Onlive - grafikkortens och konsolernas död?

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av Gortie:
Skrivet av asker:

För att de flesta onlinespel använder en smart teknik för att det ska verka som om dina rörelser sker omedelbart

Vad är det för teknik?

Knappar du trycker genererar omedelbart ett resultat på din skärm på så vis att din karaktär rör på sig. I själva verket är information om din senaste förflyttning på väg till servern för att verifieras. För att du inte ska behöva vänta på denna verifiering förutsätter din klient att förflyttningen går bra. Om servern sedan svarar nekande så flyttas din karaktär till sin rätta position.

Den här tekniken bygger dock på att du har en egen dator med en egen beräkningskapacitet.

Medlem

Angående svarstider.
Att spela multiplayer på upp till 100-200 i ping är ofta fullt spelbart även i fps-spel, men det är för att din dator kan använda sig av en massa trick för att lura din uppfattning om spelet. Exempelvis kan din dator anta att om en bil kör med full fart i en riktning, så kommer den bilen fortsättningsvis att köra ditåt under en viss tidsperiod. Eftersom datorn vet detta, så kan den simulera bilen tillräckligt länge ända tills datorn får nya uppgifter om var bilen befinner sig och vart den är på väg.

Detta är inte fallet om man skulle ha en dum maskin som endast tar emot en videosignal. Jag tror att ping kommer att bli av större betydelse för en sådan här tjänst, på samma gång som det blir svårare för belastade servrar att fixa låg ping till alla eftersom komputationskraven på servrarna kommer att bli hundratusentals gånger högre med denhär tekniken.

Medlem
Skrivet av JonatanJJ:

Det låter som om detta endast är för USA, rotat runt lite på sidan nu och har inte hittat något som tyder på att andra delar av världen kommer få ta del av det.

mmm, står ju under FAQ:"Where will OnLive be available?
We’ll be launching across the continental US."

Så för oss så är tjänsten inte aktuell än ens


signatur

Live like a windrammer as you fuck!

Medlem

Känns inte riktigt som om detta är genomförbart i stor skala. Vilka gigantiska monstermaskiner de måste sitta på om man ska driva 100000tals spel på en gång. För att inte tala om all den bandbredd som krävs.

Medlem

Jag förstår inte hur dem ska få detta att funka utan stora buggar och delays samt skyhög ping..

1. Kontrollen är inte kopplad till en konsol 3 meter bort
och trådlösa kontroller brukar suga dase, De måste uppfinna någon supersensor eller något
2. Pingen kommer att bli skyhög då alla internetleverantörer inte har samma sorts internet..
3.Har dom någon satelit som skickar ut bilderna precis som tv?
Och om de ska hyra någon sån plats kommer dom gå i konkurs
4.har dem telefonstolpar/Nedgrävda kablar som skickar signalerna?

Hur ska flera miljoner personer kunna spela på deras servrar samtidigt?

Jag föredrar min dator. Vem fasen har inte råd med nya datordelar nu när dem är så jädra billiga??

3ghz processor, 6ghz ddr3, Billigt moderkort Burk, Ljudkort, Processor, och lite småsaker och vipps en fullt fungerande dator..... SKITBILLIGT.. dendär tjänsten kommer inte bli billig alls ABSOLUT inte billigare än att byta datordelar en gång varje/varannat år för någon tusenlapp !!!

Detta kommer bli svindyrt att hålla på med så varför ens lägga ned tid på det??

VI HAR XBOX360/PS3/PC att spela på redan..
Alla 3 har redan internet och varför skulle det bli billigare att spela med deras tjänst?? Det är ett SVINDYRT abonomang man måste köpa antagligen.. Bättre att satsa på något som redan finns och har internet mm..

PC har Internet och allt man behöver varför skulle man behöva dendär skittjänsten ?

Medlem
Skrivet av klillas:

Angående svarstider.
Att spela multiplayer på upp till 100-200 i ping är ofta fullt spelbart även i fps-spel, men det är för att din dator kan använda sig av en massa trick för att lura din uppfattning om spelet. Exempelvis kan din dator anta att om en bil kör med full fart i en riktning, så kommer den bilen fortsättningsvis att köra ditåt under en viss tidsperiod. Eftersom datorn vet detta, så kan den simulera bilen tillräckligt länge ända tills datorn får nya uppgifter om var bilen befinner sig och vart den är på väg.

Detta är inte fallet om man skulle ha en dum maskin som endast tar emot en videosignal. Jag tror att ping kommer att bli av större betydelse för en sådan här tjänst, på samma gång som det blir svårare för belastade servrar att fixa låg ping till alla eftersom komputationskraven på servrarna kommer att bli hundratusentals gånger högre med denhär tekniken.

exakt. verkar som en del folk har missat detta.
jag tror att fördröjningen som kommer uppstå lär blir värre än den man hör när man råkar höra sig själv i venten/skype genom någon annans mic (Signalen ska fram o tillbax plus bearbetning när man utför minsta lilla sak i spelet). Det här projektet kan ingen få mig att tro på förr än jag testat det själv.

Inaktiv

Han din konsoll i hemmet, eller ha den på annan plats...
Lär inte bli billigare va? Vill hellre se att dem satsar på att göra små konsoller för mobiliteten. Jag tror inte detta kommer vara bra alls. Men man vet aldrig...

Medlem

Oj oj det här blir kul att se, kommer aldrig att skaffa den men endå :). är myyyyyyyyycket skeptisk

Medlem

Jag är kluven till detta.

Det positiva är att någon faktiskt försöker utveckla nya sätt att tillhandahålla spel vilket är vad många efterfrågar i dagsläget. Förutsatt att det fungerar och inte kostar en förmögenhet att nyttja så kan det säkert slå väl ut. Steam och vissa liknande tjänster har som bekant fungerat bra och detta känns på sätt och vis som en vidareutveckling av det konceptet. Istället för att bara sköta distributionen så tillhandahåller man hela spelupplevelsen.

På den negativa sidan har det redan nämnts ett flertal punkter. En av dessa är de tekniska begränsningar i form av uppkopplingshastigheter som inte räcker till och orimliga hårdvarukrav hos Onlive. Att det kan slå hårt mot moddar och liknande användarskapat material är en annan. Jag ser också samma problem som med Steam i det att denna tjänst är en DRM-lösning med de nackdelar detta medför. Visserligen kan det vara ett mycket effektivt sätt att stävja piratkopieringen men samtidigt blir vi än mer beroende av företaget bakom tjänsten. Lägger de ner supporten för ett spel eller helt enkelt går i konkurs förlorar vi genast möjligheten att spela. Detta är något jag reagerar starkt på men tyvärr nämns det i stort sett aldrig i samband med tjänster som denna.

Medlem

NOOOOOOOO, på hemsidan står det såhär, läs, läs! #
Where will OnLive be available?
We’ll be launching across the continental US.


signatur

Wai

Medlem

Om du har 100 FPS i ett spel så måste bilduppdateringen vara 10 ms. Går du upp till 30 ms så får du 33 FPS. En latency på 30 ms är därmed en övre gräns.

Därtill så tillkommer det x ms som servern måste ha till att beräkna och sen så får man ju inte glömma bort att signalen måste fram och tillbaka.

Så en höftad uppskattning blir att latencyn måste vara ~<15 ms för att det skall vara spelbart.

Tex 15 ms för att signalen skall fram och tillbaka, 5 ms för servern att beräkna och dra till med 1 ms för din dator att rita upp bilden -> 15 +15+5+1 = 36 ms = 28 FPS (sen kan man ju alltid spekulera i att skärmen har en viss max uppdatering och att du som spelare ändå inte har en reaktionsförmåga på någon enstaka ms)

Så kan man lösa så att man får en låg latency så är det här ju en kanonidé.

Medlem

Om detta slår igenom kommer det bli tämligen intressant hur dom ska ha plats för servrar så miljontals spelare kan köra Crysis eller dylikkt... lär ju kräva ett helt land av servrar.... I storlek med Ryssland.

Inaktiv

Jag håller med Fairfax, det blir att bojkotta denna skiten. Om jag betalar för spel vill jag äga dom.

Medlem
Skrivet av asdf2:

Om du har 100 FPS i ett spel så måste bilduppdateringen vara 10 ms. Går du upp till 30 ms så får du 33 FPS. En latency på 30 ms är därmed en övre gräns.
...

