Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Att välja bil i simracing (eller racing i sig)

Medlem
Att välja bil i simracing (eller racing i sig)

Sitter just nu och har ett sammandrag av highlights från mitt senaste race i ACC i bakgrunden och funderar lite hur väljer man bil i simracing egentligen. Men detta gäller egentligen flera racingspel.

I samband med att jag har kört varv efter varv i Nordschleife i ACC i en vecka (jag är snart medioker där), så har jag insett att jag kör ett-två race och sen byter jag bil och kör en annan. Då varje bil är ganska olik att köra så skapar det problematik i mina varv. Att slänga omkring en BMW M4 känns väldigt annorlunda jämnfört med en Audi R8. Det kanske vore bäst om jag valde en bil och kör den ett tag, välja en "Main" så att säga.

Men hur ska jag göra detta val? Titta på en guide där något pro berättar vilka fem bilar som är bäst och sämst för nybörjare? Bara köra varje bil och hitta den jag tycker är enklast? Kanske välja den som är snabbast? Eller ska jag helt enkelt bara välja den jag tycker är snyggast? Bara i GT3 klassen i ACC så finns det nära 30 olika bilar (vissa är bara olika årsmodeller). Vissa är "snabbare" än andra, de bär olika för- och nackdelar men på något vänster så jämnar de ut sig över de olika banorna. Men det finns väl en meta, den bil som är generellt bäst eller iaf snabbast bil för specifik bana. Det är inte ett enkelt val om jag får säga det själv.

I ACC är jag lite förtjust i Aston Martin DB9, Bentley Continental och BMW M4. Alla är FR bilar (motorn fram och bakhjulsdrift) och är i regel mer stabila än bilar med motorn i mitten eller bak. Det är lite enklare, eller säkrare. Under mina tidigare omgångar med ACC sedan release så har jag haft problem med bilar med motorn i mitten eller bak. Ganska aggresiv körstil och slänger omkring bilen vilket gör att baken tycker om att komma ut lite för ofta ibland. Men samtidigt om jag då lägger sådana bilar åt sidan så blir jag inte bättre med dem. Tänk om jag egentligen är snabbare i en Lambo, bara jag lär mig att köra den?

Sedan så har vi också hur bilen agerar med slitna däck, mycket eller lite soppa. Hur påverkar detta bilen under längre race? Hur känslig är bilen för olika väder och temperaturer? Hur enkel eller svår är den att göra en setup till? Kräver en kall natt en helt annan setup än en varm solig dag?

Det finns så otroligt mycket att tänka på och som en nybörjare som mig så är det ganska överväldigande. Men som tur är så är jag en offline-nisse. Så jag behöver inte välja den bil jag är snabbast i för att kunna tävla med andra. Jag kan nöja mig med den bil jag tycker är roligast att köra och ställa min AIn efter hur bra jag är, men det är inte enkelt det heller. Jag vet inte äns om det är rätt väg att gå (hihihi, gå när det handlar om att köra bil, jag har humor).

Hade jag kört online så hade nog valet blivit den bil jag är snabbast med. Men den bilen kanske inte är roligast eller egentligen "bilen för mig".

Hur väljer ni bil? Hur kom du på vilken bil du skulle köra som "main" i det spel som du spelar?

Jag ska nog köra några varv i en Ferrari 296 och börja tänka att jag kanske borde köra Lamborghini som huvudbil.

Medlem

Ledsen för inga svar, välj den bil som du tycker är roligast att köra med de bästa egenskaperna antar jag.
Allt jag gör i bilväg är att meja ner oskyldiga gångtrafikanter i GTA5 å då vill jag ha en snabb bil som inte går sönder i första taget. Gärna terrängående fyrhjulsdrift då jag måste fly från polisen ut i terrängen. Är inte mer kräsen än så.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Nasder:

Hur väljer ni bil? Hur kom du på vilken bil du skulle köra som "main" i det spel som du spelar?

Jag blandade rätt så rejält när jag började köra ACC, men sen valde jag att försöka köra mer med Aston Martin V8 enbart för att den är väldigt balanserad och bra för nybörjare.

Medlem

Beror på, men ofta är det nog motorljudet som avgör. Fast om det går att köra Lancia Stratos med Alitalia-dekaler blir det automatiskt ett självklart val.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av alias:

Ledsen för inga svar, välj den bil som du tycker är roligast att köra med de bästa egenskaperna antar jag.

