Använder du Tobak??

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Haziza:

Vill man sluta med skiten sluta, de är bara en själv som bestämmer det ingen annan.

Om det ändå vore så lätt - du måste förstå hur djupt ett nikotinberoende sitter hos någon som inte kan sluta.

det verkar som om det där med hur djupt beroendet sitter är väldigt individuellt. själv fick jag bara för mig att jag skulle sluta en dag när jag bara hade en halv dosa kvar, sagt och gjort. såhär några månader senare kan jag utan problem ta några snus/cigg en kväll utan att falla tillbaka. var uppe i en och en halv dosa om dagen innan jag slutade.

Skrivet av Rissan:

Fråååågan lyyder (nile city ftw ), varför började ni? Alla som röker, snusar eller som minst provat säger att det smakar skit i början och att man mår väldigt dåligt och ibland spyr, så varför fortsätta?

tjuvrökandet började nog för att det var en utmaning och att det var lite förbjudet. när man gick i mellanstadiet var det ju riktigt svårt att komma över en cigarett. har aldrig mått dåligt av cigg (när man var en liten snorunge tog man ju munbloss nästan hela tiden iaf). snus är jättegott, mums


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Fråååågan lyyder (nile city ftw ), varför började ni? Alla som röker, snusar eller som minst provat säger att det smakar skit i början och att man mår väldigt dåligt och ibland spyr, så varför fortsätta?

En kompis hade med sig en snusdosa hem till mig en dag... han ville "testa lite"... Jag tackade nej och han snusade på till han började må riktigt dåligt... han lade in dosan i mitt kylskåp med kommentaren "aldrig mer"...

Där låg dosan i mitt kylskåp länge och väl innan jag en kväll, uttråkad framför tvn, godissugen som få beslutade mig för att testa och jag tyckte det var en riktigt behaglig yrsel... jag fick lite äckelsvall men det försvann snabbt... sedan började jag "tjuvsnusa" lite då och då mest för att jag hade tråkigt och efter en föreläsning om hur äckligt det var från dåvarande tjejen så började jag i ren protest.

...vid 19 borde jag förstått bättre men som sagt... man tror man vet allt i den åldern... Ack så fel man har.

EDIT: Glöm inte hur snygg man blir med snus - det är en bidragande faktor!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

lol hehe


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

varken röker eller snusar,
så fruktansvärt omoget och töntigt att hålla på med det.

snus är svindyrt och folk ser helt mongo ut med stor överläpp,
röka är svindyrt och ser enbart fånigt ut med skorsten i munnen,
och dessutom så stinker rökare, känner lukten av en rökare på långt håll.

Medlem

speciellt omoget är det väl inte direkt .

Omoget är när någon springer förbi spybar i rosa och skriker faaaaanta!!!!


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

vad är själva poengen?

kostar pengar
man blir/kan sjuk

vad är sjävla poengen?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

vad är själva poengen?

kostar pengar
man blir/kan sjuk

vad är sjävla poengen?

Först, nikotin är en drog. Du mår bättre av en cigg eller snus. Även om du inte får nikkokick efter ett tags stadigt användande är det fortfarande rogivande.
För det andra är det beroendeframkallande. Med andra ord, det är ganska knepigt att sluta när man väl har blivit beroende.
Säker på att du hört det här förut, men det blir klarare för en vad användandet innebär när man sitter i träsket med skägget i brevlådan och kramar snus med darriga händer.

Medlem

Aldrig rökt eller snusat, inte ens ett enda bloss/prilla/whatever. Har ända sedan riktigt små barnsben avskytt rökare och cigarettrök, och stanken av snus är inte mycket bättre.

Alkohol är en jäkla grej det också för den delen, när vi nu ändå är inne på sociala droger (om jag får kalla dem det).


