Om du ser en "vanlig spelare" som pratar om Xbox One på Youtube kan det i själva verket vara en reklamkampanj du har framför dig. Detta framgår av uppgifter som pekar på att #Microsoft har kört ett erbjudande till kreatörer via Machinima.

20 kronor mer per 1000 views erbjöds till de som postade en film med minst 30 sekunder Xbox One-gameplay under klippets första två minuter, samt nämnde att de spelade på Xbox One. Klippen skulle också märkas med taggen "XB1M13".

Reklam och olika typer av samarbeten är förstås inget ovanligt på internet. Problemet med den här kampanjen är att den har ytterligare ett par ljusskygga krav: personen i fråga får inte säga något negativt om Machinima, Xbox One eller dess spel i klippet. Dessutom måste det hela vara hemligt så att tittaren inte vet att de tittar på reklam.

Mer information finns på pastebin. Den ursprungliga källan till läckan förklarar mer ingående i ett blogginlägg, där det också framgår att E3, Comic-Con och PAX kört liknande arrangemang.

Uppdatering: Även #EA betalar Youtube-användare för positiva presentationer av företagets spel, skriver bland annat The Verge. En källa uppger att företaget betalar 10 dollar för 1000 visningar till vissa Youtubeanvändare, förutsatt att de följer strikta riktlinjer för vad som ska ingå i filmerna (och att avtalet förblir hemligt). Det gäller t.ex. spelen #Battlefield 4 och #Need for Speed: Rivals.