Ditt första spel?

Medlem
Ditt första spel?

Ditt första spel?
Vad var det första spelet du spelade? Kommer du ihåg?
Här var det Commodore Vic 20 och Arcadia, 1982, följt av Vectrex.

Medlem

Tror det var Stötnisse åker hiss


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

FM-guru
F.d. Sisyr

Underbara Cannon Fodder är det första jag har klara, tydliga minnen från men det lär inte ha varit det första jag spelade.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Underbara Cannon Fodder är det första jag har klara, tydliga minnen från men det lär inte ha varit mitt första.

https://www.mobygames.com/images/covers/l/16443-cannon-fodder...

Whoa! Cannon Fodder på Amiga, hur coolt är det!

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Haha najs!

Medlem

4 år gammal, jag var grymt fascinerad av änterhaken man hade, att man kunde typ klättra vart man ville var jättehäftigt...

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

https://www.youtube.com/watch?v=iM2SCzt73s0

4 år gammal, jag var grymt fascinerad av änterhaken man hade, att man kunde typ klättra vart man ville var jättehäftigt...

Haha najs!

Medlem

pong. jag är inte SÅ lastgammal att pong var det enda som fanns när jag var liten, men pong (på originalkonsolen) var likförbannat mitt första spel.

Medlem

Något rymdspel till atari 2600 men minns inte namnet.

Annars är det detta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

It's not a lake, it's an ocean

Test Drive till Commodore 64, om mitt minne tjänar mig. Men det var Sonic the Hedgehog som på allvar gjorde mig intresserad av TV-spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Grand Prix Circuit till DOS:


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tror det var 1942 eller 1943 på arkadspel, på en färja till Tyskland, någong gång sent 80-tal. I hemmamiljö bör det ha varit c64 - Skate or Die, men kan även ha varit California Games.

Medlem

Kanske inte allra första men första hemma iaf. Det var på en pc med DOS som stod riggad på köksbordet. Morsan blev hooked och satt där hela tiden!

Medlem

Oh, kom på en till väldigt tidigt spelminne som jag spelade som liten. Någon som minns Abuse?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Min storebror hade en spelkonsol av något okänt märke som kom ungefär samtidigt som Atari 2600.

Det fanns någon sorts Pong klon på den.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Flakmonkey

Lite oklart men det här är de tre som jag kommer ihåg att jag spelade väldigt tidigt

Medlem

Pisstråkigt, men i likhet med många andra Super Mario Bros.
Tror jag fick NES 1987. Misstänker Ice Climber följde med, men det är Mario jag minns.

Medlem

Minns inte första spelet jag spelade, måste vart något C64 eller Amiga 500 spel hos någon kompis. Men första spel jag köpte och ägde själv va nog Ice Climber till Nes.

Medlem

Avenger, Commodore Vic 20.

Vissa säger att "Det var bättre förr", men när det gäller spel så.. Nej! Spelen blir bara bättre med tiden.

Medlem

Mina äldre systrar hade fått ett NES så så fort jag var 4-5 år började jag spela Super Mario, Track & Field 2 och Top Gun.

I källaren fanns också en Commodore 64 tillsammans med en 1530 Datasette. Tyvärr kastades sakerna ut tillsammans med gamla IBM datorer när källaren svämmade över.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Tidigaste minnet runt 4-5 år gammal, Super Mario Bros klart tydligaste minnet, Zelda och Top Gun minns jag också, men eftersom jag förstod noll var dom för svåra men klart mindblowing ändå. Minns hur far å jag hade svårigheter med att landa på hangarfartyget i Top Gun

Medlem

Första spelet som var mitt som jag spelade.
Var från dubbelkassetten Mario/Duck Hunt. NES.

…och det var faktiskt Duck Hunt. Mario hade jag spelat hos kompisar och Zapper pistolen och Duck Hunt var något heeeeelt nytt.

Medlem

Det första jag minns, 6 eller 7 år gammal, är det spel som följde med vår Amiga 500 som familjen skaffade slutet av 80talet "New Zeeland Story".

Har inte ens sett spelet sedan dess men drar jag igång en longplay på youtube känns allt som vore det igår, första sekunden musiken går igång till varenda hopp och hinder. Sjukt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

The Maze of Galious på MSX

Min dagmammas son hade det.

Medlem

Måste ha varit Pong. Gissar det var 1983-1984. Hade en gammal konsol (Grandstand) jag bytte till mig mot min Strata-kopia.
https://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=1289

Och när jag tänker efter... vi spelade Game & Watch i skolan och det bör också ha varit runt den tiden. Donkey Kong, Green House m.fl.

Medlem

Telesports (Pong klon) vid typ 3 års ålder. Sen c64 vid 4-5 års ålder med bubble bobble

Medlem

Scramble eller Armor attack - Vectrex... Men det första jag spelade var ett bilspel som man såg uppifrån, vectorbaserad grafik, analog ratt och pedal i ett arcadspelkabinett som stod på BP-macken. tre kronor kostade äventyret.

tråkig omröstning.. var inte mycket att välja på där... Hade en Commodore 64 men den föregicks av både Vectrex och Intellivision. Något nintendo har inte kommit hem till mig förrän jag var i ordentligt myndig ålder. Mina föräldrar ställde frågan och jag fick välja mellan tv-spel och dator.. har haft rätt många datorer. TV-spel hade ju ändå alla kompisar.

Medlem

Pong hos min kusin, hans farsa hade köpt ett TV-spel. Otroligt häftigt tyckte man. Ett par år efter så åkte vi på TV-spelsmässa, alla de senaste TV-spelen visades, det måste varit de allra första som kom till Sverige för det mest avancerade där var space invaders och liknande kloner.

Vi köpte TV-spel något år eller två senare, Philips G7000 (Magnavox Odyssey² heter det utanför europa).

Sent 70-tal måste detta varit, innan Pac-Man to.m.

Medlem

Vi hyrde NES, en kompis hade en C64 och min mosters man hade en ABC-80 så första datorspelet jag spelade var nog på nån av dom, men kan tyvärr inte komma ihåg vilket.
När jag sen fick min första dator så var det en Amiga 500 med 3 spel:
Onslaught
Circus Games
The Games Winter Edition

Medlem

Donkey Kong JR på Game & Watch... har fortfarande kvar det i källaren .. vågar inte starta det ifall det inte fungerar längre...

Skriv svar