Origin krävs för att köra Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Girre:
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Girre:

Varför bojkotta ett spel pga av detta? jag ser inte anledningen? De är väl ändå spelet man vill köra ?

Men det är ju lite som att köpa en bra musik-CD och tvingas gå på en Justin Bieber konsert varje gång du ska lyssna på skivan.

Då är de väl likadant om man skulle använda steam istället? elr har jag fattat detta helt fel ?

Skillnaden är att Steam inte suger mer eller mindre, finns inget positivt med Origin.

Skrivet av Girre:
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Girre:

Varför bojkotta ett spel pga av detta? jag ser inte anledningen? De är väl ändå spelet man vill köra ?

Men det är ju lite som att köpa en bra musik-CD och tvingas gå på en Justin Bieber konsert varje gång du ska lyssna på skivan.

Då är de väl likadant om man skulle använda steam istället? elr har jag fattat detta helt fel ?

Jag håller med Girre!

Medlem
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Girre:
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Girre:

Varför bojkotta ett spel pga av detta? jag ser inte anledningen? De är väl ändå spelet man vill köra ?

Men det är ju lite som att köpa en bra musik-CD och tvingas gå på en Justin Bieber konsert varje gång du ska lyssna på skivan.

Då är de väl likadant om man skulle använda steam istället? elr har jag fattat detta helt fel ?

Skillnaden är att Steam inte suger mer eller mindre, finns inget positivt med Origin.

aldrig provat Origin (inte vad jag vet om iallafall) tkr själv att de e lite barnsligt att skippa ett spel för just detta! men ja kanske bara jag som tkr de! Vill man spela de så är de ju bara bita ihop och köra på! även om man gillar de elr ej!

Medlem

Ok, så många tänker inte köpa det pga Origin ? Varför ?.Jag har ca 25% spel på steam, resten i box och men jag har även origin för bfme 2 rotwk.

Men ni som säger att ni har ca 5-10 program för att köra olika spel, det är inte så att ni använder alla program samtidigt eller ?

Ladda ner origin, logga in på origin och sen på bf3 ifall det krävs(ganska onödigt), spela spelet till slut stäng origin.

Själv tänker jag köpa Bf3 oavsett. Någon sa att bf3 är en "bfbc2 klon" har du spelat Bf 3 än eller ?!

Medlem

Gillar att man kan använda retail eller steam cd-keys från EA på origin. När jag laddar ner mass effect 2 på steam så ligger jag på 550 kb/s, på origin ligger jag på vad min lina klarar, typ 5.5mb/s


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av AHTF:
Skrivet av Sebastian Lind:

Egentligen är väl Dice ett lika stort offer här som spelarna, eller? Hade inte EA styrt Dice (och velat ha en killer app till sin nya online-tjänst) så hade ju förmodligen detta aldrig hänt.

Sen är givetvis frågan vilka ekonomiska resurser Dice hade haft utan stora EA:s stöd, det kan vi bara spekulera i...

Man märker vilka i forum tråden som skriver texter dagligen. Intressant att välja att kasta in "det kan vi bara spekulera i..." i den biten av texten som tar upp det positiva för Dice med att ha EA som ägare.

Hela första biten är också bara ren spekulation

Sen tycker jag rent allmänt att de flestas fakta, klagomål och bojkott anledningar byggs på någon fruktan om framtiden som är helt oresonliga.

Givetvis är båda styckena spekulation, krasst sett. Skillnaden är väl att det finns olika nivåer av spekulation, också.

Om Dice själva fått bestämma har jag mycket svårt för att se att de skulle begränsa sitt spel till endast Origin, och därmed obönhörligen begränsa sina intäkter. Det går emot all form av kommersiellt vett och logik. Självklart måste det vara EA (som har jättemycket att tjäna på att ha BF3 exklusivt) som ligger bakom det hela.

Hur mycket spelet begränsas (kommersiellt) vet jag inte, men jag tror vi alla kan hålla med om att spelet bara skulle gynnats av att ha så många återförsäljare som möjligt?

Självklart kan det vara så att Dice själva (mot alla odds) propsade på att bara få sälja spelet via Origin. Det vet vi inte. Därmed är det spekulation, men det får ändå anses som hyfsat troligt (närapå säkert) att det inte var Dice:s beslut.

Stycket om ekonomiska resurser är av slaget betydligt mer fri spekulation. Jag vet ju inte vilken ekonomi Dice hade innan EA tog över. Kanske var de tvungna att låta ett större företag ta över för att kunna fortsätta producera AAA-spel. Eller så gjorde de det helt enkelt bara för att slippa den ekonomiska press som det innebär att vara oberoende och släppa storproduktioner.

Skillnaden mellan de två styckena är helt enkelt att i det ena finns det väldigt, väldigt goda skäl att anta varför det är på ett visst sätt. Medan i det andra stycket så vet vi helt enkelt inte, och det är dessutom svårare att spekulera i utan värdefull insikt i själva företaget (vilket vi inte har).