Det blir nog något åt det hållet för min del, det är ett bra förslag.

Skrivet av fishfugg:

Jag blandade rätt så rejält när jag började köra ACC, men sen valde jag att försöka köra mer med Aston Martin V8 enbart för att den är väldigt balanserad och bra för nybörjare.

Den är ordentligt stabil och nybörjar-säker, den ligger bland mina slutgiltiga tre, fyra... kanske fem finalister. Den tillåter en hel del misstag utan att slänga bort racet.

Skrivet av Broshimitsu:

Beror på, men ofta är det nog motorljudet som avgör. Fast om det går att köra Lancia Stratos med Alitalia-dekaler blir det automatiskt ett självklart val.

Seriöst så är motorljudet viktigt. Jag har med McLaren 720S EVO på min lista för jag gillar hur motorn vrålar. Motorljudet från Aston Martin V8'an och Mercedes AMG'n i ACC vrålar inte men de är riktigt nice, underbart muller. Har nog gått mer på ljud än vad jag vill erkänna.

Efter helgen så har jag en lista med finalister.
Mercedes AMG Evo
Aston Martin Vantage V8
McLaren 720S Evo
Bentley Continental GT3

Får se hur det går under veckan att göra ett val inför nästa helgs ACC plan.

EDIT - Vet inte varför jag kallar den DB9, den kallas ju DBR9, inte nog med det... Det är V12 modellen.
EDIT 2 - Mercedes AMD... Nu med 32hästkärnor med maximal tourqe på 4.8Ghz. Så jag ändrade till AMG

Medlem

Efter ha läst en av dina tidigare trådar blev jag faktiskt sugen att damma av ratten och installera ACC igen. Är lite i samma situation som du. Jag tänkte gå vidare så här. Väljer en bana jag är bekant med. Tar en bil i taget och kör ca 10 varv. Notera de bästa varvtiderna och gå vidare till nästa bil. Om någon bil snabbt känns att den inte passar så faller den bort. När jag testat alla bilar så tänkte jag filtera en top 5 lista efter dem som presterat bäst. Köra några varv till och förmodligen välja den som låter bäst och ger bäst inlevelse.

Medlem

Alltså, jag väljer ofta bil för att jag gillar bilen, inte för att den är bäst Men jag spelar nog inte bilspel som andra riktigt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Manner:

Efter ha läst en av dina tidigare trådar blev jag faktiskt sugen att damma av ratten och installera ACC igen. Är lite i samma situation som du. Jag tänkte gå vidare så här. Väljer en bana jag är bekant med. Tar en bil i taget och kör ca 10 varv. Notera de bästa varvtiderna och gå vidare till nästa bil. Om någon bil snabbt känns att den inte passar så faller den bort. När jag testat alla bilar så tänkte jag filtera en top 5 lista efter dem som presterat bäst. Köra några varv till och förmodligen välja den som låter bäst och ger bäst inlevelse.

Jag gjorde min lilla lista efter många mängder race på Zolder (banan jag kan bäst) och Nordschleife. Hade jag bara valt en bana så tror jag att det hade blivit en mindre bra lista. Det kan mycket väl vara så att bilarna är riktigt bra eller riktigt dåliga just för den banan.

T.ex Ferrari 296'an, riktigt skön bil. Men är otroligt känslig för lite större bumps. Så är det en slät bana kan bilen vara otroligt snabb och schysst att köra. Men är banan väldigt bumpig så kan bilen skapa problem.

Vore kul om du delar med dig av din lista när du är klar med den.

Annars låter det lite som en kul idé. Jag tror inte att jag kommer använda det sättet för att välja bil åt mig, men jag tror att jag kommer göra 10 varv på Zolder med varje bil och se vad mitt resultat blir. Slänger nog upp mitt resultat när jag är klar, just for the heck of it.

Medlem

Jag har ofta valt bil jag har någon koppling till.
Har ägt en MAzda RX-7 FD så den blir det ofta i spel.
Kör BMW till vardags så då blir det ofta det.
Dock så är det viktigtaste att jag gillar att köra bilen och att den låter gott.

Kör inte mkt ACC längre men min favorit är Porsche carrera cup (992).


