Tråd om den kommande kollapsen av det finansiella systemet [Irland, Portugal, Spanien...]

Medlem
Skrivet av MFC:

Intressanta i sammanhanget är att sedan 2008 har man fortfarande inte straffat banker. Bonusar betalas fortfarande ut och banker räddas fortfarande trots stresstester. Folket (a.k.a skattebetalare eller numera "konsumenter") verkar inte ha mycket att säga till om. Tror dock det blir ändring på det allteftersom mer makt flyttas över till EU och folk inser vad det är frågan om.

basel 2 kommer råda bot på det väl? Tyvärr är det väl vi kunder som får betala för det på ett eller annat sätt, men förhoppningsvis minskar det på det onödiga risktagandet. Förvisso finns det inget som säger att bubblor inte kan uppstå ändå, som denna med huslån. Så inte helt osannolikt att vi får in imf till sverige förr eller senare... men man kan ju inte lägga hela skulden på bankerna utan hela samhällets girighet, vi som fungerar i den och utnyttjar den.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Naraccas:

Ren lögn, jag har ingen aning om var du fått det där ifrån.

https://www.riksgalden.se/Grafer/statsskulden_utveckling_mana...

Statsskulden är halva det du påstår och stadigt sjunkande.

Another myth busted...

Det går faktiskt bra för Sveriges statsfinanser.

jag skrev svenskarnas skuldsättning... INTE svenska statens statsskuld.

Svenska folket (du och jag och några miljoner till) har 2.500.000.000.000 i skulder och lån...

Kan tillägga att av dom 2,5 biljoner kronorna utgör bolån ungefär 1,5 biljoner av det och övriga krediter 1 biljon. Dvs 3/5 är bolån och 2/5 är övriga krediter.

I så fall är det inte speciellt mycket. Ungefär samma som vårat BNP. Jämför med Irland som där motsvarande skuld är 950% av BNP. Dessutom är siffror på svenskarnas skulder ganska värdelösa utan siffror på våra totala tillgångar vilka är... *drumroll* ca 12 000 miljarder. Alltså mer än 4 gånger så mycket.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

MFC
Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av MFC:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Naraccas:

Ren lögn, jag har ingen aning om var du fått det där ifrån.

https://www.riksgalden.se/Grafer/statsskulden_utveckling_mana...

Statsskulden är halva det du påstår och stadigt sjunkande.

Another myth busted...

Det går faktiskt bra för Sveriges statsfinanser.

jag skrev svenskarnas skuldsättning... INTE svenska statens statsskuld.

Svenska folket (du och jag och några miljoner till) har 2.500.000.000.000 i skulder och lån...

Kan tillägga att av dom 2,5 biljoner kronorna utgör bolån ungefär 1,5 biljoner av det och övriga krediter 1 biljon. Dvs 3/5 är bolån och 2/5 är övriga krediter.

I så fall är det inte speciellt mycket. Ungefär samma som vårat BNP. Jämför med Irland som där motsvarande skuld är 950% av BNP. Dessutom är siffror på svenskarnas skulder ganska värdelösa utan siffror på våra totala tillgångar vilka är... *drumroll* ca 12 000 miljarder. Alltså mer än 4 gånger så mycket.

Låt oss se, lite tveksam till 12 biljoner i tillgångar då senaste sparbarometern pekade på nettotillgångar på 3,2 biljoner bara. Förvisso inte så "bara" men ser man vad som räknas som "tillgång" så kan man enkelt räkna ut att om 2/5 hushåll inte klarar av en räntehöjning på några procent så börjar det nog osa bränt i något hörn.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/totala-finansiella-tillg...

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/trots-krisen-har-tillgan...

12 047 miljarder 2008. Garanterat mer än 3 200 miljarder och den belåning på 2 500 miljarder som du är rädd för.

Sveriges ekonomi är väldigt bra nu för tiden. Både statligt och privat.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

MFC
Medlem
Skrivet av Naraccas:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/totala-finansiella-tillg...

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/trots-krisen-har-tillgan...

12 047 miljarder 2008. Garanterat mer än 3 200 miljarder och den belåning på 2 500 miljarder som du är rädd för.

Sveriges ekonomi är väldigt bra nu för tiden. Både statligt och privat.

Vi pratar om äpplen och päron men visst, ta din siffra och så visar du den för 2 av 5 hushåll som inte klarar den där räntehöjningen jag pratar om. Det är inte tillgångar man bara kan sälja av på blocket när det önskas då det troligen inkluderar privat sektor, offentlig sektor och mycket mer, dvs inte bara hushållens tillgångar.

Jag låter dig leva i din egen bubbla faktiskt.

Hushållens skuldsättning (vilket bankerna kan tillskrivas orsaken till) är det enskilt största hotet mot Sveriges ekonomi just nu och med vad som pågår ute i Europa så kan man börja fundera över vad som väntar.

Fast jag vill inte måla fan på väggen. Vi har en unik möjlighet att se saker hända som man i förväg visste vilket är unikt sett till att det handlar om ekonomi. Enjoy the ride....


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Trevligt att Sverige kommer låna ut 10 miljarder och trots detta kommer Irland INTE höja de låga skatterna för företagen. Istället höjer man skatter för privatpersoner. De pengarna vi lånade ut kommer vi nog aldrig se igen.

De 10 miljarderna kunde vi användt till betydligt mer vettiga saker än att rädda ett idiotland som inte kan sköta sin ekonomi.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Trevligt att Sverige kommer låna ut 10 miljarder och trots detta kommer Irland INTE höja de låga skatterna för företagen. Istället höjer man skatter för privatpersoner. De pengarna vi lånade ut kommer vi nog aldrig se igen.

De 10 miljarderna kunde vi användt till betydligt mer vettiga saker än att rädda ett idiotland som inte kan sköta sin ekonomi.

Anledningen till att Anders Borg först genom kvoterna till IMF och nu med rena skattemedel bidrar till Irland (och tidigare även Grekland via IMF) är ren och skär rädsla. Istället för att låta marknaderna bestämma vad värdet på saker och ting ska vara (kallas marknadsekonomi) så hoppar man in med skattebetalarnas medel och skapar obalanser i marknaden. Märktes mycket tydligt vid sista FOMC-mötet där Federal Reserve lovade pumpa in $600 miljarder. Första som händer är att valutorna rasar, råvaror rusar och börserna rusar.

Det funkar för stunden men det underliggande problemet är fortfarande kvar och det är att bankerna sitter på biljoner och åter biljoner i förluster som de vägrar värdera till marknadspris för då skulle de bara värda en siffra.. nämligen 0!

Nu när alla rusar för att rädda Irland så kommer marknaden dra en lätt suck, köra lite på ångorna sedan är det tomt i tanken och då är det dags för Portugal och Spanien. Så kommer det att hålla på tills IMF varit inne och urholkat välfärden i varenda land som man behagar besöka med sin delegation.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar