Bioware försvarar kontroversiella SWTOR-avstängningar

Medlem

Men när fel använder exploits i andra spel vi kan tex ta CS när de va vanligt med admins på spelfältet och man boosta på nån vänster. Då bannades man, om de varit nån pvp exploit då...hur hade folket tänkt då?

Medlem

Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.

Medlem
Skrivet av Orphantears:

Jag kan gå och slå en person i nyllet irl om jag vill. Den riktiga världen ger ju mig möjligheten att göra det? :irl bugg? Jag kunde även som minderårig smita mig in på klubbar. Bara för att det finns en exploit så betyder det inte att det är rätt att utnyttja det.

IRL är inte riktigt som spel.

IRL har vi lagar. Man kan bryta mot dessa och då tar polisen dig.

I spel har vi regler. De är spelmekaniska och går inte att bryta mot.

Skillnaden är att vi inte kan hårdkoda lagar in i verkligheten. Det är inget svårt koncept att förstå.

I praktiken har Bioware bannat folk för att de inte kan koda rätt och saknat ordentlig kvalitetstestning av deras spel. Denna "exploit" är knappast något avancerat och mystiskt. Är det verkligen helt orimligt att anta att du får lov att plocka loot på highlevel platser om du lyckas göra detta? Detta är loot som kommer finnas överallt i alla fall så fort spelet får en tilltagen skara highlevel spelare.

Jag hade sagt "Grattis att du orkade".

ADD:

Dessutom var detta något som var fullt tillåtet. Det var bara inte tillåtet att göra det ofta vilket bara gör det hela löjligt. Ska de sätta en gräns på hur många lådor du får öppna?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Trodde det hela handlade om PvP området på Ilum. Att man har en låg lvl karaktär som står och tar över samma område hela tiden om och om igen för att "hjälpa" sina kamrater på andra sidan (Empire eller Republic) att få sina dagliga och veckor uppdrag gjorda. Belöningen för dessa veckor och dagliga uppdrag är sjukt mycket pengar och de ska som sagt ta veckovis att slutföra. Men när man har en låg lvl karaktär som står på samma punkt hela tiden så tar detta ca 10 min.

Kan förstå att detta är lockande men jag tycker det förstör spelet eftersom de spelare som får dessa uppdrag gjorda på några minuter får mycket pengar under kort tid samt PvP utrustning de inte förtjänat. Men vet inte om detta är samma exploit som nämns i artikeln.

Tycker det nämligen är konstigt eftersom kistor i spelet har en respawn rate på 20 min och de inehåller ca 4000 credits vilket inte är så mycket i spelet. Fast har man farming bottar så visst. Fast som sagt vet inte om detta har att göra med artikeln.

Medlem
Skrivet av Goldfish:

Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.

Älskar verkligen hur blåögd man kan vara. Bara för att du läser att Bioware varnat folk tänker du inte köpa spelet. Det var en ytterst liten skala som "fuskade" och de fick vad de förtjänade. Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Om det är systematiskt och förstör ekonomin och de blivit tillsagda förstår jag inte varför det ska gnällas på bioware.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av MiLeS:
Skrivet av Goldfish:

Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.

Älskar verkligen hur blåögd man kan vara. Bara för att du läser att Bioware varnat folk tänker du inte köpa spelet. Det var en ytterst liten skala som "fuskade" och de fick vad de förtjänade. Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig.

Ja det kan du tycka fan du vill, fanboy. Denna kontroversiella åtgärd av Bioware tycker jag ändå skrämmer folk från att skaffa detta lir. en sak att hade jag hållit med om det varit temporärt avstängning. men tyvärr verkar dom göra en blizzard åtgärd av det. en sak till mr miles så verkar du endast anta att jag är en som gillar och förstöra i spel, där har du väldigt fel. jag blir lika pissed off på troll som förstör för dem som spelar ärligt i MMO.

