Internetanvändare utan tv får betala tv-licens

Medlem

jag tycker det låter helt konstigt.
de tycker de får in för lite pengar, så de låter alla med internet betala tv avgift, bara för att tv finns på internet. kan man ens göra så? varför gör inte fz.se så isåfall? de får in för lite pengar, och finns på internet, så de ska väl ha en del av kakan de med, eller? eller varför inte varenda skivbolag eller företeg i hela sverige som har något på internet, de borde väl också få en del. konstigt tycker jag.

Inaktiv

Gör en "login"-tjänst av svt.se. Jag betalar direkt, kollar på nästan alla dokumentärer och vetenskapsprogram.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Barktrollet:
Skrivet av TixFrix:

Jag väntar bara på den dagen de kommer och ska ha pengar av mig för min plasma skärm. Har inte ens en tv-tuner så jag kan inte ta emot signalerna men har ett comhem-uttag i väggen. Idioter hela bunten.

Du är tvungen att betala licens om en TV finns i hushållet, oavsett om den är inkopplad eller inte. Den kan till och med vara trasig och man är ändå tvungen att betala licensen. Helt sjukt om du frågar mig.

Om det finns en tv ja, TixFrix pratade dock om en stor skärm (som ser ut precis som vilken plasmatv som helst) som saknar tv-mottagare. Den behöver han inte betala någon tv-licens för men det känns som att om en kontrollant ser den så blir det nog svårt att förklara att den saknar mottagare.

/ LordDaimos

Inte speciellt svårt. De förlorar ju i domstol t o m när de faktiskt sett en tv.

Skrivet av erge:

Folk här verkar inte fatta att det inte är kanalerna man betalar för.

Vad tror du att man betalar för då?

Nej, de borde göra om och göra rätt. Ta bort tv-licensen och baka in den i skatten. Ha en eller två kanaler med enbart nyheter, debatter och information. Ta bort all form av underhållning osv så att det är en ren informationskanal.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

*LOOL*

Åt helvete med demokratin!!!!
Länge leve Diktatorn SVT!!

Medlem

Let the revolution begin!
Det roliga är att alla bara sitter och klagar på en sådan här förändring. Hade det varit i Frankrike hade folk börjat elda upp hus och vält Eiffeltornet och sånna grejer vid det här laget. Men vi svenskar nöjer oss tydligen med att sitta hemma och vara sura och mummla lite för sig själv, alternativt klaga lite på internet eller prata med en kompis i 10 minuter.
Nej, jag tycker vi i Sverige blivit för lata/bekväma/fega för att göra nått åt sådant vi är missnöjda på. Vi blir bara sura och hoppas att någon annan ska lösa problemet.
Nej jag tycker vi startar en protestmarsch där vi går genom Stockholm och slår sönder allt vi ser tills vi kommer fram till SVT-huset och där kastar vi brandbomber mot det och ser vad de säger sen
Kanske tog i lite där men nått åt det hållet iaf.

Förresten, kan man inte se på tv i mobilen också? Då borde väl alla människor med en mobiltelefon betala teve-licens.? Har ni tänkt på det SVT?


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv
Skrivet av DonGrif:

Förresten, kan man inte se på tv i mobilen också? Då borde väl alla människor med en mobiltelefon betala teve-licens.? Har ni tänkt på det SVT?

Ja, det har SVT redan tänkt på. Vet inte vad som hände med förslaget men förhoppningsvis hamnade det i skräphögen.

Medlem

Nu får det vara nog jag sitter fan inte ens och tittar på SVT's hemsida, så ska jag betala bara för jag har internet... Jag kommer vara en av dom första som går till rätten om det här om jag blir påtvingad nån jävla tv licens... har varken tv eller kollar på svt's hemsida så

Medlem

hahahaha va i HELVETE?! Hoppas fanemig att de e ett tidigt aprilskämt


signatur

I'm the best around...

Medlem

Gör om det till en skatt är ett hån o kalla det en avgift när det i princip berör alla.

Ett förslag som las fram förut var väl att har du bredband uttag så kan du se på tv dvs då ska man betala tror det skrotades?