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Testar, ordentligt. När det kommer till GT3 är det ganska personligt baserat en del på körstil och annat egentligen vilken bil som passar, visst "lättare" bilar i all ära men det är inte så enkelt riktigt så varje bil har lite olika egenskaper som kan passa bättre eller sämre. Sen är det som du säger viktigt, åtminstone i början eller om man inte spelar så mycket kanske, att ha en bil först att bli riktigt bra på.

Nu när jag har ganska många timmar körda, främst i iracing, och har ganska många bilar tillgängliga där jag ändå främst kör prototyper, LMDh och LMP2, så har jag ändå fått relativt lätt för att anpassa mig till hur olika bilar beter sig på de flesta nivåer. Exempelvis hade dom en event i helgen i iracing som byggde på två bilar som kördes under 80-talet i två olika klasser där vi mindre än en vecka bestämde oss för att köra en Audi 90 GTO utan att ens ha rört bilen tidigare. Så från att gå från att köra bakhjulsdrivet till fyrhjulsdrivet och nu också få nyttja min manuella växelspak från fanatec ordentligt för första gången någonsin var en omställning, som ändå gick förvånansvärt bra. Men det krävdes några timmar att sätta sig in i bilen! Slutade på en sjunde plats när loppet var slut efter nästan 4 timmar!

Medlem
Skrivet av Manner:

Jag tänkte gå vidare så här. Väljer en bana jag är bekant med. Tar en bil i taget och kör ca 10 varv. Notera de bästa varvtiderna och gå vidare till nästa bil. Om någon bil snabbt känns att den inte passar så faller den bort. När jag testat alla bilar så tänkte jag filtera en top 5 lista efter dem som presterat bäst. Köra några varv till och förmodligen välja den som låter bäst och ger bäst inlevelse.

Jag har pillat lite på hur jag ska gå tillväga med detta ikväll. Har kört ca 30 varv på Zolder med två bilar och insett att det inte exakt är så enkelt att bara köra 10 varv, byta bil och köra 10 varv.

Jag körde 13-14 varv i en Audi R8 först och sen samma sak i en Bentley. Efter jag vant mig vid Audin hade jag rätt svårt att snabbt ställa om till Bentleyn. Längre än vad endast 10 varv skulle ge vettiga resultat av. Jag behöver mer än så. Mitt upplägg kommer se ut som följande, det kommer ta mer än dubbla tiden än beräknat.

Välj bil, default aggressive setup, bränsle för 15 varv enligt fördeslaget bränsle per varv. Kör omkring 10 varv och se temp och tryck i däcken, ändra så de hamnar inom 26.5-26.9 PSI.

Starta om sessionen

15 varv bränsle, nya trycket på däcken. Kör 10 varv. Skippa de två snabbaste tiderna och de tre långsammaste och ta genomsnittet av de fem mittersta tiderna.

Sammanställ för alla bilar. voila, done!

Medlem

Så här löste jag det i ACC för något år sedan (när det bara fanns 1 Ferrari, 488:an alltså).
Körde XX varv med varje bil och ställde dom mot varandra och fick till slut fram ett resultat 😂

Medlem
Skrivet av Balkp:

Jag har ofta valt bil jag har någon koppling till.

Samma här!

Jag har alltid kört Toyota så i racingspel blir det en Toyota Corolla AE86.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vi här på Pants Are Optional (PAO) Racing i norra delarna av Sverige tar det här med framförandet av digitala fordon på digitala vägar på otroligt högt allvar. Det är precis därför vi tillåter samtliga medlemmar att välja om de vill ha byxor på sig eller ej, så de kan prestera på topp.

Jag som ägare av detta digitala stall har placerat vår bästa testförare på att köra de digitala fordon vi har på ett digitalt ställe i Belgien. Jag kan garantera att denna förare, som också är huvudförare, mekaniker, ägare och PR ansvarig är den bästa digitala föraren vi har tillgänglig. Nu kanske du påstår att det bara finns en medlem i PAO Racing och att det är därför det är den bästa föraren som finns tillgänglig, helt korrekt men det gör det inte mindre sant.

Då 90% av de race som PAO deltar i är under kvälls och natte tid. Så körs samtliga tester kl.22 lokal digital tid med 20% moln och 14grader i den digitala luften. Samtliga bilar får 10 varv så vår väldigt trevliga testförare vänjer sig vid bilen och att värma upp däcken. Därefter beräknas trycket för bra grepp (26.5-26.9PSI) innan en time-trial på 10 varv där vi exkluderar de två snabbaste och tre långsammaste varven. Det har skett felbedömningar på tryck hittils, både över- och undertryck. Men 10 varv var det som gavs så fel tillåts. Samma sak om föraren spinner ut med en bil eller krashar den. Inget nytt test genomförst, inga fler varv görs.

Detta oerhört seriösa och viktiga test av digitala fordon på en digital plats tar ganska mycket tid. Enligt preliminära beräkningar så tar varje fordon ungefär 45-60 minuter att göra klar och sammanställa. Men vår analytiker har saft och bulle tillgänglig för att öka moralen och kommer därför garantera ett färdigt resultat inom tid.

Det krävs synergi, samarbete och ett ordentligt tillit mellan alla de olika grupperna inom stallet för att säkerställa detta oerhört viktiga resultat. Vi här på PAO Racing kommer att inom några dagar kunna publicera denna gränsöverskridande studie om framförandet av digitala fordon i Assetto Corsa Competizione.

Se vår testförare testa vår Aston Martin V8 Vantage

Jag har i skrivande stund fem bilar kvar att köra innan min lista, som växte från de fem senaste, är klar. När jag började så trodde jag dumt nog att jag hade kunnat klara av detta på en kväll eller två, men det var innan jag kom på att varje test tar närmare en timme att avklara.

När allt är sammanfattat så kommer jag försöka ordna in-car video på de snabbaste varven från varje bil. Försöka ordna upp ett inlägg i något bullshit-aktigt PR pamplet från Pants Are Optional Racing. Snarlikt detta, men med mer content.

Medlem

Börjar med min slutsats då jag antar att det är den flest vill komma åt. På efterhand så inser jag att jag är inte en journalist eller liknande och jag har lärt mig en hel del genom att göra detta. Önskar jag hade tagit noteringar under testerna och inte helt fokuserat på tider. Men det är en lärande resa, jag gjorde detta för skoj och inte någon studie. Hope you enjoy!

Slutsats

Man kan lätt hitta folk som kör Zolder under perfekta förhållanden och setup som kör tider på under 1:27:000, personligen så är jag nöjd om jag göra varv i närheten av 1:31.000 eller lägre. Jag kör dock inte under perfekta förhållanden och har ingen perfekt setup. Detta ger också en humm om vart jag ligger tidmässigt.

Om man är så pass ny som jag är med racing sim. Jag har kört casual i flera år, aldrig varit snabbast och jag har inte rört inställningar på bilen mer än bränsle och däcktryck. Så kan jag säga följande, efter att spenderat omkring 10 timmar med att köra de olika bilarna inkluderade i detta test, att det spelar ingen roll vilken bil man väljer. Jag blir mer formad av bilen än bilen blir tyglad av mig. Med andra ord så anpassar jag min körning till bilen. Jag blev faktiskt förvånad hur nära samtliga bilar låg på genomsnittet.

Jag fick inget resultat på papper som säger att en bil är betydligt snabbare än den andra. Istället för att ha de fem finalister på listan över vilken som ska bli min main så har jag nu andra och fler bilar på listan. Ljud, stabilitet, känsla och vilken bil man tycker är snyggast spelar mer roll i valet än den bil som är 0,08 sekunder snabbare än en annan. Det är en så liten tid som kommer försvinna med att man kör bilen mer och kan få bort med inställningar på bilen när man når den punkten.

Självklart så finns det vissa bilar som försvinner i valet. För mig är det t.ex Porsche. Min drömbil är en Porsche 911 GT3 RS men i ACC klarar jag inte att köra Porsche, den passar helt enkelt inte min körstil. Men det känns så att jag kan sätta mig ner och lära mig köra den och tiderna skulle bli lik de andra, det skulle bara kosta mer tid för mig.

Jag är glad att jag genomförde detta test och att jag inkluderade vissa bilar som jag vanligtvis håller mig undan, de öppnade mina ögon och vann sin plats på min lista. Jag har blivit klokare i mitt val av bil, men inte med hastigheter och tider jag samlat på mig utan genom att bara köra de olika bilarna. Är du nyfiken på mer om min uppfattning av bilarna så skriver jag lite om den i samband med resultat jag publicerar nedan.

