Hur mycket snacks äter du på en vecka?

Medlem
Hur mycket snacks äter du på en vecka?

Svenskar äter runt 15kg godis om året, hur mycket äter du? Själv skulle jag nog säga minst det dubbla.

Varje vecka brukar innehålla en påse chips, ostbollar eller ostbågar, Säkert 500g lösgodis, ibland mer och kanske runt 1/3 av en och en halv liters glass förpackning, 2 energidrycker och något glas läsk.

Detta delas med min sambo, som dock äter mycket mindre av detta än mig. Jag hade kunnat äta mycket mer, men försöker låta bli både på grund av hälsoskäl och ekonomiska skäl

Förr kunde jag äta 1,5 liter glass på en enda kväll utan problem, och sen äta en påse chips efter det.

Hur ser erat snacksintag ut?

Releasehästryttare

1,5 LITER glass?! Herregud!

Jag har svårt att äta mer än 250g

Medlem
Skrivet av Devan:

1,5 LITER glass?! Herregud!

Jag har svårt att äta mer än 250g

Jag klämmer en Ben & Jerry på 5 minuter 😅

KoP
Medlem

Käkar inget snacks på vardagar. Kan dock sitta och käka lite gröna oliver om jag blir sugen. På helgerna kan det bli lite nötter eller 2-3 nävar med chips om man kollar någon film.

Releasehästryttare
Skrivet av Siegfried:

Jag klämmer en Ben & Jerry på 5 minuter 😅

Galet!

Du måste träna mer än en timma per dag om du äter så mycket snacks som du gör!?

Medlem
Skrivet av Devan:

Galet!

Du måste träna mer än en timma per dag om du äter så mycket snacks som du gör!?

Tränar inget alls, men är inte heller överviktig. Har 2 småbarn så då har man ingen ork till träning. Men går rätt många steg på jobbet.

Medlem

Mitt intag av godis av olika slag är nästan obefintligt pga att magen inte gillar det... så blir kanske någon ölkorv ibland eller lite salta mandlar/annan nötmix då och då.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Försöker väl undvika det så mycket som möjligt men går i perioder. När jag väl köper så blir det ofta mindre påsar. Gillar det mesta men är svag för jordnötsringar, till min frus stora förtret.

Nu på våren och sommaren blir det nästan en glass om dagen ibland, det är gott!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Releasehästryttare
Skrivet av LancelotSwe:

Försöker väl undvika det så mycket som möjligt men går i perioder. När jag väl köper så blir det ofta mindre påsar. Gillar det mesta men är svag för jordnötsringar, till min frus stora förtret.

Nu på våren och sommaren blir det nästan en glass om dagen ibland, det är gott!

Plot twist: Frugan har jordnöts allergi!

Medlem
Skrivet av Devan:

Plot twist: Frugan har jordnöts allergi!

Haha Näe men får ungefär lika många pussar av henne när jag ätit jordnötsringar som att hon skulle varit allergisk!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

I snitt kanske en halv påse chips i veckan och en skål nötter. Är inte så mycket för sötsaker egentligen, så det är mest om det bjuds på nån fika så blir en bulle eller liknande. Just nu äter jag dock mindre tror jag, äter mest nyttiga saker och det känns skönt. Mer ork och energi.

Medlem

En påse chips/ostbågar/ostbollar räcker allt från tre dagar till en vecka efter att den har öppnats. (Påsklämmor for the win.)

Med godis är det större variation. En påse bilar tar slut på en kväll, en påse polkagrisar räcker tre dagar till en vecka den också.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Försöker att undvika snacks under veckan. Den gamla klassikern med lördagsgodis är inte så dumt även när man är vuxen.

Medlem

Äter nog 2 Mörk choklad 85% / vecka.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lösgodis, lösgodis, lösgodis! Kan inte ha det hemma utan att äta. Skulle tro att det går 2-2,5Kg i veckan, brukar skylla på barnen när vi köper en enorm mängd på fredagarna. Att de sen inte orkar äta upp det och jag går och småäter resten av veckan är väl inte mitt fel...

Sen gillar jag att ha en påse chips till fotbollsmatcherna i veckan, så tjocka och skalbeklädda som möjligt.

Medlem

100-200 g nötter kan det nog bli per vecka. Även fröer typ solroskärnor är gott som tusan att rosta. Sen blir det kanske 100-200g sötsaker. Försöker äta frukt annars.

Medlem

Kanske 100g godis och 100g snacks, max.

Redaktör
Ponny

I approve of this tråd!

Svag för Salty Snacks (Kina). Det plus Mango Loco! Mm, mm!
Svårt att säga hur mycket det blir, men gottegris är jag!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har jag snacks hemma äter jag upp dem direkt. Sen är jag kass i magen 2-3 dagar 😆 Har därför slutat att köpa annat än den obligatoriska chipspåsen att dela med dottern på fredagskvällarna. Och så måste jag ha Snickers i bilen om jag ska köra mer än 1-2 timmar.

Äter dock en del hämtmat och dricker stora mängder Pepsi Max.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det varierar rätt kraftigt från vecka till vecka hur mycket jag äter. Vanligtvis så försöker jag att undvika det, men om närliggande ICA eller Coop har extrapris på något jag gillar så kan det bli rätt mycket den veckan. Är också oförmögen till att spara grejer utan slukar allt direkt, en öppnad chipspåse räcker väl ungefär 20 minuter. 1,5 liter SIA glass räcker lite längre, kanske 25 minuter.

I alla fall så är jag tacksam för mina långa morgonpromenader, annars så hade jag utan tvekan varit överviktig.

phi
Medlem

Alldeles för lite.

Medlem

Köper hem chips för att barnen vill ha det på fredagen. Är de inte hemma äter vi nog mest ost/oliver.

Är diabetiker och vet att en frukostskål med chips och 2-3 glas rött vin ger mig en så väldigt snygg blodsockerkurva (mer ett streck faktiskt )hela kvällen och natten. Min läkare hade lite åsikter om det men värdena ljuger inte så jag fortsäter.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Hade kunnat äta en stor påse chips varje dag och lite annat gott till det utan problem. Känner ibland att det inte finns någon hejd för min godisaptit. Har jag något hemma kan jag inte stå emot.
Men eftersom jag börjar närma mig 40 och min förbränning inte är vad den en gång var försöker jag undvika godsaker så gott det går i veckorna. Och äta måttligt på helgen.


signatur

PSN: OAKTHYR

NuZ
Testpilot

Blir något litet ibland. Som en pizza eller lite godis. Annars är jag rätt enkel med maten och snacks. Gärna något fett istället för sött. Tävlat en del och även coachat flera atleter inom fitness och bodybuilding men även kraftsport, så är väl lite matstörd. Proteinrikt med animaliskt fett sedan lite kolhydrater för snabbt glykogen.

Japp jag är tråkig 🤣 Mat är bränsle inte njutning


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Popcorn på fredagar, och lite chips och choklad på lördagar, eventuellt godis/glass.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av Akronym:

En påse chips/ostbågar/ostbollar räcker allt från tre dagar till en vecka efter att den har öppnats. (Påsklämmor for the win.)

Fy, bågarna som blir så sega och goda..


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Åt mycket godis förr, men sedan några år tillbaka så bara försvann det där socker suget helt. Det var en väldig befrielse. Däremot är jag stormförtjust i popcorn och chips, gärna en bira till det.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men eftersom jag börjar närma mig 40 och min förbränning inte är vad den en gång var försöker jag undvika godsaker så gott det går i veckorna.

jag fortsatte som vanligt rakt över 40-sträcket, och först nu 3 år senare då jag börjat få lite av en mage helt plötsligt (vilket för mig som varit relativt smal hela livet är helt främmande) så har jag börjat inse att det kanske inte var så smart ändå. så nu sitter jag här med mitt stillasittande hemmajobb och den här magen och har ingen aning om hur jag ska bli av med den på bästa sätt.

så nä, inget mer godis i veckorna (eller knappt alls). chips har förpassats till lördagarna, och bara på lördagar, oavsett om jag äter upp allt eller inte.

Medlem

Ingenting på vardagarna men chips på helgen, en större påse brukar räcka två veckor. Är inget större fan av godis men kvantiteten kanelbullar kan dra iväg fort.

Medlem

Sugen på chips jag blev av att läsa den här tråden ska nog inhandlas efter jobbet

12
Skriv svar