Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av mill:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av mill:

Buuhuu samma story varje gång -- kan det inte komma till PC? Köp er en <valfri konsoll> o sluta gnäll. Det är betydligt billigare i längden än att det här eviga uppgraderandet av PCn.

Bra recension! Tycker ni börjar få kläm på betygen numera, det var lite inflation förr. Assassins fick 3, och detta fick 5.

Hur go är inte du alltså! Så du menar att du hellre köper en konsol för 5 laxar och tiotal(troligen fler) spel för runt tusingen styck vartannat år, hellre än att köpa uppgraderingar till datorn som inte ens överstiger halva den totala summan av utsatt tid?

Japp? Grattis du bor säkerligen hemma hos morsan å farsan också antar jag och brer inte mackan själv heller va?

Förlåt mig om jag säger som så att jag hellre ser en PC version som jag kan spela på min dator när jag även fått gråa hår i skägget.

Vadå, köper du inte spelen till PCn? De kostar ungefär detsamma som till PC som till 360/PS3. Sen så är ju dagens konsoller bakåtkompatibla också, mer eller mindre.

Vartannat år? Varken Sony eller Ms kommer sannolikt inte släppa ngn ny konsoll på fyra fem år.

Tvärtom mot PC så fungerar spelen bättre och bättre ju äldre konsollen blir, dvs programmerarna blir bättre och bättre på att utnyttja platformen.

Nej jag bor inte hemma och javisst har jag jobb och betalar skatt som alla andra. Jag har råd att uppgradera datorn etc till förbannelse, men jag förstår inte vad det här har med saken att göra.

PC spel snitt 300:- konsol spel snitt det dubbla.

du skrev "Det är betydligt billigare i längden än att det här eviga uppgraderandet av PCn."

Att uppgradera datorn jämförde jag med den fulla kostnaden att köpa en konsol. En konsol runt 5000:-, en uppgradering av datorn överstiger inte den summan. Summa summarum datorn är betydligt billigare än konsol.

Tja, det beror väl på. Ska man ha det senaste grafikkortet till datorn kostar ju bara det runt 5000kr. Ska man sen ha annat skrot blir det ju snabbt bra mycket mer än 5000, även om man nöjer sig med bugdetvarianter av komponenterna.

Medlem

nästan att man borde gå och köpa en xbox, men pengar behövs :/

Ti.
Medlem

Sen vet man ju att hårdvaran kvarstår medan grafiken blir fläskigare (konsol) genom anpassningar och finlir av animatörer/programmerare.

Datorn uppgraderar man allteftersom spelen kräver det. Sen gör ju skillnaden i hårdvara hur den slutgiltiga upplevelsen blir.

Inaktiv

Jo, sugen är man. Jag vet inte vilken jag ska välja bara. Känns som att vilken det än blir kommer jag att ångra mig.

360 eller PS3. PS3 eller 360. Hmm...

Inaktiv
Skrivet av sander1993:
Citat:

Tvärtom mot PC så fungerar spelen bättre och bättre ju äldre konsollen blir, dvs programmerarna blir bättre och bättre på att utnyttja platformen

Iosf har PC:n redan sprungit förbi konsolerna när det gäller prestanda, mycke tack vare dual core.

Det kanske den har gjort, men inte pga processorerna. 360 har som sagt tre cores, PS3 har bara en, men har sju (?) SPUs (som kan liknas med DSP:er) istället.

Medlem

F*n va synd att detta inte kommer till PS3... Jag tänker inte köpa en 360 bara för detta, men det är nästan så pass att man vill det.

Inaktiv

så det är ett ms only spel ?

Medlem

Jag förstår inte hur ni får ihop att PC är billigare än en Xbox 360? Ny PC som klarar av nya PC-spel: Runt 20,000. Ny Xbox 360 som klarar av alla Xbox 360-spel som någonsin släppts/kommer att släppas: 3500-4000. Du behöver sedan uppgradera din PC för att spela nya pc-spel de kommande fyra åren (jämfört med ingen kostnad alls - utöver spelen - för din konsoll)

Medlem

Jag lägtar tills i morgon för då ska jag sköpa Mass Effect och jag tror nog att det blir årets rollspel
men årets spel vet jag inte om det blir för vi har ju Beowulf, Timeshift, Eternal Sonata och Gears of War som rädan är ute men jag tror att det kommer att nomineras till årets rollspel:heart:

Skrivet av the wookiee:

Jag förstår inte hur ni får ihop att PC är billigare än en Xbox 360? Ny PC som klarar av nya PC-spel: Runt 20,000. Ny Xbox 360 som klarar av alla Xbox 360-spel som någonsin släppts/kommer att släppas: 3500-4000. Du behöver sedan uppgradera din PC för att spela nya pc-spel de kommande fyra åren (jämfört med ingen kostnad alls - utöver spelen - för din konsoll)

[http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627]
Och här är dom ändå ihopbyggda, lägg på en skärm för 1500 kr så har du en dator som klarar Crysis galant! Och angånde det här om att konsoler har mer prestanda; för 6-9 månader sen sade Epics taleman att dom inte hade några planer på att släppa GoW till Pc p.g.a. sämre prestanda på datorer jämfört med t.ex. 360. Nu sitter jag och lirar det på min laptop.

Själv tror jag att den nya Xboxen dyker upp om ca 2.5-3 år, då Xbox 1 släppdes 2001 och 360 i slutet av 2005, Sony och Nintendo kommer senare.

Medlem
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Kyraal:
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av DarthZ:

Förresten, vad betyder Cineastiskt?

Jag tror att recensenten menar "cinematiskt". En cineast är väl en filmvetare? Eller filmfantast. Nåt sånt. Cinematiskt för mig är "filmliknande". Finns säkert en bättre och mer etablerad förklaring men så har jag fattat det i alla fall.

Han menar cineastiskt Det är ett ord. Inte det mest vanliga och mest använda ordet, men korrekt är det.

Rättvist betyg förresten.

Ser att cineastisk finns med i senaste SAOL, men ingen förklaring anges. Eftersom cineast är filmkännare, filmbiten person, så borde cineastisk alltså vara något som har med filmkännare att göra snarare än film. Kanske "som tilltalar filmkännare" (till skillnad från ''vanligt folk") Vore kul om recensenten kan förklara hur han menar

Med andra ord hade jag rätt. Shazaam!

Rätt och rätt. De som lyssnar på Språket på P1 vet att det är lite klurigare än så. En cineast är en cineast, men ordet cineastiskt är ett ord som vedertaget används fär att beskriva något som är filmiskt.

Man kan dra ordets betydelse till sin yttersta spets, men det som verkligen har betydelse är hur ordet används, och detta är hur ordet har använts under en överskådlig tid i de tidningar och artiklar jag läst de senaste åren.

Medlem

Hahaha... aahh.. kul hur flera brer på med stora siffror för hur mycket saker och ting ska kosta. Och just det the wookie, man behöver ju verkligen lägga ut 20.000(!!!) för att få en dator som klarar alla nya PC-spel fint.. :> Lägg av, det var bara löjligt.

edit: tack för en bra recension, den var kul att läsa.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Förstår verkligen inte människor frustration med striderna i bilen... ganska logiskt att ett torn som sitter mitt på taket på en tank/stridsfordon endast kan sikta i en viss vinkel neråt och inte skjuta på folk som står och knackar på dörren på bilen -.-

Bra speldesign är baserad på vad som är roligt att spela, inte vad som är logiskt och verkligt...

Jag är lite trött på folk som försvarar irriterande designmissar som inte tillför något positivt med "det är realism!"
Om ni vill ha logiska och verkliga spel, vill ni också att man inte ska kunna spela vidare när man dör?

Nu tänker jag inte kommentera dessa kanontorn (det tillför kanske ett strategiskt moment i att man inte kan sikta hur som helst?) men i det stora hela så är argumentet "det är bara verkligt" jättedumt...

Att kunna skjuta igenom tanken känns såååååå mycket bättre spelmässigt!

Inaktiv
Skrivet av Cedric:

Hahaha... aahh.. kul hur flera brer på med stora siffror för hur mycket saker och ting ska kosta. Och just det the wookie, man behöver ju verkligen lägga ut 20.000(!!!) för att få en dator som klarar alla nya PC-spel fint.. :> Lägg av, det var bara löjligt.

edit: tack för en bra recension, den var kul att läsa.

Det är väl mer så om man ska köpa en PC idag som klarar de nya spelen om 4 år.