Testet jag gjorde hade dock ett stort fel. Efter jag kört första bilen i testet (Audi R8 LMS EVO II) och innan jag börjat köra sista bilen (Nissan NISMO GT-R 2018) så har jag nästan 100 varv mer på bältet. Det är solklart att det har spelat en roll med att jag kan banan ännu bättre. Jag valde att inkludera den snabbaste tiden för varje bil så att man kan se att hastigheten finns där för samtliga bilar på grund av detta.

TLDR; Välj vilken bil du vill, genom att köra den bilen mer än alla andra så kommer du bli snabbast med den. Men byt om du känner för det, viktigast är att du har kul. Kör du i någon liga och tävlar så måste du kanske välja den som du är snabbast med istället för den som du har som favorit.

Bakgrund

Jag har kämpat lite med att välja en bil i Assetto Corsa Competizione (ACC) och köra olika bil nästan varje gång påverkar inlärningen och körsättet på de olika banorna. Så jag skapade en liten lista med bilar som jag skulle välja ut en bil från att ha som "main". Manner skrev ett inlägg om att köra olika bilar ett antal varv och välja bil från det. Bra idé, på det sättet kan man se vilken bil som är snabbast, känns bäst eller någon annan attribut som gör bilen till det bästa valet. Jag tänkte att det vore kul att testa de bilarna jag valt mot varandra, bara se skillnaden om det var någon.

Tillvägagångssätt

Jag kör nästan alla mina race under ingame kväll och natt. Så jag tyckte att det var passande att testerna körs under de tiderna då banan och vägbanan är kallare som de är under mina race. Därför kördes samtliga tester 22.00 lokal tid ingame på Zolder. Samtliga omgångar har samma väder, temperatur och inledande vägförhållande.

Väder
20% moln
18c grader (när jag hamnade på banan med bilen så var lufttemperaturen 14c grader)

Väglag
0% fukt, vatten, blött.
0% vattenpölar
Vägunderlaget är snabbt (ingame fast, lite gummi på banan men inte optimalt grepp)

Bilarna kördes med den medkommande aggressiva inställningen med endast mängd bränsle och däcktryck förändrat med traction control och ABS satta efter behov. Samtliga bilar har ett estimera konsumtion av bränsle per varv. Kör du några varv får du en bättre estimering, men jag använde den man får när man först startar sin session. Mitt tankesätt där var att om varje bil har samma mängd bränsle så kan vissa bilar köra 10 varv medans andra kanske klarar 13. Vore mer rättvist om de hade bränsle för en bestämd sträcka, jag valde bränsle för 15 varv. Det skulle ge bränsle för ett utvarv, invarv och vad jag kallar margin of error för att klara 10 snabbar varv.

Jag fick 10 varv på mig att vänja mig vid bilen och hitta rätt däcktryck. Det var inte alltid jag lyckades hitta rätt tryck i däcken men jag var nära nog att det var ok. Efter dessa 10 varv så startade jag om sessionen, laddade in min förändrade setup och körde 10 varv.

Av dessa 10 varv så bestämde jag mig för att ta bort de två snabbaste samt de tre långsammaste tiderna. Detta för att ta bort outliers. T.ex om jag spann ut ett varv så vill jag inte att det ska påverka så mycket. Samma sak om jag får fram ett "ovanligt snabbt" varv. Genomsnittet är viktigast för mig i detta test. Genom att ta bort de snabbaste och långsammaste varven så har jag fem mitten-tid varv. Jag tog dessa tider och beräknade genomsnittet för varven. Genomsnittet av genomsnittet, kan det bli mer average?

Disclaimer
Det var tre bilar som jag inte använde 10 varv för att lära mig bilen och få rätt tryck.

McLaren 720S EVO
Spann ut sista varvet, vilket värmde upp däcken och hindrade mig från att hitta bra värde, så jag gav bilen 3 varv att med nya däck värma upp dem och därmed klara av att sätta vettigt tryck i däcken.

Aston Martin V8 Vantage
Jag gjorde en framgissad förändringen på tryck innan jag började mina 10 testvarv och träffade av perfekt. Detta är bilen jag kört mest på banan jag kört mest så jag var redan bra nog. Valde därför att bara köra 10 varv, fler varv hade nog inte blivit snabbare eller långsammare.

