när krukväxter förvandlas till hjärnätande monster. Sen är ju Wesker lite för mycket snäll farsa än Reinhard Heydrich. Åh, andra sidan är ju Reddick klockren i den här typen av roller.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Med tanke på alla kommentarer här känns det som jag ska ta de få minuter jag kan spendera och lägga dem på något annat.


signatur

I drank what?

One
Medlem

Hur kan ingen, någonsin göra rättvisa av RE på film? Det har ett riktigt nitty gritty manus med stor följarskara klar, men resultatet blir alltid så jävla tvärtom

Medlem
Skrivet av Mirage:

Med tanke på alla kommentarer här känns det som jag ska ta de få minuter jag kan spendera och lägga dem på något annat.

Det tycker jag verkligen inte du ska göra , bygg aldrig din uppfattning om något baserat på andras ord. Mitt tips är att du ser ett par avsnitt och efter det bygger din tanke om serien, och ifall den är värd att fortsätta att lägga tid på.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu hade det ju det i serien när de var i huset, vilket blev redigt fånigt men tydlig nick till hur spelet är.

Jag kan dock tycka att det på ett sätt tillför ett värde på något sätt, sålänge det inte används till en överdrift. Så som du beskrev det är det ändå ett vettigt sätt att sända en signal.

Medlem
Skrivet av abso:

Läste igenom artikeln men tyckte författaren av den undvek huvudproblemet, vilket i min mening var utförandet och inte själva storyn i sig, som definitivt hade kunnat vara till grund för en riktigt bra RE serie.

Beredd att hålla med om, till viss del. Samtidigt handlade artikeln primärt om huruvida serien anammade essensen och huvudelementen av spelen, utan att för den delen behöva ha storyn under linsen.

Men kan definitivt säga att jag instämmer att storyn lämnade mycket att önska. Överlag tyckte jag i varje fall om att den avvek mycket från Wes Andersons överdramatiserade actionfilmer till förmån för att försöka bygga upp något annorlunda 🙂

Medlem

förstår inte klagomålen serien är ju ingen 10/10 men den är ju iaf en 7/10 enligt mig, i vad den försöker göra och grundar sig i.

Sen kan jag ha problem med vissa saker men det gör inte att jag ger den sämre betyg.

Allt är väldigt bra utfört.

den är bättre än dom flesta populära serierna som kör på som folk tittar frenatiskt på.

Skribent
Skrivet av Nerox:

Jag kan dock tycka att det på ett sätt tillför ett värde på något sätt, sålänge det inte används till en överdrift. Så som du beskrev det är det ändå ett vettigt sätt att sända en signal.

Det kan jag hålla med om, men det tog saker lite för långt så det kände "för" spelmässigt och långsökt. Rimmade som lite dåligt med hur serien annars är uppbyggd. Jag kan definitivt se att seriens Wesker vilja att dölja saker på ett noggrant vis, men allt kändes som någon ägg-jakt på påskafton.

Serien hade andra sådana tillfällen när den som bröt sin egen stämning och det kändes "off". När Baxter gick loss i fängelset är ett exempel på en annan, även om själva scenen var rätt bad ass.

Det blir lite som att serien bryter "karaktär", om du förstår vad jag menar?


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av MLundin:

Men kan definitivt säga att jag instämmer att storyn lämnade mycket att önska. Överlag tyckte jag i varje fall om att den avvek mycket från Wes Andersons överdramatiserade actionfilmer till förmån för att försöka bygga upp något annorlunda 🙂

Blanda inte in Wes i det här, han gör bra filmer! Paul däremot....ok, jag kan ge Paul Anderson kred för Event Horizon, men resten av hans filmer är ju inga höjdare.


signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar