För bara några kullerbyttor sedan rapporterade vi att #Diablo III nått version 1.07 och att det bland förändringarna gick att urskilja bland annat fler kontobundna föremål. Det var först i version 1.06 som några kontobundna föremål gick att skapa, och i och med enkelheten att köpa respektive sälja prylar via auktionshuset har det tidigare varit relativt sällan folk faktiskt använt sig av saker de skapat eller hittat själva. Under en ny utvecklarfrågestund medger Blizzard att det finns en väsentlig problematik med det, att folk känner att de hyr sina prylar istället för att äga dem.

– Vi gillar inte riktigt att, för de flesta spelarna, så är alla dina nuvarande prylar troligtvis någonting du hittat på auktionshuset. Detta kan skapa en situation där det inte känns som om du "äger" de prylar du hittat utan istället att det känns som om du hyr din utrustning. Något vi diskuterat mycket är hur auktionshuset påverkat spelet och hur vi kan få spelare att fokusera på att farma monster istället för att farma auktionshuset. Demonic Essence [nytt material för att skapa prylar, reds. anm] blev kontobundet för att uppmuntra spelare som ville skapa nya föremål att spela istället för att helt enkelt dra till auktionshuset för att köpa alla material som behövs för att massproducera prylarna. Därför ville vi även att produkterna av detta skapande att bli kontobundet. Vi vill att spelare inte bara hittar eller skapar flera av sina egna prylar utan vill även minska auktionshusets påverkan på spelet, och vi kände att det här var en bra möjlighet att ta några första steg i den riktningen, säger erfarne speldesignern Andrew Chambers under frågestunden.

Just auktionshuset är något som debatterats flitigt hur många gånger som helst, och säkerligen är det många som tycker att de nya förändringarna är ännu ett steg i rätt riktning.

Kanske är Diablo III precis vad du vill ha lagom till expansionen.