5 900 ska ha sagts upp i spelbranschen – bara i januari

Medlem

Twitch, Discord? Det är ju sociala medier. De riktar in sig på gamers men att gruppera dem som spelindustri är väl lite väl?


signatur

// Bacon <3

Medlem

Enligt Good vibes gaming var det 10500 som förlorade sina jobb 2023. Deras källa videogamelayoffs.com

Medlem
Skrivet av Piigge:

Ogillar vart trenden är på väg med spel nuförtiden så jag ser gärna en krasch av hela spelbranschen, bränn ner och bygg om.

Håller med, vill se att kostnaderna minskar och att speltillverkarna vågar chansa o göra nya spel istället för uppföljare hela tiden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan är om det verkligen är en kris?
Kanske en nyttig upprensning. Men resultatet av detta ser vi väll senare.

Konstigt.. när det är Microsoft som varslar så kritiseras det och hatas det på Microsoft. När det är andra spelföretag så är det fine....

Avstängd
Skrivet av showerguy:

Konstigt.. när det är Microsoft som varslar så kritiseras det och hatas det på Microsoft. När det är andra spelföretag så är det fine....

Menar du allmänt?
Det vet jag inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade varit intressant vilka positioner det är som folk sparkas inom. Är det speltutvecklare som får gå eller är det positioner runt omkring?

Dex
Medlem
Skrivet av showerguy:

Konstigt.. när det är Microsoft som varslar så kritiseras det och hatas det på Microsoft. När det är andra spelföretag så är det fine....

Haha intressant. Jag satt och funderade på samma sak innan, men tyckte det var precis raka motsatsen. Varenda nyhet om uppsägningar så är det mycket negativt om hur skitiga företagen är, men tycker dessa inläggen om just Microsofts uppsägningar verkar vara mycket mer försvarande. Bara i denna tråden är det ju jätte många som tycker att det inte alls är konstigt och till och med bra.
Kul att man kan uppleva samma sak så olika

Medlem

Tror att det kommer att visa sig i längden att det är riktigt personal bakom kreativiteten som kommer att löna sig.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Hade varit intressant vilka positioner det är som folk sparkas inom. Är det speltutvecklare som får gå eller är det positioner runt omkring?

Troligen blandat. Det kan inte bara vara folk runt utvecklarna, de har anställts en gång för att just sköta mängden utvecklare. Jag tror nyckelordet här är folk som är "lätta" att ersätta eller "kostar för mycket, det går att få billigare".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Håller med, vill se att kostnaderna minskar och att speltillverkarna vågar chansa o göra nya spel istället för uppföljare hela tiden.

100%
Skulle gärna se minst en halvering av hela branschen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Troligen blandat. Det kan inte bara vara folk runt utvecklarna, de har anställts en gång för att just sköta mängden utvecklare. Jag tror nyckelordet här är folk som är "lätta" att ersätta eller "kostar för mycket, det går att få billigare".

Borde inte QA/speltestare vara en utsatt grupp i såna här sammanhang? Alltså folk som anlitas för att göra grovjobbet för att se om saker funkar, buggjakt osv.


signatur

Helt bisarra kommentarer här, alltså.

Hur kan det vara "bra" att andra blir uppsagda... Det spekuleras i att det är "hittepåjobb" som försvunnit... Vilket är just det -- spekulationer. Det är en jäkla tuff sits att hamna i att bli av med jobbet. Särskilt i länder utan det sociala skyddsnät som vi har i Sverige...

Förstår inte heller hur man kan säga att det mesta som släpps idag är "skit" eller att branschen borde halveras/krascha. Alltså, det släpps fler högkvalitativa titlar till alla möjliga format och genres än nånsin. Det har aldrig varit bättre att vara spelintresserad än just nu, utbudet av bra spel är enormt... Absolut att mycket är tycke och smak osv, men jag kan inte bara begripa hur man kan va så negativt inställd till hobbyn för själv sitter man här och svämmas över av bra spel så, well, sucks to be you, I guess?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Borde inte QA/speltestare vara en utsatt grupp i såna här sammanhang? Alltså folk som anlitas för att göra grovjobbet för att se om saker funkar, buggjakt osv.

Det tråkiga är att en QA är mycket lättare att ersätta än en grafiker. Det är också det lättaste jobbet att få i våran biz. Det är också en grupp av folk som faktisk inte egentligen utvecklar, utan testar det som utvecklas, nu kanske någon säger att man måste ha testare, ja det måste man, men... det går att lösa. De stora spelen kan inte testas tillräckligt internt ändå, då kommer de aldrig ut.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Helt bisarra kommentarer här, alltså.

Hur kan det vara "bra" att andra blir uppsagda... Det spekuleras i att det är "hittepåjobb" som försvunnit... Vilket är just det -- spekulationer. Det är en jäkla tuff sits att hamna i att bli av med jobbet. Särskilt i länder utan det sociala skyddsnät som vi har i Sverige...

Förstår inte heller hur man kan säga att det mesta som släpps idag är "skit" eller att branschen borde halveras/krascha. Alltså, det släpps fler högkvalitativa titlar till alla möjliga format och genres än nånsin. Det har aldrig varit bättre att vara spelintresserad än just nu, utbudet av bra spel är enormt... Absolut att mycket är tycke och smak osv, men jag kan inte bara begripa hur man kan va så negativt inställd till hobbyn för själv sitter man här och svämmas över av bra spel så, well, sucks to be you, I guess?

Håller med, väldigt osympatiskt och kallt förhållningssätt att uttrycka sig på ett sådant sätt.

Medlem
Skrivet av bogani:

Hur många är Embracer-kopplade? 5800? 👀

Tekniwkt sett borde det inte vara 4000 eftersom 1900 var från MS 🤣


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av KoP:

Som sagt var. Det finns säkert en hel drös med hittepå jobb inom spelutveckling och IT då man hört om folk som går och lallar och cashar ut.

Det är väl en stor del av dom som antagligen får gå nu.

Så är det väl i alla branscher?

Inom vården här fanns det förut EN tant som hanterade intervjuer och anställde folk, nu är det 32st HR-personal som utför samma jobb. Dessutom är personalen och vården sämre än någonsin.

På tal om att lalla runt och casha ut...

Detta exempel är dock tråkigare då det är skattebetalarna som betalar dessa överbetalda botoxbrudar som lallar runt för mer lön än de överarbelastade sjuksköterskorna.


signatur

|.|

Skrivet av Sebastian Lind:

Helt bisarra kommentarer här, alltså.

Hur kan det vara "bra" att andra blir uppsagda... Det spekuleras i att det är "hittepåjobb" som försvunnit... Vilket är just det -- spekulationer. Det är en jäkla tuff sits att hamna i att bli av med jobbet. Särskilt i länder utan det sociala skyddsnät som vi har i Sverige...

Förstår inte heller hur man kan säga att det mesta som släpps idag är "skit" eller att branschen borde halveras/krascha. Alltså, det släpps fler högkvalitativa titlar till alla möjliga format och genres än nånsin. Det har aldrig varit bättre att vara spelintresserad än just nu, utbudet av bra spel är enormt... Absolut att mycket är tycke och smak osv, men jag kan inte bara begripa hur man kan va så negativt inställd till hobbyn för själv sitter man här och svämmas över av bra spel så, well, sucks to be you, I guess?

Fast man skulle väl inte sparka så många om de var värdefulla jobb för företaget? Det är väl lite så man tänker. Att ActiBlizz har en massa poster som Microsoft redan har och man inte behöver två uppsättningar av - alltså jobb som inte genererar en massa inkomst. Och det är lika mycket spekulation att dessa personer skulle vara dödsdömda av att sparkas för att Amerika är något B-land eller vad du syftar på.

Sverige är inte så i framkant som många i vårt land går runt och tror.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast man skulle väl inte sparka så många om de var värdefulla jobb för företaget? Det är väl lite så man tänker. Att ActiBlizz har en massa poster som Microsoft redan har och man inte behöver två uppsättningar av - alltså jobb som inte genererar en massa inkomst. Och det är lika mycket spekulation att dessa personer skulle vara dödsdömda av att sparkas för att Amerika är något B-land eller vad du syftar på.

Sverige är inte så i framkant som många i vårt land går runt och tror.

Ja, är det så att folk är överflödiga pga köpet av ActiBlizz är det väl en sak. Fortfarande skulle jag aldrig beskriva det som "bra" att någon får kicken, dock. Tråkigt men i viss mån förståeligt i sådana fall, men knappast något "bra".

Jag menar inte att USA är något B-land, jag gillar USA på många sätt. Men det går inte att förneka att det är mycket enklare att hamna snett där om du har otur, får kicken och inte lyckas hitta nytt jobb inom rimlig framtid. Att bli utan jobb är pressande i vilket land man än befinner sig, varför jag tycker ett visst mått av empati och medlidande snarare skulle vara på sin plats med de drabbade. "Överflödiga" eller ej. Att bli av med jobbet handlar ju om mer än bara den monetära biten, också. Det är förlust av det sociala livet på arbetsplatsen, man kanske behöver flytta för nytt jobb etc, etc. Det kan vara väldigt uppslitande.

12
Skriv svar