Zeldas-producent förstår inte varför vi vill tillbaka till "begränsade" Zelda-spel

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är faktiskt realistiskt att vapnen går sönder så fort. I synnerhet svärd. Testa att slå kökskniven allt du kan mot diskhon 10-15 gånger. Kniven eggas, trubbas av och blir skev till jävlarns fort. Får du blod på klingan så blir den slö och kan fastna. Därav måste du byta vapen titt som tätt. Det är annat med hammare och släggor. De bör inte gå sönder efter 10-15 slag.

Bryr mig faktiskt inte om det är realistiskt eller ej, jag tycker bara inte det är roligt att vapnen jag vill använda går sönder hela tiden när jag spelar. Det var samma problem i Silent hill origins också vilket är ett av dom få andra spel jag minns hade det systemet.
Zelda är ju också ett fantasy spel också så jag vet inte om realism är något att eftersträva.

Medlem

Jag kan uppskatta open world spel, ibland.

Linjära spel kommer alltid att vara det roligaste du kan spela enligt mig. De blir för mycket med att gå vart du vill och utforska att man tappar bort sig, och får för mycket att göra vilket inte gör mig motiverad att fortsätta spela.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Bryr mig faktiskt inte om det är realistiskt eller ej, jag tycker bara inte det är roligt att vapnen jag vill använda går sönder hela tiden när jag spelar. Det var samma problem i Silent hill origins också vilket är ett av dom få andra spel jag minns hade det systemet.
Zelda är ju också ett fantasy spel också så jag vet inte om realism är något att eftersträva.

Och som Gabe Newell själv sade nyligen: realism är inte roligt.

Inaktiv

Ja, Zelda har ju verkligen börjat om typ från start med BotW och TotK. Blandar fiender och folkslag som inte ens kunde existerar samtidigt i de äldre spelen.
Så det är som att det som har hänt i de äldre spelen aldrig har inträffat och att detta är en nystart. Vilket inte är fel i sig, ibland behöver man börja om för att fortsätta kunna göra något bra.

Men jag vill ändå se något mer likt de äldre linjära spelen igen. Det sista riktigt bra linjära spelet är A Link Between Worlds. Så det är synd att det spelet i så fall blev ett avslut på de äldre spelen om Nintendo nu inte kommer släppa några fler nya sådana Zelda spel igen.

Medlem

Skulle verkligen vilja ha tillbaka ett mer klassiskt Zelda-spel. Hemskt gärna ett spel med vy uppifrån igen, och med en riktig Dungeon Maker där man kan göra egna rum. Mer klassiska spel som är mer okomplicerade är ofta betydligt roligare tycker jag. Dagens open-world-spel känns ofta så stora och komplicerade så man slutar spela för att man inte orkar med att kolla in allt. Tycker man blir trött och nästan utbränd av för mycket krångliga uppgifter och alldeles för många uppdrag. Känns som om många open-world spel aldrig tar slut.

Något off-topic: Just BotW och TotK har väl inga achievements vad jag vet men många open-world har ovanpå sin oändliga värld även ett oändligt antal achievements som t.ex. WoW. Eller Starfield som har över 1000 planeter att utforska. Vad är egentligen meningen med spel som är stora så extremt många knappt skulle hinna med att uppleva allt i dem under sin livstid?

Tycker Aonuma snackar fördomsfullt - det är ett cheap shot att hävda att allt handlar om nostalgi. Sen är allt nytt inte automatiskt bättre bara för att det är just nytt. Vissa idéer var bättre förr och vissa är bättre nu. Så är det. Man måste faktiskt inte följa trender.

Mer linjära spel kan fortfarande vara ganska obegränsade faktiskt - man kan t.ex. lägga in hemliga genvägar, alternativa rutter och alternativa sätt att besegra fiender och bossar på t.ex.

Nu kanske jag låter fördomsfull men att BotW och TotK säljer så bra, kan det verkligen inte ha nåt att göra med att spel blir allt mer och mer populära och säljer allt bättre i största allmänhet? Spelbranschen är ju enorm idag.

Medlem

Begriper det inte heller.
Utforskarglädjen i Botw och TotK är ju oslagbar, ingen linjär spelvärld skulle kunna komma i närheten av den rena spelglädjen av att bara utforska världen och dess hemligheter och pussel i hundratals timmar. Men tror det handlar om ett relativt litet antal äldre fans som varje konsolgeneration vill att bedrövliga gamla spelet Ocarina of Time ska göras om, igen och igen och igen...

Nåväl, ser inga skäl till varför Nintendo inte skulle kunna leverera både och. De mer påkostade main-line spelen vill jag ska vara i öppen värld-formulan, sedan kan de ju också släppa lite mindre Zelda-spel, remakes och liknande vid sidan av så alla tycken och smaker får nått att sätta tänderna i...

