Gigantiska utgivaren #Electronic Arts förklarar att de har en ny målsättning om att förvandla alla sina spelserier och varumärken till vad de kallar "online-universum". Detta inkluderar alltifrån #Battlefield, #Medal of Honor, #Fifa, #Need for Speed, #The Sims till #Star Wars.

Tanken är att du som spelare ska kunna avnjuta EA:s varumärken på ett gäng olika apparater, som alla delar en och samma profil. De olika online-universumen ska tillåta spelarna att spela när, var och hur spelarna helst själva väljer. EA-chefen Keith Ramsdale exemplifierar målsättningen på följande sätt i Fifa-termer:

– Tänk dig att en spelare vaknar upp på morgonen, spelar en online-match på sin 360 innan personen går till jobbet. På bussen, på väg till arbetet, tränar han frisparkar på sin bärbara. Vid lunchtid kikar han igenom transfer-fönstret på sin pc. På vägen hem väljer han sitt kit på sin smartphone. Här är grejen: när han kommer hem igen för att spela på sin 360 den kvällen, så har alla dessa achievements och uppgraderingar kommit till liv i hans spel, säger Keith Ramsdale.

– Vi är väldigt fokuserade på att förvandla alla våra varumärken till de här online-universumen. Det ger konsumenten full kontroll över hur och när de spelar i en rik värld av innehåll.

Tycker du att EA:s fokus på online känns som ett steg in i framtiden?

Bilden: svenska Battlefield 3 – i framtiden mer online än någonsin?