Sen avgiften är ju inte bara för tv program det är ju för massa andra saker typ UR etc.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad tror du att man betalar för då?

Jag tror inte - jag vet. Man betalar licens för att få ha en tuner. Kopplar du ur den ur din tv så behöver du inte betala licens. Simple as that.

Just det som gör förslaget om tv-licens för internetanvändare så absurt.

Medlem
Skrivet av Json_81:
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Barktrollet:
Skrivet av TixFrix:

Jag väntar bara på den dagen de kommer och ska ha pengar av mig för min plasma skärm. Har inte ens en tv-tuner så jag kan inte ta emot signalerna men har ett comhem-uttag i väggen. Idioter hela bunten.

Du är tvungen att betala licens om en TV finns i hushållet, oavsett om den är inkopplad eller inte. Den kan till och med vara trasig och man är ändå tvungen att betala licensen. Helt sjukt om du frågar mig.

Om det finns en tv ja, TixFrix pratade dock om en stor skärm (som ser ut precis som vilken plasmatv som helst) som saknar tv-mottagare. Den behöver han inte betala någon tv-licens för men det känns som att om en kontrollant ser den så blir det nog svårt att förklara att den saknar mottagare.

/ LordDaimos

Inte speciellt svårt. De förlorar ju i domstol t o m när de faktiskt sett en tv.

Skrivet av erge:

Folk här verkar inte fatta att det inte är kanalerna man betalar för.

Vad tror du att man betalar för då?

Nej, de borde göra om och göra rätt. Ta bort tv-licensen och baka in den i skatten. Ha en eller två kanaler med enbart nyheter, debatter och information. Ta bort all form av underhållning osv så att det är en ren informationskanal.

Hmm, det heter ju radiotjänst, så du kan ju fundera på vad man betalar för... inte bara TV då alltså!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Argumentet att detta ska betalas precis som skatterna för vägarna och annat som en enskild människa kanske inte använder men samhället använder, skulle endast fungera om SVT var nödvändigt för samhället på något sätt. Jag anser dock att SVT's avskaffande är mer nödvändigt.

Medlem
Skrivet av Bt:

För att du lever i samma samhälle och land som alla oss andra. Du kanske aldrig blir sjuk, aldrig använder vägarna eller aldrig har studerat vid en Högskola. Välkommen till Sverige, här hjälpts vi åt för att få ett bättre land.

Det där var den mest överdrivna parallellen jag sett på länge. Jämföra SVTs svinerier med vårat skattesystem är bara dumt...


signatur

I'm the best around...

Inaktiv
Skrivet av Ghengis Khan:

Snart borde de väl inse att baka in TV-avgiften i skatten istället så man slipper denna avgift som egentligen är en skatt för de som är ärliga.

Jag tittar aldrig på SVT men tycker helt klart att vi skall ha en slags skatt för att kunna få mer mångfald på de TV-program som finns. Exempel, hur många språka på "serbokroatiska"(ursäkta stavningen) görs i de reklamtvkanaler som finns? Om ett program skulle ha 20000 tittare på TV3 skulle det aldrig få finnas, däremot på SVT så kan det finnas.

Sverige har blivit så själviskt att man börjar bli mörkrädd. "-Det använder inte jag, då skall jag inte heller betala" verkar vara det nya mottot. "-Jag är aldrig utanför mitt Stockholm, varför i sjutton skall jag betala för någon Norrlännings renskötsel" osv osv.

Sluta upp att vara så själviska och se att med era små pengar kan Ni hjälpa andra grupper(än er själva) i Sverige. Vi är ett land tillsammans, inte en massa giriga individer!

Va tvungen att bumpa detta inlägg då det verkligen va essensen av hur jag känner. Jag tyckte också svt va skit när jag var yngre men när man växer upp ett snäpp så börjar man uppskatta public service på ett annat sätt. Just för att blidka en marknad som inte är vinst-driven. Vilket vi behöver mer av här i världen. Och anledningen till att dom sänder skit som melodifestivalen är för att 65% och uppåt av folket älskar det, så vill ni inte ha det gör som jag och titta inte på det så slipper ni sponsra galenskapen.