Nissan NISMO GT-R 2018
Jag fick bra tryck av att gissa fram däcktryck och jag körde bra nog med bilen att jag inte behövde vänja mig vid den.

Bilarna

Audi R8 LMS evo II
Lite av en favorit då jag gillar Audi IRL, lärde mig köra i en Audi TT, körde upp i en Audi A4 och framför en Audi S3 i dagsläget. Men i ACC har den hamnat lite i skymmundan för mig då den var väldigt vanlig, lite mainstream. Men det en skön bil att köra. Den är stabil för en bil med motorn bak och har ett skönt ljud. Tål bumps och tillåter att jag slänger omkring den.

Bränsle: 37L (15 varv, 2.45L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:31.104
1: 1:30.737
2: 1:30.747
3: 1:31.325
4: 1:31.352
5: 1:31.359

Snabbast tid: 1:30.182

Ferrari 296
Otroligt stabil, känns planterad på vägen mer än någon annan bil enligt mig. Lite väl känslig för bumps och kurbs så man måste vara lite försiktigare med dem.

Bränsle: 35L (15 varv, 2.2L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:31.042
1: 1:30.662
2: 1:30.817
3: 1:30.955
4: 1:31.300
5: 1:31.580

Snabbast tid: 1:29.895

Ferrari 488 EVO
Fungerar inte för mig, glider gärna omkring känns det som. Den lyckas inte skapa något självförtroende i min körning, tiderna reflekterar detta. Otroligt känslig för bumps, nästan mer än 296'an.

Bränsle: 36L (15 varv, 2.4L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:31.740
1: 1:31.572
2: 1:31.617
3: 1:31.707
4: 1:31.800
5: 1:32.007

Snabbast tid; 1:30.232

Lamborghini Hurcana EVO2
Inte kört denna mycket alls för jag hörde någon riktig GT3 förare säga att det var en Audi R8 med annan märkning. Kan stämma IRL och de är nog rätt lika i ACC också, men den hade ett bättre ljud och kändes bättre att framföra. Den har hamnat på min lista av finalister.

Bränsle: 38L (15 varv, 2.51L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:30.687
1: 1:30.522
2: 1:30.532
3: 1:30.732
4: 1:30.767
5: 1:30.875

Snabbast tid: 1:30.232

McLaren 720S EVO
Ligger högt på listan hos mig när det gäller bilar med motorn bak. Många säger att den är bra för nybörjare och jag kan inte annat än att hålla med. Snygg, stabil och har ett underbart vrålande ljud.

Bränsle: 42L (15 varv, 2.8L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:30.815
1: 1:30.597
2: 1:30.702
3: 1:30.792
4: 1:30.837
5: 1:31.150

Snabbast tid: 1:30.360

Aston Martin V8 Vantage
Bilen jag kört mest. Gillar looken, ljudet och hur den är att köra. Fast än den har motorn fram så har den känsla. Understyr inte lika mycket som vissa andra bilar med motorn fram. Det är nog därför det är bilen jag framfört mest i ACC.

Bränsle: 38L (15 varv, 2.5L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:30.824
1: 1:30.510
2: 1:30.782
3: 1:30.805
4: 1:30.997
5: 1:31.027

Snabbast tid: 1:30.175

Bentley Continental (2018)
Enda bilen som är högerstyrd i GT3 klassen. En kloss, en snabb kloss. Den är unik i sin stil. Kul att köra men man måste vänja sig vid högerstyrningen, mina tider reflekterar detta. Svårt att sätta den i rätt linje på så kort tid som 25minuter.

Bränsle: 39L (15 varv, 2.56L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:31.187
1: 1:30.805
2: 1:31.020
3: 1:31.332
4: 1:31.365
5: 1:31.415

Snabbast tid: 1:30.272

BMW M4
Gillar hur bilen ser ut och låter, tycker den känns lite känslolös i sitt framförande. Lite som tysk humor, it's no laughing matter. Men trots det så ligger den högt på min lista. Jag har alltid kännt att jag haft problem med att få den att svänga ordentligt, men tiderna visar inte det. Får jag fram en inställning på bilen som passar mig blir den nog väldigt snabb.

