Blizzard tar upp kampen om Dota-varumärket

Robot
Blizzard tar upp kampen om Dota-varumärket

Valve bestämde sig för att försöka få rätt till Dota-varumärket. Blizzard tänker däremot inte ge sig utan kamp, utan skickar själva in en ansökan.

#nyhetstips, #warcraft-iii-reign-of-chaos, #league-of-legends, #heroes-of-newerth, #dota-2, #valve, #blizzard, #blizzard-dota


Medlem
Blizzard tar upp kampen om Dota-varumärket

Tycker det ska fortsätta vara fritt


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Moderator | Testpilot
Skrivet av QueloR:

Tycker det ska fortsätta vara fritt

+1

Visst om det kommer egna versioner. Men att kalla det Dota 2 och man ska behöva betala för det? Väldigt illa om du frågar mig. Tragiska är ju att folk kommer köpa det ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att kalla spelet Dota 2 är dåligt av Valve. Att de vill varumärkesskydda namnet Dota är ännu värre. Döp spelet till nåt annat och skit i varumärksskyddandet. Det är väl mest logiskt och rättvist.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Att kalla spelet Dota 2 är dåligt av Valve. Att de vill varumärkesskydda namnet Dota är ännu värre. Döp spelet till nåt annat och skit i varumärksskyddandet. Det är väl mest logiskt och rättvist.

Skaparen bakom dota är ju med valve och skapar dota2 just nu, det är hans ide och namn på produkten även om banan/modden var skapad genom warcraft3.

Tycker därför att om han stöder steam så har dom all rätt att varumärkeskydda det hela.

Medlem

Rätt nyfiken på hur blizzard dota blir. Kanske blir ett roligt tidsfördriv.


signatur

Rawr

Medlem

Blizzard blir bara värre och värre sen de gick ihop med Activision.

Medlem
Skrivet av korosuu:
Skrivet av Mikaelh:

Att kalla spelet Dota 2 är dåligt av Valve. Att de vill varumärkesskydda namnet Dota är ännu värre. Döp spelet till nåt annat och skit i varumärksskyddandet. Det är väl mest logiskt och rättvist.

Skaparen bakom dota är ju med valve och skapar dota2 just nu, det är hans ide och namn på produkten även om banan/modden var skapad genom warcraft3.

Tycker därför att om han stöder steam så har dom all rätt att varumärkeskydda det hela.

Sanning med modifikation att det är skaparen bakom dota.

Eul gjorde orginal mappen.
Feak kom och jobbade på det i ett par år, kallade det DOTA Allstars, senare blev det mer känt som bara DOTA.
Sen lämnade Freak allt till Icefrog.
Och Icefrog är han som ligger bakom Dota2 och joinade Valve.


signatur

Bara gör det.

Medlem

Heja Valve och IceFrog!

Blizzard Dota verkar så lamt. Dota 2 kommer bli the moba to end all mobas.

Medlem

DOTA är ju för fan en genre som att döpa ett spel till RPG och försöka namnskydda det...

Tycker Blizzard har rätt att stoppa namnskyddandet då det används av dem länge men samtidigt så har inte Blizzard rätt att skydda namnet då de inte skapade det.

Medlem

Vad jag läste så hade blizzard för avsikt att stoppa Valve att namnskydda det, men förmodligen inte att använda det. Tror det hela kommer sluta i någon form av förlikning.

Medlem

Personligen tycker jag INGET företag ska ha rätten till det. Som någon ovan skrev är det nästan en genre för sig och vill att det ska fortsätta vara det. Kändes alltid lite konstigt nära Valve bestämde sig för att släppa ett "DOTA 2" med hjältar som gjorda för att peka finger i ögat på Blizzard.

Tycker däremot inte Blizzard har rätt till varumärket. Men undra hur Valve hade tyckt om Counter Strike inte tillhörde dom? Men men, vad som är rätt får fjantarna i slips avgöra.

Medlem

Inte ens kollat på Blizzards nya dota, men som det ser ut nu är det många stora lag inom MOBA-genren som joinar DOTA 2 aka Valves variant. Så för all del, blir dom störts är det bara lämpligt att dom sitter på det bästa namnet.

Med "många stora lag" syftar jag framför allt på polarens team, d.v.s. delvis före detta Online Kingdom i HoN (heter numera Experience).

Medlem
Skrivet av Kogster:

DOTA är ju för fan en genre som att döpa ett spel till RPG och försöka namnskydda det...

Tycker Blizzard har rätt att stoppa namnskyddandet då det används av dem länge men samtidigt så har inte Blizzard rätt att skydda namnet då de inte skapade det.

Nej DOTA är inte en genre.

Medlem

Känns som att det är lite sent påkommet av Blizzard...

Medlem
Skrivet av KatOne:

Heja Valve och IceFrog!

Blizzard Dota verkar så lamt. Dota 2 kommer bli the moba to end all mobas.

Blizzard dota "verkar" så lamt?
Har du provat dota 2?
Jag kan med erfarenhet säga att det ÄR lamt.
Det är seg game pace, det känns inte tight någonstans och sen har de valt att gå i en alldeles för stel riktning.
De har valt att i stort sett copy pasta dota som det är i wc3. Det är mycket dumma designval som gjorts.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Ja, Dota betyder: Defense of the Ancients och är INTE en genre. MOBA är det isf. som det står i artikeln. Men eftersom alla säger Dota till alla spelen i MOBA genren så har nästan bara "Dota" självt blivit själva namnet på genren. Men officiellt är Dota inte en genre.