Avstängd

PC må ha sprungit förbi dom senaste konsolerna vid det här laget, men pc-spelen har inte det och det är det som är viktigast.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Bra recension!:up:
Omfattade allt jag ville läsa.

Inaktiv

Jag börjar bli lite rädd då min beställning fortfarande bara står på under behandling på webhallen och inte skickade.

Får väl avboka det första som händer imorgon och ge sig ut och leta upp det i lämplig affär.

Medlem
Skrivet av Zerpent:

F*n va synd att detta inte kommer till PS3... Jag tänker inte köpa en 360 bara för detta, men det är nästan så pass att man vill det.


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem
Skrivet av Kyraal:
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Kyraal:
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av DarthZ:

Förresten, vad betyder Cineastiskt?

Jag tror att recensenten menar "cinematiskt". En cineast är väl en filmvetare? Eller filmfantast. Nåt sånt. Cinematiskt för mig är "filmliknande". Finns säkert en bättre och mer etablerad förklaring men så har jag fattat det i alla fall.

Han menar cineastiskt Det är ett ord. Inte det mest vanliga och mest använda ordet, men korrekt är det.

Rättvist betyg förresten.

Ser att cineastisk finns med i senaste SAOL, men ingen förklaring anges. Eftersom cineast är filmkännare, filmbiten person, så borde cineastisk alltså vara något som har med filmkännare att göra snarare än film. Kanske "som tilltalar filmkännare" (till skillnad från ''vanligt folk") Vore kul om recensenten kan förklara hur han menar

Med andra ord hade jag rätt. Shazaam!

Rätt och rätt. De som lyssnar på Språket på P1 vet att det är lite klurigare än så. En cineast är en cineast, men ordet cineastiskt är ett ord som vedertaget används fär att beskriva något som är filmiskt.

Man kan dra ordets betydelse till sin yttersta spets, men det som verkligen har betydelse är hur ordet används, och detta är hur ordet har använts under en överskådlig tid i de tidningar och artiklar jag läst de senaste åren.

Efter en liten stund på Google och efter lite snokande i ordböcker har jag kommit fram till att det inte är fullt så enkelt som jag först lade fram det. Men en väsenskillnad finns; cineastisk är upphovsmännens utgångspunkt såsom varandes filmentusiaster medan cinematisk är själva produktionens egenskap.

Det bör nämnas att denna slutledning är grundad dels på hur jag tolkat det begränsade material jag nu tagit del av och dels på känslan jag får av orden. Att orden betyder samma sak betrider jag och jag vill nog hävda att om det var spelets egenskap som "filmisk" som ämnade belysas i recensionen så hade cinematisk passat bättre.

Du får gärna upplysa mig om brister i mitt resonemang då jag knappast anser mig vara lingvist (längre).

Inaktiv

Bra betyg hehe

Inaktiv

haha fan vad folk har no clue när dom försöker jämföra hårdvara mellan konsoler och pc..
jämföra antalet cores, vad satan?! sitt ner och var tysta.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av sander1993:

[http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627]
Och här är dom ändå ihopbyggda, lägg på en skärm för 1500 kr så har du en dator som klarar Crysis galant! Och angånde det här om att konsoler har mer prestanda; för 6-9 månader sen sade Epics taleman att dom inte hade några planer på att släppa GoW till Pc p.g.a. sämre prestanda på datorer jämfört med t.ex. 360. Nu sitter jag och lirar det på min laptop.

Själv tror jag att den nya Xboxen dyker upp om ca 2.5-3 år, då Xbox 1 släppdes 2001 och 360 i slutet av 2005, Sony och Nintendo kommer senare.

En dator som klarar crysis galant? Jo ja tackar ja. På medelinställningar kanske. Ett oklockat gtx-kort klarar crysis någorlunda bra på High med högsta upplösningen..
Men visst, dagens high-end datorer är bra mycket bättre än både ps3 och xbox 360. Det är ju egentligen bara att kika på Crysis. Inte en chans att någon av dagens konsoller skulle klara av den grafiken.
Och jag tror även att Xbox 360 kommer hålla längre än endast 3 år in i framtiden. Man kan inte gämnföra 360n med första xboxen. Då den inte sålde ens hälften så bra och egentligen floppade.. Xbox 360 säljer ju, som vi alla vet, som smör i solsken.