Så om du är med på att man kan spekulera på olika nivåer, med mer eller mindre välunderbyggda resonemang, så tror jag också du inser varför jag kände mig manad att lägga till att det andra stycket var en spekulation medan jag avhöll mig från det i det första.

Medlem

Skulle helt klart vilja ha det på steam där man har allt annat....
Vänner lista är ju där med!

Medlem
Skrivet av AHTF:

Inte för att "gnälla" på din post. Jag accepterar visst att folk har sin rätt att vägra köpa något etc. Däremot så ser jag inget fel med att kritisera en anledning som man anser är konstig. Är ju ändå ett forum som jag antar är till för någon sorts debatt.

Sen början på ditt första stycke och andra går emot varandra . Först klagar du på att folk blir påhoppade för att de tar ställning. Jag antar att du menar att de som sköter påhoppandet är de som säger att det är fel att bojkotta ett spel bara för att det ligger på en annan klient
I starten av ditt andra stycke väljer du att kalla folk som tror att detta är något bra för spelarna för naiva (att dumpa in gissningsvis förmildrar ej). Att kalla folk för naiva för att de har en åsikt som inte är din egen är enligt ditt första stycke att hoppa på någon.

Jag tror och tycker att du har fel i sak frågan och vilka effekter EAs beslut kommer få. Jag tycker även att "din sida" hoppar på "min sida" minns lika mycket som vice versa.

Ja det är aldrig svart eller vitt. Jag är helt för att diskutera något, bara lite löjligt bara när folk skriver "Sluta gnäll nu o köp det bara". Sedan har väll jag lika stor rätt då i så fall att "hoppa på någon" som alla andra här verkar tycka sig ha hehe.

Går ju inte direkt att komma fram till något här ändå verkar det som, folk tycker olika om detta, det är väll inte mycket mera än så. Jag hoppas bara det når fram även till EA.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Sebastian Lind:

Egentligen är väl Dice ett lika stort offer här som spelarna, eller? Hade inte EA styrt Dice (och velat ha en killer app till sin nya online-tjänst) så hade ju förmodligen detta aldrig hänt.

Sen är givetvis frågan vilka ekonomiska resurser Dice hade haft utan stora EA:s stöd, det kan vi bara spekulera i...

Man märker vilka i forum tråden som skriver texter dagligen. Intressant att välja att kasta in "det kan vi bara spekulera i..." i den biten av texten som tar upp det positiva för Dice med att ha EA som ägare.

Hela första biten är också bara ren spekulation

Sen tycker jag rent allmänt att de flestas fakta, klagomål och bojkott anledningar byggs på någon fruktan om framtiden som är helt oresonliga.

Givetvis är båda styckena spekulation, krasst sett. Skillnaden är väl att det finns olika nivåer av spekulation, också.

*snip* väldigt mycket bra text *snip*

+1 och ska väl erkänna att jag förstod biten med spekulation från början. Dock stör jag mig på det här forumet och typ alla på nätet att formuleringarna blir så extrema. Som valet av att använda "offer" för dice.

Finns mycket värre, som saab, volvo liknelsen eller justin bieber konceren. Men då jag trodde att sannolikheten att du flippar ut på mig i ditt svar var klart mindre valde jag att ta din post som exempel på det som stör mig i diskussionerna. Plus en annan ur ert crew som jag strax ska besvara (man har mycket tid på lediga dagar).

Medlem
Skrivet av gurkoz:
Skrivet av AHTF:

*snip*

Ja det är aldrig svart eller vitt. Jag är helt för att diskutera något, bara lite löjligt bara när folk skriver "Sluta gnäll nu o köp det bara". Sedan har väll jag lika stor rätt då i så fall att "hoppa på någon" som alla andra här verkar tycka sig ha hehe.

Går ju inte direkt att komma fram till något här ändå verkar det som, folk tycker olika om detta, det är väll inte mycket mera än så. Jag hoppas bara det når fram även till EA.

Självklart ska du ha det. Ser kul ut i samma post som du klagar över fenomenet dock. Som du säger är det svårt att ha en längre vettig debatt över forum. Ska kort mina specifika anledningar till att jag tycker det EA gör är bra.

* Jag tror det är bra med konkurrens för min känsla är att priset på digital marknaden och steam är för hög.

* Jag tror inte det kommer leda till 40-50 klienter, kanske några till. Anledningen till det är att steam och ea kommer vela ha fler en sina egna spel. Detta kommer förhoppningsvis leda till att de konkurrerar via pris med varandra. Tillslut borde detta leda till ett pris för de andra utvecklarna som är lägre än vad kostnaden skulle vara för att starta upp och driva en egen tjänst.

* jag tycker det är negativt med exklusiva spel. Men jag förstår att ea känner att de behöver göra detta för att komma in på marknaden. Så ser det som ett nödvändigt ont för en framtida positiv utveckling helt enkelt.

Medlem

innebär krashade EA servrar som vanligt snålar för sina aktieägare.
5 minuter att logga in och hitta en spelserver så man redan tappat spelsuget

Skrivet av AHTF:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Sebastian Lind:

Egentligen är väl Dice ett lika stort offer här som spelarna, eller? Hade inte EA styrt Dice (och velat ha en killer app till sin nya online-tjänst) så hade ju förmodligen detta aldrig hänt.

Sen är givetvis frågan vilka ekonomiska resurser Dice hade haft utan stora EA:s stöd, det kan vi bara spekulera i...

Man märker vilka i forum tråden som skriver texter dagligen. Intressant att välja att kasta in "det kan vi bara spekulera i..." i den biten av texten som tar upp det positiva för Dice med att ha EA som ägare.

Hela första biten är också bara ren spekulation

Sen tycker jag rent allmänt att de flestas fakta, klagomål och bojkott anledningar byggs på någon fruktan om framtiden som är helt oresonliga.

Givetvis är båda styckena spekulation, krasst sett. Skillnaden är väl att det finns olika nivåer av spekulation, också.

*snip* väldigt mycket bra text *snip*

+1 och ska väl erkänna att jag förstod biten med spekulation från början. Dock stör jag mig på det här forumet och typ alla på nätet att formuleringarna blir så extrema. Som valet av att använda "offer" för dice.

Finns mycket värre, som saab, volvo liknelsen eller justin bieber konceren. Men då jag trodde att sannolikheten att du flippar ut på mig i ditt svar var klart mindre valde jag att ta din post som exempel på det som stör mig i diskussionerna. Plus en annan ur ert crew som jag strax ska besvara (man har mycket tid på lediga dagar).

Åh, men då är vi överens! Yayifications!

Att jag skrev "offer" lade jag själv inte så mycket värderingar i, men om andra reagerar starkt på det kanske jag bör tänka på att använda något mildare ord liknande situationer i framtiden. Personligen struntar jag ju egentligen i BF3, så jag vet inte riktigt hur jag trasslade in mig i hela den här debatten till att börja med.

Du får ha en trevlig fredagseftermiddag, bäste herrn!

Medlem

hehe ja vafan...


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

vad i hel"¤!%/(!!!!!!!

Medlem

Jag är inte glad för Origin, men för Battlefield 3... okej. Kör till. Jag kommer inte att avstå från BF3 pga detta i alla fall. Något spel hit och dit klarar jag mig nog med.

Medlem

Ibland så förstår jag inte folk.. vad är problemet? detta har varit aktuellt hur länge som hälsat

Inaktiv

Alla bojkottar nu Dice och Ea!!! Komigen vi måste få spelet till Steam!

Medlem

Har inte haft den bästa upplevelsen när det gäller Origin som klient. Många konstigheter som försiggår med denna underligt programmerade sak. Och att EA kräver att Origin måste vara igång för att spela BF3 gör ju inte saken bättre. Hur som helst så är BF3 fortfarande aktuellt för köp trots tveksamheter.
Tycker nog att EA ska spendera lite mer tid och pengar på Origin-teamet så dom kan slipa på klienten eftersom EA så envist vill att vi ska använda den.


signatur

"plz" - Worst kind of offense

Medlem

Har inget emot att det krävs Origin för att spela, men det negativa är ifall Origin någon gång skulle ligga nere vilket gör att man inte kan spela tack vare det. Skulle det inte förvåna mig om Origin ligger nere en vecka efter releasedagen då vi alla vet hur bra EA/Dice är på att förbereda sig inför en stor spel release... (BC2)

Medlem
Skrivet av Asmaxad:
Skrivet av Cane:

Så det är okej att ett spel kräver Steam men inte Origins? Fin dubbelmoral på Fz som vanligt

Det är ju skillnad, på steam köper du spel av eget val men kan även köpa dem på annat håll. För att spela Battlefield 3 tvingas man ju att köra Origins. Mig veterligen finns det inget spel som är steam-exlusivt.

I så fall skulle jag aldrig ha steam.
Left 4 Dead 1 och 2, Red Orchestra, Half-Life 1* och 2, Call of Duty MW2/BO är spel jag äger som kräver steam.
Anledningen till att jag varit så anti det programmet är att man tvingas använda det och nu blir jag lika förbannad på EA, även om inte BF3 är definitivt köp för mig.

*Half-Life släpptes ju innan steam, så om man köper den gamla versionen slipper man.

Skrivet av eagiz:
Skrivet av Girre:
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Girre:

Varför bojkotta ett spel pga av detta? jag ser inte anledningen? De är väl ändå spelet man vill köra ?

