Gabe Newell: Priset på Steam Deck är smärtsamt

Medlem

I och med att den nya Switch blev en besvikelse så ser detta mer intressant ut, kommer definitivt följa utvecklingen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

eld
Medlem
Skrivet av anon_38597:

Förövrigt är handhållet ointressant för mig, undrar hur den kommer prestera dock. Är det streaming eller kör man spelen på den? Kan väl inte prestera högt utanför streaming tänker jag.
Cyberpunk 10 fps, CS GO 100 fps wow.

Du kan googla lite om det, här är en motsvarande liknande device och vad den klarar av:

Denna kostar ca 10000 inklusive moms, så förstå vad valve har pressat ner priset.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men alltså Gabe är god för miljarder dollar, varför ser han så sliten och ovårdad ut? fattar inte tar han inte hand om sig själv ?.... rätt ledsamt o se han där sitta som om han inte ägde nånting...

Håller med, ser ut som en riktig luffare. Men är väl som med andra tjocka män som inte bryr sig om sitt utseende. Lite som han som skrev Game of Thrones, är ju också sunkig som bara den.

KoP
Medlem

För dyr. Pass.

Inaktiv

Ganska skönt med vanliga a,b, x ,y på kontrollen.

När man switchar mellan Ps5 och Switch kan man bli lagom irrtiterad när man klickar fel knapp för fram och bak i tex menyer. Antar att Steam kör med Xbox, sony funtioner på knapparna.

eld
Medlem
Skrivet av KoP:

För dyr. Pass.

Alltså, det är en device som är en hel generation framför switchen, snäppet snabbare än en ps4, otroligt mycket mer ram och performance, till ett väldigt liknande pris.

Och inte bara det, den är helt öppen, du köper ingen nerlåst konsol, du köper en dator.

Helt klart är den dyr, men det går inte att få ner priset mer, jag tror inte ens det går att hitta en laptop som kör cyberpunk för $399, absolut inget i en handhållen form.

Medlem

Den med 64gb lagring är helt överkomligt. Micro-SD är billiga.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Skulle vilja säga att det är befängt att tro att Sony har gått minus någon gång på att sälja en konsoll, spelar inte roll vad man tror där men inget företag säljer något med förslust. Visst de kansk går med förlust om man räknar in investerings avräkningar eller liknande, men det har aldrig gått minus på att sälja en ända PS5 i rena pengar som normalt folk räknar med.

Okej, snackisen var väl att dom just gjorde det ?
Vi pratar ju om hårdvaran specifikt här om du missat det, xbox har gjort samma grej, så det är inte särskilt befängt.

Det vore däremot befängt att säga att dom inte gör vinst i det stora hela.

Medlem

När spelar man ens handhållet som inte är ett mobilspel? Pendlare som inte åker bil antar jag, men orka släpa med sig ytterligare en maskin överallt. Nej inget för mig.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Svar nej, läs artikeln. Break even betyder att de får in lika mycket pengar på att sälja en som det kostar att tillverka en.

Okej jag tror dig, det var så jag uppfattade det första rundan när det snackades om det iaf.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Ganska skönt med vanliga a,b, x ,y på kontrollen.

När man switchar mellan Ps5 och Switch kan man bli lagom irrtiterad när man klickar fel knapp för fram och bak i tex menyer. Antar att Steam kör med Xbox, sony funtioner på knapparna.

Är ju Nintendos layout som är original


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

När spelar man ens handhållet som inte är ett mobilspel? Pendlare som inte åker bil antar jag, men orka släpa med sig ytterligare en maskin överallt. Nej inget för mig.

För oss som inte häckar hemma hela tiden så klart.
Tex när jag är i stugan spelar jag switch handhållet och Oculus Quest på kvällarna efter en dags ute aktiviteter och fix som man pysslar med i sitt fritidshus.
Är väldigt sugen på Steam Deck men kommer avvakta fler omdömen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag skulle säga "rimligt" ifall jag bara tänkte på vad jag skulle vara villig att betala för en, jag som redan har konsoler, PC och plattor och mobil. Vad "rimligt" är i förhållande till utvecklingskostnad och jämförbart pris har jag ingen aning om, så jag avstod röst.

Medlem

Har förbokat en så får en se vad det blir i slutändan.

Helt ok pris. Den som klagar vet uppenbarligen inte vad en bra gaming PC kostar.

Har sånt jäkla stort Steambibliotek liksom resten av världen så det är väl ingen risk att det blir speltorka

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

När spelar man ens handhållet som inte är ett mobilspel? Pendlare som inte åker bil antar jag, men orka släpa med sig ytterligare en maskin överallt. Nej inget för mig.

Grejen med mobilspel är ju att det är utbudet som finns till just mobiler. Kunde jag spela mitt Steam-bibliotek på mobilen med vettiga kontroller skulle nag nog göra det över allt jag spelar på mobilen/plattan idag, förutom de som redan hookat mig. Jag skulle lätt se mig ha en Steambräda i många situationer.
Ifall de situationerna inträffar tillräckligt ofta för att motivera priset är en annan femma, men det vore kul att bygga på biblioteket med en sådan i åtanke ändå

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Är ju Nintendos layout som är original

Hehe, det är ju så. Fast vande om mig när jag inte hade Nintendo i 10år. Känns som stabdarden ändrats

Medlem

Skulle förboka men sidan säger att mitt konto är för nytt. Fair enough, men måste vara väldigt hårda krav i och med att mitt konto är från 2010…

Medlem
Skrivet av Matthias:

Skulle förboka men sidan säger att mitt konto är för nytt. Fair enough, men måste vara väldigt hårda krav i och med att mitt konto är från 2010…

Mitt är från 2008 så jäkligt märkligt att man sållar redan från 2010? Jag reserverade mellan modellen.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Mitt är från 2008 så jäkligt märkligt att man sållar redan från 2010? Jag reserverade mellan modellen.

Rättelse, mitt konto är åtminstone från 2009 (vet ej hur man ser exakt datum). Låter ganska konstigt, måste nästan utgå från att det är en bugg. Ett Steam-konto på 10+ år med hundratals köp borde komma igenom filter kan man tycka. Aja.

Medlem

Det är ju inget kraftpaket för den pengen.

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Det är ju inget kraftpaket för den pengen.

Vad jämför du med?

Medlem
Skrivet av Thane:

Vad jämför du med?

Andra konsoler?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Andra konsoler?

Som är bärbara?

eld
Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Det är ju inget kraftpaket för den pengen.

Näe sant, en ps5'a pumpar upp i hela 200 watt, denna klarar bara 15 watt

Dubbelt så klumpig som switch, men säkert dubbelt så bekväm att hålla i
Dubbelt så mycket teraflops?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Med tanke på att du får en hel laptop i handhållet format och inte heller långt över Switch så är priset helt okej. Kostar mer än Switch men spelen är betydligt billigare (och du kan använda spel du redan äger!).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av filbunke:

Kommer skaffa en och bara spela pacman på den.

Ha! See what you did there!

Edit: jag förbokade en. Jag ser det som en laptop med hyfsad prestanda för ett bra pris. Kommer funka riktigt bra som emulator maskin, spela indiespel, och även lite äldre AAA titlar.
Som någon annan skrev, eftersom mitt Steam bibliotek är välfyllt kommer jag definitivt inte få speltorka.
Sen finns det ett mervärde i att man kan installera andra OS på den. Lovar att det kommer dedikerade Linux distros som tex fokuserar på emulering.
Om nvme disken lätt går att byta ut så blir diskarna nästan som kassetter.

eld
Medlem
Skrivet av beltet:

Lovar att det kommer dedikerade Linux distros som tex fokuserar på emulering.

https://www.lakka.tv/

Skrivet av beltet:

Om nvme disken lätt går att byta ut så blir diskarna nästan som kassetter.

Kanske är sd-korten du tänker på.

Medlem

Ska bli intressant att se hur batteritiden ter sig. 2-8h enligt spec är ett rätt brett spektrum. Tyvärr är jag inte alltför positiv utan räknar med att man lär hamna närmre 2 än 8 timmar såvida man inte spelar msröj.

eld
Medlem
Skrivet av whoo:

Ska bli intressant att se hur batteritiden ter sig. 2-8h enligt spec är ett rätt brett spektrum. Tyvärr är jag inte alltför positiv utan räknar med att man lär hamna närmre 2 än 8 timmar såvida man inte spelar msröj.

Det beror helt på, till skillnad från switchen där spelen är byggda för att använda all hårdvara som finns så varierar alla historiens spel rätt mycket i vad de kräver.

2 timmar är ju tiden du får om du tar ett spel och drar upp inställningar för att maxa hårdvaran, men du kan ju även dra ner inställningar för att få mer batteritid.

Men då på andra sidan så kan du ta ett spel där du får 60fps men hårdvaran kör på sparläge och ställa in alla settings på ultra, och så är du helt plötsligt nere i 2 timmar batteritid igen.

Har du ett spel där du får 60 så kan du cappa framerate till 30 för att få mer batteritid.

Men ponera att du vill köra spel från ps3/360 eran, då kan hårdvaran lätt maxxa dessa spel utan att behöva köra på 100%, typ skyrim eller liknande.

Edit: Tar vi skyrim på switch vs steamdeck som exempel, om du ställer in allt så de har exakt samma inställningar och båda kör på 30 fps så kommer du få mycket bättre batteritid på steamdeck. (även med 60 fps så kommer du få mycket bättre batteritid)

123
Skriv svar