Nja, där förutsätter du ju att man behöver någonslags feedback för att kunna generera nästa frame. Vilket inte alls behöver vara fallet. Du kan ju buffra upp ett antal frames så att de är på väg genom kabeln samtidigt. Så det är mer bandbredden som begränsar fps.

Däremot lär det bli lagg motsvarande det som fanns i orginal quake (i orginal quake fanns ingen client prediction alls) där började latency att bli märkbar runt 40ms, en typisk IDSN fick typ 60ms latency men det var fortfarande fullt spelbart. Ett 56k modem däremot hickade upp till en 80ms och då sprang man omkring i sirap med en gummisnodd kring halsen.

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av KEFF:

Och jag tror att killarna som jobbat med detta i 7 år kan liiite mer om nätverksteknik etc. i det här området än ni grabbar som sitter här.

Det spelar ingen roll hur mycket dessa killar vet om nätverk. Deras system ställs inför samma fysiska begränsningar som alla andra och kan inte leverera data med lägre fördröjning. Det är inget de kan styra över.

Det är tur att du finns asker, behövs fler folk i världen som efter en kort demonstration på 4 minuter kan säga att någonting är skit och inte fungerar.

Kan du inte skriva ett brev till de här idioterna som jobbar med OnLive och säga att de kan lägga det hela på en gång. Jag menar, det kommer ju inte fungera. Det vet ju du.

Inaktiv

Suck. Det är väl klart att mottagaren är någon form av tunn klient som har viss komputeringskapacitet. Tror ni det bara är en videomottagare eller?

Det här forumet är Sverige i ett nötskal. Varför inte bara vara positiva? Näää, tveeeeksaaaamt, negativ. Efterblivna land.

Medlem

Det kommer säkert vara grafikkortens och konsolernas död och även död och en lösning på piratkopiering problemet.
Den har några fördelar men den har också några nackdelar.
Skulle vara bra om de släppte mer information hur den funkar i praktiken, det är lätt att skryta med ord men att visa i verkligheten
hur deras pryl funkar är en annan sak.

Medlem
Skrivet av Jee:

Har tänkt på det här innan men är ganska skeptisk. Påminner om Phantom.

låter väldigt mycke som phantom.

Visst, detta är ju från wikipedia men iaf.
Phantom industries, någon som tyckte det var skoj eller är det på riktigt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Onlive

Edit: dom tog bort det från wikipedia :/

Medlem
Skrivet av Oconaghan:

Jag håller med Fairfax, det blir att bojkotta denna skiten. Om jag betalar för spel vill jag äga dom.

"Q: Can I try new games before buying?
A: Yes. You can play the latest and greatest demos, and even rent games to try them out. OnLive also lets you watch the top players as a way to discover new games and learn a few new tricks."

Japp som sagt ska man både kunna hyra eller köpa spel.

Dessutom: Fan vad folk ska vara negativa. Det har ännu inte dykt upp ett enda tecken på att detta inte ska fungera. Jag såg deras avtäckande över nätet kl 4 inatt och det såg ut att fungera som dom lovade, dock under kontrollerande förhållanden. Dessutom har tydligen många som sett det live på mässan också sagt att det fungerar. Vi får se, so far so good.

Medlem
Skrivet av Adestro:

Suck. Det är väl klart att mottagaren är någon form av tunn klient som har viss komputeringskapacitet. Tror ni det bara är en videomottagare eller?

Det här forumet är Sverige i ett nötskal. Varför inte bara vara positiva? Näää, tveeeeksaaaamt, negativ. Efterblivna land.

Det är väl bra om vi är kritiska istället för blint positiva?

Inaktiv
Skrivet av Adestro:

Suck. Det är väl klart att mottagaren är någon form av tunn klient som har viss komputeringskapacitet. Tror ni det bara är en videomottagare eller?

Det här forumet är Sverige i ett nötskal. Varför inte bara vara positiva? Näää, tveeeeksaaaamt, negativ. Efterblivna land.

Som jag har förstått så skickar de enbart komprimerade frames.

De efterblivna personer jag har träffat brukar generellt vara positiva till allting...

Medlem

Nu när deras sida har kommit upp så ser man ganska tydligt, USA ENBART. De värkar dessutom inte ha några intressen utanför USA.

