DirectX 12 är ett av #Microsofts starkaste argument för att få gamers att uppgradera till Windows 10. Ända sedan det nya API:et presenterades för knappa tre år sedan har det gjorts en stor grej av att det ska dra betydligt bättre nytta av hårdvaran, detta genom att rensa bort så mycket kod som möjligt och "jobba nära hårdvaran".

#Fable- och #Black & White-skaparna #Lionhead hör till de frälstas skara. Studiochefen Stuart Whyte säger till Bidness Etc att DirectX 12 under bästa förutsättningar kan ge så mycket som upp tilll 40 procents bättre prestanda jämfört med DirectX 11. Därtill får vi vackrare grafik med bättre skuggor och effekter och högre framerate. Även Xbox One kommer dra nytta av DirectX 12-teknik.

Att Lionhead ägs av Microsoft gör att Whytes lovord inte ska tas för absolut, oemotsägelig sanning. Studion har ett intresse i att få DX att framstå i så god dager som möjligt. Samtidigt är det tvivelsutan en intressant uppgradering, och när fler DX12-spel dyker upp får vi en bättre bild av vilka prestandavinster det ger.

I nuläget finns få DX12-spel ute, ett av få är #Ashes of the Singularity som lanserades som early access i oktober och gick beta häromdagen.

Lionhead, som inte längre leds av den legendariska/famösa Peter Molyneux, snickrar på #Fable Legends, ett free2play-multiplayerspel till pc och Xbox One som drivs av – du gissade det – DirectX 12. Spelet ska släppas någon gång i år.