Hur skulle spelvärlden se ut om man för varje silikonpumpade bröst också placerade en jättebanan i brallan på en kille? Den här veckan tar Arnroth på sig sina mest cyniska glasögon och utforskar en spelvärld där alla är sexobjekt.
Förra THQ-chefen Jason Rubin ger oss en inblick i varför Metro: Last Light är en större spelbedrift än Bioshock Infinite. Vi ställer oss också frågan om vad för typ av spel vi går miste om.
Det blåser upp till krig. Krig mellan spelindustrin och vapentillverkarna. I juni väntar nämligen en rättegång i USA mellan militära helikoptertillverkaren Bell och EA. Det kan vara den första i en lång rad.
Teknik och spelande går ofta hand i hand men många av oss är inte intresserade av det som sker bakom skärmen, bara upplevelsen som förmedlas på den.
E3 förändras och har inte samma betydelse som tidigare. Arnroth minns svunna mässor och ser trots allt fram emot årets – med skräckblandad förtjusning.
Wii, Angry Birds, Iphone, Battlefield, Kinect, free-to-play. Arnroth ser en bransch som ständigt överraskar – men vars spelvärldar aldrig förnyas.
Thomas Arnroth gav sig ut i gratisspelens djungler för att kartlägga de fula knepen att lura folk på pengar. Men allt slutade med att han kände sig bestulen på något helt annat.
Det gör ont när knoppar brister skrev Karin Boye för snart åttio år sedan och kanske är det just det som händer i spelvärlden just nu. En förändring som smärtar.
Så länge skurkarna är opersonliga och anonyma är det okej att låta dem dö som flugor i actionspelen. Nordkoreaner hamnar gärna i skottgluggen, liksom mexikaner. Arnroth undersöker vilka som är okej att speldöda – och varför.
Den här veckan skriver Arnroth om hur han blev både kränkt och sviken av ett spel – och sin hatkärlek till ett annat. Och funderar över vad det är med just spel som kryper så under huden på en.
Det var en kväll efter jobbet, jag tror det var en onsdag. Eller jo, det står ju att det var en onsdag, så en onsdag var det. Jag gick hemåt. Det var en vacker och stilla kväll; gatorna var våta av regn och även om mitt jobb kändes som piss så var ju arbetsdagen äntligen slut.
Free2play-spel är framtidens melodi enligt många analytiker och utgivare men det finns en skrämmande baksida som måste städas bort innan vi kan godta det. Och vi behöver din hjälp.
Medan David Cage visade en gammal mans ansikte på Playstation 4 tittar Arnroth på hur ett sådant ser ut i verkligheten, och funderar på en spelframtid långt bortom nästa generations spelkonsoler.
Arnroth byter ämne, från genus till bråk i soffan efter en match i NBA 2K13. Vilket visar sig vara den enda form av aggression forskningen kanske lyckats koppla till spelandet.
Vi missar något viktigt. Spelbranschen går miste om tusentals kompetenta kvinnor som skulle kunna bidra med idéer och spelvärldar vi ännu inte sett. En bra början är kanske att göra upp med sina fördomar. För alla har vi dem: Du, jag och även Thomas Arnroth.
Inledningen av DmC är fyra minuter kort men hinner ändå decimera kvinnor till kåta, bröstförstorade och tanklösa varelser. Det tillför inte någonting, stänger ute spelande kvinnor och – hur ska man förhålla sig till det?
Candy Crash Saga är ett free-to-play-spel som lockat 700 000 svenskar. Det är fantastiskt kul men uppmanar också ständigt till köp av fördelar i spelet – en sådan kan kosta 300 kronor. Välkommen till en dyr freemium-verklighet.
Återspeglar våra digitala alter egon i spel hur vi egentligen är som personer och kan vi använda den insikten för att bli bättre människor?
Debatten om att barn tar skada av spelvåld är ständig. Men Thomas Arnroth tycker snarare tvärtom: Att varje familj skulle må bra av att spela mer, särskilt tillsammans – oavsett om spelet heter Call of Duty eller Krakels ABC.
Hur en amerikansk generals vänsterprasslande förstör inlevelsen i Call of Duty: Black Ops 2. Spelutvecklare, akta er för den lockande realismen.
2013 kan bli det bästa svenska spelåret hittills. Det är nästan så jag kan lova det. Det här är vad jag vet, vad jag tror, vad jag hoppas - och vad jag är rädd för.
Basket som spelar, eh, basket med känslorna. En lönnmördare åter i toppform. Och onlinerollspel som vågar tänka utanför den snäva mmo-boxen. Det är några av FZ-skribenternas favoriter från 2012.
Om mormor lirar Backpacker som koreanska Starcraft-rävar måste hon väl ändå vara gamer?
Spotta i nävarna och kavla upp armarna, nu ska vi ha roligt. Det räcker inte att spel bara underhåller oss, eller?
Hur ser egentligen utvecklarna på oss som spelare, det är frågan Thomas Arnroth ställer denna vecka. Är det action, våld och könsord som får oss att njuta av deras spel?
8,1 miljoner sålda Minecraft har gjort skaparna till superstjärnor. Förra helgen köade 7 000 människor för att få en skymt av dem. Thomas Arnroth berättar om spelvärldens svar på Beatleshysterin.
Medal of Honor plågas av moraliska magplask och korkade beslut. Thomas Arnroth berättar om spelet som var en katastrof långt innan det blev tal om spelmekanik och programmering.