Medlem
PC Bottleneck

Det finns en kalkylator som kollar om CPU och GPU arbetar bra tillsammans.

https://pc-builds.com/bottleneck-calculator

Hur ser det ut för er?

Nu äger jag ett rtx 4090 och i7 10700K processor.
Om jag förstår det hela rätt så bör jag uppgradera till Intel i7-13700K eller AMD Ryzen 9 7900X om jag skall spela i 4K.
Jag bör alltså inte lira i 1440p för då är processorn bottleneck.

"Processor bottleneck is worse, than graphic card bottleneck, because utilization of your processor will be on maximum and it will throttle other programs that are ran in background. Also you won't experience maximal performances that your graphic card offers."


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tja alltid kommer något att bottlenecka.
Jag fick att det är bra att grafikkortet bottleneckar i första stycket sen lägre ner på sidan så står det att processorn bottleneckar och jag bör byta till ett kraftfullare grafikkort. Lite motsägelsefullt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tja alltid kommer något att bottlenecka.
Jag fick att det är bra att grafikkortet bottleneckar i första stycket sen lägre ner på sidan så står det att processorn bottleneckar och jag bör byta till ett kraftfullare grafikkort. Lite motsägelsefullt.

Jag är ju normalt sett van vid att jag får fler fps om jag sänker grafiken, upplösningen osv.

Men då grafikkortet bara arbetar 47% och processorn ligger på 100% i 4K och sänker jag grafiken till 1440p så arbetar grafikkortet i 35 %, processorn fortfarande på 100%, ja då är fps densamma. Det enda jag tjänar på att sänka grafiken är att det inte blir lika tungt för cpu:n.

Om både grafikkort och processorn får puttra på i 100% lär det nog kännas mera stabilt.
Men då lär jag nog få byta till ett större chassi för att få mera airflow. Kan ju bli varmt i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag är ju normalt sett van vid att jag får fler fps om jag sänker grafiken, upplösningen osv.

Men då grafikkortet bara arbetar 47% och processorn ligger på 100% i 4K och sänker jag grafiken till 1440p så arbetar grafikkortet i 35 %, processorn fortfarande på 100%, ja då är fps densamma. Det enda jag tjänar på att sänka grafiken är att det inte blir lika tungt för cpu:n.

Om både grafikkort och processorn får puttra på i 100% lär det nog kännas mera stabilt.
Men då lär jag nog få byta till ett större chassi för att få mera airflow. Kan ju bli varmt i stället.

Alltså ja alltså sänker du upplösningen så är det ju natjrligt att grafikkortet jobbar mindre.
Men varför ska du köra lågt om du har 4090?

Mam brukar generellt inte märka samma skillnad av att byta cpu jämfört med att byta gpu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltså ja alltså sänker du upplösningen så är det ju natjrligt att grafikkortet jobbar mindre.
Men varför ska du köra lågt om du har 4090?

Mam brukar generellt inte märka samma skillnad av att byta cpu jämfört med att byta gpu

Beror väl på vad man spelar naturligtvis. Jag kör ju på max allt, men får 40fps om jag har igång raytracing på Jedi Survivor med nuvarande cpu. Enligt youtube skulle jag nå 70fps med i7-13700K, så det verkar ju göra skillnad. Sen är ju Jedi Survivor rätt trasigt antar jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Beror väl på vad man spelar naturligtvis. Jag kör ju på max allt, men får 40fps om jag har igång raytracing på Jedi Survivor med nuvarande cpu. Enligt youtube skulle jag nå 70fps med i7-13700K, så det verkar ju göra skillnad. Sen är ju Jedi Sutvivor rätt trasigt antar jag.

Där ser man.
Kan du ibte köra nptt DLSS läge också? 40xx serien skulle ju stödja nån ny variant.
Jag vet inte kör "bara" RTX 3070 och mest VR spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Citat:

This configuration has 0.0% of bottleneck .

Yay!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

R5 3600 och rtx 3080 lirar bra ihop i 4k.=)

Medlem
Citat:

This configuration has 9.6% of graphic card bottleneck .

Ajdå


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

" AMD Ryzen 7 3700X is too weak for NVIDIA GeForce RTX 4080 on 3440 × 1440 pixels screen resolution for Graphic Card Intense Tasks."

Fast det förklarar inte om min CPU är för dålig för spel. Behöver inte betyda att den kör på 100% om jag spelar ett enklare spel.

Gen
Medlem
Skrivet av lonian:

Jag är ju normalt sett van vid att jag får fler fps om jag sänker grafiken, upplösningen osv.

Men då grafikkortet bara arbetar 47% och processorn ligger på 100% i 4K och sänker jag grafiken till 1440p så arbetar grafikkortet i 35 %, processorn fortfarande på 100%, ja då är fps densamma. Det enda jag tjänar på att sänka grafiken är att det inte blir lika tungt för cpu:n.

Om både grafikkort och processorn får puttra på i 100% lär det nog kännas mera stabilt.
Men då lär jag nog få byta till ett större chassi för att få mera airflow. Kan ju bli varmt i stället.

Har du testat det du säger? För det kan ju inte stämma. Jag har då aldrig varit med om något spel som utnyttjar CPUn till 100% (förutom AC:Unity på min gamla 3570K) utan det är snarare GPUn som säger stopp. Dock beror verkligen allt på vilka inställningar man kör och vilken upplösning. Ja, CPUn jobbar mer ju lägre upplösning man kör då GPUn helt enkelt har mindre att göra men vem lirar i 720p? Nog väldigt få skulle jag säga. Så ju högre upplösning och grafikinställningar, desto mer får GPUn jobba och förr eller senare körs den i 100%.

