Förra veckan chockades spelvärlden när EA stängde ner Dead Space-studion Visceral Games och startade om Amy Hennigs Star Wars-spel hos en annan utvecklare med en ny vision. Kritiken, inte minst mot svenska EA-toppen Patrick Söderlund, var hård från FZ-läsarnas sida.

Nu framkommer dock nya uppgifter som pekar på att utvecklingen hade stora problem redan från start. För Kotaku har källor i produktionen som vill vara anonyma berättat om "Ragtag", ett actionspel i tredjeperson om frilansande rymdkaptenen Dodger (en mer trasig Han Solo) och hans besättning, där vi skulle få spela som mer än en av dem. Det lät som Star Wars möter Uncharted, men enligt källorna var det också fast i skuggan av Uncharted.

Det var inte särskilt roligt att spela. Det var överambitiöst. Visceral tappade modet (vilket de redan gjorde med Battlefield Hardline). EA blev mer och mer oroliga för projektet. Teamet och Amy Hennig påstods ha meningsskiljaktigheter. EA ifrågasatte avsaknaden av jediriddare, Kraften och andra klassiska Star Wars-byggstenar. Kort sagt: det såg inte ljust ut.

Läs hela Kotakus rapport om du är nyfiken på mer om projektet få verkade tro på internt. En anonym före detta anställd säger att spelet egentligen aldrig hade någon chans.

Honestly, it was a mercy killing. It had nothing to do with whether it was gonna be single player. I don’t think it had anything to do with that. That game never could’ve been good and come out.