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Höra det där tycker jag bara stärker min åsikt i mitt första inlägg


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag har testat att röka en gång, mer än så blir det inte.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag har hört att såna som snusat 20 år+ kan peta upp fingret genom läppen strax under ögonhålan pga att snuset frätit sönder läppen.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Kan bli så av flitigt bruk av lössnus.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Började snusa någon gång på högstadiet. Vet inte riktigt när man blev "beroende" men det tog bra länge första gången.
Har slutat i omgångar, mest pga infall eller ekonomiska skäl.
Senast var för 3 år sen när jag gick 3e året i gymnasiet, och då enbart av ekonomiska skäl. Ett år senare när jag börjat håva in pengar igen insåg jag att jag helt enkelt mådde bättre och blev bättre som person av snus. Jag blir lugnare, mår bättre och har nåt att dämpa "suget" med. Dvs det suget som alltid finns där, nikotinist eller ej, som i andra fall ofta blir dämpat med godis eller något annat mindre bra. Så jag började igen, och har inte ångrat mig egentligen. Har testat några gånger sen dess om jag verkligen är så bra som jag tror och kan sluta när jag vill, och visst kan jag det. Det enda som verkligen kan få mig att sluta helt igen är nog enbart en tjej dock.

Rökning är mer en fest/social-grej och något jag ofta helt väljer bort pga lukten och att man helt enkelt kan bli dålig. Går i vågor helt enkelt. Kan gå flera månader då jag bara blir äcklad och håller mig helt borta medans det ibland kommer en period då det är riktigt trevligt.

Känner igen mig i det du säger. Fast så har jag också varit heltidsrökare. Saknar både cigaretterna och snuset. Inte alltid men rätt ofta trots att jag slutade i januari. Fast sedan tänker man på hur mycket pengar jag tjänar på det, och hur mycket pengar tobaksbolagen inte tjänar, och suget lägger sig.
Den främsta anledningen till varför jag slutade röka var fattigdom. Hade inte råd att köpa cigaretter och då fick det vara. Efter några dagar utan cigaretter kändes det lagom idiotiskt att börja röka igen så det blev inget mer.
Nikotinet dämpade också mig, och nu är det hårfint på att jag ber folk att dra åt helvete när de irriterar mig. Häver också ur mig saker på ett elakt sätt... fast de förtjänar det ändå så.
Och det där tomrummet som många känner... Det har jag också... Skall nog fylla det med lite öl idag

edit: Glömde nämna att jag snusat och rökt i sammanlagt 11-12 år kanske längre.
Började röka av två anledningar. Jag var nyfiken och så ville jag vara cool

Inaktiv

Ah, kul att se att någon upplevt det på samma sätt.

En grej som jag undrat över lite dock är att om nikotinet är orsaken till att jag mår sämre och blir "hettsigare" år efter att jag slutat. Eller att jag helt enkelt gör det, bara att jag skulle ha varit lyckligt ovetandes om jag alltid varit helt nikotinfri.
Om nu någon förstod den något luddiga förklaringen.

Medlem
Skrivet av urken:

Varken röker eller snusar, har aldrig testat heller, ser ingen mening med att lukta lilla, ha mindre pengar och bli beroende av något som gör en illa.

Där sa du nåt du, jag har heller aldrig varken rökt ellet snusat, och har inga planer som helst på att börja eller prova.

Medlem

Feströker. thats it.

Medlem

Röker ibland men inte fasen är det tobak i alla fall. Snusar gör jag däremot inte. Det är ju fan sån där skit som fastnar i rövskägget när man skiter.

Medlem

Har snusat sedan 16 års ålder (är nu 36). Försökte sluta för ett halvår sedan men insåg att det var för gott för att avstå! (Dessutom klagade vänner på att jag blev grinig), så klart att jag böjade igen! Dessutom är jag cigarr/pip rökare vid utomhusväder, det är en oemotståndelig njutelse.

