Efter att ha installerat Tribunal märks det ingen större skillnad mot det gamla vanliga Morrowind man spelat tidigare. Expansionspaketet kan upplevas med såväl nya som gamla karaktärer, du behöver alltså inte kasta din magiker på level 50 i soptunnan bara för att utforska allt det nya. Tvärtom är det skapat för att vara ganska krävande.
Första gången man stöter på handlingen i Tribunal är när man lägger sig ner för att vila. Mitt i den skönaste sömnen vaknar man av att en lönnmördare smygit sig på en och här börjar en rätt så hård kamp för den som skapat sig en alldeles ny karaktär. Den som däremot spelat en längre tid finner säkert inga större svårigheter med att möta motståndet. Det finns totalt nio lönnmördare som dyker upp och stör din nattsömn lite då och då. Efter att ha pratat med en vakt om dessa nattliga besök får du veta att det troligen är en sekt som kallas The Dark Brotherhood som ligger bakom anfallen. Du råds att prata med diverse olika personer på ön tills du slutligen lämnar Morrowind och återvänder till fastlandet, närmare bestämt till staden Mournhold, där intrigen tätnar.

Förutom en alldeles ny och fräsch röd tråd att följa finns det en uppsjö av frilansuppdrag att utföra i Mournhold, alla med inrikting mot karaktärer på ganska hög nivå. Den som väljer att skapa en helt ny karaktär rekommenderas starkt att öva upp sina färdigheter innan denne tar sig an äventyren i Mournhold. Men det är inte bara nya uppdrag som kännetäcknar Tribunal. Förutom dessa finner man nya vapen, magier etc. som kan åter väcka intresset hos den som hunnit tröttna på den enorma värld som är Morrowind.

I Tribunal välkomnar vi också en hel del nya funktioner. Den första och mest påtagliga är en mätare som visar motståndarens livs-status, något som jag saknade väldigt mycket i Morrowind. En del nya tangentbordskommandon har också letat sig in, bland annat Auto Run som gör att ens karaktär springer framåt utan att man behöver hålla nere någon knapp. Mycket behagligt när man ska springa längs långa stigar eller håller på med diverse ärenden i den rejäla staden Vivec. Dagboken har också piffats upp med lite nymodigheter. Nu kan du se alla uppdrag du samlat på dig under spelets gång och med ett enkelt klick ser du alla dagboksinlägg som har med detta uppdrag att göra. Detta ser jag som en stor fördel eftersom man annars lätt glömmer bort det flertal småuppdrag man samlar på sig från personer man stöter på lite här och var.
I övriga avseenden som grafik och ljud är det dock fortfarande samma Morrowind som vi sett tidigare. Detta var förvisso att vänta efterssom Tribunal trots allt bara är ett expansionspaket.

Den som funnit många roande speltimmar i Morrowind tidigare kommer säkert att finna ytterligare några till i expansionen. Tribunal blåser inte bara nytt liv i spelet utan lägger även till precis de funktioner som förgyller spelupplevelsen ytterligare en nivå.