Spola tillbaka klockan några varv. Tänk att #Half-Life fortfarande inte är påbörjat. Du är Gabe Newell på #Valve och tar dig an #Quake-motorn och påbörjar arbetet. Vrid tillbaka klockan. Vad tänker Gabe om det nu? I den senaste Steamcasten röjer Newell att det var mer än själva licensinförskaffandet som betydde något.

– En sak som alla borde komma ihåg är att Valve kom igång genom support- och community-tänket på Id [Software]. Så om det inte vart för att John Carmack, Jay Wilber, Michael Abrash stöttat och uppmuntrat oss med vad vi gjorde, så hade Valve inte kommit igång.

Han påpekar hur viktigt det är att få hjälp och stöd som ny utvecklare och att de själva tänker sig att de vill uppmuntra och stötta kommande utvecklare på samma sätt. Detta för att senare i livet kunna njuta av de nya utvecklarnas alster när de väl når marknaden.

– Vi är alla i det här tillsammans, och ju effektivare vi är som en community när det kommer till att samla in och stötta talangfulla och smarta människor när det gäller att utveckla nöjesformerna vi älskar, desto bättre blir det för oss alla. Så vi menar verkligen det, och ser våra åtaganden i det här området som en långsiktig vinst för oss alla.

Något senare under snacket tillfrågas Gabe vad hans största inspirationskällor är och än en gång flyter de värmande tankarna fritt.

– För mig, var det definitivt, som jag sa tidigare, att få den sortens uppmuntran från människor som redan finns i branschen. När någon som John Carmack säger "Ja, jag är faktiskt riktigt intresserad av vad ni grabbar gör med Quake-motorn", du vet, det får din uppmärksamhet.

Michael Abrash på Id blev å sin sida ihågkommen för att han påpekade att Gabe hade resurser som var användbara för syftet. Det är viktigt att komma ihåg att man måste tro på sig själv, att man tillför något, för att ta sig vidare.

– Det är vad som gjorde det lätt att hoppa från klippan och starta upp ett tv-spelsföretag, när människor du respekterar oerhört mycket, som faktiskt vart väldigt framgångsrika i området, uppmuntrar dig att försöka; det gör det ganska enkelt.

Valve släpper inom kort #Portal 2, medan Id Software nuförtiden arbetar hårt på #Rage. Vilken sorts uppmuntran Gabe skulle behöva för att röja något om #Half-Life 2: Episode Three är i skrivande stund oklart. Men om #Prey kan få en #uppföljare, #Duke Nukem Forever kan släppas och när #Gran Turismo 5 efter många om och men fått se världens ljus, ja, då kan väl vad som helst hända.