Medlem

Nu vet jag inte exakt hur kontohanteringen ser på i SW:TOR, om du kan ha flera karaktärer på samma konto eller så. Men att ta bort karaktären tycker jag de gör helt rätt i. Spelar ingen roll om man KAN eller INTE KAN göra något, jag tycker etik gäller även i spelens värld och om det skapar en obalans tycker jag de skall agera på något sätt. Om de stänger av kontot/spelaren helt så är det väldigt hård dock, speciellt såhär tidigt in i spelet då kanske folk inte vet vad BioWare tillåter och inte tillåter. Men på det stora hela tycker jag det är ett dålig beteende av folk att exploatera sådana här saker när man spelar med andra spelare och BioWare gör rätt i att agera, även om det möjligtvis kan ha varit lite hårt. (Om någon har svar på hur det funkar med detta så svara gärna angående kontohantering osv.)

Medlem
Skrivet av joary639:

Om det är systematiskt och förstör ekonomin och de blivit tillsagda förstår jag inte varför det ska gnällas på bioware.

Systematiskt pengafarmande är snarare praxis än undantag i MMO-spel.

Kolla bara på EvE där mineralhämtande ibland kan sysselsätta ett tjugotal personer i timmar. Planering på hög nivå med vaktskepp, fraktskepp och miningskepp som bara åker runt och totalrensar enorma områden som skulle ta en ensam spelare en livstid att rensa själv. Eller i WoW där spelare dödar samma mobs flera timmar om dagen i veckor för att få pengar till craftad gear.

För att inte nämna de olika asiatiska "grind-liren".

"Förstör ekonomin" är extremt subjektivt. Personligen tycker jag att deras värdelösa marknad/auction house förstör ekonomin.

För övrigt gillar jag SWTOR


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skrivet av joary639:

Om det är systematiskt och förstör ekonomin och de blivit tillsagda förstår jag inte varför det ska gnällas på bioware.

För det är deras egna inkompetens som har skapat situationen, och ännu roligare blir det av det faktum att de inte åtgärdar saken genom mycket mycket enkla metoder utan istället slänger ut bans som om det var andra som gjort fel.

Tydligen så är farmande fel enligt bioware, och våga inte ha en bankalt eller skicka saker till en alt som han kan använda på högre levels när han når dit, jag citerar sektion B, paragraf 6 ur rules of conduct.

"You may not engage in any conduct or practice that results in an Account containing items, objects, currency, character attributes, rank, or status that are inappropriate for the level or rank of the character contained in the Account, i.e., "item loading,"."

Inaktiv

så man får inte ens spela spelet som man vill?

Glad att jag inte köpt det.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av joary639:

Om det är systematiskt och förstör ekonomin och de blivit tillsagda förstår jag inte varför det ska gnällas på bioware.

Systematiskt pengafarmande är snarare praxis än undantag i MMO-spel.

Kolla bara på EvE där mineralhämtande ibland kan sysselsätta ett tjugotal personer i timmar. Planering på hög nivå med vaktskepp, fraktskepp och miningskepp som bara åker runt och totalrensar enorma områden som skulle ta en ensam spelare en livstid att rensa själv. Eller i WoW där spelare dödar samma mobs flera timmar om dagen i veckor för att få pengar till craftad gear.

För att inte nämna de olika asiatiska "grind-liren".

"Förstör ekonomin" är extremt subjektivt. Personligen tycker jag att deras värdelösa marknad/auction house förstör ekonomin.

För övrigt gillar jag SWTOR

Jo men någon hittar en bugg och de systematiskt börjar använda sig av det och bioware säger till dem att det där är en bugg som vi ska rätta till, sluta gör så annars stänger vi av era konton. Då tycker jag det inte finns mycket att gnälla på från spelarens håll. Men om de bara stängt av dem helt sonika utan att säga till först eller liknande är bioware lite sviniga. Men visst har du rätt i att det går ut mycket på att grinda, men det här är inte EVE och bioware kanske inte vill få så stora klyfter i spelet som det är där. Jag har inte spelat något av dessa spel ännu.. men ska nog ge mig in i SWTOR snart.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Skrivet av joary639:

Jo men någon hittar en bugg

För att loota containers som man kan loota, på en planet man kan åka till är ju en bugg.