Medlem

För bra för att vara sant? Tydligen är det fler som jobbar på att lansera liknande tjänster.

[http://www.gamesindustry.biz/articles/dave-perry-plans-onlive...]

Medlem

Kan tänka mig denna tjänsten om när man ligger på ca 100ms eller mer på de flesta icke-svenska servrar.

Visst skulle det fungera men inte över internet. Den ping som behövs för att jag skulle vara till lags hittar man i bara i lokala nätverk.

Dessutom kostar inte ett bra grafikkort alldeles för mycket. Lägg 2000kr för att grafikkort och kanske 400kr för mer ram och sätt det i en vanlig kontorsdator som i stort sätt varje människa har hemma så får du en spelmaskin som klarar alla nya spel på en fullt hyfsad upplösning och kvalité fast med mycket bättre respons än denna lösningen.

Eller några hundringar mer för en Xbox 360 eller Playstation 3. Jag kan tänka mig att denna tjänsten skulle gå lös på i alla fall 100-200kr i månaden utan spel. Uppgraderar man sin dator varje år med en del så kostar det hela lika mycket.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Birchoff:

Man kan ta denna jämnförelse, om 1000 personer vill spela Crysis på max så krävs vad? Antagligen 1000 riktigt bra datorer. Du slipper köpa den där datorn, men företaget måste istället köpa den för att göra beräkningarna åt dig.

Du får tänka på att spelen bara körs i 720p också, vilket underlättar renderingen rätt mycket så det blir ju lite mindre tryck på datorn.

Skrivet av hawk:
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av ernstp:

"Omring en millisekund sägs också företagets komprimeringsteknik ta på sig för att komprimera video."
Det tror jag han säger dock!

Att komprimera en frame gissningsvis. Vill man då ha 60fps i sina spel så är vi redan där uppe i 60ms exklusive tiden att skicka input till servrarna och sen få tillbaka bilderna.

Nu förstår jag inte resonemanget alls. Om det nu tar 1 ms att komprimera en frame, då bör ju videoströmmen endast fördröjas 1 ms på grund av komprimeringen!? Varifrån kommer 60 ms?

Han menar att om det tar 1ms att komprimera en frame (1 fps) så tar det 60ms att komprimera 60 frames (60 fps) vilket betyder att det redan på bildkomprimeringen är 60ms delay.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Adestro:

Ang. svarstider. Att spela online över mobilt bredband ger ofta en svarstid på 2-300ms, men det är ändå fullt spelbart. Och att spela singleplayer spel med 2-300ms bör absolut inte vara några problem.

Det är ju inte alls samma sak... det har redan förklarats tidigare i kommentarerna. Läs innan du skriver.

Mus och tangentbords delayn kommer vara outhärdlig om du gämför med en dator idag och det helt omöjligt att undvika om du inte sitter på en 0ms anslutning till deras server.

Att ditt spel är spelbart i 300 ms beror på att din klient (som din dator beräknar och renderar) följer dina mus och tangentbordskommandon exakt sen behandlar servern den informationen, eventuella korrigeringar från serversidan märks eller märks inte beroende på hur bra spelets nätverkskod är.

Att detta sen lanseras i USA finner jag väldigt lustigt. Det är ju typ kassa uppkopplingarnas land. Där många fortfarande sitter med modem då det är gratis?
Floppflopp i say

Medlem
Skrivet av Malignant:

Jag tror inte att Nvidia och ATI är jätteförtjusta i den här produkten...

Hehe, precis. xD

Det här låter lovande. Kanske är framtiden...

Medlem

om det här funkar har man ju skaffat en bra dator i onödan


signatur

"If you aint first your last" Ricky bobby
"we are genetically different" Brucie kibbutz

Medlem
Skrivet av LuNxOr:

tror det inte kommer funka vidare bra

Vad baserar du det på?=)

Medlem
Skrivet av Urkalak:

Han menar att om det tar 1ms att komprimera en frame (1 fps) så tar det 60ms att komprimera 60 frames (60 fps) vilket betyder att det redan på bildkomprimeringen är 60ms delay.

Du menar alltså att man skall vänta med att skicka redan färdigkomprimerade frames tills man komprimerat frames för en hel sekund.

Du tänker fel, delay kan inte adderas på det viset för saker som inte sker samtidigt.

Skriv svar