#Hitman: Absolution släpptes tidigare i veckan men danska #IO ser redan framåt. Nästa del i serien utvecklas av nystartade Square-Enix Montreal, ett grepp som får Absolution-regissören Tore Blystad att likna Hitman vid Call of Duty och utvecklingsskiftena mellan #Treyarch och #Infinity Ward.

– Med de här stora varumärkena tar det lång tid att utveckla ett spel. Om du har möjligheten; jobba åtminstone lite parallellt och hjälp varandra.

Han ser styrkor och svagheter med att olika team jobbar på samma varumärke. Istället för att göra samma sak på nytt kan ett nytt team bidra med ett nytt perspektiv, få oss att se Agent 47 på ett nytt sätt.

– Men det finns fundamentala problem, som spelmekaniken: Om du ändrar den för mycket så kommer hela gameplayet att förändras.

Blystad ser dock inga problem för Hitman, eftersom IO och Square-Enix Montreal kommer hålla kontakten under utvecklingen. Några av nyckelmedlemmarna har dessutom jobbat på tidigare delar i serien.

– Men det är första gången du kan säga att Hitman har lämnat byggnaden.

IO kommer jobba på ett nytt projekt men vad detta är vet vi ännu inte.