Sommarspel - dina minnen

Medlem
Sommarspel - dina minnen

Det finns ett spel som alltid dyker upp när jag tänker på sommarspel; Final Fantasy. Man skulle kunna tro det beror på de somriga och Thailands-inspirerande miljöerna ii spelet, men det handlar så klart om att jag upplevde spelet för första gången på sommaren. Jag skriver upplevde, för jag spelade det inte riktigt själv.

Jag fick portioner av spelet serverade hos en kompis. Vi satt i hans vardagsrum i en varm lägenhet, jag tog bussen hem ljumna sommarnätter. Han sa inte så mycket när han spelade, han kanske kunde sucka ibland åt slumpstriderna. Ändå hade han svårt att slita sig, och under spelpauser zappade han mellan olika naturprogram på TV:n. Ibland stirrade han ut i ingenting. Nåt fel var det på honom alltid, och är nog fortfarande. Eller så hade ångesten över att han hoppat av skolan naglat sig fast. Det kanske låg som en varm filt över honom i en redan varm lägenhet.

Från hans balkong såg vi delar av en innegård där vi delade på ett paket cigaretter. Från att jag kom dit på eftermiddagen satt han och slöspelade FFX, och kunde avsluta det tidig morgon. Från ljus kväll till ljus morgon. Från folköl till huvudvärk. Från avlägsen musik hos grannar till fågelkvitter.

Det kan inte bli mer nostalgi eller sommar. Är det snart tjugo år sen?

För någon dag sen bytte jag till min FFX-bakgrund på PS4, och varje år det blir varmt i maj blir jag sugen på att plocka upp spelet igen.

Vilka spelminnen tänker du på när du hör ordet sommarspel?

Medlem

Dungeon Siege. En kompis sov över i mitt rum i flera veckor en sommar för att han sommarjobbade i samhället jag bodde.
Så när vi inte åt glass eller tog mopederna till badplatsen hade vi lokalt LAN och spelade Dungeon Siege till långt in på natten. Eller till 22-23 i alla fall för vi skulle ju orka sommarjobba också.
En av mina bästa somrar.


signatur

PSN: OAKTHYR

KoP
Medlem

Ports of Call och The Settlers med vänner och Amigan under sommarloven.

Men även joystick-förstörar spelet Decathlon på C64'an.

Jag brukade köra igenom Legend of Zelda: Ocarina of Time varje sommar. Det var fint.

Men finast är nog arbetsminnen från när jag bodde på Gotland. Slappade på dagarna och kanske strosade runt i rosornas stad innan jag på kvällen gick hem och drog igång arbetsdatorn. Arbetade hela natten och när jag hörde tidningsbudet på morgonkvisten stängde jag av datorn, gick ut till bilen och åkte bort till ett närbeläget stenbrott. Parkerade, klädde av mig kläderna och plumsade i det kalla vattnet medan solen gick upp över trädtopparna och fick morgondimman att börja dansa över ytan.
Sedan var det bara att åka hem och sova några timmar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent

Driver.

Jag och kusinen lyckades med konststycket att övertala våra föräldrar att få ta med oss en Playstation till landstället, och inför färden tjatade vi oss även till att få köpa ett spel, vilket blev Driver. Jäkligt mysigt att sitta framför den lilla tv:n (efter att ha väntat i en vecka på en scart-omvandlare, eftersom tv:n inte hade scart-uttag) och harva på med uppdragen.

Medlem

Klipper in mitt svar från tråden Grand Theft Auto: San Andreas 20 år.

Fina minnen från den varma sommarn 2005. Sista året innan man fick byta cykeln mot moped. Spelade genom Half-Life 2 på våren. Köpte San Andreas precis när det släpptes till PC i juni. Killen i butiken vägrade sälja det till mig, så farsan köpte ut det medan jag väntade utanför. Hela sommaren spenderades framför GTA och Lego Star Wars medan Demon Days mullrade i högtalarna. Jag och en polare satt uppe dygnet runt flera dar i rad och kunde inte slita oss. Vi pausade bara för att cykla ner till stranden för att köpa hamburgare och bada.

