På sitt egen blogg skriver Dice idag att de kommer göra massiva förändringar av Battlefield 2042 den kommande tiden. Den första delen av omgörningen handlar om den allmänna kartdesignen i spelet.

“On February 1 we reaffirmed our commitment to push up the quality of Battlefield 2042. Part of that commitment is to better clarify the design direction that we’re taking, and what’s motivating our decisions to bring improvements to the game via a feedback loop that involves you, our players, more directly.
Today we’ll kick off our first key area of focus, Map Design.”

Utvecklaren pekar ut fem olika områden som kritiska:

1. Restiden - Många spelare är irriterade över hur lång tid det tar att röra sig över de stora kartorna, gjorda för upp till 128 spelare. Enligt Dice har spelare hånat titeln och kallat den en “walking simulator”.

2. Intensiteten - Eftersom det saknas mindre zoner där de stridande kan sammanstråla kan matcherna kännas kaotiska och svåröverskådliga. Dice pekar särskilt ut Breakthrough-läget.

"We are presently reviewing if it makes sense to keep Breakthrough as 128 players vs 64, or if we feel that a reduction of the total number of vehicles that can spawn ensures that their presence isn’t as overwhelming, and gives infantry players a more important role."

3. Line of sight - För öppet och för platt - så har mycket av kritiken sett ut Sniping och attacker från långa avstånd har gjort livet sur för den stackars infanteristen. Detta ska alltså ses över.

4. Otydliga vägar till målen - Utan tydliga vägar mot ett mål kommer eldgivningen, enligt Dice, från mängder av olika håll och vinklar vilket åter i gen gör striderna alltför kaotiska.

"Without a clear intended path, enemy fire is more often coming in from all possible angles. We recognise that when you’re defending, this can make it difficult to hold the objective, and when on the attack, we see players exposing themselves on bad lanes in bids to push for a flag."

5. Skydd - Dice har tagit åt sig av kritiken som hävdar att det är alldeles för svårt att hitta skydd på kartorna:

"Lastly, and similar to line of sight, the current lack of cover across maps is another improvement area which is also caused by the open and flat spaces that you have encountered on certain maps. While we are trying to limit direct long-range combat between objectives, we’re also looking to ensure sufficient cover for when you are traveling between the objectives."

Man delar med sig av olika förslag på redesign av kartorna, varav ni hittar ett exempel här nedanför. Resten av den rätt omfattande bloggposten kan ni läsa hos Dice.