Crossplay - revolutionen som öppnar dörrar och släcker krig

Medlem
Skrivet av Majoren:

Cross-play mellan konsolfabrikaten tycker jag är en självklarhet, inte minst för att helt enkelt bredda spelarpoolen i onlinematcherna. Däremot så tycker jag inte att det är lämpligt att blanda in PC bland oss konsolspelare. Fuskande förekommer väl på alla plattformar, men det är helt enkelt för vanligt med folk som fuskar och manipulerar på PC, så där tycker jag det behövs fortsatt segregering. Det handlar ju inte bara om reguljärt fuskande, utan hur PC-spelare har större möjligheter till att t.ex. ta bort eller minska foliage och liknande manipulering också, så att alla inte spelar på åtminstone grundläggande liknande villkor.

Lättare att kontrollera på konsol. PC-spelare kommer alltid kunna komma runt allt sånt.

Men nu kan man ju streama xbox spel genom xbox live. På den enhet man nu väljer att spela på. Segregerat och två separerade miljöer? Njae, inte så värst va?

Medlem
Skrivet av Anwest:

Getingbo med crossplay eller inte. När jag drar igång ett FPS på konsol vill jag inte spela med/mot PC-spelare (och jag tror att det är vice versa också). Men spelar jag på PC förväntar jag mig att kunna spela med alla PC-spelare, märkligt att det inte alltid är så!

Vad jag spelar på är inte viktigt föt mig. Skiter blankt i vad det är för hårdvara. Det jag har haft som krav, det ska gå att koppla in t-bord och mus. När man kan streama spel så tycker jag att argumentet handkontroll vs t-bord och mus faller då man i och med streaming inte har en anning om vad andra sitter med för utrustning/hårdvara.

Men jag tycker att det blir lite av en lögn. Om det ska föreställa vara crossplay och inte inkluderar alla plattformar och hårdvara man kan välja att spela spelet på.

Men rent generellt är jag nog också lite av en allt eller inget. Stör mig halvmesyrer. Att man går in och petar och gör så att det blir lika rakt igenom. Antingen så kör man lika för alla eller så låter man det bara vara

Medlem
Skrivet av Mowev:

Men nu kan man ju streama xbox spel genom xbox live. På den enhet man nu väljer att spela på. Segregerat och två separerade miljöer? Njae, inte så värst va?

Tror man kan räkna antalet som använder streamingtjänster på en hand som dessutom saknar tre fingrar. Men sen är väl ganska självklart, spelar man PC-spel på PC, oavsett om Microsoft kallar det missvisande "Xbox" eller inte, så borde man förstås bara matchas mot just...PC.

Medlem

Föredrar exklusiva spel framför crossplay

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Inte alltid sant. Fortnite har t ex balanserat det genom att ge konsolspelare en viss aim assist.
Så kollar man toppspelarebasen så är det många som kör med handkontroll faktiskt.

Samma gäller Destiny. Men där är tyvärr vissa vapen broken när man kör med handkontroll såsom Crimson och The Last Word handcannons. Men annars funkar det med Crossplay i Destiny, bara hoppas Bungie fixar med vapnena bara så att det är mer rättvist och balanserat.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ska vi vara uppriktiga så kanske ni borde ta upp att Sony ville ha crossplay under Ps3 och Xbox360 men då sa Microsoft nej.
När sen Xbox One knappt sålde så kröp Microsoft till Sony och bad om crossplay och fick då nej.

Precis så var det. Det är bara trams med online delen vad gäller konsoler nu för tiden. Dom ska ha betalt för att få spela till och med. Nä ps4 blev den sista konsol nu blir det steam deck.

Medlem
Skrivet av Lioras:

Fast det är väl en ganska orimlig tanke eller?
Ska man kunna köpa ett "universal"-spel som har olika installationer/systemkrav för alla konsoler/PC osv?

Känns som om man köper en bil som man sedan vill kunna använda som en cykel... ^^'

Håller dock med dig om att cross-progression är viktigt, men ett köp känns inte som rimligt. Enligt mig alltså =P

Det är inte en så orimlig tanke om du funderar på PC igen där du kan använda spelet som en bil (bra pc) eller cykel (potatis). Samma går med musik och film. Även om det kräver olika optimering är det inte helt orimligt att vilja ha det så. Särskilt när en del spel på Xbox är cross buy och progression med PC.

