Onlive - grafikkortens och konsolernas död?

Jee
Medlem

Har tänkt på det här innan men är ganska skeptisk. Påminner om Phantom.


signatur

Eller inte?

Medlem

kommer krascha på premiärdagen alla servrar

Medlem
Skrivet av igloo-:

låter för bra för o vara sant. Och måste d då vara 5MBit åt båda hållen? då e d ju kört för d flesta.
Lär väl släppas i USA först o sen 5 år senare i sverige :9

tror inte det behöver vara 5Mbit upp. Det är ju bara tangentbord och mus och kanske mic som ska skickas. Ljud och bild som man ska ta emot kräver mer bandbredd.

Medlem
Skrivet av Mhorix:
Skrivet av Zpiritual:

En millisekund? Det är väl en fysisk omöjlighet med tanke på att inget kan färdas snabbare än ljuset? Eller har jag fel?

Dom kanske har tänkt ha servrar varje kilometer över jorden...

På en millisekund hinner ljuser färdas ungefär 300 km, så det är kanske lite för lite. Det är ju trots allt 40 000 km runt jorden. Om de har servrarna på ett ställe kommer längsta avståndet bli hälften av det, vilket motsvarar ungefär 70 ms.

Sen ska ju signalen för tex en tangentbordstryckning åka dit, och förändringen i bilden komma tillbaka.

Då har jag inte tagit hänsyn till själva beräningarna som säkert är det som tar mest tid. Det ser mörkt ut i mina ögon, men jag hoppas jag har fel!

De har med största sannolikhet tänkt på allt sånt redan, så jag antar att planen är att ha serverfarmar runt om hela världen, t ex i Sverige om vi skulle ha en i Stockholm, så skulle det vara ca 600km till Malmö och 1200km till Kiruna. Så det skulle ta ca 3-4ms(löst baserat på lite tracerouting) för en signal från Malmö till Sthlm. Så om allting funkar som det ska bör man landa på ~10ms eller liknande efter tangentbord / kontroller registreringar. Inte så illa faktist.

Medlem

Tja, så länge det inte finns en motsvarighet till VNC för spel för LAN så tvivlar jag på att det här kommer bli bra. Men han lyckas ju nästan övertyga en när han snackar.

Medlem
Skrivet av NyLLoW:

Men hallå? har ni alla bott under en sten eller nått? www.streammygame.com har funnits ett bra tag nu och fungerar faktiskt riktigt bra. att nu "de stora" går ihop och försöker göra en ännu bättre tjänst är ju kalas.

Var precis på väg att nämna det där också.

Inaktiv

Ny nätverksinfrastruktur och en central världsdator anno 2200...


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

"...sägs att Onlive-tjänsten kommer kunna skicka data på mindre än en millisekund."
Det tror jag inte han säger... ?

"Omring en millisekund sägs också företagets komprimeringsteknik ta på sig för att komprimera video."
Det tror jag han säger dock!

Låter störigt med input lag... man får väl se.
Anta att man spelar t.ex. WoW så borde dom kunna ordna med Blizzard så att dom har väldigt bra ping å andra sidan, vilket borde underlätta.

Medlem

Även om det skulle fungera så vill jag äga mina spel fysiskt, känns ju sådär att inte kunna sälja/byta spel man tröttnat på etc.

Medlem

Om det här funkar kommer det slå. Hårt.
Gör något enhetligt, tillgängligt och socialt så slår det. Titta bara på framgångarna med spotify, appstore, xbox live och facebook. Communities är bra. Tillgänglighet är bra. Detta verkar ha allt.

Diggar hela idén. Fusk och sånt kan ju bara hälsa hem. Inget mer sånt. Och speccing på vad som helst är ju helt sinnes.

Jag är på.

Medlem

Äntligen en bra produkt.. om den funkar som tänkt förstås

Medlem

Det skulle ju också vara döden för modding communityt

Medlem

Funkar detta verkligen som dom säger så vill jag fan se billigare priser på spelen. Nu har dom chansen att sänka kostnanden för spel eftersom piratkopieringen kommer försvinna helt. Spelen lär fortfarande släppas till PC, 360 och PS3 men om vi säger att ett spel kostar 299kr på ONLive så kommer dom få sålt så förbannat mycket mer kopior av spelet än om det skulle kostat 599kr.
299kr är ett rimligt pris för ett spel enligt mig och dom kommer bara tjäna på att dra ner på priset en gnutta så fler kan unna sig lite spelglädje för dom kommer tjäna pengar så det skriker om det ändå.

Medlem

Det här är ju framtiden. Det här verkar mycket lovande.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

kan nog bli tillräckligt bra .
men inte perfekt , aldrig (det här århundradet)

Medlem

skeptisk


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Skulle ATI och Nvidia verkligen gå i graven av det här? Ni glömmer bort att spelet faktiskt renderas nånstans!

Men ja, låter för bra för att vara sant. Och jag tycker inte ens det låter så revolutionerande. Måste vara jäkligt dyrt...

Medlem

Jag kunde inte ens se trailern utan att det hackar! hur ska jag kunna spela då ?

Skrivet av Divion:

[...]chansen att sänka kostnanden för spel eftersom piratkopieringen kommer försvinna helt.[...]

Kommer inte hända oavsett om det är logiskt eller ej

De har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det.

Medlem

coolt... om det fungerar


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Inaktiv

Även om allt vad gäller stream fungerar kommer jag ändå inte byta av anledningen att det inte äns är full hd som streamas...


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Nää, det kommer inte funka. Räkna inte med att med tusentals spelare ping kommer vara under 100 - vilket är tillräckligt att vissa spel blir ospelbara.

Medlem

hmm.. var inte blizzard före med den där "nya" tekniken med att servern gissar vad du ska göra så att du slipper lagget?

OT: Tror inte det kommer fungera så bra, men kanske om några år eftersom som redan många sagt så kommer så många spela samtidigt och spelen kommer gå över 100 i ping villket gör en hel del spel ospelbara.


signatur

Stolt supporter av FZ.
"So, you would dance with a complete stranger, but despise being? near me?"

Medlem

om man ska köra på en tv, måste man koppla den via en konsol (xbox 360/ps3 elelr nåt) elelr kör man bara via tv, samma fråga med datorn

Medlem

Jag undrar ju vilka servrar dom tänkte skaffa sig som ska räkna fram allt som behövs.
Ska 20pers spela Far Cry 2, så behövs där ju 20st Far Cry 2 som är igång samtidigt på servern. Tycker det borde belasta rätt bra. O tanke när 20000spelare ska spela samtidigt.. Måste tugga server rätt bra.

Är inte streammygame en liknande tjänst för privatpersoner? Typ "remotedesktop" med spel i stället. Dvs inte i storskala utan att man har sin dator med ett spel, sen kan man spela med en sämre laptop i andra sidan huset, medans någon skriver i word på datorn som kör spelet.

KoP
Medlem
Skrivet av Xrick:

om man ska köra på en tv, måste man koppla den via en konsol (xbox 360/ps3 elelr nåt) elelr kör man bara via tv, samma fråga med datorn

Citat:

det enda du behöver är en enkel dator (Windows-burkar och Macintosh stöds) eller en "mikrokonsol" (den senare kopplas till din tv) och en uppkoppling värd namnet.

Redaktör
Skrivet av Divion:

Funkar detta verkligen som dom säger så vill jag fan se billigare priser på spelen. Nu har dom chansen att sänka kostnanden för spel eftersom piratkopieringen kommer försvinna helt.

Företag är vinstdrivande. Så länge folk är beredda att betala, säg, 600 kronor för ett spel finns ingen som helst anledning att ta mindre. Grundläggande marknadsekonomi, tillgång och efterfrågan och allt det där.


signatur
Medlem

Och hur blir det sen när man väljer att inte betala sin prenumeration? Då fryser de ens konto och man kan inte spela spelen man betalt för.
Kommer inte fungera.

Medlem

Det kommer fungera bra förutsatt att spelen designas för att spelas med visa lagg. För man kommer utan tvivel ha 50-150ms latency som slutkonsument från dess att man tryckt till att ngåot händer. Betänk att en normal TV har 30ms bara den!

Med smart nätkod och spel som är anpassade för detta kommer det fungera.

Medlem

Ja men asså vilken MONSTER data måste servicen ha då om den ska rendera 1000 st som spelar ??
Verkar jävligt mysko tycker jag !!


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skriv svar