Film: Crysis - DirectX 9 vs DirectX 10

Medlem
Skrivet av Verity:

Själv har jag redan införskaffat ett Directx10 kort, 8800gts. Dock så såg jag inte någon större skillnad, dx9 såg rätt läckert ut också. Frågan är vad för prestanda man får från dx9 jämfört med dx10.

varför inte ett Hd 2900xt då det är bättre pris/prestanda


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Hmmm... skillnaden kändes dels helt uppgjord (granater, blixtar och rök klara dx9 utan problem) sedan var det ett riktigt dåligt exempel... imo


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

DX10 erbjuder fler möjligheter för utvecklarna att göra snyggare och snabbare grafik. Dock så är det helt upp till dem att utnyttja dessa möjligheter (och att göra det på ett bra sätt).

DX10 gör det inte automatiskt snyggare på något vis, dock så kan de gå lite snabbare då dx10 ska äta mindre CPU enligt MS.

Medlem

jo för att det skulle vara riktigt rättvist skulle filmerna vara klippta på samma ställen och att dom ska gå på samma sätt å göra någorlunda lika dant i bägge å inte t.ex i djungeln inte bara skuta med vapnet i dx9 och slänga granater å grejer i dx 10 versionen

va precis som om det var uppgjort på något vis...

Medlem

ja dx10 kort tar ju över cpu kraften....

Inaktiv

såg ni flash-filmerna eller laddade ni hem dem?

Medlem

Trots att filmerna var vinklade såg man ingen större skillnad. DX9 duger gott för mig.

Medlem
Skrivet av mill:

såg ni flash-filmerna eller laddade ni hem dem?

Kan förklara mycket. Tänkte inte ens på det. Kollade på flash.

En av de större skillnaderna var väl ändå ljuset? Speciellt i djungeln. Det är viktigast för mig när det kommer till utveckling. Finns inget tråkigare än spel som lyser upp hela banan bara.

Sen så var elden snyggare i Alien-filmen också.

Medlem

Håller med om vinkling, och att scenerna antagligen är de mest störst skildnader i spelet också.

Det jag främst undrar är vilken skildnad det är i framerate. Har ett 8800GTS just nu, men kanske blir tvungen att köra i DX9 ändå bara för att spelet att flyta på riktigt.

Medlem

Om det blir DX10 för min del vill jag nog kunna köra på max, annars duger nog DX9 på max...

Och självklart att filmerna är vinklade, Nvidia vill ju visa hur mycket bättre DX10 är så att de kan sälja fler kort...

Medlem

Uppenbarligen pa MS paylist...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av L_Z:

Nej, jag måste fixa pengar till ATI 2900XTX som släpps snart...

Ganska dumt att köpa nåt innan man vet hur det presterar i spelen, kan ju vara så att den första generationen dx10 kort är skitdåliga på just dx10...

Medlem

Phew behöver inte uppgrader till Vista och DX10!

DX9 såg snyggt ut..

Medlem

Tycker det är extremt kul att alla de som bashar DX10 inte har DX10-kort själva
Iaf, DX10 ska ju vara en mer optimerad API - alltså är det fullt möjligt att spelet är både snyggare och flyter bättre i DX10.
Den första generationens DX10-kort lär inte va helt världsbäst på det, nej, men jag tror nog de kommer klara av den första generationens DX10-spel utan problem faktiskt. Har ett 8800GTS själv och är nöjd, skulle dock rekommendera ett HD2900 till någon annan då det är mer prisvärt.

Medlem

de borde ha kört bara 1 klipp, där de kör ena halvan av filmen dx9 och andra dx10, så man lättare ser skillnaden.

men är mkt mer fyllig grafik i dx10, med ljusstrålarna som kommer ner mellan grenarna osv

Medlem

Tycker att det blir svårare och svårare att se gubbarna i spelen. Tror jag föredrar att lira lite mindre grafiska spel på pc och tar de grafiskt avancerade på min ps3.

Medlem
Skrivet av Clabbe:

Tycker att det blir svårare och svårare att se gubbarna i spelen. Tror jag föredrar att lira lite mindre grafiska spel på pc och tar de grafiskt avancerade på min ps3.

jo, blir så när man klämmer in mer buskar å mer detaljerade miljöer/gubbar osv. många top-spelare, iaf i bf2, ställer ner grafiken, skuggor osv, för att enklare kunna se fienden.

Medlem
Skrivet av PinkElephant:

Och självklart att filmerna är vinklade, Nvidia vill ju visa hur mycket bättre DX10 är så att de kan sälja fler kort...

Ati då? De gör också grafikkort.

Alla som säger att de inte ser skillnad, har ni laddat ner filmerna? Om inte, gör det, så blir skillnaderna tydligare.

Och alla ni som upprepar det som skrivs; granat i dx10, inte 9, mer action i dx10 etc. ; Sluta, de flesta har fattat det vid det här laget.

Och slutligen till alla som tycker att de drar ner effekter etc. i dx9: Jag antar att ni har bra kunskaper om begränsningarna för dx9?
Jag vet, dx9 kan vara snyggt, men dx10 kan antagligen vara snyggare.

Förresten, märkte ni att det är mer explosioner i dx10-filmerna?:P

Medlem
Skrivet av kabex:

Ati då? De gör också grafikkort.

Jo, men jag såg filmerna hos Nzone först därför jag skrev som jag gjorde

Medlem

Kör media player och stoppade klippen när dom är i ungefär samma scen och jag ser inte heller direkt nåt som får mig att vilja springa och köpa ett 8800gts och dumpa mitt x1900xt direkt just nu.

Medlem

Haha, jag kommer iallafall stäna av motionblur ^^ Mycket "naturligare" och crisp bild i dx9-skogen. Dammpartiklar kanske, men motionbur?
Mina ögon har iaf inte eftersläp. Dessutom klarar min TFTskärm utmärkt av att 'simulera' mutionblur


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv

Skönt med reklam för DX10, skriven som en faktamässig nyhet.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Inaktiv

måste nog ta och spara pengar till ett Directx 10 grafikkort, för Vista har man ju redan


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Nolite:

Skönt med reklam för DX10, skriven som en faktamässig nyhet.

Haha, vart fan kommer allt detta bakåtsträvande ifrån?

Minns inget liknande gällande DX8 > DX9.

Medlem

Jag har en teori kring varför det t.ex. fanns mer vegitation och mer rök i dx10-versionen.

Det handlar knappast om att dx9 inte klarar av det då det bara är MER av samma sak, men har ni funderat på om dx9-korten klarar av att rendera allt det där med skaplig framerate?

Det kommer ju inte att släppas fler dx9-kort i prestandasegmentet så de har väl bara begränsat spelet så det ska flyta skapligt på de bästa dx9-korten i dx9-läge.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Haha, jag kommer iallafall stäna av motionblur ^^ Mycket "naturligare" och crisp bild i dx9-skogen. Dammpartiklar kanske, men motionbur?
Mina ögon har iaf inte eftersläp. Dessutom klarar min TFTskärm utmärkt av att 'simulera' mutionblur

Jo, dina ögon har motion blur, om de INTE hade det skulle du omöjligt kunna se filmer, du hade sett varje stillbild för sig och antagligen stört dig ngt så oerhört på det

Vifta med handen snabbt framför ögonen och säg att du ser handen helt definierat hela tiden så tror jag dig

Mr. Madman Det är en stor del av dx10 ja, större overhead så att gpun kan göra mer per cykel, och när du kan göra mer per frame kan du öka komplexiteten utan att förlora framerate, sen finns det en massa annat godis i dx10 som HELT programmerbara shaders och saker som geoshading mm mm.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Inaktiv

ni får verkligen ursäkta mig men hypen kring crysis p.g.a. dess grafiska förmåga är


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem
Skrivet av simulacra:
Skrivet av Shimo:

Haha, jag kommer iallafall stäna av motionblur ^^ Mycket "naturligare" och crisp bild i dx9-skogen. Dammpartiklar kanske, men motionbur?
Mina ögon har iaf inte eftersläp. Dessutom klarar min TFTskärm utmärkt av att 'simulera' mutionblur

Jo, dina ögon har motion blur, om de INTE hade det skulle du omöjligt kunna se filmer, du hade sett varje stillbild för sig och antagligen stört dig ngt så oerhört på det

Vifta med handen snabbt framför ögonen och säg att du ser handen helt definierat hela tiden så tror jag dig

Just därför gillar jag inte motion blur. Om mina ögon redan har det, varför lägga till extra? Då blir det ju inte verkligare -- snarare tvärtom.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Oj så mycket skitsnack här inne!

För det första det var inte högupplösta filmer! Då kan man inte se alla detaljer och effekter tydligt. För det andra var det olika klipp.

Visst var det lite vinklat men skillnaderna var faktiskt rätt stora om dessa filmer nu föreställer spelet med samma inställningar (de som går att ställa in i båda versionerna).

I Alien-filmen var det fler grejer i DX10 scenen. Röken ändrade riktningen samt det var mer rök i bakgrunden också. DX9 versionen såg "fattig" ut.

Jungel-scenen hade bättre skuggor och skugg/ljus-effekter i DX10. Skogen var också mer detaljerad.

Den stora frågan är om det verkligen kommer vara såna skillnaden i spelet mellan DX9 och DX10. Dvs inte bara vissuella skillnader med extra effekter i DX10 utan att miljöerna kommer skillja sig genom att det kommer finnas mer script/rikare och mer detaljerade omgivningar i DX10. Isf gör de inte ett spel med val av DX9/DX10 utan bygger upp två liknande spel som lär skillja sig mer i grunden än man tror.

123
Skriv svar