Inlägg av son of RAMBO

Inlägg som son of RAMBO har skrivit i forumet

Enter the Matrix: 1

Får ett error när jag ska ladda upp en tema bild, har en jpg i den storlek den ska vara men det funkar inte ändå. Någon som vet varför?

Enter the Matrix: 1

Hej alla gamers, här kommer jag med mitt första blogginlägg med ett väldigt klyschigt namn!

Tanken var att jag skulle använda denna bloggen som en utvecklardagbok för uppdateringar utav min egna spelmotor som just nu går vid namnet Aero Game Engine eller bara AeroEngine.

Här är en rätt utdaterad video av motorn med motorns features som den hade då

och här är ett spel som jag gjorde med den

Har jobbat rätt mycket på den det senaste (shadowmapping support etc) men tog en liten paus ifrån den för att göra två mobilspel som jag har tänkt på ett tag.

Cloud Runner
Detta är ett spel som är lite som Flappy Bird fast med lite andra kvalitéer.

Finns att ladda ner här för Android.

Nästa mobilspel är fortfarande WIP och jobbar på det nu samtidigt som jag arbetar på min motor.

Hoppas ni gillar sånna här "dagbok" post angående utveckling av spel. Om ni vill ha lite annorlunda posts (kanske mer tekniska, mer förklarande om olika features) så kan jag göra det med!

Tack!

#blogg

Skrivet av joffjoff:

Alliance mot Cloud9 i DotA 2 finalen kl 11 för dem som är intresserade om det. stream: http://www.twitch.tv/beyondthesummit

Hehe, det var inte så mycket utmaning. S4 var riktigt skarp idag och EGM draft OP!

Skrivet av difoll:

jag har spelat en del dota 2 men jag tycker inte om tempot i spelet. det är snarlikt med små detaljer som jag inte tycker om. Det är en känsla i HoN som jag inte får i dota 2.

Ah okej

Detta är off-topic men jag bara undrar varför du inte har hoppat över till DotA 2 än? Någon speciell anledning?

Skrivet av joffjoff:

Ville bara slänga in att jag hade en systemutvecklare på som föreläste på min skola i onsdags. Han hade läst datateknik (Civilingenjör) på UU. Enligt honom så kollar dem mer på ens portfölj än betygen. (Detta gör inte betyg oviktiga) Så han tips var att programmera så spel på sin fritid och lägga upp på github eller något som man kan visa sin arbetsgivare. Om man har projekt att visa så visar man också att man kan programmera och att man är ambitiös att avsluta projekt.

Japp jag håller med, även fast jag själv håller på att läsa upp ämnen på komvux för att sedan läsa vidare inom spelprogrammering så håller jag på att utveckla min egna opengl 3.2 spelmotor som jag själv kommer att använda för att utveckla mina spel.

Men som joffjoff sa så bland nästan alla spelföretag jag har kikat in så kollar dom på färdiga projekt och sedan på utbildning.

Ah jo jag håller med. Klarar sig nog ett tag framöver sålänge man inte behöver ha massa nytt ifrån Microsoft.

Japp, shaders är det bästa jag har upptäckt i världen av programmering, jobbar just nu på SSAO och andra fina effekter.

Tack, tyvärr kan jag inte ta äran för fysiken, använder mig av BulletPhysics biblioteket till java, helt underbart bra. Har skrivit ett simpelt AARB baserat system också men det är inte i närheten lika bra som Bullet.

Men ja, resten av det du ser är från scratch, ska snart göra en ny video av alla nya saker jag har lagt in.

Ah okej, läste någonstans att XNA är dött men att man kan porta det till monogame. Kan ha fel dock då jag har noll koll angående xna.

Min motor är en 3D motor baserad på opengl 3.2. Aldrig riktigt använt shaders innan jag började utveckligen så det har verkligen vart kul att utveckla den.

Här är en video på den. Tyvärr 3 månader gammal. Har skrivit om den sen dess och lagt till shadowmapping bland annat.

Jo planer om spel har jag, ska snart göra en Quake klon för att testa motorns gränser!

foobar

Coolt, ball terräng. Vad programmerar du i för språk?

Håller själv på och jobbar med en spelmotor i java/opengl, dock inget spel änsålänge.

Star wars och Matrix?

Jag har brytningsfel i ögonen vilket gör att jag blir lätt illamående/får migrän av saker som påverkar ögonen. Innan jag fick glasögon hade jag migrän varannan dag nästan.

3D filmer har fortfarande påverkan och gör mig illamående även fast jag har mina glasögon under 3D-glasögonen så jag undrar om jag kommer må illa utav Oculus Rift också.. hoppas inte det.

Sen övrigt är jag väldigt svag för saker som gör en illamående tex som låg FoV.

Max Payne trilogin?

Har riktig speltorka just nu, så det blir bara mount & blade: warband ACoK modden och lite Dota 2.

Synd, måste köra med åtminstånde 85 i FoV annars förstörs min dag av illamående och ögon/huvudvärk.

Skrivet av morfin91:
Skrivet av TexN:

Är det att lära sig programmera java som gäller, för att lyckas göra lätta indiespel?

Beror mäst ifall du vill arbeta med 3d eller 2d. för 3d är vell Unity/UDK som gäller som Zelzahim sa för 2d funkar Game Maker hur bra som hälst.

On Topic så låter det hela klart intressant

Det är inte omöjligt att göra 2d spel i Unity3D så vill man lära sig en bra motor ska man testa det.

Dock om man vill skriva motorn själv (vilket jag hellre gör) så ska man välja ett språk man känner sig bekväm med (java i mitt fall) och sen lära sig simpel grafik hantering. Sen in på OpenGL/DirectX.

Detta är då inte enkelt, visst att använda unity/gamemaker förenklar allt men känslan när man arbetar med shaders etc i sin egna motor slår det imo

Skrivet av maaex:

Gillade den svenska bensinmacken i half life 2, och också the lost vikings i WoW

Skrivet av SkullJoke:

Ac2 har väl ett? Monstret i vattnet?

Länka gärna!

Hej, jag rekommenderar http://www.reddit.com/r/gamedev och http://www.reddit.com/r/gameDevClassifieds . Dom subreddits är tillför gamedevs/indiedevs. Har varit subscribad till dom ett tag och man får väldigt många tips därifrån och även många jobbmöjligheter!

Inga probs, låter bra med Python för det är riktigt bra att få grepp om strukturen i programmering.

Tja, jag har inte programmerat så jättelänge men kan skapa mina egna appar och spel och var i din sits inte förlängesen. Jag tittade omkring på olika språk men bestämde mig för Java tillslut och det ångrar jag absolut inte.

Jag rekommenderar Java och att du använder dig av LibGDX. LibGDX är ett bibliotek som simpliferar spelskapningen väldigt mycket och du kan köra ditt spel i både windows, mac, linux, android och ios.

Att göra ett simpelt pong/platformare i libgdx är väldigt simpelt men om du skulle vilja gå in på mera komplicerat så kan du använda OpenGL och även testa shaders och 3D (m.m).

Dock rekommenderar jag att du kollar in lite basic tutorials först så du förstår OOP(Object-oriented programming). Dvs klasser osv.

Om du vill veta mer så är det bara att pma eller svara mig!

Lycka till!

Vet inte så mycket om detta men står du på några lösa vikter när du kör knäböj ? Testade att göra det och fick ont i mitt knä men för andra så kanske det känns bättre?