Inlägg av Redaktionen

Inlägg som Redaktionen har skrivit i forumet

De måste undra...

De andra tidningarna på Egmont måste undra vad vi lägger upp på ftp:en.

#blogg

"Kissbonanza"

Skrivet av Johan Martinsson:

21.30 – 00.30: Kör igång en så kallad ”kissbonanza” och urinerar nästan hela tiden under tre timmar. Jag sitter med mitt anteckningsblock och noterar plikttroget antal urineringstillfällen (23 gånger).

Det är helt klart en fördel att sitta och korrekturläsa den tredje och avslutande delen i "Jakten på spelvärldens lyckligaste NPC" på kvällskvisten, lagom mör innanför pannbenet. Läs den lagom till helgen!

#blogg

Calle och vanäran

Med ett uppspelt leende i mungipan och ett spel vi av kontraktsskäl inte kan säga namnet på förrän på måndag i näven smög den gode @12 Calle i morse iväg till spelrummet. Huruvida spelet blir så bra som många hoppas, eller om det vanärar utvecklarna, berättar han tidigt, tidigt på måndag morgon.

[ia=678442; large]

#blogg

Dags att byta mus?

När man börjar skava av det yttersta skiktet på musen i spelrummet är det
kanske dags att byta...

#blogg

En onsdag i *piiip*

Vad har jag gjort i dag?

[ia=671714; large]

#blogg

Var är BF3: Armored Kill-recensionen?

Idag släpps Armored Kill och vi har ännu inte publicerat någon recension? What's up with that?

Close Quarters valde vi att recensera på konsol men när fokus ligger på stora miljöer och fordonsstrider känns det naturligt att istället spela datorversionen. Det fanns heller inga möjligheter att köra innan det officiella släppet så vi får vackert vänta till klockan 11:00 idag när #Dice trycker på knappen.

Sen gäller det att spela som bara sjutton så att vi kan pubba vårt omdöme inom ett par dagar. Stay tuned!

#blogg

Expertskribentens mörka hemlighet

FZ:s layoutare @Linus Areng gillar Formel 1. I helgen flög han till Belgien för att se Räikkönen och de andra på Spa-banan, och när jag i går berättade att vi har en tidig version av #F1 2012 installerad smög han ner i spelrummet för att ta ett par varv. Vilket passar bra då han i vanlig ordning ska ge ett andra omdöme till min recension (publiceras omkring den 17/9).

Men trots Linus gedigna kunnande om både F1-sporten och F1-spelen känner jag en viss oro...

[ia=664557; large]

#blogg

Redaktör i etern!

Er favoritchefredaktör är med i succé-podcasten Overkligt idag. Alla måste lyssna!
[http://overkligt.se/]
Tyck till också.

#blogg

Receptet för en lyckad helg

Idag fick vi in det här:

[ia=652300; large]

Så jag impulsköpte den här:

[ia=652298; large]

Nu blir min helg så här:

[ia=652299; large]

#blogg

Semestern är över

Japp, så är det. Och jag skulle kunna skriva om regnsmattret mot husvangstaket, om stekheta, sönderbrända dagar på stranden, om familjekalasen där alla blir för fulla och den myggbitna cykelsemestern i Danmark. Ja, ni vet. Sånt där gemytligt, genommysigt svenskt som har sina stunder, men inte riktigt var vad jag ville ha av sommaren 2012.

Så jag tömde kalendern och stängde av telefonen. Min sommar har spenderats till största del hemma med omnejd och det har varit så sjukt galet skönt. Den enda planen inför mitt livs första semester var egentligen bara denna: ingen plan. Sedan fick det bli som det blev.

Och det blev många pizzor, biobesök, brädspelskvällar och en del svettig sommarträning. Men först och främst blev det: högvis med spel (#Dead Space, #Borderlands, #Deadlight, #Fortune Summoners, #From Dust, #Dragon Warrior VII och så vidare). För spel är ju trots allt livets förrätt, middag och efterrätt.

Gott så. Nu ser jag fram emot vad spelhösten har att bjuda på.

[ia=650748; large]
Amen.

#blogg

Det blir bättre förr

I FZ:s nyhetsbrev som går ut varje fredag har vi för vana att inleda med en ledare. Prenumererar du inte (skäms! Anmäl dig sen här) tänkte jag ge dig chansen att läsa det ändå. Nämligen här i redaktionsbloggen.

---

Commodore 64:ans 30-årsjubileum i veckan kom vid rätt tidpunkt. Ja, inte att det inföll just 30 år efter den dag när den legendariska hemdatorn började säljas – få andra dagar hade passat att fira på – men vi lever i en värld där det omoderna aldrig blir omodernt. Gamla spel återföds (Rise of the Triad), gamla namn återanvänds i nya spel (Need for Speed: Most Wanted) och det där nya Windows 8, byggt med nutida användarmönster i åtanke, sågas i höjd med fotsuleskinnet för att det inte funkar som gamla Windows.