Men som sagt att ta betalt för tv avgift om man har uppkoppling är galet. Gör en prenumerationstjänst av det bara.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av Json_81:

Vad tror du att man betalar för då?

Jag tror inte - jag vet. Man betalar licens för att få ha en tuner. Kopplar du ur den ur din tv så behöver du inte betala licens. Simple as that.

Just det som gör förslaget om tv-licens för internetanvändare så absurt.

'Problemet' med TV-licencesn är mer komplicerad än så.

Hela orsaken med att ha en seperat TV-licens är att det ska vara skillt från staten för att (för att inte säga eliminera) minska risken att politiker styr över vad som skall visas i TV/sänds i radio. "Public Service" kallas också oberoende television. Något som vi har tagit för givet allt för länge. Utan någon form av oberoende TV-licens så kan inte den oberoende televisionen säkerställas. Jag tycker det är viktigt med oberoende television, men jag tycker dock finansieringssättet är fel. Fattiga studenter behöver också kunna ta del av ett oberoende perspektiv i politiska frågor.

Dock så tycker jag förslaget med internet-tv-licens är ett totalt diktatoriskt förslag! Hurihelvete kunde det komma så långt? INGEN ÄGER INTERNET! Vad är nästa steg? Avlyssning? Staten eller SVT skall INTE ta sig sådana friheter!


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Bazil:

Argumentet att detta ska betalas precis som skatterna för vägarna och annat som en enskild människa kanske inte använder men samhället använder, skulle endast fungera om SVT var nödvändigt för samhället på något sätt. Jag anser dock att SVT's avskaffande är mer nödvändigt.

Ditt argument håller enbart på det du säger om att SVT inte skulle vara nödvändigt. Jag antar här att du inte hör till de minoritetsgrupper som tycker det är bra att få lite nyheter om vad som händer i Sverige på deras hemspråk. Inte heller hör du till de pensionärerna som tycker lite långsamma "Caféprogram" är trevligt att titta på istället för Big Brother, Fear Factor etc etc


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Undra hur många av er som tycker detta är idioti, som skriver att ni aldrig kommer betala, undra hur många av er skrek er hesa när moderatledare inte betalade sin licens...

Jag tycker det är konstigt att man är stolt över att man inte betalar tv-licens. "Jag tittar inte på de skitkanalerna" - du vårdas inte på sjukhem heller men den skatten betalar du? Konstigt resonemang imo.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av Json_81:

Vad tror du att man betalar för då?

Jag tror inte - jag vet. Man betalar licens för att få ha en tuner. Kopplar du ur den ur din tv så behöver du inte betala licens. Simple as that.

Just det som gör förslaget om tv-licens för internetanvändare så absurt.

Det där är ju bara skitsnack.
Du kan ha en annan tuner som inte tar de frekvenserna. Finns ingen generell tuner-licens.
Det du betalar för är att du kan ta emot kanalerna, dvs du betalar för kanalerna.
Pengarna går ju direkt till att skapa program.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Undra hur många av er som tycker detta är idioti, som skriver att ni aldrig kommer betala, undra hur många av er skrek er hesa när moderatledare inte betalade sin licens...

Jag tycker det är konstigt att man är stolt över att man inte betalar tv-licens. "Jag tittar inte på de skitkanalerna" - du vårdas inte på sjukhem heller men den skatten betalar du? Konstigt resonemang imo.

Inte speciellt. Vård kommer man i princip garanterat att utnyttja förr eller senare.
SVT kommer man inte att titta på någonsin.
Jag tycker det är logiskt resonemang.