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av wrajjt:

Tror folk behöver omvärdera sin defination av "exploit" här. Om man går in med en låglevel gubbe o smyger förbi en massa höglevel mobs för att loota en s.k container, och lyckas, inte fan kan det kallas för exploit då? Det står ingenstans att man absolut måste vara en viss level för att sticka till området i fråga, bar att det rekommenderas.

Att smyga in med en låglevel gubbe för att loota EN (eller två) är ingen exploit, och om du läser är inte detta förbjudet heller. Men att göra detta i väldigt stor utsträckning (mass loota) enbart för att tjäna en massa pengar och eventuellt att sälja dessa pengar vidare, tycker jag låter som att exploatera. Det förstör ju spelet och du kan ju inte direkt påstå att dom förmodligen intentionellt designade spelet så att man kan gå in och mass loota kistor på Illum för att tjäna ihop alla pengar du någonsin kan tänkas behöva? Varför mass lootar du kistorna på Illum och inte bara en och en ? För att du ser en egen vinning i det, att du kan tjäna hur mycket pengar som helst.

http://sv.wiktionary.org/wiki/exploatera

Så att göra något _bara_ för att tjäna pengar blir exploit?

Läs vad jag skrev en gång till, inte riktigt så jag menar.

Det är ett "onormalt" sätt att tjäna stora summor på, att systematiskt länsa kistor i väldigt stora kvantiteter och är inte det sätt som utvecklarna menat att du ska tjäna dina rikedomar på (det finns anledningar att kistor inte instaspawnar tillbaka).

Det menade sättet är tex dina "yrken" och sälja dina craftade saker etc på galactic trade network. (Auction House), questa, göra dailies, springa flashpoints.

Men det finns ju en hårfin gräns även där, om tex en quest buggar, så du kan stå och lämna in den 100 ggr genom att göra den 1 gång är det ju ganska uppenbart att det inte är så det ska vara.

citat från StephenReid post

"To be completely clear, while players may choose to travel to Ilum earlier than the recommended level (40+) and may loot containers if they can get to them, in the cases of those customers that were warned or temporarily suspended, they were systematically and repeatedly looting containers in very high numbers resulting in the game economy becoming unbalanced. "

Här ser du att det är tillåtet att åka dit och loota, men inte på det systematiska och repetetiva sätt som dessa gjorde, notera även att de blev enbart varnade eller en temporär avstägning. Ingen bann.

"None of these accounts were banned for their actions and no accounts have been banned for travelling to Ilum while still relatively low level."

Även här, tillåtet att åka dit.

"In summary, our Terms of Service team took action against a number of accounts that were 'credit farming' to remove them permanently from the game. They also warned and temporarily suspended - but did not ban - a smaller number of accounts for activities on Ilum that were decided to be game exploits."

Credit Farming = Guld för irl pengar = Brott mot EULA.

För att jämföra relativt nyligen i tex WoW hur exploits framkommer, ta det här mountet som man kunde köpa för pengar. Du kunde ge en guld farmare en viss summa guld, så köpte han det till dig. Det gjorde det ganska enkelt för guld farmare att tjäna stora summor guld som de sålde vidare, för relativt små summor irl pengar.

Exakt det blir hårfint, tex blev man inte varnad eller temp bannad om man gjorde alts bara för att få slicing till dom och på det sättet tjäna massvis med pengar.