Något är nostalgiskt i konungariket Gaming. Vilket känns ironiskt med tanke på hur snabbt branschen utvecklas. Testa tio spel som var okej 2002 och svara ärligt hur många som håller i dag – vart femte? Vart tionde? Utvecklingen går inte alltid åt rätt håll – dyra dlc-paket redan vid release och spel som spelar sig själva lär inte locka fram några retrotårar om tio år – men det vore värre att spela exakt samma upplägg om och om igen. Utveckling är för det mesta bra, ibland även när den är dålig. Se bara på Battlefield 2, som vid releasen fick hinkvis med välförtjänt skäll för saker som inte fungerade. Sju år och ett antal patchar senare hålls det som föredöme varje gång Battlefield 3 kommer på tal.

Spel är inte vad de en gång var. Men vänta ett par år så ska du se att de blir det. Det är först i framtiden det var bättre förr.

Tomas Andersson
Redaktör
---

Prenumerera på FZ:s nyhetsbrev

#blogg

Battlefield 4-bekräftelsen är något annat

Visst, #Battlefield 4:s existens bekräftades i går, men mer än en bekräftelse känns det som något annat. Förutsättningarna är långt från optimala:

– Det är juli. Normala sommarmånader ligger folk och lapar sol istället för att sluka spelnyheter.
– Battlefield 3 är bara nio månader gammalt, och minst tre dlc-paket ska släppas. Det finns inget direkt sug efter ett nytt Battlefield än.
– Battlefield 4-betan är 14-15 månader bort. Minst.

Så, varför detta okonventionella tillkännagivande? Kanske har marknadsföringen av #Medal of Honor: Warfighter gått så trögt att man tar till det tunga artilleriet för att få fler att kolla upp det inför oktoberpremiären. Det låter riskabelt att riskera Battlefield-goodwill för att sälja ett annat spel, men å andra sidan har Warfighter rusat upp till fjärde hetaste spel på FZ. Okonventionell marknadsföring – en vinnare?

#blogg

Hjälp oss bli av med 23 KB Guild Wars 2-betanycklar

Den 20-22 juli körs en ny omgång #Guild Wars 2-betatestning, och i redaktionens inkorg ligger sedan tidigare i dag ett par hundra betanycklar och skvalpar. Vi vill bli av med dem, i morgon berättar vi hur du kan hjälpa oss med det.

Tack på förhand!

[ia=643116; large]

#blogg

Fredrik tatuerar Tex Murphy – bilder!

Han svor att tatuera Tex Murphy-loggan på sin arma kropp om remaken #Project Fedora blev verklighet. Det blev den – tidigare i dag nådde Kickstarter-insamlingen målet på 450 000 insamlade dollar, och @Fredrik Eriksson började genast testa poser. En exposé följer.

[ia=550660; large]
"På sidan av magen-Tex"
Fördel: Syns rejält när Fredrik jäser på stranden
Nackdel: Inga gamers håller till på stranden

[ia=550656; large]
"Ryggsluts-Tex"
Fördel: Någon kan tro att Fredrik är Steve-O
Nackdel: Substans-säljare kan tro att Fredrik är Steve-0

[ia=550653; large]
"Nedre överarmen-Tex"
Fördel: Du ser ju själv hur tufft det är!
Nackdel: Svärmor gillar snälla killar

[ia=550657; large]
"Lår-Tex"
Fördel: Döljer lårkake-blåmärken på låret
Nackdel: Om lårkakan hamnar på höger lår måste Fredrik tatuera sig där också

[ia=550662; large]
"Ansikts-Tex"
Fördel: Ett definitivt statement – Fredrik ÄLSKAR Tex Murphy!
Nackdel: Om FZ ger Project Fedora 2 av 5 i betyg

#blogg

E3 - Mindre gnäll, mer spel

...hörrni, ni läste väl inte mitt senaste inlägg? Det var alldeles för
gnälligt. Visst är jag trött - men jag har ju sjukt skoj också.
Förutom att se och spela spel som Tomb Raider och Borderlands 2 har
jag också bytt ett ord (typ bokstavligt) med Peter Molyneux. Det kan
ni lyssna på i vår korta dag 3-podcast som borde komma upp tidigt
imornbitti er tid.

Nu ska jag äta lite mat och sen kolla på en jättehemlig grej som jag
inte får berätta något alls om! OMFGBBQ.

#blogg

E3 - vakenkoma

[ia=550322; large;nb;nl]

Läs inte det här inlägget. Det är inte menat att vara öppet för allmänheten egentligen. Det är baa ett sätt att ventilera för att undvika kollaps. Ni har blivit varnade.

Jag förstår att det här kanske framstår som bortskämt gnäll och i-landsproblem upphöjt till liggande åtta, men E3 är fan inte bara spel, lek och gratisöl. Det är bara dom bitarna vi kommer ihåg ett halvår efter. Men när man är mitt upp i det här kaoset är njutningen sekundär. Jag somnade strax efter två i natt, då var jag i det där läget då varje skriven mening slutar med 30 a:n på rad eftersom jag somnade över tangentbordet. Jag vaknade halv sex och jetlaggen lät mig inte somna om. Min lilla lunchlåda (som generöst nog erbjuds gratis för mediefolket) bestod av en macka, ett äpple och en påse chips. Den åt jag under en tvåtimmarsperiod, i de små hål där jag köade och hade händerna lediga. Volymen är ruskigt hög i många av de stora mässmontrarna och ryggen börjar ta stryk av all elektronik jag bär runt på. Mitt schema är fyllt fram till 2230. Då ska jag försöka ta mig hem till hotellet - tillsammans med en miljard spelbranschmänniskor och ungefär lika många hockeyfans (Stanley Cup avgörs ju nu). Imorn är sista dagen på mässan, direkt efter drar jag till Anaheim för att kolla in Heart of the Swarm och MLG.