Medlem

@Majoren: Det är helgerån att kalla OoT för bedrövligt. Tycker själv att det är mycket bättre än TotK och framförallt BotW.

Tror inte alls att det skulle vara tal om nåt litet antal. Men bara för att förstå dig och andra som verkar avguda extremt stora open-world spel - blir du aldrig trött av att aldrig bli klar med utforskandet? Eller spelar du så snabbt så du på allvar hinner se och uppleva allt? Eller har du inget behov av att se hela spelet och göra allt? Erkänner att jag har riktigt svårt att förstå inflationen av framförallt gigantiskt stora open-world. Blir utmattad av bara tanken av att ens försöka se och uppleva allt i open world.

Sen blir man frustrerad också för att så mycket resurser läggs på såna spel när man själv vill uppleva lite mer lagom stora, och betydligt tightare spel.

Medlem
Skrivet av waverider:

@Majoren: Det är helgerån att kalla OoT för bedrövligt. Tycker själv att det är mycket bättre än TotK och framförallt BotW.

Tror inte alls att det skulle vara tal om nåt litet antal. Men bara för att förstå dig och andra som verkar avguda extremt stora open-world spel - blir du aldrig trött av att aldrig bli klar med utforskandet? Eller spelar du så snabbt så du på allvar hinner se och uppleva allt? Eller har du inget behov av att se hela spelet och göra allt? Erkänner att jag har riktigt svårt att förstå inflationen av framförallt gigantiskt stora open-world. Blir utmattad av bara tanken av att ens försöka se och uppleva allt i open world.

Sen blir man frustrerad också för att så mycket resurser läggs på såna spel när man själv vill uppleva lite mer lagom stora, och betydligt tightare spel.

Många open world-spel är pest o pina, men Nintendo kan konsten med att skapa magiska världar, Botw blev jag helt fast i. Nej, jag gör det jag tycker är intressant och hoppar över det jag inte är intresserad av, skulle aldrig falla mig in att tvångsmässigt samla samtliga 2 miljarder korok-seeds i Botw eller samla alla halvmånarna i SM Odyssey. Men jag spelar spelen som jag lever livet; behöver inget syfte eller mål, bara tar mig dit strömmarna för mig

Aldrig förstått magin med OoT, ett av de sämsta spelen jag kört från Nintendo 64 klassiska bibliotek på både 3DS (remaken) och NSO/GC (originalet). Bedrövligt spel det 😉

Medlem

Jag saknar det gamla uppläggen i Zelda A link to the past och Ocarina of Time som fokuserade mer på ett tiotal tempel och byar ån enorma världar.

Jag gillar inte 311 små-helgedomar. Eller att man i stort sett hang-glidar igenom hela spelet.
Sen tycker jag man kan ta bort att vapnen går sönder. Det har ju fungerat utmärkt i tidigare spel.

Kan man inte göra fler kompakta och väldesignade världar längre?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tycker inte om grafiken på de senaste Zelda spelen så är inte aktuellt för mig.

Sen förstår jag inte konceptet med vapen går sönder på ett sånt här spel, vet det finns på botw 1.

Men generellt tycker jag , kan inte fiendens vapen gå sönder ska fan inte mitt heller.

Utvecklare lägger in massa timewaste med såna mekanism helt i onödan. Hade varit mera logiskt att svärdet bli lite slö så man behöver slipa den för få tillbaka max skada .

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och som Gabe Newell själv sade nyligen: realism är inte roligt.

Det är därför som jag föredrar PS2-erans GTA, linjära Resident Evil, och Tomb Raider (där hon har vapen som inte går sönder, och pistolerna har oändligt med ammunition, bara att blasta på)

Medlem

Jag älskar båda varianterna men har svårt att tro att de kommer gå tillbaka till mer linjärt efter hur stora succeer BOTW och TOTK var. Det jag skulle vilja ha är ett open world men med mer linjära och klassiska stora tempel med kluriga pussel att lösa. Jag är heller inte alltför stort fan av upplägget med storyn i de senaste spelen när man bara letar minnen efter en story som redan har utspelat sig förut som man själv inte fick vara med och påverka eller uppleva. Allt har redan hänt och det känns svårare att komma in i den på det viset.

Som många andra skrivit så tycker jag också de kan fortsätta släppa 2D Zelda parallelt med 3D som är mer av det klassiska upplägget. Även en ordentlig remake av OOT tror jag hade sålt bra. Ja det finns en bra sådan till 3DS redan men den är fortfarande till 3DS som har 240p skärmar.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och som Gabe Newell själv sade nyligen: realism är inte roligt.

Det är vad jag brukar säga till folk som tycker spel-simulatorer är roliga att spela 😉

Medlem
Skrivet av Blinkers93:

Jag älskar båda varianterna men har svårt att tro att de kommer gå tillbaka till mer linjärt efter hur stora succeer BOTW och TOTK var. Det jag skulle vilja ha är ett open world men med mer linjära och klassiska stora tempel med kluriga pussel att lösa. Jag är heller inte alltför stort fan av upplägget med storyn i de senaste spelen när man bara letar minnen efter en story som redan har utspelat sig förut som man själv inte fick vara med och påverka eller uppleva. Allt har redan hänt och det känns svårare att komma in i den på det viset.

Som många andra skrivit så tycker jag också de kan fortsätta släppa 2D Zelda parallelt med 3D som är mer av det klassiska upplägget. Även en ordentlig remake av OOT tror jag hade sålt bra. Ja det finns en bra sådan till 3DS redan men den är fortfarande till 3DS som har 240p skärmar.

Gillar de två senaste Zelda, men de kan skippa det med vapen som går sönder. Jag gillade inte när man skulle hålla på och pilla med vapnen i Red Dead 2 heller.

Medlem

Känns som han missat kritiken spelare haft helt och hållet, dem flesta gillar ju det nya konceptet men vill ha traditionella dungeons och slippa bunkra vapen. För mig har spelens dungeons med sina unika pussel och items alltid varit det bästa med Zelda, förutom nu då med den öppna världen. Får jag bara en mix av detta så skulle jag vara mer än nöjd!

Medlem

Jag väljer alla dagar i veckan ett linjärt spel med tydligt story och fokus på framåtrörelse framför ett öppet spel med vag story och ingen tydlighet om vad man bör göra härnäst.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag saknar det gamla uppläggen i Zelda A link to the past och Ocarina of Time som fokuserade mer på ett tiotal tempel och byar ån enorma världar.

Jag gillar inte 311 små-helgedomar. Eller att man i stort sett hang-glidar igenom hela spelet.
Sen tycker jag man kan ta bort att vapnen går sönder. Det har ju fungerat utmärkt i tidigare spel.

Kan man inte göra fler kompakta och väldesignade världar längre?

Jag gillar att man experimenterar med många olika vapen, speciellt som i TotK där det finns otaliga mer eller mindre spännande kombinationer. Sen om de behöver gå sönder eller inte låter jag vara osagt, ser inte riktigt vad det gör för skillnad mellan att skapa ett nytt identiskt vapen med det som just gick sönder, eller reparera det föregående vapnet. Nja, det är nog ändå bra att vapnen har nån typ av begränsad livslängd, så man uppmuntras samla resurserna och testa olika vapen

Medlem

Det har inte med nostalgin att göra, det har med att de spelen var mer genomtänkta. Nu har de bara gjort en tråkig värld och slängt in lite copy paste överallt med döda dungeons och tråkig story/karaktärer.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hur svårt kan det vara att ha en öppen värld med ordentliga tempel/dungeons?
Man kan tillochmed ge spelare en linjär väg att gå för den som vill det eller bara säga att spelaren får gå vart den vill och ta sig an utmaningarna.
Väljer spelaren att inte följa mallen kanske spelaren får det lite svårare för att spelaren saknar något som gör det enklare men det är ändå möjligt.
Eller så är det inte möjligt och spelaren inser att den måste ta sig någon annanstans istället.

Linjäritet behöver inte vara likställt med dåligt.

Jag tar gärna det klassiska dungeon. Finna kompass, karta och leta nycklar till låsta dörrar och gå mellan flera våningsplan.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Älskar Zelda och anser att BotW och TotK är några av världens absolut bästa spel. Ocarina of Time har jag exempelvis aldrig spelat och har noll intresse av att spela det nu – så jag tror absolut det handlar mycket om nostalgi. Men sen har vi ju alla olika minnen. Måste vara en enorm utmaning att tillfredställa alla. Själv är jag nostalgisk över The Wind Waker och hade gärna sett en uppföljare där som nästa Zelda-spel.

Inaktiv
Skrivet av Blinkers93:

Jag älskar båda varianterna men har svårt att tro att de kommer gå tillbaka till mer linjärt efter hur stora succeer BOTW och TOTK var. Det jag skulle vilja ha är ett open world men med mer linjära och klassiska stora tempel med kluriga pussel att lösa. Jag är heller inte alltför stort fan av upplägget med storyn i de senaste spelen när man bara letar minnen efter en story som redan har utspelat sig förut som man själv inte fick vara med och påverka eller uppleva. Allt har redan hänt och det känns svårare att komma in i den på det viset.

Som många andra skrivit så tycker jag också de kan fortsätta släppa 2D Zelda parallelt med 3D som är mer av det klassiska upplägget. Även en ordentlig remake av OOT tror jag hade sålt bra. Ja det finns en bra sådan till 3DS redan men den är fortfarande till 3DS som har 240p skärmar.

En typ av remake som jag gillar som vi exempelvis har sett i flera remakes av äldre Pokémon spel, är när man lägger till nya områden eller sidoberättelser som inte fanns med i originalen.
Så det skulle vara kul om de tog med i framtida remakes på Zelda spel.

Inaktiv
Skrivet av Korvfingrar:

Älskar Zelda och anser att BotW och TotK är några av världens absolut bästa spel. Ocarina of Time har jag exempelvis aldrig spelat och har noll intresse av att spela det nu – så jag tror absolut det handlar mycket om nostalgi. Men sen har vi ju alla olika minnen. Måste vara en enorm utmaning att tillfredställa alla. Själv är jag nostalgisk över The Wind Waker och hade gärna sett en uppföljare där som nästa Zelda-spel.

Phantom Hourglass heter uppföljaren till Wind Waker.
Men jag skulle gärna vilja se remakes på både Phantom Hourglass och Spirit Tracks så att man slipper styra Link på skärmen.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Phantom Hourglass heter uppföljaren till Wind Waker.
Men jag skulle gärna vilja se remakes på både Phantom Hourglass och Spirit Tracks så att man slipper styra Link på skärmen.

Aha se där, ytterligare spel jag hoppat över. Men jag skulle nog ändå inte spela det idag pga dess ålder. Har blivit bortskämd med spelkänslan i de nyare Zelda-spelen.

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Älskar Zelda och anser att BotW och TotK är några av världens absolut bästa spel. Ocarina of Time har jag exempelvis aldrig spelat och har noll intresse av att spela det nu – så jag tror absolut det handlar mycket om nostalgi.

Jag spelade Ocarina of time för första gången när det släpptes på 3ds, alltså ingen nostalgi.
Skulle nog säga att det är ett fantastiskt bra spel så rekommenderar att du spelar genom det antingen på 3ds eller emulerat, finns ju typ 4k versioner på pc.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag spelade Ocarina of time för första gången när det släpptes på 3ds, alltså ingen nostalgi.
Skulle nog säga att det är ett fantastiskt bra spel så rekommenderar att du spelar genom det antingen på 3ds eller emulerat, finns ju typ 4k versioner på pc.

Jag började på det två gånger men slutade i Dekuträdet. Mina syskon älskade spelet och jag visste ju att det är en klassiker. 2015 tänkte jag att jag måste försöka spela hela, så det blev så, på Wii U. Helt klart värt det, jag förstår varför det blev så hyllat.
Nyligen spelade jag Halo och Metroid Prime. Också speciella med unik atmosfär. Vissa spel är värda att uppleva trots att de är äldre. En populär streamare körde de gamla Resident Evil EFTER att ha spelat de nyare, och uppskattade de gamla spelen också (tyckte de var skitläskiga )

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är faktiskt realistiskt att vapnen går sönder så fort. I synnerhet svärd. Testa att slå kökskniven allt du kan mot diskhon 10-15 gånger. Kniven eggas, trubbas av och blir skev till jävlarns fort. Får du blod på klingan så blir den slö och kan fastna.

Såvida du inte träffar mjuka delar, kommer ditt svärd bli dåligt och otjänligt snabbt. Inte efter 5 minuter men efter 5 olyckliga slag. Därav måste du byta vapen titt som tätt. Det är annat med hammare och släggor. De bör inte gå sönder efter ens efter 10-15 slag.

youtube.com/watch?v=VJRuhDut0SY

Fast detta är ju inte simulator spel eller har jag missat något?

För om det ska vara realistiskt då kan du kasta ut allt annat genom dörren också. Glöm magi och andra varelser.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag började på det två gånger men slutade i Dekuträdet. Mina syskon älskade spelet och jag visste ju att det är en klassiker. 2015 tänkte jag att jag måste försöka spela hela, så det blev så, på Wii U. Helt klart värt det, jag förstår varför det blev så hyllat.
Nyligen spelade jag Halo och Metroid Prime. Också speciella med unik atmosfär. Vissa spel är värda att uppleva trots att är äldre. En populär streamare körde de gamla Resident Evil EFTER att ha spelat de nyare, och uppskattade de gamla spelen också (tyckte de var skitläskiga )

Själv hade jag enbart spelat A Link to the past, Minish Cap, Phantom Hourglass och Spirit Tracks innan BOTW. Efter det har jag kört igenom alla återstående Zeldaspel och gillade vartenda ett av dom. Flera av dom tycker jag var rena mästerverk trots att jag aldrig spelade de när de var nya.

Medlem

Jag gillar inte open world spel, det är bara två open world som jag gillat alla andra har jag aldrig fastnat för, alldeles för spretigt.

Red Dead Redemption 2 samt
Elden Ring.

dessa 2 känns som man faktiskt är i en värld inte spelar ett spel

Medlem

Så länge innehållet i openworld är varierat och inte copy-paste så har jag inga problem med open world.

12
Skriv svar