Och är det som jag tror det är så har Bioware ett varnings/ban system där om du blir varnad x gånger så är det kört.
Synd för dessa spelare i sådan fall =/

Medlem
Skrivet av MiLeS:

Folk är så j*vla puckade. För det första så godkänner ni deras TOS och EULA som i stort sett säger "fuskar, exploitar, what-the-f*ckar ni så har vi rätten att vidta åtgärder". Sen så utnyttjar ni dessa buggar och börjar lipa över att ni blir avstängda? Duh! Kanske dax att ni börjar läsa igenom vad ni godkänner innan ni klagar. Plus det är ju inte direkt så att de behåller ditt betalkort och drar pengar varje månad.

Näh, jag tycker de gör helt rätt.

Älskar att du verkligen inte att läst artikeln <3

"fuskade" i detta fallet var att spelare lootade lådor som fan och fick pengar, mycket pengar = du kan förstöra ekonomin(i biowares syn).

Detta var ett YTTERST gränsfall som dom troligen aldrig kommer göra om pga den negativa PR:en det skapade.

Btw någon nämnde faktiskt att om du blir bannad så kan du inte ta bort din subscription, ingen aning om detta är sant dock.

EDIT: Fast tycker upp i mot 40% idioterna/fanboysen att Bioware gjorde rätt för sig så vetti fan vart värden är på väg idag..

Medlem
Skrivet av Goldfish:
Skrivet av MiLeS:
Skrivet av Goldfish:

Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.

Älskar verkligen hur blåögd man kan vara. Bara för att du läser att Bioware varnat folk tänker du inte köpa spelet. Det var en ytterst liten skala som "fuskade" och de fick vad de förtjänade. Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig.

Ja det kan du tycka fan du vill, fanboy. Denna kontroversiella åtgärd av Bioware tycker jag ändå skrämmer folk från att skaffa detta lir. en sak att hade jag hållit med om det varit temporärt avstängning. men tyvärr verkar dom göra en blizzard åtgärd av det. en sak till mr miles så verkar du endast anta att jag är en som gillar och förstöra i spel, där har du väldigt fel. jag blir lika pissed off på troll som förstör för dem som spelar ärligt i MMO.

lol, det är ju temporär avstängning det handlar om. De enda som blivit bannade är de som försökte credit farma för att sedan sälja dem för riktiga pengar.

Sen allvarligt, "fanboy"? Blir så trött på sådana kommentarer...


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Goldfish:
Skrivet av MiLeS:
Skrivet av Goldfish:

Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.

Älskar verkligen hur blåögd man kan vara. Bara för att du läser att Bioware varnat folk tänker du inte köpa spelet. Det var en ytterst liten skala som "fuskade" och de fick vad de förtjänade. Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig.

Ja det kan du tycka fan du vill, fanboy. Denna kontroversiella åtgärd av Bioware tycker jag ändå skrämmer folk från att skaffa detta lir. en sak att hade jag hållit med om det varit temporärt avstängning. men tyvärr verkar dom göra en blizzard åtgärd av det. en sak till mr miles så verkar du endast anta att jag är en som gillar och förstöra i spel, där har du väldigt fel. jag blir lika pissed off på troll som förstör för dem som spelar ärligt i MMO.

lol, det är ju temporär avstängning det handlar om. De enda som blivit bannade är de som försökte credit farma för att sedan sälja dem för riktiga pengar.

Sen allvarligt, "fanboy"? Blir så trött på sådana kommentarer...

ja det kan jag förstå men tyvärr uppstår dom när en som miles kommer med en sådan onödig fras i hans svar som t ex "Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig." så tar jag det mest ett trollande :S och då svarar jag på det sättet.

Medlem

Spelar inte Star wars men detta gäller i samtliga spel:

om det finns möjlighet att exploatera en bug etc. så gäller det för utvecklarna att fixa detta problem så det inte längre går att 'fuska' , och exploaterar spelare och gör vinst så ska dem inte bannas, utan man tar tillbaka de items / gold / whatever som de har tjänat genom fusket.

Medlem
Skrivet av Goldfish:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Goldfish:
Skrivet av MiLeS:
Skrivet av Goldfish:

Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.