Missförstå mig rätt, jag skulle inte vilja byta bort det här. Men jag längtar rätt hårt efter min egen säng just nu. Så sov lite åt mig är du snäll. Jag har en bra stund kvar till läggdags.

#blogg

E3 - Här är brudarna

Jag stod och väntade på tyske pr-nissen Lars strax utanför Capcoms
stängda avdelning. Funderade på om det var färre “"booth babes"” i år
eller inte. Drömde lite om en bransch där spektaklet –- oavsett om det
handlar om inhyrda storstjärnor eller avklädda brudar –- inte längre
var en lika stor del. Det känns lite som att det finns en osäkerhet,
att man inte vågar lita på att ens spel håller för att få
uppmärksamhet. Att man istället betalar folk för att komma och jubla
på ens presskonferenser. Och ställer in sportbilar på mässgolvet, för
att sedan omringa dom med välsvarvade damer. Allt för att på något
sätt garantera uppmärksamheten. För alla vet ju att det bara är pojkar
som spelar. Och alla vet ju att pojkar gillar flickor. Nästannakna
flickor.

När Lars slutligen kom visade han mig runt i det stängda båset. Här
fanns Resident Evil 6, Lost Planet 3 och en handfull andra titlar.
Längst bak i båset fanns en stängd dörr. Den visade Lars sist av allt.
Där kunde man också få en hands on (Lars plirade lite med ögonen när
han sa det, jag förstod snart varför) med Devil May Cry “i
klubbmiljö”. Dörren öppnades och innför stod ett gäng manspojkar och
spelade. Manspojkarna stod med ryggen mot rummets märkligaste inslag.
En upphöjd plattform med en strippstång i mitten. Tjejen som dansade
runt den hade visserligen kläderna på, men ändå. Lars tittade på mig
och stängde dörren. Jag frågade honom om det fanns någon koppling.
Utspelar sig Devil May Cry på en nattklubb av lite tveksammare natur?
"“Ja absolut, fast ni får inte testa den banan idag. Men det finns en
koppling!”". Jag fick yrselkänslor, tog en juice och gick iväg för att
skjuta sönder zombieskallar istället.

Det är inte utan att det känns lite hopplöst ibland.

#blogg

E3 - Så. Många. Bra. Spel.

[ia=549603; large;nb;nl]

Jag måste erkänna det, jag trodde inte E3 2012 skulle bli så där jävla skoj rent spelmässigt. Halo 4 och BLOPS2 sätter inte igång safterna i denna fagra lekamen, om man säger så. Efter presskonferenserna igår och hälften av intervjuerna och demogrejerna idag är jag dock fullständigt omvänd.

Smaka på de tre första spelen jag kollade på:
Star Wars 1313
Beyond: Two Souls
The Last of Us

Alla tre möjliga mässvinnare i min bok. Mest överraskande var 1313, som såg ut som ett uncharted i en galax långt, långt borta. Jag insåg rätt snabbt att ett vuxet Star Wars-spel är precis vad jag längtat efter. Beyond är heavy rain med mer action och mer interaktiva quicktimeevents. The Last of Us är Uncharted parat med The Road. Tungt och brutalt på, om det nu går, ett fräscht sätt.

Nu ska jag springa iväg till Namcos monter och intervjua Ni No Kuni-folk. Ghibli-film fast spel. Kan bli magiskt.

#blogg

E3 - EA

Årets mest förutsägbara presskonferens bröts av när Dana White nästan lite
blygt rultade in på scenen. Med tanke på hans tidigare uttalanden om EA är
det kanske inte jättekonstigt. Men faktum är iaf att EA nu sitter på den
kanske mest åtråvärda sportlicensen just nu: UFC.

Om dom bara avslutar med att visa Mirror's Edge 2 skulle jag bli lycklig.
Kanske får nöja mig med Dead Space 3-coop och den där berg och
dalbane-färden genom monstertarm.

#blogg

E3 MS Röj

Lomhörd och lite omtumlad av en riktigt mäktig show ser jag samma
BLOPS2-klipp som för en månad sedan rulla på storskärmen. Microsoft bjöd
ändå på en ganska trevlig konfa, med Tomb Raider och Halo 4 som de stora
höjdpunkterna. Forza såg också lite trevligt ut.

Nu ska vi bussas vidare till nästa stopp. EA. Förhoppningsvis med
användbart wifi-nät ddn här gången. Men jag håller inte andan.

(ja, sjukt besviken över att remedy inte kom hit. Lite finsk sisu är alltid
att föredra framför amerikansk militäraction)

#blogg