Uppdatering - Vad är det som händer?

Inaktiv
Uppdatering - Vad är det som händer?

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något här, så jag tänkte ta och passa på att ge er en uppdatering på vad som är på gång.

Arbetet med Gravitron Ultra är i princip över - åtminstonde tills Microsoft släpper nästa version av XNA (Niklas skrev ett inlägg som sammanfattar Gravitrons situation).

Med arbetet på Gravitron färdigt (tills vidare) har jag börjat på nya projekt. Det som tar upp det mesta av min tid just nu är ett nytt spel jag och en kompis (kodnamn "tufflax") håller på och utvecklar. Spelet, som går under projektnamnet Cap Or Die, är ett Team Fortress-liknande spel som använder XNA.

Cap Or Die blir vårt första 3D-projekt, men inte vårt första spel; innan Cap Or Die fanns nämligen Magic Game:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/38ky4O2ULzI"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/38ky4O2ULzI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Den väldigt sakliga titeln "Magic Game" beskriver i stora drag spelet självt: Två lag går runt på en karta och använder olika magier för att försöka ha ihjäl varandra. Spelet var skrivet i Java och vi kom faktiskt ganska långt (vi hade t.o.m. fungerande nätverkskod!) innan vi stötte på problem. Vid ritning av många sprites dök frameraten plötsligt lodrätt nedåt. Vi gick igenom koden för att försöka hitta något vi gjort fel, men förgäves. Projektet lades på is tills vidare.

Prestandaproblem var dock inte det enda skälet till att vi inte fortsatte med Magic Game. Spelet var lite för ambitiöst för ett första projekt, så vi beslöt oss för att börja om med något enklare. Detta nya, enklare projekt blev Cap Or Die.

Arbetet med Cap Or Die började redan i December förra året, men var då ett spel skrivet i C++ som använde SDL. Efter terminsstarten stannade dock arbetet med Cap Or Die upp, och när vi påbörjade projektet igen i början av sommaren kastade vi ut allting och började om i C# och XNA.

Förutom Cap Or Die har jag även pillat lite med ett soloprojekt i PyGame, men just nu ligger det undangömt och väntar under arbetet med Cap Or Die.

Förutom arbetet med spelen har jag även tagit på mig att skriva några programmeringstutorials, så just nu har jag ingen brist på saker att göra.

(Jag ska dock försöka se till att uppdatera den här sidan lite oftare.)

#blogg

1
Skriv svar