Onlive - grafikkortens och konsolernas död?
låter för bra för o vara sant. Och måste d då vara 5MBit åt båda hållen? då e d ju kört för d flesta.
Lär väl släppas i USA först o sen 5 år senare i sverige :9
tror inte det behöver vara 5Mbit upp. Det är ju bara tangentbord och mus och kanske mic som ska skickas. Ljud och bild som man ska ta emot kräver mer bandbredd.
En millisekund? Det är väl en fysisk omöjlighet med tanke på att inget kan färdas snabbare än ljuset? Eller har jag fel?
Dom kanske har tänkt ha servrar varje kilometer över jorden...
På en millisekund hinner ljuser färdas ungefär 300 km, så det är kanske lite för lite. Det är ju trots allt 40 000 km runt jorden. Om de har servrarna på ett ställe kommer längsta avståndet bli hälften av det, vilket motsvarar ungefär 70 ms.
Sen ska ju signalen för tex en tangentbordstryckning åka dit, och förändringen i bilden komma tillbaka.
Då har jag inte tagit hänsyn till själva beräningarna som säkert är det som tar mest tid. Det ser mörkt ut i mina ögon, men jag hoppas jag har fel!
De har med största sannolikhet tänkt på allt sånt redan, så jag antar att planen är att ha serverfarmar runt om hela världen, t ex i Sverige om vi skulle ha en i Stockholm, så skulle det vara ca 600km till Malmö och 1200km till Kiruna. Så det skulle ta ca 3-4ms(löst baserat på lite tracerouting) för en signal från Malmö till Sthlm. Så om allting funkar som det ska bör man landa på ~10ms eller liknande efter tangentbord / kontroller registreringar. Inte så illa faktist.
Men hallå? har ni alla bott under en sten eller nått? www.streammygame.com har funnits ett bra tag nu och fungerar faktiskt riktigt bra. att nu "de stora" går ihop och försöker göra en ännu bättre tjänst är ju kalas.
Var precis på väg att nämna det där också.
"...sägs att Onlive-tjänsten kommer kunna skicka data på mindre än en millisekund."
Det tror jag inte han säger... ?
"Omring en millisekund sägs också företagets komprimeringsteknik ta på sig för att komprimera video."
Det tror jag han säger dock!
Låter störigt med input lag... man får väl se.
Anta att man spelar t.ex. WoW så borde dom kunna ordna med Blizzard så att dom har väldigt bra ping å andra sidan, vilket borde underlätta.
Om det här funkar kommer det slå. Hårt.
Gör något enhetligt, tillgängligt och socialt så slår det. Titta bara på framgångarna med spotify, appstore, xbox live och facebook. Communities är bra. Tillgänglighet är bra. Detta verkar ha allt.
Diggar hela idén. Fusk och sånt kan ju bara hälsa hem. Inget mer sånt. Och speccing på vad som helst är ju helt sinnes.
Jag är på.
Funkar detta verkligen som dom säger så vill jag fan se billigare priser på spelen. Nu har dom chansen att sänka kostnanden för spel eftersom piratkopieringen kommer försvinna helt. Spelen lär fortfarande släppas till PC, 360 och PS3 men om vi säger att ett spel kostar 299kr på ONLive så kommer dom få sålt så förbannat mycket mer kopior av spelet än om det skulle kostat 599kr.
299kr är ett rimligt pris för ett spel enligt mig och dom kommer bara tjäna på att dra ner på priset en gnutta så fler kan unna sig lite spelglädje för dom kommer tjäna pengar så det skriker om det ändå.
[...]chansen att sänka kostnanden för spel eftersom piratkopieringen kommer försvinna helt.[...]
Kommer inte hända oavsett om det är logiskt eller ej
De har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det.
hmm.. var inte blizzard före med den där "nya" tekniken med att servern gissar vad du ska göra så att du slipper lagget?
OT: Tror inte det kommer fungera så bra, men kanske om några år eftersom som redan många sagt så kommer så många spela samtidigt och spelen kommer gå över 100 i ping villket gör en hel del spel ospelbara.
Stolt supporter av FZ.
"So, you would dance with a complete stranger, but despise being? near me?"
Jag undrar ju vilka servrar dom tänkte skaffa sig som ska räkna fram allt som behövs.
Ska 20pers spela Far Cry 2, så behövs där ju 20st Far Cry 2 som är igång samtidigt på servern. Tycker det borde belasta rätt bra. O tanke när 20000spelare ska spela samtidigt.. Måste tugga server rätt bra.
Är inte streammygame en liknande tjänst för privatpersoner? Typ "remotedesktop" med spel i stället. Dvs inte i storskala utan att man har sin dator med ett spel, sen kan man spela med en sämre laptop i andra sidan huset, medans någon skriver i word på datorn som kör spelet.
om man ska köra på en tv, måste man koppla den via en konsol (xbox 360/ps3 elelr nåt) elelr kör man bara via tv, samma fråga med datorn
det enda du behöver är en enkel dator (Windows-burkar och Macintosh stöds) eller en "mikrokonsol" (den senare kopplas till din tv) och en uppkoppling värd namnet.
Funkar detta verkligen som dom säger så vill jag fan se billigare priser på spelen. Nu har dom chansen att sänka kostnanden för spel eftersom piratkopieringen kommer försvinna helt.
Företag är vinstdrivande. Så länge folk är beredda att betala, säg, 600 kronor för ett spel finns ingen som helst anledning att ta mindre. Grundläggande marknadsekonomi, tillgång och efterfrågan och allt det där.
Det kommer fungera bra förutsatt att spelen designas för att spelas med visa lagg. För man kommer utan tvivel ha 50-150ms latency som slutkonsument från dess att man tryckt till att ngåot händer. Betänk att en normal TV har 30ms bara den!
Med smart nätkod och spel som är anpassade för detta kommer det fungera.
Ja men asså vilken MONSTER data måste servicen ha då om den ska rendera 1000 st som spelar ??
Verkar jävligt mysko tycker jag !!
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB