Cirkulärt Polarisationsfilter

Medlem
Cirkulärt Polarisationsfilter

Det kan vara din bäste vän och jag ska förklara och visa varför!

Det finns de bilder som blir bättre av att det blänker en massa, men minst lika många gånger så kan ett blänk eller en reflektion förstöra en bild. Det finns kanske olika sätt att kringgå detta problem men ett av de bästa är onekligen att skaffa sig ett cirkulärt polarisationsfilter.

Vad är detta kanske ni tänker? Jo det är ett filter som har två glasytor. Det främre kan man snurra på och på så vis förstärka eller sänka effekten av filtret. Filtret i sig är mörkt så det gör att lite mindre ljus kommer in till sensorn och har också, förutom den givna effekten jag ska förklara, även den effekten att den förlänger slutartiden en aning.

Eftersom det kan var svårt att förklara så ska jag ge er ett klockrent bildexempel!

Filtret justerat så det inte har någon effekt
1/200-sek, ISO 500

Här har jag vridit så att max-effekt är uppnådd
1/40-sek, ISO 500

Som ni ser blir man av med nästan alla reflektioner och ser detaljer under vattenytan. Detta är bara ett exempel och effekten varierar något beroende på hur ljuset slår i bilden. Bäst effekt ska man uppnå om man står med solen på ena sidan.

Här kommer fler exempelbilder.

OFF

ON

Ytterligare en funktion, förutom att få bort reflektioner, är att skapa mer tryck i färgerna på himlen. En blå himmel kan lätt se lite dassig ut och man kan genom att använda ett polarisationsfilter öka kontrast och färg i en himmel.

Bilderna är inte de bästa men ni förstår poängen.

OFF

ON. Observera att förutom himlen så försvinner mycket av reflektionerna i glasrutorna i huset mittemot.
Att t ex plåta en människa i en bil, bakom bilrutan kan vara stört omöjligt om ljuset ligger "fel", men med ett sådant här filter kan man alltså jobba runt det problemet.

Stay tuned... nästa vecka kommer ett test av ND-filter!

#blogg

1
Skriv svar