Jag står på skaparnas sida - de som skapade modden och nu som är hos Valve. Blizzard är bara avundsjuka och inser nu vad de har förlorat, då de inte har tagit modden och skaparna på så stort allvar förrän nu när de är hos Valve och att Dota 2 är på gång.

Blizzard är ju bara giriga. Idioter som inte kan se att det dem gör är fel.

Inaktiv

1. LOL ligger etta
2. Hon håller på att tappa spelare
3. Dota 2 blir flopp
4. Blizzard Dota nej tyvärr.
5. Lol kommer vara nr 1

Medlem
Skrivet av showerguy:

1. LOL ligger etta
2. Hon håller på att tappa spelare
3. Dota 2 blir flopp
4. Blizzard Dota nej tyvärr.
5. Lol kommer vara nr 1

HoN tappar inte spelare. Innan det var F2P så var det kanske 25-30,000 pers online som max under peak timmar. Efter är det 50-70,000 (högsta jag sett var runt 72,000). Har spelat det sedan mittan av betan (av och till) ungefär.

LoL har mest spelare pga att det är det simplaste av de tillgängliga MOBA-spelen att lära sig.

Har även spelat Dota2 (har betan), men spelar det sällan då jag saknar vissa keybinds som för mig är väsentliga. Plus att det känns lite segare/low pace än vad HoN är.

Medlem
Skrivet av QueloR:

De har valt att i stort sett copy pasta dota som det är i wc3.

Då måste det ju bli hur bra som helst..?

Kopiorna som kommit på senare år är ju helt värdelösa i jämförelse.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tänk om någon tog patent på fps-spel för tjugå år sen...

Medlem

Som det verkar så har Blizzard sett "mellan fingrarna" så länge det just varit en mod, eller ett fanproject. När nu en konkurrent tar in iden och dessutom vill patentsöka den så känns det ju inte så konstigt att dom säger ifrån. Blir dessutom ännu mindre konstigt när dom själva ska släppa ett liknande spel.
Valve vill ju naturligtvis tjäna pengar dom med, annars skulle dom inte patentsöka. Håller med om att det skulle få vara fritt, men då ska ju inte Valve vara där och pula heller.

Medlem

Ah, som jag trodde, 3 min efter första inlägget läser jag följande på MMO-Champion:

"The term "DotA" has long been used as the name for the popular Warcraft III mod, but Valve attempted to trademark the name for their upcoming DotA 2 game. This didn't sit well with Blizzard, with Rob Pardo saying:

"It just seems a really strange move to us that Valve would go off and try to exclusively trademark the term considering it's something that's been freely available to us and everyone in the Warcraft III community up to this point...To us, that means that you're really taking it away from the Blizzard and Warcraft III community and that just doesn't seem the right thing to do". "

Inaktiv

Alltså det är ju en hel del jobb bakom karaktärer som helt klart är blizzards som används i dota. Dessa karaktärerna borde gjorts om helt till valves dota spel. Som tex HON gjort, samma skills men en annan grafik, lore etc. Större delen av hjältarna i DOTA är inte alls gjorda av blizzard men vissa är faktiskt det, valve kunde gjort det lätt för sig, gör om de hjältarna och använd inte namnet dota 2.

Och ja det är valve som är gnidna som försöker trademarka namnet som uppenbarligen inte är deras. Det är inte blizzards heller, men dem har inte trademarkat det.

Kort sagt valve borde tagit ett annat namn på detta spelet.

Medlem

Löjligt av Blizzard.

Medlem

Läste just Blizzards legala opposition och jag måste faktiskt hålla med dem.

Medlem

Om nån ska få rätt så är det väl ändå Blizzard det är ju från deras spel modifikation bygger på från början.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Om nån ska få rätt så är det väl ändå Blizzard det är ju från deras spel modifikation bygger på från början.

Så att bara för att jag gillar ett spel och gör en mod till det, så ska spelets utvecklare få alla rättigheter för modden automatiskt?

Eh, nej. Det kan jag inte hålla med om. Modutvecklarna är hos Valve och de bestämmer då bäst fan de vill hur modden och namnets framtid ska bli.

Blizzard har ju ingen rätt att säga ifrån. De är bara rädda för att tappa Warcraft användarbasen för att en mod de inte tog seriöst nu inte använder Warcraft för att driva längre.

Medlem
Skrivet av Preath:

Så att bara för att jag gillar ett spel och gör en mod till det, så ska spelets utvecklare få alla rättigheter för modden automatiskt?

.

Ja iom att du godkänt wc3 editor eulan..
http://pastebin.com/cSMpnRGK

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Att kalla spelet Dota 2 är dåligt av Valve. Att de vill varumärkesskydda namnet Dota är ännu värre. Döp spelet till nåt annat och skit i varumärksskyddandet. Det är väl mest logiskt och rättvist.

+1

Även att det är en fan mod så är det ju ändå mest förknippat med Blizzards skapelse. Inte för att de behöver tjäna mer pengar men hur skulle det se ut om Blizzard gjorde någon Half-Life mod och försökte patentera?!

123
Skriv svar