Bygga nytt eller köpa nytt?

Medlem
Bygga nytt eller köpa nytt?

Hej,

Funderar lite på att köpa hem en speldator, förr i tiden så byggde man själv men efter 20års frånvaro i princip så känner man sig lite off kring hårdvaran känner jag.
Tanken är inte att ha någon värsting men att kunna köra Autodesk Fusion 360 samt enklare spel till grabben, mitt spelande sker egentligen helt och hållet på PS 5.
Har börjat kika runt på färdigt hos Elgiganten, Komplett, Webhallen och de andra som kan förse med färdiga koncept, eller tjänar man fortfarande på att bygga eget?

Medlem

Byggde precis min första dator på 10 år, tar väl lite längre tid än tänkt men helt klart görbart utan större ansträngning. Och riktigt kul är det också.

Man får absolut mer valuta för pengarna av att bygga eget. Ofta så snålar dom inpå färdigbyggda datorer (exempelvis billigt nätaggregat, dåligt moderkort etc.).

Hojta till om du vill ha hjälp med plock av delar. Hjälper gärna till.

Medlem

Du kan få riktigt schyssta färdiga datorer för runt 10k som är utmärkta för det du skriver att du ska ha den till. Hur gammal grabben är kan ju ha betydelse oxå. Köpte en Asus åt min grabb för snart 3 år sedan på mediamarkt för runt 9k på mellandagsrea med 2080 kort och i7. Funkar svinbra fortfarande. Oftast känner jag att det blir dyrare att bygga själv då man vill köpa bra produkter o stoppa i.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Du kan få riktigt schyssta färdiga datorer för runt 10k som är utmärkta för det du skriver att du ska ha den till. Hur gammal grabben är kan ju ha betydelse oxå. Köpte en Asus åt min grabb för snart 3 år sedan på mediamarkt för runt 9k på mellandagsrea med 2080 kort och i7. Funkar svinbra fortfarande. Oftast känner jag att det blir dyrare att bygga själv då man vill köpa bra produkter o stoppa i.

Jo jag började med moderkort samt grafikkort sen sprang det iväg

Medlem

Kan tipsa om kompletts rea just nu, då får man en dator som dom satt ihop som inte snålar in på komponenterna på samma sätt. De har flera att välja bland, men denna såg prisvärd ut mot det ni vill göra.

https://www.komplett.se/product/1205271/gaming/gamingdator/ga...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Köper du nytt så se till att du har expansionsmöjligheter, minne, SATA interface, M2 och mer än en PCIExpress slot för typ nätverkskort och annat. Köpte burk från Webhallen och den är idag sprängfylld med saker, kan inte ens sätta i ett bättre nätverkskort. Tycker det är bättre att bygga om du kan, men med åldern så blir man trött.

Medlem
Skrivet av delli:

Jo jag började med moderkort samt grafikkort sen sprang det iväg

Jo det tickar på rätt snabbt alltså! En polare tog en dator på Komplett FLEX, dom är dock ganska förmånliga om man känner att man har råd att ha en extra månadsutgift, men då får man även uppgradering till nyaste modell när leasingtiden går ut så du har alltid det senaste i stort sett... ungefär som att leasa en bil!

https://www.komplett.se/kampanj/143816/komplett-flex


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Ska du köpa färdigbyggd dator ska du inte köpa nån märkes dator på elgiganten osv.
Då ska du välja köpa datorer från inet, oc mm där man byggt datorer med "riktiga" delar och inte OEM delar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar