Diablo IV är gratis att testa på pc i en vecka

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag tror jag nämnde att det är mer än ok att gilla Diablo 4. Det jag ville försvarar att våga ge en negativ åsikt om ett spel.

Att klaga på hype och positivitet är för att den kan vara väldigt subjektiv. Om du kollar på vad streamers lyckas få till med hjälp av deras inflytande...

Utvecklingen med säsonger i d3 är ju för att de aktivt avslutat dem. De kunde lika gärna fortsatt. Om man aktivt förstör ett spel så blir det väl skit i slutändan.

PoE är inget spel jag spelat mycket själv så kan inte säga om det är så mycket bättre eller sämre. Jag såg det bara som.väldigt tidskrävande.

Grim Dawn tycker jag själv är riktigt bra spel, och utan att kosta 80 euro.

Själv spelar jag Ascent med sambon och det är allt annat än perfekt, men är rätt trevligt för pengen.

Hype och åsikter är självklart just subjektiva. Anser att folk kan välja själva om dem vill vara intresserade av ett spel eller inte. Jag tycker det är positivt med hype inför spel jag är intresserade av och lägger mig inte i hypen kring spel jag inte bryr mig om. Ser inget värde i att klaga på vad gäller folks entusiasm inför något de ser fram emot.

Spelet är ju dessutom gratis att prova nu för dem som är intresserade. (Vill minnas det var gratis i någon beta också att prova)

"Om du kollar på vad streamers lyckas få till med hjälp av deras inflytande..." Vet inte exakt vad du är ute efter men vet att det finns kända stora profiler som pratat ner D4 rejält mm. Drama streamers och negativa streamers är inget för mig.

Säsonger i D3 var ju gratis och troligen var det en förlust ganska länge att utveckla säsonger till D3 förutom att dem visar goodwill för Diablo fansen och höll Diablo vid liv inför väntan på uppföljaren. Ett spel måste gå med vinst annars kommer det inte fortsätta utvecklas. Låter orimligt att dem skulle fortsätta lägga resurser på D3 som dem inte får igen. Speciellt när dem har en riktigt bra uppföljare som dessutom har en mer långsiktig betalmodell.

Medlem
Skrivet av maniac:

Håller delvis med, men när man medvetet lägger majoriteten av cosmetics i spelet bakom en betalvägg blir det bara girigt. Detta är ett fullpris-spel som tar betalt för sånt som borde ingå eller borde kunna låsas upp gratis.

Det hade varit annorlunda om D4 släpptes som ett F2P, men det kostade ca 700kr för grundversionen vid release.

För det första, 700:- är verkligen ingenting för ett AAA-spel nuförtiden, fullsprisspel har kostat runt den summan i 20 år och sett till inflationen på allt annat just nu så är det fantastiskt att det fortfarande ligger på dom nivåerna.

Om lägger 700:- så får du ett spel som kommer få content i flera år framöver utan att du behöver lägga till en enda krona. Varenda QoL-uppdatering och endgame-aktiviteter som dom kommer lägga till kommer ingå i detta. Det är väldigt många underhållningstimmar per krona.

Eftersom dom vill fortsätta stödja spelet med kvalitetsuppateringar i flera år så måste dom ju också få in pengar för detta, hur skulle du föreslå att dom gör det? Personligen tycker jag kosmetiska prylar är helt rätt väg att gå då det inte påverkar din karaktärs förmågor och det gör det rättvist i PvP, men jag är väldigt nyfiken på att höra vad ditt förslag på långsiktiga intäkter skulle vara.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

För det första, 700:- är verkligen ingenting för ett AAA-spel nuförtiden, fullsprisspel har kostat runt den summan i 20 år och sett till inflationen på allt annat just nu så är det fantastiskt att det fortfarande ligger på dom nivåerna.

Har kvar alla mina steam-kvitton i en folder på mailen. $59.99 betalade jag för ett "Special Edition" AAA spel 2012, vilket får mig att tro att även då kostade en vanlig kopia av spelet $49.99 (Spekulativt, iom jag inte köpt så många titlar till fullpris runt denna period). Jag har alltid haft åsikten att vi haft rätt hög inflation i landed och OM detta stämmer så ligger priset på samma läge som för 10 år sedan.

Skrivet av StrongBad:

Om lägger 700:- så får du ett spel som kommer få content i flera år framöver utan att du behöver lägga till en enda krona. Varenda QoL-uppdatering och endgame-aktiviteter som dom kommer lägga till kommer ingå i detta. Det är väldigt många underhållningstimmar per krona.

Det är väl väldigt få spel som du får så mycket framöver, utan att betala. Sambons bror nämnde CoD (jag tror det var detta iaf) där man köpte ett "pass" där man fick innehåll att lösa under en period; Klarade man av detta så fick man "in-game currency" för att köpa nästa "pass". Om man då var aktiv spelare, så köpte man "pass" en gång och sedan rullade detta på; i D4 skall man få bidrag till att köpa nytt "pass" ifall man klarar av innehållet, men man måste alltid putta in mer pengar om du skall få ett nytt "pass". (Rätta mig om jag har fel, hörde om detta i vardagsrummet bara).

Skrivet av StrongBad:

Eftersom dom vill fortsätta stödja spelet med kvalitetsuppateringar i flera år så måste dom ju också få in pengar för detta, hur skulle du föreslå att dom gör det? Personligen tycker jag kosmetiska prylar är helt rätt väg att gå då det inte påverkar din karaktärs förmågor och det gör det rättvist i PvP, men jag är väldigt nyfiken på att höra vad ditt förslag på långsiktiga intäkter skulle vara.

Håller med om att det som funkar är kosmetiska prytlar i spelen om det skall hållas igång under lång tid. Alternativet är att släpper en färdig produkt och seda går vidare till något annat.
Dock håller jag med frågan varför diablo 4 skall kosta 700 kr som inköp. Jag har ibland svårighet att kategorisera Diablo som ett AAA-spel då jag inte riktigt ser vad som motiverar en AAA-budget för den typen av spel.
Det finns spel som kostar massor (CP2077, RDR2, GTA5, SC; några exempel på spel som kostat att tillverka och som man märker av att det är mycket pengar som sänkts in i produkten), men hjlälp mig se vad som har kostat vid tillverkligen av Diablo 4? Är budgeten ens i närheten av de exempeln jag har i parentecen? Vad är det som gör att D-franchise är 3A, medan exempel GD, PoE (rätta mig om jag har fel; de kanske också är 3A?) inte är det?

12
Skriv svar