Ta mig som exempel, jag har en 5800X3D och ett 4090. Enligt kalkylatorn ligger min bottleneck vid 3440x1440 på nästan 50% GPU och vid 4K blev det 32%. Men kalkylatorn tar ju inte i beaktning vilket spel och inställningar som körs utan bara upplösning. Tar jag ett superkrävande spel som Star Wars Jedi Survivor så är det extremt GPU krävande (100%) men bara runt 25% CPU användning. Tar jag Quake 2 RTX så är det ännu mer mot GPU än CPU. Dock kvarstår faktumet att olika CPUer hanterar olika GPUer bättre/sämre och min gamla 5900X gjorde ett sämre jobb men kalkylatorn tycker att jag ligger på 12% GPU bottleneck vid 4K. Kanske går den på boost clock? Eller antalet kärnor? Vette fan. Slutligen får man inte glömma att spel kan använda en eller två trådar till 100%, dvs ha dålig multi core användning och då kan IPC eller processorhastighet spela roll varför tex en 13900KS är bra i sådana situationer med sina 6GHz.

Nu menar jag inte att bottleneck är fejk, snarare att kalkylatorn förenklar det alldeles för mycket.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Det finns en kalkylator som kollar om CPU och GPU arbetar bra tillsammans.

https://pc-builds.com/bottleneck-calculator

Hur ser det ut för er?

Nu äger jag ett rtx 4090 och i7 10700K processor.
Om jag förstår det hela rätt så bör jag uppgradera till Intel i7-13700K eller AMD Ryzen 9 7900X om jag skall spela i 4K.
Jag bör alltså inte lira i 1440p för då är processorn bottleneck.

"Processor bottleneck is worse, than graphic card bottleneck, because utilization of your processor will be on maximum and it will throttle other programs that are ran in background. Also you won't experience maximal performances that your graphic card offers."

Varför kör du ett 4090 med en 10700k processor? Du dödar ju grafikkortet med den setupen...

Medlem
Skrivet av Apersson:

Varför kör du ett 4090 med en 10700k processor? Du dödar ju grafikkortet med den setupen...

För att det är vad jag äger. Grafikkortet överlever, det utnyttjas ju inte ens fullt upp.

Vad kör du?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av lonian:

För att det är vad jag äger. Grafikkortet överlever, det utnyttjas ju inte ens fullt upp.

Vad kör du?

Jo, det var ju det som var min poäng. Att du har köpt en Ferrari men kör den som en Fiat.

Jag sitter på 13600k och ett 6950xt. Duger i krig.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag är ju normalt sett van vid att jag får fler fps om jag sänker grafiken, upplösningen osv.

Men då grafikkortet bara arbetar 47% och processorn ligger på 100% i 4K och sänker jag grafiken till 1440p så arbetar grafikkortet i 35 %, processorn fortfarande på 100%, ja då är fps densamma. Det enda jag tjänar på att sänka grafiken är att det inte blir lika tungt för cpu:n.

Om både grafikkort och processorn får puttra på i 100% lär det nog kännas mera stabilt.
Men då lär jag nog få byta till ett större chassi för att få mera airflow. Kan ju bli varmt i stället.

Skrivet av Molotov:

Alltså ja alltså sänker du upplösningen så är det ju natjrligt att grafikkortet jobbar mindre.
Men varför ska du köra lågt om du har 4090?

Mam brukar generellt inte märka samma skillnad av att byta cpu jämfört med att byta gpu

Skrivet av lonian:

Beror väl på vad man spelar naturligtvis. Jag kör ju på max allt, men får 40fps om jag har igång raytracing på Jedi Survivor med nuvarande cpu. Enligt youtube skulle jag nå 70fps med i7-13700K, så det verkar ju göra skillnad. Sen är ju Jedi Survivor rätt trasigt antar jag.

Skrivet av Molotov:

Där ser man.
Kan du ibte köra nptt DLSS läge också? 40xx serien skulle ju stödja nån ny variant.
Jag vet inte kör "bara" RTX 3070 och mest VR spel

Jedi Survivor är trasigt. I de första testerna av PC-versionen som DF gjorde, kan man se att grafikkorten och processorerna nyttjades otroligt illa. Där prestandan verkade främst begränsas av usel CPU-hantering.

Så även om Task Manager visar att CPU går i 100%, är det troligtvis bara en eller ett par trådar som belastas, medans resten av CPU går på halvfart / tomgång.

Spelet verkar inte ha stöd för DLSS. DLSS 2 / 3 hade kanske kunnat hjälpt en del men när spelet har så grova prestandaproblemet är det viktigare att fixa dessa först.

-

I övrigt kan nog en i7-10700K bli en flaskhals, eftersom ett RTX 4090 är ett sådant extremt kort. Även väloptimerade spel kan bli riktigt CPU-krävande, speciellt med exempelvis krävande ray tracing inställningar. Så vill man nyttja en highend-GPU fullt ut, bör man nog helst ha en i7-13700K eller bättre.

Medlem

Jag får en 3% CPU bottleneck med min 3700X parat med ett 3070Ti medan jag kör i 1440p.

Vilket sidan säger är så lite att det inte är värt att göra något åt. Allt under 5% är "mjeh"

Min dator är byggd för att enkelt byta ut min 3700X mot ett 5800X vilket alltid var planen, med den CPU'n så hamnar jag på 0%

1
Skriv svar