Nedskalningen täcks med ett utökat Autovista-läge som låter dig kliva in och detaljgranska samtliga 200 bilar. En monumental felprioritering om du frågar mig – som att trösta en steglad med plåster.

Karriären har delats i åtta bitar, var och en med sina bilspecifika underavdelningar, och samma upplägg hittas i multiplayer. Inget behöver låsas upp, men du behöver förstås konkurrenskraftiga åkdon för att vinna annat än omgivningens sistaplatssympati. Och du får inte längre något gratis, vill du ha en ny bil får du vackert betala för den. Antingen med ihopkörda ingame-pengar eller med pengaersättningen tokens som handlas för riktiga slantar. Grinda eller pröjsa – free-to-play-ekonomi i ett spel du redan betalat fullpris för.

Den som snöat in på detaljer kan gräva ner sig i 200 så här närgångna granskningar. Undertecknad hade hellre sett att lagringsutrymmet använts till fler banor.

För pengarna, om du väljer den vägen, får du en tidsbegränsad dubblering av inkomster och erfarenhetspoäng. Alternativt kan du alltså handla bilarna direkt. Vad tokens kostar beror på hur mycket du köper, enligt samma medvetet virriga och ojämna siffror som för de gamla Xbox Live Gold-pengarna.

Men det står klart att det kan bli riktigt kostsamt: Formel 1-kärran Lotus E21 går loss på 10 000 tokens, vilket som billigast kostar dig 33 brittiska pund – ungefär 350 kronor. Den McLaren P1 jag körde i början vill ha 2300 tokens (sisådär 80 kronor) för att inleda en mer långvarig kärleksaffär. Vill jag istället hålla i mina riktiga pengar och spela mig till P1:ans kärlek får jag vara beredd att köra ihop 1,4 miljoner ingame-pengar. Se till att ha gott om tid till hands, för de första loppen plockar in kanske 5000-10 000 slantar som bäst. Och räkna med åtskilliga återbesök på de där 14 banorna.

Bilköp som blind dates

Den nya ekonomin tar bort Forzas testa det du gillar-filosofi och gör biljakten mycket mer medveten. En god tanke, om det inte vore för att du inte längre får provköra allt innan köp – blott 40-talet bilar låter sig gratistestas. Tänk dig att nöta tjugo lopp för att köpa drömkärran, och i första kurvan inse att den inte alls passar din körstil. Det har hänt mig, och då köpte jag ändå en bil jag kört i tidigare Forza. Det blir att spara ihop pengar nog att köpa nya bildelar och förhoppningsvis få den att bli kompatibel med sin ägares körstil.

Apropå mig själv – en virtuell kopia av min körstil kör Forza 5 när mina Xbox Live-vänner spelar. Min körteknik scannas löpande och överförs till en ai-förare i molnet (kallad Drivatar) som alltså får min identitet och enligt utvecklarna låter andra avnjuta/frukta min körstil. Ai:n känns faktiskt mänskligt bufflig och linjegirig, och även om jag tolkar in för mycket mänskligt beteende i deras namnskyltar lyfts solokörningen ett par snäpp. Fast det här gäller enbart när vi ligger i varandras närhet, när jag kör om dem tappar de all tävlingsinstinkt och släpper mig regelbundet med ett par sekunder. Och precis som i fyran rycker tre, fyra bilar alltid iväg, och släpper alltid fram mig i loppens senare skede. Men vem vet, för en handfull tokens kan man kanske köpa bättre ai vad det lider...

Ett par hundra timmas körkrav samlade på en och samma bild.

Urbergsstabilt bildflyt och körkänsla att dö för gjorde Forza till det viktigaste som hänt konsolracingen sedan #Gran Turismo. Och på de punkterna gör Turn 10 minst lika bra ifrån sig som alltid. Men det, och den nya vackra grafiken, väger inte på långa vägar upp för de många usla beslut som grumlar Forza 5. Inga bilauktioner, ingen storefront, ingen möjlighet att dela bilar med vänner, ingen trohetsrabatt för bildelar, ingen möjlighet att testa alla bilar innan köp…

Forza 5 är flaggskeppet bland Xbox Ones debutspel, och många brister ursäktas just av att det är först ut på banan. Men Microsofts jakt på nya intäktsvägar köper jag inte, det är stelbent girighet som jag verkligen inte vill ska bli det som definierar denna Xbox-generation. Som spel betraktat – utmärkt i all sin småväxthet. Som representant för en ny konsolera – ett haveri.

Fotnot: Forza 5 släpps tillsammans med Xbox One i Sverige först nästa år. Vi köpte det från Storbritannien där det lanserades i fredags.