John Carmack, programmeraren vars teknik revolutionerade spelindustrin 90-talet med titlar som #Doom och #Quake, lämnar #Id Software. Avhoppet kommer inte påverka Id Softwares projekt med spelmotorn Id Tech 5 eller #Doom 4, låter studiochefen Tim Willits hälsa till Gamesindustry.

John Carmack, who has become interested in focusing on things other than game development at id, has resigned from the studio. John's work on id Tech 5 and the technology for the current development work at id is complete, and his departure will not affect any current projects. We are fortunate to have a brilliant group of programmers at id who worked with John and will carry on id's tradition of making great games with cutting-edge technology. As colleagues of John for many years, we wish him well.

Carmack kommer framöver ägna sig åt Oculus Rift, virtual reality-hjälmen som han blev tekniskt ansvarig för i augusti i år. Att fortsätta hos Id och samtidigt jobba för Oculus föll inte väl ut, enligt huvudpersonen själv.

Carmack var med och startade Id Software 1991, och han ligger bakom tekniken i banbrytande spel som Quake, Doom och #Wolfenstein 3D. Id Softwares spelmotorer satt i var och varannan shooter för 10-15 år sedan, och olika stora delar Carmack-kod återfinns i allt från klassikerna #Half-Life och #Counter-Strike till mer nutida storsäljare som Call of Duty-serien.

Det här är det andra tunga avhoppet från Id Software i år. I juni hoppade Todd Hollenshead, chef för företaget sedan 1996, av. Men vi vågar tro att Carmacks nya karriärsteg påverkar Texasstudion i högre utsträckning. Återstår att se om det notoriskt långsamkodande företaget får klart sitt utlovade #Doom 4.