Artiklar av Thomas Arnroth

123
0

Fullt fokus på fallosen

Hur skulle spelvärlden se ut om man för varje silikonpumpade bröst också placerade en jättebanan i brallan på en kille? Den här veckan tar Arnroth på sig sina mest cyniska glasögon och utforskar en spelvärld där alla är sexobjekt.

47

Metro: Last Light och de förlorade spelen

Förra THQ-chefen Jason Rubin ger oss en inblick i varför Metro: Last Light är en större spelbedrift än Bioshock Infinite. Vi ställer oss också frågan om vad för typ av spel vi går miste om.

78

Arnroths krönika - Den kokande vapendebatten

Det blåser upp till krig. Krig mellan spelindustrin och vapentillverkarna. I juni väntar nämligen en rättegång i USA mellan militära helikoptertillverkaren Bell och EA. Det kan vara den första i en lång rad.

43

Arnroths krönika - Tekniken som fiende

Teknik och spelande går ofta hand i hand men många av oss är inte intresserade av det som sker bakom skärmen, bara upplevelsen som förmedlas på den.

17

Förändringarnas E3-vindar blåser

E3 förändras och har inte samma betydelse som tidigare. Arnroth minns svunna mässor och ser trots allt fram emot årets – med skräckblandad förtjusning.

15

En spelbransch som överraskar

Wii, Angry Birds, Iphone, Battlefield, Kinect, free-to-play. Arnroth ser en bransch som ständigt överraskar – men vars spelvärldar aldrig förnyas.

37

Rör inte min tid!

Thomas Arnroth gav sig ut i gratisspelens djungler för att kartlägga de fula knepen att lura folk på pengar. Men allt slutade med att han kände sig bestulen på något helt annat.

92

En redan avgjord strid

Det gör ont när knoppar brister skrev Karin Boye för snart åttio år sedan och kanske är det just det som händer i spelvärlden just nu. En förändring som smärtar.

0

Vem får vi döda i spel?

Så länge skurkarna är opersonliga och anonyma är det okej att låta dem dö som flugor i actionspelen. Nordkoreaner hamnar gärna i skottgluggen, liksom mexikaner. Arnroth undersöker vilka som är okej att speldöda – och varför.

45

När spelen sviker

Den här veckan skriver Arnroth om hur han blev både kränkt och sviken av ett spel – och sin hatkärlek till ett annat. Och funderar över vad det är med just spel som kryper så under huden på en.

20

Depression Quest

Det var en kväll efter jobbet, jag tror det var en onsdag. Eller jo, det står ju att det var en onsdag, så en onsdag var det. Jag gick hemåt. Det var en vacker och stilla kväll; gatorna var våta av regn och även om mitt jobb kändes som piss så var ju arbetsdagen äntligen slut.

119

Upprop mot free2play

Free2play-spel är framtidens melodi enligt många analytiker och utgivare men det finns en skrämmande baksida som måste städas bort innan vi kan godta det. Och vi behöver din hjälp.

40

"Jag vill spela när jag blir gammal"

Medan David Cage visade en gammal mans ansikte på Playstation 4 tittar Arnroth på hur ett sådant ser ut i verkligheten, och funderar på en spelframtid långt bortom nästa generations spelkonsoler.

0

Våld och spelvåld

Arnroth byter ämne, från genus till bråk i soffan efter en match i NBA 2K13. Vilket visar sig vara den enda form av aggression forskningen kanske lyckats koppla till spelandet.

0

Spelbranschen: 90 % män, 10 % kvinnor

Vi missar något viktigt. Spelbranschen går miste om tusentals kompetenta kvinnor som skulle kunna bidra med idéer och spelvärldar vi ännu inte sett. En bra början är kanske att göra upp med sina fördomar. För alla har vi dem: Du, jag och även Thomas Arnroth.

254

Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Inledningen av DmC är fyra minuter kort men hinner ändå decimera kvinnor till kåta, bröstförstorade och tanklösa varelser. Det tillför inte någonting, stänger ute spelande kvinnor och – hur ska man förhålla sig till det?

39

Arnroths krönika – Gratisspelet som kan ruinera dig

Candy Crash Saga är ett free-to-play-spel som lockat 700 000 svenskar. Det är fantastiskt kul men uppmanar också ständigt till köp av fördelar i spelet – en sådan kan kosta 300 kronor. Välkommen till en dyr freemium-verklighet.

34

Arnroths krönika – En digital loser

Återspeglar våra digitala alter egon i spel hur vi egentligen är som personer och kan vi använda den insikten för att bli bättre människor?

70

Gästkrönikan – Mina barn

Debatten om att barn tar skada av spelvåld är ständig. Men Thomas Arnroth tycker snarare tvärtom: Att varje familj skulle må bra av att spela mer, särskilt tillsammans – oavsett om spelet heter Call of Duty eller Krakels ABC.

37

Gästkrönika – Realism har sitt pris

Hur en amerikansk generals vänsterprasslande förstör inlevelsen i Call of Duty: Black Ops 2. Spelutvecklare, akta er för den lockande realismen.

21

Gästkrönika – Gott nytt år?

2013 kan bli det bästa svenska spelåret hittills. Det är nästan så jag kan lova det. Det här är vad jag vet, vad jag tror, vad jag hoppas - och vad jag är rädd för.

5

Årets spel 2012 – Skribenternas val #5

Basket som spelar, eh, basket med känslorna. En lönnmördare åter i toppform. Och onlinerollspel som vågar tänka utanför den snäva mmo-boxen. Det är några av FZ-skribenternas favoriter från 2012.

43

Gästkrönika – Casual är det nya hardcore

Om mormor lirar Backpacker som koreanska Starcraft-rävar måste hon väl ändå vara gamer?

22

Gästkrönika – Spel är ett hårt arbete

Spotta i nävarna och kavla upp armarna, nu ska vi ha roligt. Det räcker inte att spel bara underhåller oss, eller?

40

Gästkrönika - Square Enix dumförklarar mig

Hur ser egentligen utvecklarna på oss som spelare, det är frågan Thomas Arnroth ställer denna vecka. Är det action, våld och könsord som får oss att njuta av deras spel?

36

Gästkrönika – Superstjärnorna på Minecon

8,1 miljoner sålda Minecraft har gjort skaparna till superstjärnor. Förra helgen köade 7 000 människor för att få en skymt av dem. Thomas Arnroth berättar om spelvärldens svar på Beatleshysterin.

93

Gästkrönikan – Dumheten sänkte Medal of Honor

Medal of Honor plågas av moraliska magplask och korkade beslut. Thomas Arnroth berättar om spelet som var en katastrof långt innan det blev tal om spelmekanik och programmering.

123