Lagom till hösten, när skolan började och varenda vrå av San Andreas hade utforskats, tipsade polaren om ett nytt onlinespel som hette World of Warcraft...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

FM-guru
F.d. Sisyr

Det enda jag spontant kommer på var någon gång i lägre tonåren. Morsan kom hem med ostbågar och läsk innan päronen åkte bort, och jag hade precis laddat ned något CSI-spel (?!). Spelet i sig var väl ingen höjdare, men jag minns att jag tyckte det var så förbaskat smutt den sommarkvällen att sitta och mysspela för sig själv på verandan dit jag hade släpat datorn. Annars har jag mest vinterminnen av spelande.

Medlem

Jag var 15-16 år och övriga familjen hade åkt iväg på bilsemester. I nästan två veckor var jag ensam. Förutom lite hushållssysslor ägnades dagarna åt att spela Diablo 2 och pumpa P3 på högtalarna i min systers rum. Bäst var det när Fråga Anders och Måns gick. Har så tydliga minnen av att sitta och skrocka till det programmet medan jag slaktade horder av monster. Minns också att jag egentligen inte var så intresserad av att klara spelet det var bara så härligt att spela ostört och samla på sig ännu mer skatter.
Medan kompisarna var ute och badade passade jag på att sitta inne för en sån hör chans skulle nog aldrig komma igen.

Redaktör
Ponny

När jag pluggade andra året på högskolan hade jag pretty much ett helt sommarlov. CSN och slöa sommarkurser. Det blir man inte rik av, men spelade till exempel Dark Chronicle hela nätterna, drack billig läsk och åt "ful"-glass (billig). Med tanke på att jag nu för tiden är en sån som lägger sig vid 21-22 känns det ganska långt bort. Men i och för sig: under somrarna kan de rutinerna ruckas.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Top of mind är förra sommaren då jag hade några riktigt fina kvällar med utmärkta Surviving Mars. Få genrer fångar min tid som stadsbyggare och detta spel hade dessutom en del logistik att hantera. Underbart.

När dagen började gry utanför fönstret så förstod man att det var dags att stänga av spelet och gå och lägga sig.

Medlem

Satt och seglade i ett fultankat exemplar av det ryska Pirates of the Caribbean-rollspelet sommaren 2003. Minns att det fanns dagar då det bara stängdes av för att dra iväg och bada eller käka glass, blev helt klart ett starkt sommarminne. Sommaren 2006 blev även det ett starkt minne då det äntligen gick att lägga hela dagarna i soldränkta Oblivion när väl sommarlovet kom.

Medlem

När vi spelade Civ3 och Homm3 samtidigt, växlade turer på kompisens landställe i en loge med gassande sol utanför, det var tider det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Minns 2018 när Resident Evil 2 remake avtäcktes på E3, då tänkte jag nä det där kommer jag inte spela. Jag hade aldrig spelat Resident Evil då och tyckte det såg för läskigt och äckligt ut. Men jag kunde inte riktigt sluta tänka på trailern och tänkte att jag kanske ändå ska ge Resident Evil serien en chans. Om det inte är något för mig så vet jag det efter att ha provat. Började med RE4 för jag ville spela Leon. Tyckte i slutändan att det var så bra och inte alls jätteläskigt som jag trodde att jag fortsatte och den här gången från början med första Resident Evil och sen andra, och sen tredje, och vips hade jag spelat igenom 6 Resident Evil spel den sommaren. Efter det blev den serien en av mina favoriter.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Tony Hawk's Pro Skater 2 till PSX med det fenomenala soundtracket kommer nog alltid vara peak summer för min del. Tar mig tillbaka till varma, slöa dagar med vänner, bad och sena nätter. Those were the days!

Medlem

Roligare minnen

Medlem

Yie are Kung fu ! Buggy boy ! osv....

1
Skriv svar