Medlem

Välskriven artikel, uppskattat och lite huvudet på spiken. Det SKA vara sömnlös crossplay,alltid oavsett. Vill få bort alla exklusiviteter också när vi ändå håller på! Låt mig spela Zelda på min xbox, vill inte ha en switch!

Medlem

Har lirat en del War thunder på xbox one, och det är ingen trevlig erfarenhet. 95% är pc spelare med 100+ fps, väldigt låg latency samt mus. Själv sitter man med med 30 fps, skyhög latency och en handkontroll.

Man finns bara till som kanonmat för master pc race. Så kan inte riktigt hålla med om förtäffligheten med crossplay.

(Min dator brann upp för ett halvår sen och har inte råd med nya grejer)

Medlem

Crossplay är ett måste på VR plattformarna.
Tack vare det kan jag njuta av att köra PCVR versio er av spel men det finns ändå spelare pfrån Quest plattformen och PSVR2 som fyller spelarantalet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Så länge det är konsol mot konsol så är det klockrent, men så fort PC blandas in så förstörs spelet av fuskare och alldeles för skillade personer.

Medlem
Skrivet av Apersson:

Så länge det är konsol mot konsol så är det klockrent, men så fort PC blandas in så förstörs spelet av fuskare och alldeles för skillade personer.

Skulle säga att det beror på vad det är för typ av spel, i fps kommer alltid konsol ha en stor nackdel. Däremot när det kommer till tex sport, racing och andra spel som spelas väl med kontroll så är crossplay välfungerande (såvida det fungerat vettigt när det kommer till servers osv förstås ).

Avstängd
Skrivet av Nerox:

Skulle säga att det beror på vad det är för typ av spel, i fps kommer alltid konsol ha en stor nackdel. Däremot när det kommer till tex sport, racing och andra spel som spelas väl med kontroll så är crossplay välfungerande (såvida det fungerat vettigt när det kommer till servers osv förstås ).

Det är FPS som jag främst syftar på. Men även i andra spel där crossplay innefattar PC-spelarna så ökar risken att det fuskas med 1000%.

Medlem
Skrivet av Apersson:

Det är FPS som jag främst syftar på. Men även i andra spel där crossplay innefattar PC-spelarna så ökar risken att det fuskas med 1000%.

Trams


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Apersson:

Det är FPS som jag främst syftar på. Men även i andra spel där crossplay innefattar PC-spelarna så ökar risken att det fuskas med 1000%.

Visst att det lär vara lättare att fuska på PC, men är det verkligen ett sådant problem att det skulle göra crossplay omöjligt. Fusk finnes ju även utan crossplay och PC frodas ändå. Det handlar väl isåfall hur spelutveklarna för spelet agerar mot fusk och fuskare. Tex, csgo är ett spel som får anses ha rätt mycket fuskare men inte blir spelet ospelbart pga det. Så jag ser inte fusk som ett tillräckligt stort problem.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nej det är inte trams. Har du spelat cod eller CS på senare tid?

Medlem
Skrivet av Apersson:

Nej det är inte trams. Har du spelat cod eller CS på senare tid?

Nej men ja tyckte detta var trams
"Men även i andra spel där crossplay innefattar PC-spelarna så ökar risken att det fuskas med 1000%."
Stor överdrift är bara förnamnet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Apersson:

Så länge det är konsol mot konsol så är det klockrent, men så fort PC blandas in så förstörs spelet av fuskare och alldeles för skillade personer.

Ja, och speciellt av alla dessa "skillade" personer som har röntgensyn och annat när de kör på PC.

Skrivet av Nerox:

Skulle säga att det beror på vad det är för typ av spel, i fps kommer alltid konsol ha en stor nackdel. Däremot när det kommer till tex sport, racing och andra spel som spelas väl med kontroll så är crossplay välfungerande (såvida det fungerat vettigt när det kommer till servers osv förstås ).

FPS, och andra skjutare, är väl dock den överlägset största genren när det kommer till onlinespel, och där är tyvärr PC helt trasigt format pga. allt fuskande. Jag tycker inte det riktigt går att ha ett så pass öppet system som Windows när det kommer till onlinespel, det behövs de här slutna konsolsystemen där det blir mer kontrollerat vad vanligt folk kan göra med mjukvaran.