Edit: stavning

Medlem

Man kan bara sluta om man vill det. (Välj betoning på den meningen som ni vill)
F d rökare.


signatur

yolo

Medlem

bara när jag knarkar.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv
Skrivet av SoniC:

bara när jag knarkar.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Snusar gör jag inte, men jag röker vattenpipa en gång i månanden ungefär

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Man kan bara sluta om man vill det. (Välj betoning på den meningen som ni vill)
F d rökare.

Helt rätt , och visst blir man grinig första 2veckorna men man får helt enkelt hålla sig.

Det blir bättre sen så snusare har det mycket svårare att sluta generellt så avundas inte dom


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Ah, kul att se att någon upplevt det på samma sätt.

En grej som jag undrat över lite dock är att om nikotinet är orsaken till att jag mår sämre och blir "hettsigare" år efter att jag slutat. Eller att jag helt enkelt gör det, bara att jag skulle ha varit lyckligt ovetandes om jag alltid varit helt nikotinfri.
Om nu någon förstod den något luddiga förklaringen.

Ingen aning... kanske lyckligt ovetandes.
För man ser ju att en hel del folk som varken röker,snusar eller dricker är lyckligt ovetandes om att de beter sig som arslen. Det är kanske ofrånkomligt och inprogrammerat .

Notumforce: Ja fy, snuset kunde jag inte lägga ner. Fick gå omvägen genom cigaretter först och trappa ner där.
(edit: Kanske låter konstig att jag först säger att jag slutade p.g.a. fattigdom och nu säger att jag trappade ner, men båda saker hände under samma period. Hade för avsikt att sluta röka "någon gång" redan innan fattigdomen och trappade ner stegvis. Fattigdomen kom alltså rätt lägligt i nedtrappningen) Bara tydliggör detta så ingen tror att jag ljuger nu

Inaktiv

Röka är en av min hobbys, har rökt ålder 16>26 brukade röka 3 paket Right/Prince om dagen nu har jag trappat ner till 1 paket rosa blend, brukade se på dom som varm luft men märker ingen skillnad nu, dom kanske har ändrat receptet. Tycker det är korkat att röka men kan inte sluta.

Inaktiv

Hade du snusat 3 dosor per dag hade du varit en riktig man. Men cigg är kvinnligt.


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Inaktiv

That's the spirit.

btw saker jag undrar är.. varför finns det inga cigg med typ choklad lr lakrits smak, och vad hände med ciggen som inte avgav rök?.

Medlem
Skrivet av Orbek:

Röka är en av min hobbys, har rökt ålder 16>26 brukade röka 3 paket Right om dagen nu har jag trappat ner till 1 paket rosa blend, brukade se på dom som varm luft men märker ingen skillnad nu, dom kanske har ändrat receptet. Tycker det är korkat att röka men kan inte sluta.

Ouch. Det var mycket, men bra att du trappat ner och försök att göra dig av mer rökningen helt. Ett tips är att köpa lösa cigaretter. Ofta röker man upp det man har, d.v.s. hela paketet medan om man bara köper ett par lösa så anpassar man rökningen efter det samt att det blir omständligt att springa till butiken flera gånger.
Började själv med 10 cigaretter och gick ner till 3. Hängde kvar där rätt länge tills jag slutade.

Kom att tänka på en sak. Är det inte ironiskt att man börjar röka för att vara cool men senare i livet får KOL.

Medlem
Skrivet av Alcr:

Aldrig testat snus eller att röka utom vattenpipa. Å jag antar att det knappt räknas

Mjo, är inte säker på det här men vad jag har fått veta så är vattenpipa egentligen farligare än vanliga cigaretter eftersom när du röker vattenpipa andas du in brandrök(du tänder liksom på en kol-bit, det blir inte värre än så:D!). Men sen å andra sidan så är vattenpipa knappt beroendeframkallande, har rökt från och till på fester och när en kompis har haft med sig ut, men jag har aldrig känt suget, har tackat nej många gånger och jag har aldrig själv köpt en vattenpipa!

Medlem

man kan röka vattenpipa med och utan tobak


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skriv svar