Men det är ju lite som att köpa en bra musik-CD och tvingas gå på en Justin Bieber konsert varje gång du ska lyssna på skivan.

Då är de väl likadant om man skulle använda steam istället? elr har jag fattat detta helt fel ?

Skillnaden är att Steam inte suger mer eller mindre, finns inget positivt med Origin.

Det där är extremt subjektivt. Du vet inte hur Origin ser ut om några år.
Steam krånglar/drygar sig mycket för mig, men jag menar inte att jag är någon EA-fanboy, då jag ogillar båda lika mycket (även om jag inte testat Origin).

Medlem

Oj , ett program till att installera, jobbigt. Klarar min dator av BF3 så spelar det ingen större roll enligt mig. Skulle inte ha mage att missa detta spel pga origin. Har inget emot steam eller origin för den delen...


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

dagens online värld är detta ett steg i rätt riktning dels för att förhindra förhoppningsviss hackare och fuskare.
publicera deras adress så kan man hälsa på dem sen.

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Det där är extremt subjektivt. Du vet inte hur Origin ser ut om några år.
Steam krånglar/drygar sig mycket för mig, men jag menar inte att jag är någon EA-fanboy, då jag ogillar båda lika mycket (även om jag inte testat Origin).

Men jag vet ju hur Origin ser ut nu, och det är verkligen skit jämfört med Steam. För hög minnesanvändning och CPU problem med mera. Oacceptabelt fraskodat är det i nuläget.

Medlem

http://i.imgur.com/9W8ET.png
Nuff said. Origin kommer att ta god tid på sig innan det fungerar som det ska. Väntar nog ett tag med att köpa BF3, så det inte blir GTA IV all over again.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Hade Origin för Alpha testet av BF3, tyckte inte det var nått dåligt med det.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Man blir mörkrädd när man läser vissa kommentarer...

Ärligt talat, hur kan vissa här tycka att det är positivt att spelet är bundet till Origin? En normalt funtad person borde aldrig tycka det är okej att företag reglerar våra valmöjligheter, för det är vad det handlar om.

"Åhhh men oj vad jobbigt att installera en klient på 50MB, cry more".
Ja, det är jobbigt om alla spelföretag ska ta efter EA:s exempel och man har en specialklient för varje nytt spel man köper. Det är fullkomligt idiotiskt att binda spelen till dessa tjänster. Är det verkligen rimligt att man ska ha klienter i bakgrunden som har ett eget konto, förbrukar CPU, RAM och eventuellt orsakar onödiga problem? Sluta gå spelföretagens ärenden genom att hylla varje uppenbar försämring som görs även om det inte påverkar just er personligen. Jag är för att EA försöker konkurrera mot Steam, men är det verkligen rimligt att göra spelen bundna till en viss plattform på det här sättet? Det bästa hade varit om spelföretagen försökte öka tillgängligheten istället för att pusha för deras egna tveksamma klienter där de kan spamma er med reklam. Ni är så lättlurade.

"Men åååh va spelar det för roll om taxin man tar hem är en saab eller volvo?"
Fullständigt idiotisk liknelse! De som inte fattar bristen i den analogin måste ha tappats i golvet vid födseln. En mer korrekt liknelse vore väl om taxibolagen uppfann sina egna valutor och vanliga pengar inte dög längre?

Jag önskar att mina kunder var hälften så korkade som fanboysen på FZ. Såna människor skulle gärna låta sig penetreras analt av en pelarborrmaskin och sedan betala för kalaset. Jag skäms över att vara svensk nästan varje gång jag besöker FZ.

Inaktiv

jaha? och? dags att steam får en utmanare tycker jag. Go EA!

Skrivet av eagiz:
Skrivet av v1lle3:

Det där är extremt subjektivt. Du vet inte hur Origin ser ut om några år.
Steam krånglar/drygar sig mycket för mig, men jag menar inte att jag är någon EA-fanboy, då jag ogillar båda lika mycket (även om jag inte testat Origin).

Men jag vet ju hur Origin ser ut nu, och det är verkligen skit jämfört med Steam. För hög minnesanvändning och CPU problem med mera. Oacceptabelt fraskodat är det i nuläget.

Men Orgin är ju fortfarande en Beta! Står iaf det när man öppnar Orgin... Så den är ju inte färdig än...

Medlem

BUUUUUUUUUUUU!!!!! Fy va dåligt! Stackars dice kommer få mycket skit för det här tyvärr..

Min Origin använder 125mb, Steam använder 90mb. Har iförsig 6gb totalt med RAM, så det är ju ingen brist på minne precis, men störande ändå av princip sak.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jahapp, jag som såg fram emot BF3, då skippar jag nog det, tycker inte alls om EA:s Origin. Drygt att behöva ha massor med olika nedladdningstjänster.

Skriv svar