Att jämföra med vägskatt är inte heller samma sak.
Vill du ha din bil ståendes hemma för att sitta o lyssna på musik i den t ex (jämför, ha tv'n för att spela tv-spel) så går det alldeles utmärkt att ställa av den och inte betala skatt.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Folk lär ju hacka SVT's hemsida så att ingen kan se deras program genom Internet. Och då ska vi ju inte betala licens om vi inte kan se deras program på Internet

Medlem

Men, ni som tycker detta är en bra idé måste väl ändå ha någon slags förståelse för att vi blir arga när någon gammal nucka sitter och kommer med uttalanden som endast kan tolkas som, "vi vill ha mer pengar, därför gör vi materialet offentligt på Internet i sin helhet och gör så att alla med Internet måste betala en avgift."

Det är just på grund av Internet som ett public service-nätverk inte längre behövs. Grevinnan Hamilton vet detta. SvT vet detta. Därför måste de trygga sin existens genom att fabricera ett behov, som de sedan tvingar på oss.

Medlem

Kollade på Wikipedia och där står att Danmark har det så här redan. Plus ännu mer krav. Kolla in:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv-licens

EDIT: Och här har ni vad lagen säger:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19890041.HTM


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Jag vill poängtera att det inte är beslutat att de nya licensregelerna kommer att genomföras.

Det står att kanalutbudet kommer att finnas ute på internet under 2008. Inte att licensreglerna kommer att ändras 2008. Det finns det inga beslut om!


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Varför använder man inte digitalboxen och gör SVTs kanaler till en prenumeration, funkar ju klockrent för ComHem å liknande.

(Edit: Snacka om att bli påtvingad å titta på TV)

Medlem

Jag har aldrig betalat tv-licens, och jag kommer inte betala med nya regler heller, baka in skiten i skatten om det är så noga.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Mabec:

Varför använder man inte digitalboxen och gör SVTs kanaler till en prenumeration, funkar ju klockrent för ComHem å liknande.

(Edit: Snacka om att bli påtvingad å titta på TV)

Du blir inte påtvingad att titta på TV-n utan du blir påtvingad att betala för TV-program som bland annat är till för minoritetsgrupper i samhället. Detta är något bra som hela samhället har nytta av på lång sikt. Dessa program jag pratar om kanske bara har 20000 tittare och skulle aldrig bli verklighet i en kanal där antalet TV-tittare är det mångdubbla.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av Mabec:

Varför använder man inte digitalboxen och gör SVTs kanaler till en prenumeration, funkar ju klockrent för ComHem å liknande.

(Edit: Snacka om att bli påtvingad å titta på TV)

Du blir inte påtvingad att titta på TV-n utan du blir påtvingad att betala för TV-program som bland annat är till för minoritetsgrupper i samhället. Detta är något bra som hela samhället har nytta av på lång sikt. Dessa program jag pratar om kanske bara har 20000 tittare och skulle aldrig bli verklighet i en kanal där antalet TV-tittare är det mångdubbla.

Isåfall borde det vara en skatt som gäller för alla.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Tittar knappt aldrig på tv, speciellt inte svt. De kan glömma att jag ska betala för att jag eventuellt kommer ha möjlighet att titta på deras skräp.

Jag kanske ska ta ut en avgift för att folk har ögon som gör det möjligt för dem att titta på mig...

Medlem

men wtf?! Ja pallar inte ha tv o betala gawd damit vi måste bränna ner svt huset eller nåt så att Vd d'r fattar att dem inte får hitta på vilka cp grejjer som helst..
Internet kostar att ha, el kostar att ha, tv avgift sure.... om jag hade haft en tv!!!!

Medlem
Skrivet av Json_81:
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av Mabec:

Varför använder man inte digitalboxen och gör SVTs kanaler till en prenumeration, funkar ju klockrent för ComHem å liknande.

(Edit: Snacka om att bli påtvingad å titta på TV)

Du blir inte påtvingad att titta på TV-n utan du blir påtvingad att betala för TV-program som bland annat är till för minoritetsgrupper i samhället. Detta är något bra som hela samhället har nytta av på lång sikt. Dessa program jag pratar om kanske bara har 20000 tittare och skulle aldrig bli verklighet i en kanal där antalet TV-tittare är det mångdubbla.

Isåfall borde det vara en skatt som gäller för alla.

Precis som jag skrivit i 3-4 inlägg ovan med andra ord


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Skriv svar