Älskar verkligen hur blåögd man kan vara. Bara för att du läser att Bioware varnat folk tänker du inte köpa spelet. Det var en ytterst liten skala som "fuskade" och de fick vad de förtjänade. Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig.

Ja det kan du tycka fan du vill, fanboy. Denna kontroversiella åtgärd av Bioware tycker jag ändå skrämmer folk från att skaffa detta lir. en sak att hade jag hållit med om det varit temporärt avstängning. men tyvärr verkar dom göra en blizzard åtgärd av det. en sak till mr miles så verkar du endast anta att jag är en som gillar och förstöra i spel, där har du väldigt fel. jag blir lika pissed off på troll som förstör för dem som spelar ärligt i MMO.

lol, det är ju temporär avstängning det handlar om. De enda som blivit bannade är de som försökte credit farma för att sedan sälja dem för riktiga pengar.

Sen allvarligt, "fanboy"? Blir så trött på sådana kommentarer...

ja det kan jag förstå men tyvärr uppstår dom när en som miles kommer med en sådan onödig fras i hans svar som t ex "Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig." så tar jag det mest ett trollande :S och då svarar jag på det sättet.

Iofs, jag ser din poäng.


signatur

Nämen!

Medlem

Accepterar man EULA så bör man nog följa den också.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Spelar inte Star wars men detta gäller i samtliga spel:

om det finns möjlighet att exploatera en bug etc. så gäller det för utvecklarna att fixa detta problem så det inte längre går att 'fuska' , och exploaterar spelare och gör vinst så ska dem inte bannas, utan man tar tillbaka de items / gold / whatever som de har tjänat genom fusket.

det låter som ett rimligt straff tycker jag

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Om folk missbrukar en exploit så är det klart de skall tempbannas eller varnas, vad är konstigt med det?

grejjen är att det inte är en exploit, det står rekommenderad minimum level, inte du får inte gå in hit om du är under level X

Skrivet av Sillage:

Accepterar man EULA så bör man nog följa den också.

Så man får inte kritisera? Bioware forumet har förvandlats till en circlejerk, om man kommer med minsta lilla kriticism så blir man kallad ett troll.

Skrivet av Struggle:

De enda som blivit bannade är de som försökte credit farma för att sedan sälja dem för riktiga pengar.

Inkorrekt.

Skrivet av Pjotor:

Folk tycker om att utforska och tänja på gränser. Det är inget man ska straffas för. BioWare får se till sig själva istället för att skylla sina designmissar på betalande kunder.
Mycket uselt.

Lägg av du fattar tydligen inget. Blir man varnad och ändå fortsätter SKA DU BANNAS.


signatur
Medlem

Rätt att det åtgärdar felet, dock Fel sätt. Det är ju en miss av Bioware, de borde ju kunna lösa detta på ett mycket enklare sätt. Tex minimum lvl för att rolla el liknande...

Skrivet av bomiis:

Rätt att det åtgärdar felet

Vadå åtgärdar felet?

Medlem

Jag tycker nog att detta var en given miss, men det verkar ju som om många här anser att farma guld/crediter/whatever är en exploit? Det är ju en helt avig syn på det hela - en del gillar ju bara att farma. Det är ju samma sorts personer man kan återfinna i t.ex. diablo grindandes föremål.

Nu var det lite lösryckt ur diskussionen, men det kändes värt att påpeka

edit- eftersom jag var lite blind, angående försäljning!

Medlem
Skrivet av Sillage:

Accepterar man EULA så bör man nog följa den också.

Så man får inte kritisera? Bioware forumet har förvandlats till en circlejerk, om man kommer med minsta lilla kriticism så blir man kallad ett troll.[/quote]

Skrev jag det, nej.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Glöm inte de spelare som fått varningar för att ha köpt saker på AH och sålt dyrare!

Medlem

Inte värre än när Dice bannar spelare som utnyttjar buggar.

Skriv svar