Inlägg av Kroax

Inlägg som Kroax har skrivit i forumet

1
Skrivet av Pixxelated:

Det roliga är att alla klagar för att detta uppmärksammas stort, det var samma sak med Batman: AC till konsol. Om du inte köpte nytt fick du inte spelmaterialet för Catwoman...

Ja, EA har hållit på med detta i minst ett år, om kanske inte två. Andra utgivare har gjort likadant på vissa titlar.

Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Kroax:
Skrivet av toast:

blir bara värre o värre.. Det blir inget köp av detta spel för min del.

Av ren nyfikenhet, är detta av principskäl eller för att du hade tänkt annars tänkt dig att köpa det begagnat?

Antagligen vill han kunna sälja sitt eget spel utan att tillverkaren ska sanktionera det med begränsningar.

Det är sant, jag hade glömt den biten. Jag har sällan köpt begagnat när det går att få nytt och aldrig sålt spel jag haft. Mest för att jag är en samlare.

Men detta är alltså något som påverkar de som vill sälja fysiska kopior. Jag hade kunnat fråga din inställning till Steam och andra tjänster som man inte alls kan sälja vidare, men det är lite off topic känner jag.

Skrivet av Paladia:

"Dels locka spelare att köpa nytt genom att ge dem prylar gratis."

Får man inte alltid prylar, banor, motor och dylikt "gratis" när man köper ett spel? För det är väl det som är själva spelet man köper? Hur något man betalar för kan vara gratis kan man även fråga sig.

Många gånger får utvecklarna en utökad budget av utgivaren (EA i detta fall) för att kunna göra mer material. Det innebär att detta material kanske inte skulle ha skapats om det inte var för onlinepass, det vill säg att från utvecklarens sida blir det gratis för nyinköpta spel. Men det är ju svårt att bekräfta att så alltid är fallet.

Skrivet av toast:

blir bara värre o värre.. Det blir inget köp av detta spel för min del.

Av ren nyfikenhet, är detta av principskäl eller för att du hade tänkt annars tänkt dig att köpa det begagnat?

Skrivet av bojaka:

Nä bättre var det förr när man köpte ett spel, så fick man HELA spelet utan tjafs och (nästan) utan problem. Förr kom det dessutom mer sällan patchar. Idag är ju fan spelen knappt halvklara när de släpps. (DX11-stöd i Crysis 2 är ju ett bra exempel på det)

Ja, bättre var det förr. När man väl köpte spelet så var det många gånger färdigt!

Vad, buggar? Nej, de fanns inte då. Det är "features" som du talar om. Är väl inte deras fel att din dator inte kunde starta spelet eller att alla texturerna blev svarta. Det var färdigt.

Skämt åsido, att det kommer patchar oftare är väl knappast en dålig sak? Det är väl bättre att de successivt lagar de buggar som hittas istället för att vänta tre månader innan något släpps, även om det är färdigt?

Vissa spel ger ju till och med tillgång till beta-patchar, en underbar sak enligt mig. Om jag inte kan spela ordentligt utan den bugfixen så är jag inte så intresserad av om deras Q&A-team inte har lyckats få patchen godkänd av Microsoft eller Sony, jag vill bara kunna ladda ner, spela och vara glad.

Med det sagt finns det ju exempel på där det behandlas kasst. Crysis 2 är ett exempel, å andra sidan kan man disskutera till just det spelet om det kanske är mer en extra-feature eller inte. Om de inte hade sagt att det skulle ha DX11 och sedan en vecka innan patchen sagt "Surprise! Kolla här!" så hade alla tyckt att de var underbara och duktiga som troget lägger in gratisgrejer ät sina spelare. Istället är de nu skurkar.

Screenshot-funktionen har funnits tillgänglig till Steam i snart två veckor nu tror jag, men det var först idag de gick ut med det officielt. Kan också vara första dagen de la till det i icke-betaklienten.

Intressant nog verkar det inte fungera med vissa DX11-spel, t.ex. Dragon Age 2 demon.

När jag först såg att det var Platinum Games som utvecklade spelet blev jag intresserad. Jag var aldrig särskillt intresserad eller road av spel som Dante's Inferno, DMC eller GoW, men Bayonetta har jag spenderat många underhållande timmar med.

Trailern lämnar dock et något brunt intryck. Jag hoppas att inte allt i spelet ser lika gråbrunt "realistiskt" trist ut slutprodukten.

Trist. Jag hade gärna köpt en uppföljare till Enslaved.

Hittade nyss ett citat på Gameinformer:

Citat:

"I can't discuss where we are in terms of a sequel, but we're looking at reviews and feedback from the press and because of the gameplay and quality that Enslaved delivered, we see it as a great catalog title going forward."

Aah, skönt. Jag har väntat på det här ett tag nu. Ska bli intressant att inte behöva hitta på annat att göra mellan matcherna.

Man får hoppas detta inte påverkar deras tidigare planer att göra Prototype till en trilogi. Samtidigt verkar det osannolikt då de sa att det berodde på hur bra det första spelet sålde.

DLC är en klurig sak. Vissa kan vara helt värdelösa medan andra kan vara riktigt bra. Några är gratis och andra kostar hutlöst mycket.

DLC i sig är inget dåligt. Det man får tänka på är att i vissa fall låter det utvecklarna göra färdigt en del av spelet som de hade blivit tvungna att annars ta bort. Assassin's Creed 2 är ett bra exempel på detta med sina DLC. Man kan diskutera om det är girigt att släppa dem som DLC, men för några år sedan hade de bara blivit tvugna att stryka det helt och hållet. Ett exempel på hur det kan gå då finns att finna i t.ex. KotOR 2 där stora delar lämnades ute.

Jag tror dock fortfarande att branschen försöker hitta rätt balans med DLC. Vi får helt enkelt vara kritiska tills vidare och göra som vi gör med resten av spelet: kolla upp det är bra innan vi ger företaget pengar för det.

Två Oddworld-spel som jag inte äger, för det priset? KÖPT!

Rätt mysigt att de lägger ut sånt här innan spelet släpps. Så kan man känna på systemet lite innan det släpps och även ha en färdig karaktär att hoppa in med när spelet kommer. Gör även att det känns bra att spela på en PC, även om jag förstår att det kan vara lite surt för konsol-spelare.

1