Vad #Id Software gjorde med Wolfenstein 3D, och några år senare #Doom, framstår i efterhand som spelhistoria av närmast episka proportioner, men just när de gjorde spelen handlade det ju om något helt annat; några unga killar som ville göra roliga, coola spel (läs boken Master of Doom av David Kushner, om du inte redan gjort det, den berättar historien om detta mästerligt). Att det blev just nazister som B.J. Blazkowicz har ihjäl berodde inte på någon djupare politisk analys av Romero och Carmack; det blev så helt enkelt för att de inspirerades av det tidiga 80-talets #Castle Wolfenstein och #Beyond Castle Wolfenstein.

Det väckte viss debatt då, men den här gången blir det nog bara en axelryckning. Kanske med rätta. Jag säger ju inte att det som The New Order bjuder på är fel – jag har inte ens spelat det. Däremot säger jag följande: i min värld är det inte längre neutralt med nazister i spel, oavsett hur löjliga, dumma eller onda de beskrivs. Det är inte neutralt eller ens nödvändigtvis bra att man kan döda nazister i spel.

Bara för att det funkade med nazister i spel för några år sedan är det inte heller givet att det gör det idag. Tider förändras. Samhällen förändras. Spel måste följa med.

Oproblematiskt 1992 är inte nödvändigtvis lika oproblematiskt 2014.

Ska nazister vara med i spel – och det kan de väl få vara – så vill åtminstone jag veta varför. Att spelutvecklarna ska ha tänkt på saken, att de ska ha en förklaring, en motivering. För det där med att bara ha nazister med i spel för att förse oss med en "god fiende", någon som alla kan vara okej med att döda, räcker inte längre. Det är aningslöst.

"Att det blev just nazister som B.J. Blazkowicz har ihjäl berodde inte på någon djupare politisk analys av Romero och Carmack"

Så ha för all del med nazister i spelen, men se då också till att ha respekt nog för spelarna att förklara varför. Visa att ni åtminstone funderat på saken.

Det går alldeles utmärkt att använda spel för att problematisera företeelser i samhället på ett underhållande sätt. Det har vi sett under senare år, förra årets fantastiska #Papers, please är ett bra exempel på det. Det måste varken bli tråkigt eller moraliserande när ett spel tar sig an ämnen som diktatur, och kommunism. Men problematisering är som bekant inte storspelens esse, särskilt inte när det gäller actionspel. Därför finns det också orsak för de som utvecklar dessa spel att tänka både en och två gånger innan de slänger in nazister i leken.

Det här är 2014.

Det har gått 22 år sedan Wolfenstein 3D. Det har hunnit bli en annan tid.

Vi får se om en av våra mest klassiska spelserier har lyckats hänga med.

Slagorden "inga nazister på våra gator" står jag helt bakom. Men jag är inte redo att hojta "inga nazister i våra spel". Däremot vill jag gärna veta varför de är med.