Skrivet av Molotov:

Nej men ja tyckte detta var trams
"Men även i andra spel där crossplay innefattar PC-spelarna så ökar risken att det fuskas med 1000%."
Stor överdrift är bara förnamnet

Det är nog ingen stor överdrift.
Antalet som spelar på konsol som chippat konsolerna på ett sådant sätt att de kan fuska kan nog räknas under 2% av spelarna. 1000% överrisk är väl kanske att ta i, men tveklöst att det handlar om flera hundra procent fler fuskare per antalet spelare på PC.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, och speciellt av alla dessa "skillade" personer som har röntgensyn och annat när de kör på PC.

FPS, och andra skjutare, är väl dock den överlägset största genren när det kommer till onlinespel, och där är tyvärr PC helt trasigt format pga. allt fuskande. Jag tycker inte det riktigt går att ha ett så pass öppet system som Windows när det kommer till onlinespel, det behövs de här slutna konsolsystemen där det blir mer kontrollerat vad vanligt folk kan göra med mjukvaran.

Det är nog ingen stor överdrift.
Antalet som spelar på konsol som chippat konsolerna på ett sådant sätt att de kan fuska kan nog räknas under 2% av spelarna. 1000% överrisk är väl kanske att ta i, men tveklöst att det handlar om flera hundra procent fler fuskare per antalet spelare på PC.

Självklart finns det fuskare men det är överdrivet det är även mina erfarenheter.
Dom som skyller på fuskare konstant är folk som helt enjelt mpste bortförklara sitt eget dåliga spel.
Folks attityd i vissa spel online är imo ett betydligt större problem än fuskare.

Med det sagt spel jag spelar innehåller inte så mycket folk som gör allt för att ligga på topp. Folk spelar för att ha kul utan att måsta vinna.
Att bara spela för att vinna osv, Det orsakar att folk fuskar men lika mycket på folk som klagar på fusk och beter sig illa.
Jag har blivigt anklagad och anmäld för fusk flertalet gånger genom åren och jag har aldrig fuskat förutom i CoD.... på konsol


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nej men ja tyckte detta var trams
"Men även i andra spel där crossplay innefattar PC-spelarna så ökar risken att det fuskas med 1000%."
Stor överdrift är bara förnamnet

Det är gratis och hur enkelt som helst att fuska på PC medan det är riktigt krångligt, dyrt och svårt att fuska på konsol. Jag skulle lätt uppskatta att det går 1000 pc-fuskare på en konsolfuskare, lätt.

Vet du hur jag vet detta? Därför att jag själv har fuskat på alla plattformar jag äger.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Självklart finns det fuskare men det är överdrivet det är även mina erfarenheter.
Dom som skyller på fuskare konstant är folk som helt enjelt mpste bortförklara sitt eget dåliga spel.
Folks attityd i vissa spel online är imo ett betydligt större problem än fuskare.

Med det sagt spel jag spelar innehåller inte så mycket folk som gör allt för att ligga på topp. Folk spelar för att ha kul utan att måsta vinna.
Att bara spela för att vinna osv, Det orsakar att folk fuskar men lika mycket på folk som klagar på fusk och beter sig illa.
Jag har blivigt anklagad och anmäld för fusk flertalet gånger genom åren och jag har aldrig fuskat förutom i CoD.... på konsol

Tyvärr så är det nog snarare underdrivet, det är frågan om ett växande problem då det blir allt enklare och mer mainstream att enkelt ta sig förbi anti cheat-mjukvara på PC idag med internet är som det är. Att klaga på fusk är inte att bete sig illa, det är en naturlig misstänksamhet som växer pga. det växande problemet med just...fuskande på PC. Själv har jag i princip övergivit PC för onlinespelande pga. bland annat detta.

Skrivet av Apersson:

Det är gratis och hur enkelt som helst att fuska på PC medan det är riktigt krångligt, dyrt och svårt att fuska på konsol. Jag skulle lätt uppskatta att det går 1000 pc-fuskare på en konsolfuskare, lätt.

Vet du hur jag vet detta? Därför att jag själv har fuskat på alla plattformar jag äger.

Exakt, på pricken. Precis vem som helst kan enkelt fuska på PC, man behöver inte modifiera hårdvaran eller nått som i sig fungerar som en sorts grindvakt på konsol.

