Den officiella Battlefield 3-bloggen har uppdaterats med en frågestund med Lars Gustavsson, multiplayer-designer som arbetat på #Dice sedan serien föddes. Den inledande frågan berör hur de tänkte när de inledde utvecklingen av #Battlefield 3 och hur det skiljde sig från #Battlefield 2.

– Vi tänkte mycket på Battlefield 2 och hur Battlefield 3 skulle relatera till det. Vår tankegång under utvecklingen av Battlefeild 2 var i princip: "spela det på vårt sätt eller spela något annat". Nu har vi ansträngt oss för att vända på den mentaliteten. Målet med Battlefield 3 är att erbjuda en bred variation av spelupplevelser och inte avskräcka någon. Vi säger inte åt dig hur du ska spela vårt spel. Du väljer.

[video=8129]
Multiplayertrailer, Operation Metro

När han får frågan var den ganska fientliga mentaliteten kom ifrån blev svaret de för serien klassiska spellägena Conquest och Rush (som i och för sig dök upp först i #Battlefied: Bad Company. Det fick dem att diskutera Battlefield styrkor och vad spelare vill ha.

– Måste samarbete vara gruppbaserat eller kan det vara en mer generell känsla av att spela tillsammans? Är jag en sämre gamer om jag inte vill spela i grupp? Tänk om jag vill ha Team Deathmatch? Om jag vill ha endast infanteri? Diskussionen var ett uppvaknande för oss när vi inledde utvecklingen av Battlefield 3.

Vidare beskriver Lars hur deras nya tankesätt avspeglas på kartan Operation Metro, som du sett glimtar av i multiplayertrailern och som jag beskrev i min förhandstitt. Han menar att om den funnits i Battlefield 2 hade striden aldrig lämnat parken och dess öppna ytor. Nu tar den istället en ny vändning ner i tunnelbanan för att sedan avslutas i en halvöppen stadsmiljö.

Samtidigt säger han sig ha den största respekten för alla fans av Battlefield 2, egenskaper han förändrar kan mycket väl vara någons darling (kniven, någon?). I oktober får vi veta hur pass bra Dice lyckas locka både nya spelarare och charma veteranerna.