Först ut är en fantastisk tolkning av Star Wars-hexalogin, sen kommer de nu klassiska legoklossarna följd av ett grymt flerspelarläge - allt detta som datorspel. Det är svårt att hitta en felande länk i denna häxblandning, om inte omöjligt.

The Complete Saga är en sammanslagning av de två Lego Star Wars-spelen, ihoppackade på en DVD. En hel del extramaterial har lagts till och nya, enklare versioner har ersatt de lite svårare banorna. Allt går såklart enkelt att hitta i baren i Mos Eisley (där du startar), tillsammans med en bartender som kan sälja dig alla karaktärer, specialeffekter och en hög med blandat krimskrams.

Lego Star Wars-gubbar

- Gotta catch 'em all!

Du styr filmens protagonister genom spelets gång, antingen ensam eller med en kamrat. Är du ensam gäller det väldigt ofta att byta mellan gubbarna. De har olika egenskaper och alla måste användas för att lyckas vinna. Jedis kan hoppa högt och använda sina krafter för att lyfta saker och bygga legoföremål. De andra huvudkarktärerna, som inte besitter dessa krafter, har andra fördelar, till exempel skjutvapen och en änterhake som hjälper dem att ta sig genom banan. Droiderna krävs för att öppna dörrar, R2D2 har möjligheten att flyga över avgrunder och C-3PO:s magiska egenskaper är att han tappar bort sina lemmar.

Valutan består (såklart) av de minsta legobitarna, så kallade studs. Dessa dyker upp lite överallt på banorna: när du slår sönder blomlådor, bygger upp legobitar till föremål, använder dina jedikrafter eller när du spöar skiten ur dina fiender. Det sistnämnda är relativt harmlöst, om än ibland makabert - vad sägs om att springa runt som Chewbacca i hög hatt och samtidigt slita av armarna på Storm Troopers med ett ljudligt plopp?

Varje film har sin egen episod och samtliga episoder består av sex banor plus en bonusdel. Varje bana har specialföremål som du kan samla på dig som bonus och för dessa får du mer "pengar" att köpa saker för i baren. Vissa föremål kan du inte samla på dig i kampanjen utan kräver att du spelar om banan i fritt läge, där det går att välja mellan de olika karaktärerna kontinuerligt.

Spela tandem

- Men akta lasersvärden!

Tvåspelarläget är en saga i sig. Det är hur enkelt som helst att koppla in en till kontroll och då ändras det direkt till tvåspelarläget utan att du ens behöver vänta - underbart! Läget fungerar ungefär likadant som när du är själv: båda kan slåss som Jedis eller vad nu situationen kräver. Stort plus i kanten - spelutvecklare, se och lär!

The Complete Saga är som du kanske förstått vid det här laget ett fantastiskt roligt spel, både för vuxna och för de lite yngre. Banorna är många och det finns tusentals hemligheter och gömda föremål överallt. För de som redan har de två spelen kanske inte denna samlingsbox bjuder på så mycket nytt, men för alla andra är detta en given samling.