Vad gäller recensionen så var den grymt bra Har spelat spelet sen i måndags och kan inte annat än att hålla med! Otroligt bra spel! 9/10

Medlem

Även om det lanseras nya versioner av 360 och PS3 som man lockas att köpa så klarar man sig i princip galant med en Premium (360) och vad nu motvarande för PS3 är. Med andra ord behöver du bara äga den konsolen under dess livstid. Om man väljer att uppgradera är frivilligt, den grundläggande spelupplevelsen är densamma för exempelvis en Premium och en Elite.

Spelen till PC har blivit dyrare och konsolspelen har blivit billigare. Visst finns det kedjor som blåser en och tar 700 spänn för ett konsolspel men beställer man från Webhallen behöver man bara ge c:a 550 spänn för exempelvis Mass Effect. När jag köpte WoW till PC för snart 2 år sen gick det på 450. Blev kanske lite småblåst då men ändå.

Jag har alltid varit en konsolhatare (hur man nu kan hata ett dött föremål) och ivrig PC-förespråkare men har på sistone definitivt insett fördelarna med en next-gen konsol. Dels är många bra spel exklusiva för konsol och dels är det så otroligt skönt att bara kötta in spelet i enheten och lira så ögonen blöder. Det kan bara kul att mecka med PC också men eftersom jag är programmerare till yrket så är det rätt skönt att slippa sitta vid en PC när man kommer hem på kvällen. Om man nu vill spela.

Ingen PC kan driva Crysis på max. Deal with it. Ingen under 20000 i alla fall. En konsol skulle inte kunna maxa det, nej, men det skulle vara en mer bekymmersfri upplevelse med mycket fin grafik och utan en massa meck. Och jag måste säga att det jag sett på på 360 på sistone (säkert samma för PS3, orkar inte hålla koll på den) är så in i helsickes snyggt. Menar inte att man ska nöja sig men, som andra sagt, det är rätt gött att veta att spelutvecklarna lär sig hårdvaran mer och mer och att man bara behöver luta sig tillbaka och vänta på att de optimerar sina motorer mer och mer. PC-branschen har blivit rätt sjuk där det inte ställs samma krav på utvecklarna eftersom high-end PC:s alltid förväntas ha överflödsprestanda.

Medlem

Gamespot gav spelet 8.5 :/

Medlem

1 timme kvar tills jag är fri som en fiskmås och kan hämta ut min kopia på posten...

Sedan blir det isolering hela helgen... plus glass.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Var o hämtade mitt GH3 nu på lunchen också, usch vad mkt att spela nuförtiden.

Medlem

Detta spel är ett bland det bästa jag spelat. Har EN reflektion dock efter att ha spelat ett tag och det är när man kör runt med jeepen... Inte helt buggfritt när man försöker skjuta fi med den om man säger så
I övrigt årets spel (förlåt Bioshock...) och FZs recension är på pricken!

Medlem

Meen, jag döör!

Helbra recension, men fick nyss reda på utav Webhallen att dom fick in Limited Edition sent från sina leverantörer, så dom skickade det idag... Idag! Jag som tänkte sätta tält i soffan och bo framför tvn i helgen..

Kära fragzone, jag skriver detta brev till er med ett tårfyllt öga, för när jag läste er recension fylldes jag av längtan en längtan efter ett sådant mästerverk som Mass effect. Tråkigt nog kommer jag aldrig få uppleva den känslan recensenten har fått av spelet , för jag är bara en stackars simpel lågavlönad drönare som inte har råd med en så magnifik konsol som Xbox360.

Med slem i halsen och tårar i mitt skägg önskar jag att min favvo sajt riggar en Xbox360 tävling till förmån för mig så jag också kan få uppleva en kul jul med Mass effect.

Ert tillgivna fan Dofilusåkaffe!:heart:


signatur
Medlem
Skrivet av Icerock:

Läser man här så tror jag inte att spelet kommer till PC:
http://masseffect.bioware.com/forums/viewtopic.html?topic=489...

Står så här:
6. Will Mass Effect be coming to the PC?

Chris Priestly: Mass Effect is planned as an Xbox 360 exclusive title. This means we are not working on a PC version and have no plans to start making one.

Jupp, det stämmer. Men de sa samma sak om Jade Empire också...

Skriv svar