Räkna ut dps..?

jkw
Medlem

Skummade igenom tråden och insåg att; Ingen har förklarat vad DPS står för och ingen har heller förklarat HUR man räknar ut DPS.

DPS står för Damgage Per Second (Skada per sekund).

Det är rätt lätt att förklara hur man räknar ut medel dps. Men att räkna burst dps är en helt annan sak.

Säg att du står gör så mycket skada du absolut kan göra på en boss dummy i 5minuter, och lägger ihop ALL SKADA du gjort under dessa fem minutrar.

Eftersom vi vill veta hur mycket skada du gör per sekund så måste vi bryta ner minutrar i sekunder, det vill säga 5*60 = 300.

Också drar vi till med någon summa bara, säg att du gör 1.000.000 skada.

Då är det bara ta 1000000 / 300, vilket blir avrundat till ca medel 3300dps.

Jag skulle säga att det finns 3 olika typer av dps. Medel, burst och sustained (vet inte det svenska ordet?)

Skulle kunna göra en mycket djupare förklaring kring dps, hps och tps... Men det är väldigt sent (tidigt?) nu, så det är dags att inta ryggläge.

Gen
Medlem
Skrivet av Rincewind:
Skrivet av TixFrix:

+spelldmg och +healing är sammansatt till spellpower idag. Så en healer med mycket spellpower har mycket +healing. Så att fråga efter spellpower idag, är som att fråga efter +healing förr.

Jag vet. Men det är fortfarande irrelevant.
Frågar du tanksen du puggar med hur många % total avoidance de har?
Eller om dps har rätt specc och kan hålla sustained 3k dps?

Spellpower i sig är ungefär att fråga hur mycket AP en rogue har.

Det ger dig ingen mätning eller någon som helst "garanti" på att healern vet/kan spela eller är bra/rätt gearad.

Missade ditt inlägg.

Det är statistiskt relevant (vilket inte behöver betyda att det är rätt eller fel). När jag körde PUGs med min Paladin så fick jag ofta frågan om hur mycket +spellpower jag har. När min tank var aktiv så frågade det hur mycket +def jag har. Men min mage får aldrig frågan hur mycket +spellpower han har.

Jag håller med dig att min +spellpower inte har mycket att göra med hur bra jag healar, men å andra sidan tänker inte alla sådär utan stirrar sig blint på nummer. Ungefär som en förare som tror han kan köra bra bara för att han har en Bugatti Veyron med 1000 hästar.

Numera när folk startar PUGs till raids få frågar de efter gear OCH achievement vilket iofs inte är en bättre mätare på att man är skillad.

Det går dock spotta nubs genom att se ifall de enchantat/socketat galet eller helt enkelt har fel gear för sin klass Men det är väl ett opålitligt sätt att mäta folk skill på.

12
Skriv svar