Bränsle: 41L (15 varv, 2.7L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:30.668
1: 1:30.432
2: 1:30.667
3: 1:30.737
4: 1:30.740
5: 1:30.767

Snabbast tid: 1:30.24

Mercedes AMG 2020
Unik i sitt ljud, underbart muller. Finner den rätt understyrd samtidigt som det känns som om den är responsiv, det är svårt att förklara mer än så. Detta test gjorde så att den tog sig in på min lista av finalister, ganska högt upp på listan också.

Bränsle: 38L (15 varv, 2.5L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:30.675
1: 1:30.600
2: 1:30.665
3: 1:30.690
4: 1:30.700
5: 1:30.722

Snabbast tid: 1:30.075

Nissan GT3 NISMO 2018
En snabb kloss som skriker. Växlarna är väldigt annorlunda de andra bilarna, medan man växlar ner till andra växeln på vissa bilar så håller sig denna i treans växel. Kräver lite omväxling om hur man bromsar och växlar ner inför vissa kurvor. Den vill understyra om man trycker på gasen lite för mycket i kurvor mer än de andra bilarna med motorn fram känns det som. Ljudet är kanske lite väl skrikande för mig men det är ändå en bra bil enligt mig.

Bränsle: 41L (15 varv, 2.7L/varv och rundat uppåt)
AVG tid: 1:30.821
1: 1:30.505
2: 1:30.825
3: 1:30.875
4: 1:30.930
5: 1:30.972

Snabbast tid: 1:30.150

Medlem

I ACC så valde jag den bil som jag upplevde hade bäst sikt från ”cockpit vyn” (Ja, ett gubbigt val). I mitt fall var det Ferrarin.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

I ACC så valde jag den bil som jag upplevde hade bäst sikt från ”cockpit vyn” (Ja, ett gubbigt val). I mitt fall var det Ferrarin.

Det är nästan fånigt hur mycket som egentligen spelar in i val av bil. Jag hoppas att jag snart klarar av att som bara säga screw it och välja en av de bilarna som jag har på min lista.

Top 3
BMW M4
Mercedes AMG 2020
Lamborghini Huracan EVO2

Honorary mention
Aston Martin V8 Vantage

Medlem
Skrivet av Nasder:

Det är nästan fånigt hur mycket som egentligen spelar in i val av bil. Jag hoppas att jag snart klarar av att som bara säga screw it och välja en av de bilarna som jag har på min lista.

Top 3
BMW M4
Mercedes AMG 2020
Lamborghini Huracan EVO2

Honorary mention
Aston Martin V8 Vantage

Förutom Ferrarin som jag nämnde så gillar jag även Mercan. Känns lite som att köra en Tie-fighter


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Hur gick det sen? Har du genomfört ett val av bil utifrån din lista?


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Hur gick det sen? Har du genomfört ett val av bil utifrån din lista?

Jag skulle vilja säga ja men det blir mer "njae".

Är nu nere på tre finalister efter veckans och helgens körningar.

1. BMW M4
2. Audi R8 LMS Evo II
3. Bentley (2018)

Bentlyn sitter väldigt löst, så det lutar åt något tyskt.

Har satt en kompromiss på plats. Medan jag lär mig en bana (kanske Spa eller Redbull Ring här näst) så håller jag mig till en bil. Det blir kanske inte en "main" bil, men att hålla sig vid en bil medan jag lär mig löser mitt problem bra nog för stunden.

Medlem
Skrivet av majsalle:

Förutom Ferrarin som jag nämnde så gillar jag även Mercan. Känns lite som att köra en Tie-fighter

Jag körde Nordschleife bäst med Mercan fram tills att jag började fokusera på BMW M4'an runt banan. Nu klarar jag inte av att köra Mercen på Nordan, Understyr som få andra bilar. Måste nästan ner i krypfart för att få nosen att gå åt någon sida. Kanske behöver lära mig trailbrake'a för att den ska funka.

Medlem
Skrivet av Nasder:

Jag körde Nordschleife bäst med Mercan fram tills att jag började fokusera på BMW M4'an runt banan. Nu klarar jag inte av att köra Mercen på Nordan, Understyr som få andra bilar. Måste nästan ner i krypfart för att få nosen att gå åt någon sida. Kanske behöver lära mig trailbrake'a för att den ska funka.

Ja, benägen att hålla med dig. Tie-fighter var nog en lite knepig jämförelse. Mer som en understyrd missil då
M4an är ju också go, riktigt rolig.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Ja, benägen att hålla med dig. Tie-fighter var nog en lite knepig jämförelse. Mer som en understyrd missil då
M4an är ju också go, riktigt rolig.

M4an är lite svensson i känslan, det är inte dåligt i sig. Den är inte speciellt understyrd och baken lever inte sitt eget liv (jag glor på dig Porsche!).

Jag kommer inte välja en main, utan köra med idén att hålla mig till en bil medan jag lär mig banan. Men jag kommer hålla mig till tre bilar.

1. BMW M4 -Mjeh i känsla, men den är snygg och jag trivs bra i den.
2. Audi R8 LMS EVO II - I like Audi, den bil med motorn bak jag gillar mest.
3. Aston Martin V8 Vantage - Trivs bra att köra den, snygg och låter bra. Och jag har tidigare betalat någon för att göra ett personlig skin åt mig, så det blir plus i kanten för det.

Medlem

Vill bara anmärka på att Audi, Mclaren, Ferrari och säkert några till jag glömt har mittmonterad motor! Den enda bilen som på riktigt har motorn bak är Porsche fortfarande mig veterligen, vilket gör den väldigt annorlunda jämfört med alla andra bilar att köra då du har mer tyngd i arslet och kan därför få ner däcken mycket bättre ut ur kurvor.

Med det sagt så TROR jag att Ferrari själva benämner 296GT3 som "mid-rear engined" medans de flesta andra kallar det för mid engined.

Medlem
Skrivet av Doed:

Vill bara anmärka på att Audi, Mclaren, Ferrari och säkert några till jag glömt har mittmonterad motor! Den enda bilen som på riktigt har motorn bak är Porsche fortfarande mig veterligen, vilket gör den väldigt annorlunda jämfört med alla andra bilar att köra då du har mer tyngd i arslet och kan därför få ner däcken mycket bättre ut ur kurvor.

Med det sagt så TROR jag att Ferrari själva benämner 296GT3 som "mid-rear engined" medans de flesta andra kallar det för mid engined.

Makes sense, tror inte att det står i ACC vad de är och tillslut hamnade allt på förenklingen "Är motorn bakom föraren? Då är motorn bak."

Porschen är väl också den enda bilen med tanken fram?

En youtuber beskriver precis hur jag finner porschen att köra.
"What is it like to drive? Well, imagine yourself, getting yourself in a phonebooth with a pissed off ape." - Bratmouse sim racing

Medlem
Skrivet av Nasder:

Makes sense, tror inte att det står i ACC vad de är och tillslut hamnade allt på förenklingen "Är motorn bakom föraren? Då är motorn bak."

Porschen är väl också den enda bilen med tanken fram?

En youtuber beskriver precis hur jag finner porschen att köra.
"What is it like to drive? Well, imagine yourself, getting yourself in a phonebooth with a pissed off ape." - Bratmouse sim racing

Exakt, porschen är ganska intressant pga just bensintankens och motorns placering då man får en ganska tydlig höjning av fronten, åtminstone tydlig så det känns i hur bilen körs, över tid om man kör ett endurancelopp där du behöver köra från full till tom tank! Den är originell verkligen och absolut en av de snabbaste bilarna, om man kan hantera den!

Medlem
Skrivet av Doed:

Den är originell verkligen och absolut en av de snabbaste bilarna, om man kan hantera den!

Innan mitt långa uppehåll från ACC så var det den bilen jag var snabbast med. Har en tid i Porsche 991 II på Suzuka som jag inte kommer nära med någon annan bil (for now). Vet inte hur jag lyckades med det.

Den är känslig men kan man balansera bilen bra och hålla sig inom där den blir instabil så är den som du säger riktigt snabb. Jag vill verkligen gilla den men jag klarar inte av bilen i dagsläget. Jag siktar lite mer på stabilitet med mottot "För att komma först i mål så måste man först komma i mål.", så en snabb bil som när som helst kan slänga mig av vägen känns inte rätt.

Men Porscharna är snygga, låter bra och är riktigt nice att köra när den inte försöker ha ihjäl mig för att jag tittade på bromspedalen.

1
Skriv svar