Därför viktigare än någonsin att hålla PC-spelarna i en separat pool, medan jag gärna ser att Nintendo/Playstation/Xbox får spela tillsammans i multiplattformsspelen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men ja tyckte detta var trams
"Men även i andra spel där crossplay innefattar PC-spelarna så ökar risken att det fuskas med 1000%."
Stor överdrift är bara förnamnet

Då fusk på konsol är nästan obefintligt är nog 1000 % en underdrift.

Medlem

@Apersson
@Majoren
@Margy

Helt onödig diskussion ändå.
Har det en hälsosam spelarbas så är crossplay inget måste.
Men är spelarbasen liten säg på PC och konsolspelare sitter med gatekeeping åsikter att det inte bör vara crossplay ser mer ut som ett mindervärdeskomplex problem.
Tur är ju att utvecklarna och utgivarna av spelen av annan åsikt än konsolspelarna så fall 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Bryr mig inte alls om crossplay, detär under min värdighet att spela tillsammans eller mot någon på konsol.

#PCmasterrace

Konsolerna slår PC alla dagar i veckan. Köper hellre en ny konsol än att behöva köpa ett grafikkort för 20K.

Medlem
Skrivet av Molotov:

@Apersson
@Majoren
@Margy

Helt onödig diskussion ändå.
Har det en hälsosam spelarbas så är crossplay inget måste.
Men är spelarbasen liten säg på PC och konsolspelare sitter med gatekeeping åsikter att det inte bör vara crossplay ser mer ut som ett mindervärdeskomplex problem.
Tur är ju att utvecklarna och utgivarna av spelen av annan åsikt än konsolspelarna så fall 😂

Hurdå? Diskussionen om fusk är väl allt annat än onödig, snarare högst relevant när det kommer till just frågan om crossplay. Då måste man ju självklart ta hänsyn till riskerna kontra fördelarna.
Inte frågan om mindervärdeskomplex, mer en fråga om att du själv totalvägrar ta in andras synvinkel på saken och därför försöker förlöjliga istället, en form av tunnelseende man också kan kalla trångsynthet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hurdå? Diskussionen om fusk är väl allt annat än onödig, snarare högst relevant när det kommer till just frågan om crossplay. Då måste man ju självklart ta hänsyn till riskerna kontra fördelarna.
Inte frågan om mindervärdeskomplex, mer en fråga om att du själv totalvägrar ta in andras synvinkel på saken och därför försöker förlöjliga istället, en form av tunnelseende man också kan kalla trångsynthet.

Ja men crossplay behövs om det är ohälsosam spelarbas på en plattform. Har inget med fusk att göra. Och det är väll tur att utvecklarna av spelen fattar det och inte lyssnar på gatekeepers.
Man får väll utgå från att det jobbas mot fusken så gott det går.
Folk åkerr ju dit för fusk så det betyder ju inte att det är vilda västern.
Jag tror fortfarande att anklagandet för fusk är större och ett större problem än fusken i sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av showerguy:

Konsolerna slår PC alla dagar i veckan. Köper hellre en ny konsol än att behöva köpa ett grafikkort för 20K.

Opel slår ferrari
Korv och makaroner slår oxfilee

Japp 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

@Apersson
@Majoren
@Margy

Helt onödig diskussion ändå.
Har det en hälsosam spelarbas så är crossplay inget måste.
Men är spelarbasen liten säg på PC och konsolspelare sitter med gatekeeping åsikter att det inte bör vara crossplay ser mer ut som ett mindervärdeskomplex problem.
Tur är ju att utvecklarna och utgivarna av spelen av annan åsikt än konsolspelarna så fall 😂

Försök inte att flytta målstolparna nu. Vi diskuterade huruvida fusk var överrepresenterat med över 1000% eller inte på PC.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Konsolerna slår PC alla dagar i veckan. Köper hellre en ny konsol än att behöva köpa ett grafikkort för 20K.

Nu kanske du missade i tråden att detta var ett skämt från min sida.

Men för att svara dig ändå, så brukar jag köpa en dator för mellan 20-25 tusen. Datorn jag hade innan den jag har nu köpte jag för 12-13 år sedan innan det var dags för ny.

Med det sagt så köper jag även konsoler, fast jag spelar väldigt lite på dem.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Apersson:

Försök inte att flytta målstolparna nu. Vi diskuterade huruvida fusk var överrepresenterat med över 1000% eller inte på PC. Du har fel, vi andra har rätt.

Trams inlägg igen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar