Uppgift: Svag Xbox-försäljning får spelföretag att tveka om fortsatt stöd

Robot
Uppgift: Svag Xbox-försäljning får spelföretag att tveka om fortsatt stöd
Medlem

Ska bli spännande att se hur Xbox tar sig ur detta, och nej, det är inte så enkelt som ”Xbox har inga exklusiva spel”.
Hade nu ALLA köpt en playstation för de exklusiva, hur kommer det sig då inte att det är en 1:1 ratio mellan sålt exklusivt spel och såld konsol?
Jag kan bara gå till min brors familj, han köper PS för det har han alltid gjort, sen spelar han Diablo och NHL. Hans son vill ha en PS5 för man ”får baciller av Xbox”. Han kunde inte nämna ett exklusivt spel som gjorde att han hellre ville ha PS än Xbox.
Sony har på nåt sätt lyckats med att få folk att tänka konsol = Playstation, det är liksom en självklarhet för många


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

It's not a lake, it's an ocean

Ja, frågan är när tredjepartsutvecklarna börjar nå den punkten då de inte längre kan motivera en Xbox-version av ett multiformatsspel på grund av den usla försäljningen. Xbox har här flera problem. Dels säljer de knappt några konsoler längre, vilket minskar underlaget av potentiella köpare av spel till formatet. Dels har Game Pass steg för steg devalverat värdet på spelen genom att ha dem "gratis". Många tvekar sannolikt att köpa spel till fullpris, de kan ju dyka upp på Game Pass senare. Knepigt läge.

En illustration av läget:
När GSD sammanställde data från försäljningen för februari på en rad europeiska marknader visade det sig att PS5 tappade 2 procent och Switch 17 procent jämfört med samma månad i fjol. Xbox? Ett tapp på makalösa 47 procent. Det är fritt fall, och uppskattningar visar att överläget för PS5 på de europeiska marknader som mäts är runt 10:1.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

För inte så många år sedan var PC som spel plattform dödförklarad, då det enbart var konsoller som gällde. (Var det någon förståsigpåare som ansåg. Men PC-marknaden har ju som bekant överlevt). Nu är det xbox tur? Läser att Xbox Series X/S sålt i totalt 27.7millioner exemplar. Hur mycket skall man "sälja" för att man skall anse sig ha lönsamhet...? (PS5 ligger på 48.9m och Switch på 133m för jämförelse).
Dock kan jag väl se att man gjort någon form av tankevurpa när man släpper samma s.k. "exklusiva" spel både xbox och pc, och sedan förvånat undra varför folk köper den överlägsna, och ofta billigare PC-versionen..

Medlem
Skrivet av Issue:

Ska bli spännande att se hur Xbox tar sig ur detta, och nej, det är inte så enkelt som ”Xbox har inga exklusiva spel”.
Hade nu ALLA köpt en playstation för de exklusiva, hur kommer det sig då inte att det är en 1:1 ratio mellan sålt exklusivt spel och såld konsol?
Jag kan bara gå till min brors familj, han köper PS för det har han alltid gjort, sen spelar han Diablo och NHL. Hans son vill ha en PS5 för man ”får baciller av Xbox”. Han kunde inte nämna ett exklusivt spel som gjorde att han hellre ville ha PS än Xbox.
Sony har på nåt sätt lyckats med att få folk att tänka konsol = Playstation, det är liksom en självklarhet för många

man behöver inte en konsol per spel. funkar utmärkt att spela alla exklusiva på samma konsol!

Medlem
Skrivet av kennyg123:

man behöver inte en konsoll per spel. funkar utmärkt att spela alla exklusiva på samma konsoll!

Hur tänkte du nu?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Hur tänkte du nu?

"Hade nu ALLA köpt en playstation för de exklusiva, hur kommer det sig då inte att det är en 1:1 ratio mellan sålt exklusivt spel och såld konsol?"

Medlem
Skrivet av kennyg123:

"Hade nu ALLA köpt en playstation för de exklusiva, hur kommer det sig då inte att det är en 1:1 ratio mellan sålt exklusivt spel och såld konsol?"

Ja förklara återigen hur du tänkte med ditt svar.
Om nu alla skulle ha köpt en PS för de exklusiva spelen och det har sålts 50m PS5, borde det då inte ha sålts 50m spindelmannen, 50m Horizon, 50m God of War osv?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Hur tänkte du nu?

om de skulle vara en 1:1 ratio mellan sålda exklusiva och sålda konsoler innebär de att ingen skulle köpa 2st(eller fler) exklusiva till samma konsol

Medlem
Skrivet av kennyg123:

om de skulle vara en 1:1 ratio mellan sålda exklusiva och sålda konsoler innebär de att ingen skulle köpa 2st(eller fler) exklusiva till samma konsol

Någon av oss har otur när den tänker 🤨 kan vara jag, men…


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Ja förklara återigen hur du tänkte med ditt svar.
Om nu alla skulle ha köpt en PS för de exklusiva spelen och det har sålts 50m PS5, borde det då inte ha sålts 50m spindelmannen, 50m Horizon, 50m God of War osv?

behöver man köpa ALLA exklusiva nu? de går inte bara o gilla vissa och vissa inte?

Medlem

Microsoft lyckades tappa bort Xbox identitet helt efter 360. Från starka exklusiviteter och standarden i konsolmultiplayer till att vara en glorifierad Gamepass-plattform för spelvärldens motsvarighet till "direkt till DVD".

Medlem
Skrivet av Issue:

Ja förklara återigen hur du tänkte med ditt svar.
Om nu alla skulle ha köpt en PS för de exklusiva spelen och det har sålts 50m PS5, borde det då inte ha sålts 50m spindelmannen, 50m Horizon, 50m God of War osv?

jag har iaf min ps5 pga playstation exklusiva. men de innebär knappast att jag sitter o köper varenda exklusiv titel dom släpper, oavsett om jag gillar den eller ej

Medlem
Skrivet av kennyg123:

behöver man köpa ALLA exklusiva nu? de går inte bara o gilla vissa och vissa inte?

Nej men argumentet är ju alltid att Sony säljer bäst för att dom har bäst exklusiva spel, men det säljs rätt så få exklusiva spel sett till mängden konsoller. Och ska man då gå på det du säger, att en spelare kanske köper två eller fler exklusiva till sin konsol, ha då är det ju ännu färre unika användare som köper PS för de exklusiva spelen.

Det jag säger är att det är inte så lätt som att PS har bäst exklusiva, för de flesta som köper konsolen köper inte de exklusiva spelen.

Playstation har lyckats med det Bose lyckades med för ett gäng år sen, alla skulle ha Bose qc35 fast Sony variant både var billigare å bättre

Kortfattat, jag tror inte att det är så enkelt svar som att Xbox har inga spel, Sony har dom bästa exklusiva. Det finns många som köper vara PS för det har som alltid gjort (som min bror) eller för att man får baciller av Xbox (som hans son)


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Issue:

Ja förklara återigen hur du tänkte med ditt svar.
Om nu alla skulle ha köpt en PS för de exklusiva spelen och det har sålts 50m PS5, borde det då inte ha sålts 50m spindelmannen, 50m Horizon, 50m God of War osv?

Folk gillar ju olika spel. Det har alltid varit bredden som har varit PlayStations styrka.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tror att MS med Game Pass skapat ett dilemma.

De har skapat en affärsmodell där de som brukade spendera mest pengar på spel har skaffat GP och nu spenderar betydligt mindre än tidigare.

Samtidigt har de misslyckats med målet att nå de som tidigare köpte 1-3 spel per år ("casuals") att kanske köpa något spel mindre men sedan skaffa GP och därmed spendera mer totalt per år.

Game Pass kräver sannolikt extremt många användare för att gå ihop och man har nått gruppen som spenderar mindre med GP men inte den stora och nödvändiga gruppen som spenderar mer med ett GP-abonnemang. De flesta spel säljer helt enkelt dåligt.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tror att MS med Game Pass skapat ett dilemma.

De har skapat en affärsmodell där de som brukade spendera mest pengar på spel har skaffat GP och nu spenderar betydligt mindre än tidigare.

Samtidigt har de misslyckats med målet att nå de som tidigare köpte 1-3 spel per år ("casuals") att kanske köpa något spel mindre men sedan skaffa GP och därmed spendera mer totalt per år.

Game Pass kräver sannolikt extremt många användare för att gå ihop och man har nått gruppen som spenderar mindre med GP men inte den stora och nödvändiga gruppen som spenderar mer med ett GP-abonnemang. De flesta spel säljer helt enkelt dåligt.

Håller med här.
Jag har både många köpta spel i min backlog samt sjukt mycket spel på Game Pass som jag vill spela, vilket gör att jag inte köper nya spel, för jag har min backlog och det nya spelet kanske kommer till GP om jag bara spelar lite annat först.

Men, detta dilemma förklarar väl inte det det drastiska droppet i sålda enheter?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Kanske om de tar bort ännu fler anledningar till att köpa Xbox så kommer den sälja bättre? Tja, vem vet, men det är i alla fall affärsmodellen Microsoft har valt sedan Xbox One.

Medlem

TV-spelbranschen verkar ha stora problem. Om bara en maskin ska styra marknaden så lär innovationen försvinna ganska snabbt. Men samtidigt kan man kanske räkna in Switchen också

Medlem

Jag tror att det hänger en del på Series S. Speciellt nu när fler spel enbart utvecklas till current gen. Då ligger Xbox strategi om att alla spel som släpps på deras plattform måste släppas på både Series S och X med exakt samma innehåll som en bromskloss.
Då blir det lättare att bara utveckla till PC istället och släppa sina spel på Gamepass.
Det är i alla fall vad jag tror.


signatur

PSN: OAKTHYR

ZF
Medlem

Fast orsaken är ju inte främst, förmodligen alls, att boxen säljer hälften av stationen. För även den siffran är rimligen en enorm marknad.

Problemet för en utgivare, stor som liten, är att denne förväntas släppa spel på en plattform som aktivt motarbetar deras intresse att släppa spel på den plattformen. Och i förlängningen andra plattformar med.

Det ligger alltså rent av i de flesta spelutvecklares bästa intresse att ta död på Xbox så fort som möjligt.

Medlem

Hellblade 2 var ett spel där jag kanske skulle köpa en xbox... Men det kommer till PC så jag behöver inte göra det.

Medlem

Ett starkt argument en gång i tiden att äga en konsol var att kunna titta på Netflix/ youtube och dvd/bluray på den.

Allt detta för mig försvann när smart tvs kom in i bilden och köpte en bluray spelare för 300kr.

Nu behöver man bara pc. Varför ska man ha en xbox? Vet ej men det finns några som säger att den har bättre handkontroll än playstation.
På pc funkar dock alla kontroller så atteh.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast orsaken är ju inte främst, förmodligen alls, att boxen säljer hälften av stationen. För även den siffran är rimligen en enorm marknad.

Fast nu verkar marknaden ligga närmare 9-10 PS5 per såld Xbox.

Medlem

Blir onekligen intressant att följa vad som händer härnäst. Jag gillar och har alltid gillat gnäbb mellan företag i samma bransch men då oftast när glimten i ögat visat sig.
Jag hoppas bara att det kommer fortsätta även i framtiden.

Med det sagt tror jag att prenumerationstjänster är fel väg att gå. Ett komplement absolut men inte all in.

ZF
Medlem
Skrivet av Margy:

Fast nu verkar marknaden ligga närmare 9-10 PS5 per såld Xbox.

Njae..? I Japan möjligen. Och Europa är såklart också betydligt mer ojämt än USA. Men även det är ju trots allt den bästa aspekten av ett dåligt läge för dem.

Och kanske är det någon enorm global dipp för vad som säljer just nu, men det var den totala basen jag menade. Men visst, trender är också något som marknadsanalylserarna snabbt kommer föra vidare till investeringsbeslutare.

Dex
Medlem

Något jag har reagerat en hel del på angående Microsoft är att dom verkar göra väldigt lite reklam i Europa jämfört med Playstation och Nintendo. Varje gång Playstation och Nintendo släpper nya spel så får jag intrycket av att det görs mycket mer reklam för dom spelen här i Europa jämfört med Xbox. I USA dock verkar dom göra mycket mer reklam.
Kanske inte så konstigt då Xbox är mycket större i USA jämfört med Europa, men det kommer ju knappast bli bättre om dom inte gör mer i Europa.

Nu vet jag inte om det stämmer helt och hållet, men i alla fall det intrycket jag har fått dom senaste åren

Sen ligger det säkert mycket i det Spencer sa förra året också att dom förlorade den viktigaste generationen (PS4 och Xbox One) då det var då väldigt många också byggde upp sina digitala bibliotek och då blir det svårare att få dom att "byta läger" då man inte kan sälja av sina spel osv.

Medlem
Skrivet av Maysay:

TV-spelbranschen verkar ha stora problem. Om bara en maskin ska styra marknaden så lär innovationen försvinna ganska snabbt. Men samtidigt kan man kanske räkna in Switchen också

Å andra sidan är Series X och PS5 väldigt lik varandra i komplett AMD-paket. Båda har 4k UHD-skivläsare. Båda har wi-fi. De är i stort sett samma konsol med någorlunda annorlunda spelutbud/tjänster. Tror Microsoft måste hitta tillbaka till sitt 360-drivkraft för att bli relevanta igen. Släppa spel som folk vill spela, både själva och med vänner. Som det ser ut nu skulle det inte vara någon förlust om de slutade med konsoler helt, de gör ändå ingenting speciellt. Game Pass kan du ha på datorn eller TV:n.

Medlem

Fördelen för Xbox är väl att den är betydligt närmare PC vad PlayStation och Nintendo är vilket borde betyda att om man tänker släppa på PC kan man lika gärna släppa det på krysslådan med och vice versa

Medlem
Skrivet av Issue:

Håller med här.
Jag har både många köpta spel i min backlog samt sjukt mycket spel på Game Pass som jag vill spela, vilket gör att jag inte köper nya spel, för jag har min backlog och det nya spelet kanske kommer till GP om jag bara spelar lite annat först.

Men, detta dilemma förklarar väl inte det det drastiska droppet i sålda enheter?

Med GP på PC så försvinner ju anledningen att köpa en Xbox ganska markant för många skulle jag säga så det kan nog hänga ihop en aning.

Skriv svar